- 1 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (22 opinie)
- 2 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (55 opinii)
- 3 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (19 opinii)
- 4 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (74 opinie)
- 5 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (222 opinie)
- 6 Nietypowa willa prezesa banku nad miastem (56 opinii)
64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej
20 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku)
Najnowszy artykuł na ten temat
Przystanki tramwajowe, po których nie pozostał żaden ślad. Znasz wszystkie miejsca?
20 maja 1959 roku, w związku z otwarciem torowiska na trasie W-Z, tramwaje zostały wycofane z Traktu Królewskiego. Przez Długą i Długi Targ kursowały od 1883 roku, początkowo jako tramwaje konne. Dzisiaj nie został po nich prawie żaden ślad.
W 1896 roku zaczęły tamtędy kursować tramwaje na prąd. Zresztą w tymże roku zelektryfikowano wszystkie linie w mieście.
Linie nr 8 i 9 do Wrzeszcza i na Stogi
Po wojnie tramwaje nadal jeździły Traktem Królewskim między zrujnowanymi kamienicami Śródmieścia.
Była to stała trasa linii tramwajowych nr 8 i 9. Pierwsza łączyła Dolne Miasto z Wrzeszczem, druga Targ Węglowy ze Stogami.
Kres tej trasie położyło otwarcie linii tramwajowej na trasie W-Z w ciągu ówczesnej al. Leningradzkiej, a obecnie Podwala Przedmiejskiego.
"Znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe"
Miało to miejsce 20 maja 1959 roku. Dzień później ukazała się relacja z otwarcia w Dzienniku Bałtyckim.
Można w niej przeczytać:
Tak więc od wczorajszego południa mieszkańcy Gdańska korzystają już z tramwajów jeżdżących nową trasą. Równocześnie od wczoraj znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe (...).
Mimo jednak wielu trudności udało się, dzięki dużemu wysiłkowi pracowników WPK G-G WPRD oraz pomocy wojska i całego społeczeństwa, przyspieszyć termin oddania trasy o blisko miesiąc (...)
Ogółem wykonano ponad 9 tys. m sześc. prac ziemnych, na torowiska zużyto 486 wagonów tłucznia, położono ponad 4 tys. m.b. szyn, ustawiono 23 rozjazdy i 135 słupów trakcyjnych (...).
Budowa całej trasy kosztowała (bez mostu strunobetonowego, który kosztował 12 mln zł) - 9,2 mln zł, z czego ok. 1 mln zł wynosił wkład społeczeństwa Gdańska.
Ostatnie ślady obecności tramwaju na elewacjach kamienic
Tramwaje pojawiały się jeszcze później na Długiej i Długim Targu, ale były to już wagony ciągnięte przez konie, co stanowiło nie lada atrakcję.
Przez następne dekady, po kolejnych zmianach nawierzchni, ślady po torowisku na Długiej i Długim Targu zniknęły bezpowrotnie.
Podobno na ścianach niektórych kamienic można dopatrzeć się haków do mocowania lin podtrzymujących trakcję.
Opinie (152) ponad 10 zablokowanych
-
2023-05-22 07:26
Szkoda, że na Długiej i Długim Targu już nie ma tylu drzew co wtedy
- 0 0
-
2023-05-23 21:09
Trolejbusy
Największy system trolejbusowy na świecie funkcjonował w Moskwie, a od 2015 r. miano to noszą trolejbusy w Mińsku (w 2018 r. 62 linie, długość sieci: 492,12 km, liczba trolejbusów: 836).
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.