- 1 700-tysięczny tłum na mszy na hipodromie (199 opinii)
- 2 Ta morska szkoła kształci już ponad pół wieku (8 opinii)
- 3 Dzielnica, której nie oszczędziła żadna z plag (80 opinii)
- 4 Król strzelców w Arce po 47 latach (34 opinie)
- 5 Wyrwane serce stoczni. Budynek 141B (135 opinii)
- 6 Damy z Ameryki i morskie łazienki (5 opinii)
Ta trasa poprowadziła tramwaje na samą plażę
122 lata temu uruchomiono nową, jednotorową linię tramwajową z Wrzeszcza przez ul. Chrobrego do Brzeźna. Przetrwała dokładnie 60 lat.
Zabrakło jednak środków na budowę ostatniego odcinka, zlokalizowanego przy dzisiejszym skrzyżowaniu ul. Ludwika Waryńskiego (Brunshöferweg) z ul. Białą (Weißer Weg). Powstał on później.
Natomiast w tym czasie już od roku (9 lipca 1900 r.) istniał odcinek łączący Brzeźno z Nowym Portem, a więc tramwaje mogły odtąd kursować z Nowego Portu do Wrzeszcza.

W wyniku walk o Gdańsk w 1945 r. trasa została zniszczona. Odtworzono ją w nieco ponad rok po wojnie.
27 lipca 1946 r. przywrócono ruch z ul. Waryńskiego we Wrzeszczu, przez ul. Chrobrego i Brzeźno do Nowego Portu. Dwa tygodnie później - 10 sierpnia - już cała ta trasa została przywrócona do użytku. Obsługiwała ją wówczas linia nr 5.
Zakładano, że w latach 1951-52 linia zyska drugi tor oraz że zostanie połączona z al. Grunwaldzką (od pl. Komorowskiego). Jednak nie zdobyto na to kredytów i trasa nie została rozbudowana.
W latach 1961-62 rozbudowywano układ torowy na obecnej al. Hallera w kierunku Brzeźna. 30 lipca 1961 r. tramwaje pojechały po raz pierwszy nową, dwutorową trasą od pętli Kolonia Uroda do ul. Gdańskiej w Brzeźnie. Tym samym biegnące praktycznie równolegle torowisko na ul. Chrobrego stało się zbędne i zdemontowano je.
Ta jednotorowa linia zniknęła więc z krajobrazu Gdańska dokładnie 60 lat po jej uruchomieniu.

Opinie wybrane
-
2023-05-26 07:55
Artykul super. Prosba o kolorowanie zdjec (10)
Sa serwisy ktore koloruja zdjecia. Efekty sa super
- 30 190
-
2023-05-26 08:38
Znajdź program w necie,
takowe są i sobie koloruj sam. Mnie się podoba takie, jakie jest zamieszczone w artykule.
- 79 1
-
2023-05-26 09:57
(1)
Mi też to przeszkadza dlatego drukuje i koloruje samemu. Drukuje po 3 sztuki bo fantazje mam sporą, jeden obrazek a różnie malowany daje mnóstwo frajdy.
- 7 20
-
2023-05-26 18:53
Jak zrobisz niebo różowe a trawe niebieska to zamieść taka fotke tutaj.
- 5 2
-
2023-05-26 10:04
to nie przedszkole żeby się w kolorowanki bawić (1)
to jest artykuł dla dojrzałych ludzi a nie dzieci, pokazują zdjęcia historyczne w oryginale i to jest najlepsze a nie jakieś sztuczne, udawane kolorowanie
- 39 0
-
2023-05-26 18:54
Jak nie przedszkole skoro większość tu piszących to jeszcze dzieci?
- 5 1
-
2023-05-26 10:18
Ale po co??
- 24 0
-
2023-05-26 12:05
cały urok właśnie....
- 12 0
-
2023-05-26 12:21
Grafik
Instaluj Gimpa i koloruj portalowi za darmo
- 8 0
-
2023-05-26 16:45
kololowe kledki,w pudełeczku noszę.Kololowe kledki,bardzo lubią mnie....
kololowe kledki,kiedy je poploszę,pokololują wszystko,to co chcę....
- 6 1
-
2023-05-26 16:45
tylko po co .?To są autentyczne zdjęcia a nie podrasowana lala.
- 8 0
-
2023-05-26 13:01
Złe datowanie
Zdjęcie mijanki tramwajowej na Oliwskiej wykonano ok. 1903, krótko po uruchomieniu pierwszych linii tramwajowych w Nowym Porcie. Wagony mają niskie numery boczne bo Danziger Elektrische Strassenbahn miało ich tylko kilkanaście i obsługiwało jedynie dwie linie. Pod koniec 1903 doszło do połączenia dwóch spółek i powstało przedsiębiorstwo wożące
Zdjęcie mijanki tramwajowej na Oliwskiej wykonano ok. 1903, krótko po uruchomieniu pierwszych linii tramwajowych w Nowym Porcie. Wagony mają niskie numery boczne bo Danziger Elektrische Strassenbahn miało ich tylko kilkanaście i obsługiwało jedynie dwie linie. Pod koniec 1903 doszło do połączenia dwóch spółek i powstało przedsiębiorstwo wożące pasażerów po całym mieście, wtedy wagony przemalowano na ciemnoczerwono. Od 1914 na tramwajach pojawiły się już numery poszczególnych linii. Natomiast w latach dwudziestych, równolegle z modernizacją taboru, wprowadzano malowanie na kolor "kremowy".
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.
- 69 1
-
2023-05-26 09:02
Kiedyś tramwaj jeżdził blisko miejsc gdzie mieszkają ludzie (30)
Ale przełomowa myśl urbanistyczna lat 70 wyniosła linie tramwajowe na wyspy odcięte dwu-trzy pasmowymi trasami (żeby tylko, skrzyżowania wciąż puchną prawoskrętami). Dzięki temu na tramwaj ciężej się dostać, droga na przystanek powrotny zajmuje 5 minut ale przynajmniej kierowcom jest wygodniej.
- 116 64
-
2023-05-26 09:20
nie no, super pomysł, tramwaj pod blokiem (12)
20 lat tak mieszkałem i więcej nie chcę - hałas i wstrząsy. Ale pod Twoim blokiem możemy puścić tramwaj czy akurat pod Twoim to nie? :)
- 44 11
-
2023-05-26 09:27
To ciekawy temat
możnaby popytac ludzi mieszkających na Mazurskiej, tam gdzie tramwaj przejeżdzą pod oknami, co dla nich istotniejsze; plusy przystanku przy klatce, czy tez minusy hałasowania tramwaju. To by wiele wyjaśniło
- 36 0
-
2023-05-26 09:38
Tak, jest to super pomysł!
- 2 4
-
2023-05-26 11:07
Inne torowisko i predkosc (7)
Tramwaj powinien wjeżdżać do dzielnic i tam jeździć wolno i cicho a nadrabiać pomiędzy dzielnicami w bezpiecznych szybkich tunelach na wzór metra ale dużo tańszych czyli z otwartych.
- 8 14
-
2023-05-26 14:41
(5)
tylko, że to nie ma sensu. Tramwaj na szynach w mieście to przeżytek - 120 lat temu to było coś nowego, aktualnie możliwości sądużo większe. Dużo tańsze i lepsze są autobusy (np. z napędem CNG lub nawet trolejbusy) - system BRT, czyli Bus Rapid Transport.
- 6 20
-
2023-05-26 22:05
Pod warunkiem ze wszedzie bylyby buspasy (1)
- 4 1
-
2023-05-27 10:56
Czyli 30% a czasami 50% przepustowości wyłączone z użycia.
- 0 0
-
2023-05-26 22:46
Nie jest to prawdą.
Tramwaje są bardziej ekologicznym środkiem transportu, zapewniają większe przepływy pasażerów, jeden wozokilometr kosztuje mniej niż w autobusie, a tor tramwajowy zabiera na szerokość mniej miejsca niż buspas czy pas jezdni.
- 7 1
-
2023-05-27 07:49
tak tak BRT oczywiscie, normalnie jakbysmy byli metropolia. nie wspominajac o polozeniu gdanska
i mozliwosci finansowych
- 0 0
-
2023-05-27 10:55
No i autobusy są bardziej punktualne bo przeskakują nad korkami nieprawdaż?
- 0 0
-
2023-05-27 07:48
dziękuję za tę garść fascynujących informacji ale mowiąc szczerze panie boczek, mam to w
- 0 1
-
2023-05-26 22:09
Poproszę
- 1 0
-
2023-05-27 07:47
ej no weź, koleś myślał że zabłyśnie i udało mu się zdobyć ponad sto łapek w górę. ale pewnie mieszka na mackowych
albo w podobnym miejscu gdzie tramwaj widzi tylko jak wybierze sie z rodzina na zakupy do centrum
- 0 1
-
2023-05-26 09:24
Czy aby na pewno mieszkasz w Gdańsku ? (3)
Linie tramwajowe projektuje się blisko osiedla ale nie przez osiedle.
Zapytaj mieszkańców Nowego Portu czy są zadowoleni, że pod samym domem kursują tramwaje.- 31 4
-
2023-05-26 22:13
Lepiej mieć pod oknem tramwaj niż sześć pasów autostrady (2)
Jakoś nie slychac, żeby mieszkańcy Brzeźna czy NP się skarżyli. Ja mieszkałem kiedyś w Oliwie na Obrońców Westerplatte, tramwaj kilkanaście metrów od domu, było bardzo spoko.
- 4 4
-
2023-05-27 06:22
Jakie to odkrywcze! Na miarę Kolumba! Faktycznie w NP nie ma autostrady...
- 2 0
-
2023-05-27 07:50
autostrada w nowym porcie albo brzeznie? chlopie po co tam autostrada?
wez sie walnij w łeb.
- 1 0
-
2023-05-26 09:25
Lepiej jakby tramwaj stal w korku z autami? (1)
- 10 6
-
2023-05-26 16:59
ruch aut można kierować na inne drogi/ ulice miejskie
skądinąd najważniejsze okazuje się wdrażanie programu stopniowego uwalniania kolejnych ulic i placów miasta od jeżdżących i parkujących samochodów. Bez zadbania o radykalną poprawę komfortu i bezpieczeństwa warunków docierania do przystanków tramwajowych przez pieszych i rowerzystów korzystna zmiana zachowań komunikacyjnych nie nastąpi.
- 6 7
-
2023-05-26 09:28
O nie, 5 minutowy spacer! (1)
A kierowców wyzywacie od grubych leni... Czy taki tramwaj powinien się zatrzymywać pod każdym blokiem, czy np. pod co drugim? Jak długo zajmowałaby trasa wijąca się przez całe blokowisko? A znając dzisiejsze normy bezpieczeństwa, czy teraz na całym blokowisku byłoby pełno świateł i rogatek?
- 18 12
-
2023-05-26 22:16
No błagam, a jak nazwać kogoś kto musi parkować pod samym okienkiem bo 100 m przejść za daleko
Pierwsi jesteście, żeby wysyłać ludzi na dłuższe spacery wzdłuż ruchliwych ulic, ale na pod marketem to trzeba stanąć pod samymi drzwiami, najlepiej na miejscu dla niepełnosprawnych. A na wielopiętrowych parkingach na drugi czy trzeci poziom też nie łaska, widać ładnie w galeriach handlowych
- 6 1
-
2023-05-26 09:32
Najpierw powinno się budować torowisko
Kiedyś ludzie chcieli mieć tramwaj jak najbliżej domu, dziś już tak nie jest. Przykład: protesty we Wrzeszczu, w związku z budową nowej trasy tramwajowej. W efekcie często najpierw się buduje nowe tory (np. PKM), a jak już powstaną, to deweloperzy budują w pobliżu osiedla - przykład: budynki w pobliżu PKM Jasień. Takie podejście jest zdecydowanie
Kiedyś ludzie chcieli mieć tramwaj jak najbliżej domu, dziś już tak nie jest. Przykład: protesty we Wrzeszczu, w związku z budową nowej trasy tramwajowej. W efekcie często najpierw się buduje nowe tory (np. PKM), a jak już powstaną, to deweloperzy budują w pobliżu osiedla - przykład: budynki w pobliżu PKM Jasień. Takie podejście jest zdecydowanie lepsze, bo nie wciska się nikomu na siłę torów. To ludzie decydują, czy chcą mieszkać obok lini kolejowej/tramwajowej, czy nie. Ewentualnie powinna być informacja o tym, jakie inwestycje drogowe będą na danym terenie w przyszłości prowadzone. Wbrew pozorom da się to przewidzieć.
- 10 7
-
2023-05-26 09:37
To nie była "myśl urbanistyczna" to była "czerwona zaraza"! (2)
- 1 13
-
2023-05-26 10:32
Paradoksalnie, osiedla były projektowane przez komuchów bardzo dobrze. (1)
Odstępy między budynkami były dość duże, starano się ustawiać budynki tak, żeby był dobry dostęp do światła słonecznego. Na każdym osiedlu był spory sklep spożywczy, przedszkole i szkoła podstawowa, często też przychodnia zdrowia. Ba! Szkoły stawiano tak (np. słynne tysiąclatki), że dzieci po drodze z domu do szkoły nie przechodziły przez żadną ulicę! W przestrzeniach między domami były boiska i place zabaw oraz zieleńce. Teraz liczy się kasa i nadźgać jak najwięcej budynków na małej działce.
- 60 3
-
2023-05-27 07:52
oczywiście masz rację. tylko komuchy zabierały ludziom ziemie, a deweloper musi sporo zapłacić za teren na ktorym
zbuduje. zatem fajnie masz w mózgu, skoro chwalisz komuchów, co zabierali ludziom ich własność. mam pomysł. może tobie też wszystko zabierzemy i tam zaprojektujemy. ale co lepsze, zebrałeś tyle plusów, czy tam łapek. masakra tak pochwalac złodziejski ustrój co kradł i zabijał ludzi. pluję na was leszcze
- 1 2
-
2023-05-26 11:19
Dzisiaj ludzie protestują przeciwko budowie tramwaju blisko bloków. Z jednej strony chcą mieć dobrą komunikację ale jednak nie koło swojego budynku. Taki to paradoks.
- 16 1
-
2023-05-27 06:21
W Polsce lepiej tego nie robić, bo zostanie zrobione po polsku, czyli skopane.
Są takie technologie, dzięki którym tramwaj jest bardzo cichym środkiem transportu, ale to kosztuje. Więc w Polsce miałbyś najtańsze rozwiązania, a tramwaje dudniłyby i piszczały dokładnie ludziom pod oknami. Nie życz tego nikomu, a sobie zwłaszcza. Wiem co piszę bo za komuny miałem tramwaj dokładnie pod oknami.
- 2 1
-
2023-05-27 07:56
Rozumiem że jesteś bardzo schorowaną
Rozumiem że jesteś bardzo schorowaną osobą i najlepiej było by jak by tramwaj podjeżdżał pod Twój balkon, aby zabrać Ciebie z mieszkania. Na początku lat 1900 ten tramwaj był luksusem. A samochód był wyjątkowym luksusem. Tych którzy nie mieli na to pieniędzy, szli pieszo. To dobra metoda na przewietrzenie umysłu.
- 1 1
-
2023-05-27 10:52
Zgroza. Masz 5 minut do przystanku? Przecież powinien zatrzymywać się w nogach twojego łóżka.
- 2 0
-
wczoraj 14:16
Nie zapominaj o obowiązkowym obskurnym przejściu podziemnym i co najmniej trzy etapowym przejściu dla pieszych.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.