- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (29 opinii)
- 2 O morderstwie na jachcie i upartej nudystce (28 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (22 opinie)
- 4 Te zabytki otwierają się po remontach (88 opinii)
- 5 24-letnia Aneta Kręglicka w 1989 roku (97 opinii)
- 6 "Banany jedzą tylko dzieci bardzo bogate" (36 opinii)
Gdańsk chce kupić zabytkowy tramwaj z Danziger Waggon Fabrik
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku chce wzbogacić swój historyczny tabor o kolejny tramwaj. Tym razem byłby to produkt przedwojennej Gdańskiej Fabryki Wagonów (Danziger Waggon Fabrik), serii Tw269.
- Z naszych informacji wynika, że w Polsce zachowały się jeden-dwa egzemplarze tego typu. Taki wagon byłby naszą perełką, ale wszystko zależeć będzie od wyceny właściciela i kosztów modernizacji - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.
Czytaj też: 140 lat temu pojechał pierwszy tramwaj w Gdańsku
Największy gdański przewoźnik na razie nie chce mówić o sumie pieniędzy, jaką ma zarezerwowaną na pozyskanie kolejnego historycznego tramwaju. Wynika to z faktu, że zamówienie jest nietypowe, w dodatku byłoby w całości finansowane ze środków własnych.
- Tramwaj z pewnością stanowiłby uzupełnienie pozostałych historycznych pojazdów i podobnie jak one służyłby głównie turystom podczas wakacyjnych przejazdów oraz na wynajem [ZKM wynajmuje pojazdy np. na ceremonie ślubne - w ub. r. zarobił na tym 55 tys. zł - dop. red.] - dodaje Wojtkiewicz.
Pojazd, który chce pozyskać ZKM, to dwuosiowy wagon o konstrukcji stalowo-drewnianej. By spełnić warunki przetargu, do Gdańska dotrzeć musi już po kompleksowej renowacji. Jego konstrukcja powinna być odnowiona z możliwie największym wykorzystaniem zachowanych części i podzespołów. Gdyby udało się zawrzeć umowę, pojazd cieszyłby gdańszczan i turystów już w przyszłym roku.
Wagony serii Tw269 zostały wyprodukowane w liczbie zaledwie sześciu sztuk w 1930 r. Tw269 stanowi numer taborowy, od którego wprowadzono daną linię tramwajów.
- Wagony te powstały z myślą o obsłudze trasy z Łąkowej do nowej wówczas krańcówki w ciągu al. Legionów . Można je było spotkać w Gdańsku jeszcze w latach 50-tych. Później zostały przebudowane na wagony gospodarcze, a następnie w większości zezłomowane. Dwa pojazdy trafiły wówczas do Krakowa - uzupełnia Sebastian Zomkowski, na co dzień zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów, a prywatnie pasjonat komunikacji miejskiej oraz jej historii.
Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana
Miejsca
Opinie (139) 6 zablokowanych
-
2014-02-18 19:05
Brawo Gdańsk!
W Gdyni do zabytkowych trolejbusów powinien dołączyć popularny "Ziutek".
- 3 0
-
2014-02-18 08:13
Pollalcy-dziwalcy (1)
Na całym świecie każde miasto szuka takich zabytkowych perełek ale tu dzicz rasistowskich-antyniemieckich frustratów zawsze będzie bredzić
- 13 0
-
2014-02-18 16:07
aj waj, aj waj
dzisiaj antysemici to ludzie których nie lubią Żydzi. należy jeszcze sprostować że ci których nazywamy Żydami, Żydami rzeczywiście nie są. mowa tu o Chazarach, leniwej, zawistnej, azjatyckiej dziczy, która wlazła z butami w kulturę żydowską... i tak już zostało.
- 0 0
-
2014-02-18 10:37
Trzeba się spieszyć!!! (1)
Zabytki techniki są tak samo ważne i cenne jak zabytki architektury. Widzę z sondy dołączonej do artykułu,że 86% respondentów to rozumie. Może zróbmy małą zbiórkę środków,aby wzmocnić inicjatywę? Deklaruję pierwsze 100 PLN na ten cel.Dorzucę jeszcze oryginalną zewnętrzną tabliczkę firmową Danziger Waggon Fabrik zdjętą z Bergmanna Nr.1261 w trakcie jego demontażu około 1970 roku.
- 5 0
-
2014-02-18 14:01
ojojoj
gajdis spokój
- 0 0
-
2014-02-17 14:15
za czyje pieniądze realizowane jest to czyjeś hobby ? (3)
czy ZKM ma w statucie prowadzenie muzeum ?
- 34 68
-
2014-02-18 12:02
nie ma co narzekać...
Mamy najnowocześniejszy tabor w Polsce :) Autobusy w dużej większości też niczego sobie.
Historyczne tramwaje... jestem za- 4 0
-
2014-02-17 15:08
Spoko loko... (1)
ZKM nie jest spółką miejską, a zatem za pieniądze użytkowników komunikacji miejskiej
- 4 5
-
2014-02-17 16:21
Chyba jednak jest to pomysł władz miasta. Zabytkowa komunikacja jest czymś co może promować Gdańsk. I przecież nie jest to nowy pomysł.
W sezonie są uruchamiane linie z zabytkowym taborem.- 11 0
-
2014-02-18 11:36
A co zrobili z tymi tramwajami
które jeździły po Gdańsku? Jeszcze podobne pamiętam, z derwnianymi żebrowanymi podłogami i drzwiami zasuwanymi ręcznie - lub też łańcuchem na silnik elektryczny. Najpierw "kasować" niszczyć i demolować wszystko, a potem kupować za miejskie pieniądze. To w tym kraju normalne, to Polska właśnie...
- 2 0
-
2014-02-17 20:30
Spałem w takim wagonie (1)
kiedy wypoczywałem w ośrodku wczasowym w Goszynie nad jeziorem Straszyn, w którym zamiast domków letniskowych były przedwojenne tramwaje
- 3 0
-
2014-02-18 10:53
Ja też !!!! Ja też !!!!
Na przednim pomoście,w miejscu nastawnika,była zamontowana elektryczna kuchenka do gotowania,a w części pasażerskiej były piętrowe łóżka i stolik. Teraz na polu nad Jeziorem tylko wiatr hula...
- 0 0
-
2014-02-18 10:24
dario
takie atrakcje to są perełki dla miasta. w zesłym roku byłem w Porto - taki trawmwaj przyciąga turystów, zarabia na siebie i stanowi integralną atrakcję całości. na to warto wydać pieniądze.
- 4 0
-
2014-02-18 10:20
Niech Stocznia Gdańska rozpocznie produkcję wagonów.
- 0 0
-
2014-02-18 08:15
ja ja
- 0 0
-
2014-02-18 01:57
(1)
ha ha Adamowicz car sobie wymyslil i tak ma byc Po rzadzi wszyscy sie go boja i tancza jak on zagra Brudny zaniedbany Gdansk chodnikow nie ma pracy nie ma Ale na zabytkowy tramwaj musi byc bo ludzie dla Wlodarza sa nikim Zadluzone miasto wspolczuje nastepcy jezeli wogole ktos inny dojdzie do wladzy w co watpie
- 0 5
-
2014-02-18 07:30
jak pisać poprawnie nie potrafisz, to nie dziwię się, że pracy nie ma
dla ciebie...
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.