• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ta trasa poprowadziła tramwaje na samą plażę

rb
26 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (141)
Zakończenie torów tramwajowych w pobliżu nieistniejącego dziś mola w Brzeźnie. Zdjęcie z lat 30. XX wieku Zakończenie torów tramwajowych w pobliżu nieistniejącego dziś mola w Brzeźnie. Zdjęcie z lat 30. XX wieku

122 lata temu uruchomiono nową, jednotorową linię tramwajową z Wrzeszcza przez ul. Chrobrego do Brzeźna. Przetrwała dokładnie 60 lat.



Chciał(a)byś żyć w Gdańsku z początku XX wieku?

26 maja 1901 roku firma Danziger Elektrische Strassenbahn (DES) uruchomiła połączenie między plażą w Brzeźnie i placem Komorowskiego (Max-Halbe-Platz), przez ul. Chrobrego (Brösener Weg).

Zabrakło jednak środków na budowę ostatniego odcinka, zlokalizowanego przy dzisiejszym skrzyżowaniu ul. Ludwika Waryńskiego (Brunshöferweg) z ul. Białą (Weißer Weg). Powstał on później.

Mijanka tramwajowa na ul. Oliwskiej w Nowym Porcie. Zdjęcie wykonano ok. 1903 r. Mijanka tramwajowa na ul. Oliwskiej w Nowym Porcie. Zdjęcie wykonano ok. 1903 r.
Natomiast w tym czasie już od roku (9 lipca 1900 r.) istniał odcinek łączący Brzeźno z Nowym Portem, a więc tramwaje mogły odtąd kursować z Nowego Portu do Wrzeszcza.

64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej 64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej
W wyniku walk o Gdańsk w 1945 r. trasa została zniszczona. Odtworzono ją w nieco ponad rok po wojnie.

27 lipca 1946 r. przywrócono ruch z ul. Waryńskiego we Wrzeszczu, przez ul. Chrobrego i Brzeźno do Nowego Portu. Dwa tygodnie później - 10 sierpnia - już cała ta trasa została przywrócona do użytku. Obsługiwała ją wówczas linia nr 5.

Trasa z Wrzeszcza przez Brzeźno do Nowego Portu. Grafika pochodzi z książki Sebastiana Zomkowskiego pt. "Tramwajem przez Gdańsk", Gdańsk 2015. Trasa z Wrzeszcza przez Brzeźno do Nowego Portu. Grafika pochodzi z książki Sebastiana Zomkowskiego pt. "Tramwajem przez Gdańsk", Gdańsk 2015.
Zakładano, że w latach 1951-52 linia zyska drugi tor oraz że zostanie połączona z al. Grunwaldzką (od pl. Komorowskiego). Jednak nie zdobyto na to kredytów i trasa nie została rozbudowana.



W latach 1961-62 rozbudowywano układ torowy na obecnej al. Hallera w kierunku Brzeźna. 30 lipca 1961 r. tramwaje pojechały po raz pierwszy nową, dwutorową trasą od pętli Kolonia Uroda do ul. Gdańskiej w Brzeźnie. Tym samym biegnące praktycznie równolegle torowisko na ul. Chrobrego stało się zbędne i zdemontowano je.

Ta jednotorowa linia zniknęła więc z krajobrazu Gdańska dokładnie 60 lat po jej uruchomieniu.

95 lat trasy tramwajowej na Stogi 95 lat trasy tramwajowej na Stogi
rb

Opinie (141) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Turysta

    I, tak się powinno projektować z bambetlami, kocami, zabawkami od razu z tramwaju na plażę.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Kiedyś tramwaj jeżdził blisko miejsc gdzie mieszkają ludzie (30)

    Ale przełomowa myśl urbanistyczna lat 70 wyniosła linie tramwajowe na wyspy odcięte dwu-trzy pasmowymi trasami (żeby tylko, skrzyżowania wciąż puchną prawoskrętami). Dzięki temu na tramwaj ciężej się dostać, droga na przystanek powrotny zajmuje 5 minut ale przynajmniej kierowcom jest wygodniej.

    • 120 66

    • Nie zapominaj o obowiązkowym obskurnym przejściu podziemnym i co najmniej trzy etapowym przejściu dla pieszych.

      • 0 0

    • nie no, super pomysł, tramwaj pod blokiem (12)

      20 lat tak mieszkałem i więcej nie chcę - hałas i wstrząsy. Ale pod Twoim blokiem możemy puścić tramwaj czy akurat pod Twoim to nie? :)

      • 44 12

      • Inne torowisko i predkosc (7)

        Tramwaj powinien wjeżdżać do dzielnic i tam jeździć wolno i cicho a nadrabiać pomiędzy dzielnicami w bezpiecznych szybkich tunelach na wzór metra ale dużo tańszych czyli z otwartych.

        • 9 14

        • (5)

          tylko, że to nie ma sensu. Tramwaj na szynach w mieście to przeżytek - 120 lat temu to było coś nowego, aktualnie możliwości sądużo większe. Dużo tańsze i lepsze są autobusy (np. z napędem CNG lub nawet trolejbusy) - system BRT, czyli Bus Rapid Transport.

          • 6 21

          • Pod warunkiem ze wszedzie bylyby buspasy (1)

            • 5 1

            • Czyli 30% a czasami 50% przepustowości wyłączone z użycia.

              • 1 0

          • No i autobusy są bardziej punktualne bo przeskakują nad korkami nieprawdaż?

            • 1 0

          • tak tak BRT oczywiscie, normalnie jakbysmy byli metropolia. nie wspominajac o polozeniu gdanska

            i mozliwosci finansowych

            • 0 0

          • Nie jest to prawdą.

            Tramwaje są bardziej ekologicznym środkiem transportu, zapewniają większe przepływy pasażerów, jeden wozokilometr kosztuje mniej niż w autobusie, a tor tramwajowy zabiera na szerokość mniej miejsca niż buspas czy pas jezdni.

            • 8 2

        • dziękuję za tę garść fascynujących informacji ale mowiąc szczerze panie boczek, mam to w

          • 0 1

      • ej no weź, koleś myślał że zabłyśnie i udało mu się zdobyć ponad sto łapek w górę. ale pewnie mieszka na mackowych

        albo w podobnym miejscu gdzie tramwaj widzi tylko jak wybierze sie z rodzina na zakupy do centrum

        • 0 1

      • Poproszę

        • 1 0

      • Tak, jest to super pomysł!

        • 2 4

      • To ciekawy temat

        możnaby popytac ludzi mieszkających na Mazurskiej, tam gdzie tramwaj przejeżdzą pod oknami, co dla nich istotniejsze; plusy przystanku przy klatce, czy tez minusy hałasowania tramwaju. To by wiele wyjaśniło

        • 36 1

    • Zgroza. Masz 5 minut do przystanku? Przecież powinien zatrzymywać się w nogach twojego łóżka.

      • 2 0

    • Rozumiem że jesteś bardzo schorowaną

      Rozumiem że jesteś bardzo schorowaną osobą i najlepiej było by jak by tramwaj podjeżdżał pod Twój balkon, aby zabrać Ciebie z mieszkania. Na początku lat 1900 ten tramwaj był luksusem. A samochód był wyjątkowym luksusem. Tych którzy nie mieli na to pieniędzy, szli pieszo. To dobra metoda na przewietrzenie umysłu.

      • 1 1

    • To nie była "myśl urbanistyczna" to była "czerwona zaraza"! (2)

      • 1 13

      • Paradoksalnie, osiedla były projektowane przez komuchów bardzo dobrze. (1)

        Odstępy między budynkami były dość duże, starano się ustawiać budynki tak, żeby był dobry dostęp do światła słonecznego. Na każdym osiedlu był spory sklep spożywczy, przedszkole i szkoła podstawowa, często też przychodnia zdrowia. Ba! Szkoły stawiano tak (np. słynne tysiąclatki), że dzieci po drodze z domu do szkoły nie przechodziły przez żadną ulicę! W przestrzeniach między domami były boiska i place zabaw oraz zieleńce. Teraz liczy się kasa i nadźgać jak najwięcej budynków na małej działce.

        • 62 3

        • oczywiście masz rację. tylko komuchy zabierały ludziom ziemie, a deweloper musi sporo zapłacić za teren na ktorym

          zbuduje. zatem fajnie masz w mózgu, skoro chwalisz komuchów, co zabierali ludziom ich własność. mam pomysł. może tobie też wszystko zabierzemy i tam zaprojektujemy. ale co lepsze, zebrałeś tyle plusów, czy tam łapek. masakra tak pochwalac złodziejski ustrój co kradł i zabijał ludzi. pluję na was leszcze

          • 1 4

    • Czy aby na pewno mieszkasz w Gdańsku ? (3)

      Linie tramwajowe projektuje się blisko osiedla ale nie przez osiedle.
      Zapytaj mieszkańców Nowego Portu czy są zadowoleni, że pod samym domem kursują tramwaje.

      • 31 4

      • Lepiej mieć pod oknem tramwaj niż sześć pasów autostrady (2)

        Jakoś nie slychac, żeby mieszkańcy Brzeźna czy NP się skarżyli. Ja mieszkałem kiedyś w Oliwie na Obrońców Westerplatte, tramwaj kilkanaście metrów od domu, było bardzo spoko.

        • 4 4

        • autostrada w nowym porcie albo brzeznie? chlopie po co tam autostrada?

          wez sie walnij w łeb.

          • 1 0

        • Jakie to odkrywcze! Na miarę Kolumba! Faktycznie w NP nie ma autostrady...

          • 2 0

    • W Polsce lepiej tego nie robić, bo zostanie zrobione po polsku, czyli skopane.

      Są takie technologie, dzięki którym tramwaj jest bardzo cichym środkiem transportu, ale to kosztuje. Więc w Polsce miałbyś najtańsze rozwiązania, a tramwaje dudniłyby i piszczały dokładnie ludziom pod oknami. Nie życz tego nikomu, a sobie zwłaszcza. Wiem co piszę bo za komuny miałem tramwaj dokładnie pod oknami.

      • 2 1

    • O nie, 5 minutowy spacer! (1)

      A kierowców wyzywacie od grubych leni... Czy taki tramwaj powinien się zatrzymywać pod każdym blokiem, czy np. pod co drugim? Jak długo zajmowałaby trasa wijąca się przez całe blokowisko? A znając dzisiejsze normy bezpieczeństwa, czy teraz na całym blokowisku byłoby pełno świateł i rogatek?

      • 18 12

      • No błagam, a jak nazwać kogoś kto musi parkować pod samym okienkiem bo 100 m przejść za daleko

        Pierwsi jesteście, żeby wysyłać ludzi na dłuższe spacery wzdłuż ruchliwych ulic, ale na pod marketem to trzeba stanąć pod samymi drzwiami, najlepiej na miejscu dla niepełnosprawnych. A na wielopiętrowych parkingach na drugi czy trzeci poziom też nie łaska, widać ładnie w galeriach handlowych

        • 6 1

    • Lepiej jakby tramwaj stal w korku z autami? (1)

      • 10 6

      • ruch aut można kierować na inne drogi/ ulice miejskie

        skądinąd najważniejsze okazuje się wdrażanie programu stopniowego uwalniania kolejnych ulic i placów miasta od jeżdżących i parkujących samochodów. Bez zadbania o radykalną poprawę komfortu i bezpieczeństwa warunków docierania do przystanków tramwajowych przez pieszych i rowerzystów korzystna zmiana zachowań komunikacyjnych nie nastąpi.

        • 6 7

    • Dzisiaj ludzie protestują przeciwko budowie tramwaju blisko bloków. Z jednej strony chcą mieć dobrą komunikację ale jednak nie koło swojego budynku. Taki to paradoks.

      • 16 1

    • Najpierw powinno się budować torowisko

      Kiedyś ludzie chcieli mieć tramwaj jak najbliżej domu, dziś już tak nie jest. Przykład: protesty we Wrzeszczu, w związku z budową nowej trasy tramwajowej. W efekcie często najpierw się buduje nowe tory (np. PKM), a jak już powstaną, to deweloperzy budują w pobliżu osiedla - przykład: budynki w pobliżu PKM Jasień. Takie podejście jest zdecydowanie lepsze, bo nie wciska się nikomu na siłę torów. To ludzie decydują, czy chcą mieszkać obok lini kolejowej/tramwajowej, czy nie. Ewentualnie powinna być informacja o tym, jakie inwestycje drogowe będą na danym terenie w przyszłości prowadzone. Wbrew pozorom da się to przewidzieć.

      • 10 7

  • Był jakiś niepowtarzalny klimat. (1)

    Pamiętam końcowy przystanek 5-taki na Waryńskiego. Ślepy tor kończył się 10 m przed tunelem. 60 m wcześniej - na przeciwko, przed dawnym budynkiem Towarzystwa Mniejszości Niemieckiej - była mijanka. Stała tam żółta budka, z której co jakiś czas wychodził "wajchowy", aby zmienić kierunek szyn. W lecie miasto na tej trasie podstawiao tzw. letnie wagony (takie jak na zdjęciu) bez zamykanych drzwi, tylko zabezpieczone przegrodą z drugiej strony. W środku tłum plażowiczów - niektórzy zawczasu rozebrani do połowy. Potem jazda do Brzeżna że zgrzytem kół na zakręcie i kolejne mijańki. W Brzeżnie wszyscy się wysypywali z tramwaju. Ale tam już były tłumy, większość na bosaka i w strojach pożarowych. Wszyscy podążał na plażę odległą o 60 m. Słońce paliło niemiłosiernie !

    • 4 0

    • 5-KA to mój tramwaj

      rocnik 51. to moja trasa na plażę

      • 0 0

  • tramwaje

    fajne bo ekologiczne ale bez przyszlosci wloka sie godzinami psuja sie trojmiasto porrzebuje innyh rozwazan np magistrali omijajacej al zwyciestwa i niepodleglosci czyli np . estakady

    • 0 2

  • Dotyczy wcześniejszego tekstu: Był jakiś niepowtarzalny klimat

    Przepraszam za pomyłkę. W 3. wersie od dołu mojego tekstu wkradła się śmieszna pomyłka, którą prostuję. Wyraz: "pożarowych" powinien brzmieć: " plażowch".

    • 1 0

  • Dzisiaj niektóre mamuśki chciałyby żeby tramwaj podjeżdżał prosto pod namiot albo tą szmatę, którą się odgradzają, jak słyszę wiecznie narzekające "o rany (tutaj pada bardzo niecenzuralne słowo, nie to które napisałam) jeszcze tyle drogi, to niedobrze się robi,

    • 1 0

  • Mijanka nie jest chyba w Nowym Porcie

    1 nigdy nie jeździła do Nowego Portu, to raczej Siedlce.

    • 0 0

  • ja pamiętam pętlę w Jelitkowie. , jedna linia torów z Oliwy... jedną nitkę Pomorskiej...

    • 3 0

  • Tramwaje

    Fajny artykuł ale dzisiaj tramwajem do pracy? Jechał bym godzinami trójmiasto jest rozciągnięte niestety mieszkam w Gdańsku dojeżdam do Gdyni pozostaje SKM albo auto moze przesiadłbym na komunikację miejską ale w święta i weekendy wiadomo jak jeżdzi poza tym brak biletu na trójmiasto od 30 lat gnoje nie potrafię tego zrobić powinna być jedną rada miejska jeden prezydent dla całego Trójmiasta

    • 4 0

  • No i własnie tamta epoka dawno mineła a gdańsk jest zacofany i nadal tramwajowy złom rozwija Mimo ze mamy epoke autobusów (1)

    Autobsusów które są ciche i nie poptrzebuja torów .i na dodatek kosztują mniej

    • 0 2

    • Mamy epoke elektrycznego badziewia

      Które wcale takie tańsze nie jest.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

W czasie Bitwy pod Oliwą 28 listopada 1627 r. polska flota zatopiła:

 

Najczęściej czytane