• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej

Michał Brancewicz
20 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (152)
  • Tramwaj linii nr 9 jadący przez Długą. Rok 1949.
  • Tramwaje na Długiej. Rok 1956.
  • Tramwaj linii nr 8 mija ul. Ławniczą, tym samym z Długiej wjeżdża na Długi Targ. Rok 1946.
  • Tramwaj na Długim Targu widziany z wnętrza Bramy Zielonej. Rok 1956.

20 maja 1959 roku, w związku z otwarciem torowiska na trasie W-Z, tramwaje zostały wycofane z Traktu Królewskiego. Przez Długą i Długi Targ kursowały od 1883 roku, początkowo jako tramwaje konne. Dzisiaj nie został po nich prawie żaden ślad.



Chciał(a)byś, żeby tramwaj wrócił na Długą i Długi Targ?

Trasa tramwajowa przez ul. Długą i Długi Targ w kierunku Bramy Żuławskiej i Dolnego Miasta została oddana, jako linia tramwaju konnego, w 1883 roku. Nie była pierwszą uruchomioną w Gdańsku. Ta powstała 10 lat wcześniej między Targiem Siennym a Oliwą.

W 1896 roku zaczęły tamtędy kursować tramwaje na prąd. Zresztą w tymże roku zelektryfikowano wszystkie linie w mieście.

  • Rok 1906. Trzy tramwaje spotykają się ze sobą pod Ratuszem Głównego Miasta.
  • Piętrowy tramwaj konny na Długim Targu w 1893 roku.

Linie nr 8 i 9 do Wrzeszcza i na Stogi



Po wojnie tramwaje nadal jeździły Traktem Królewskim między zrujnowanymi kamienicami Śródmieścia.

Była to stała trasa linii tramwajowych nr 8 i 9. Pierwsza łączyła Dolne Miasto z Wrzeszczem, druga Targ Węglowy ze Stogami.

Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ. Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ.
Kres tej trasie położyło otwarcie linii tramwajowej na trasie W-Z w ciągu ówczesnej al. Leningradzkiej, a obecnie Podwala Przedmiejskiego.



"Znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe"



Miało to miejsce 20 maja 1959 roku. Dzień później ukazała się relacja z otwarcia w Dzienniku Bałtyckim.

Można w niej przeczytać:

  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
Tak więc od wczorajszego południa mieszkańcy Gdańska korzystają już z tramwajów jeżdżących nową trasą. Równocześnie od wczoraj znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe (...).

Mimo jednak wielu trudności udało się, dzięki dużemu wysiłkowi pracowników WPK G-G WPRD oraz pomocy wojska i całego społeczeństwa, przyspieszyć termin oddania trasy o blisko miesiąc (...)

Ogółem wykonano ponad 9 tys. m sześc. prac ziemnych, na torowiska zużyto 486 wagonów tłucznia, położono ponad 4 tys. m.b. szyn, ustawiono 23 rozjazdy i 135 słupów trakcyjnych (...).

Budowa całej trasy kosztowała (bez mostu strunobetonowego, który kosztował 12 mln zł) - 9,2 mln zł, z czego ok. 1 mln zł wynosił wkład społeczeństwa Gdańska.


Ostatnie ślady obecności tramwaju na elewacjach kamienic



Tramwaje pojawiały się jeszcze później na Długiej i Długim Targu, ale były to już wagony ciągnięte przez konie, co stanowiło nie lada atrakcję.

Przez następne dekady, po kolejnych zmianach nawierzchni, ślady po torowisku na Długiej i Długim Targu zniknęły bezpowrotnie.

Podobno na ścianach niektórych kamienic można dopatrzeć się haków do mocowania lin podtrzymujących trakcję.

Opinie (152) ponad 10 zablokowanych

  • Pamiętam (2)

    W 1959 r. rozpocząłem naukę w Conradinum czyli TBO, a w następnym roku jechałem w czasie wakacji tramwajem przez ul. Długą. Motorniczy przechodził na drugi koniec i wracał w stronę Wrzeszcza. Jeździłem też tramwajem z pętli w Oliwie do pętli w Sopocie Wyścigach i z powrotem to był tramwaj z numerem 0.

    • 10 3

    • Według mnie z Oliwy do Sopotu jeździła siódemka. W roku 1959 poszłam do pierwszej klasy szkoły podstawowej.

      • 1 0

    • ?

      "20 maja 1959 roku, w związku z otwarciem torowiska na trasie W-Z, tramwaje zostały wycofane z Traktu Królewskiego"

      • 0 0

  • Przystanek mieliśmy pod oknami przy Domu dziecka

    • 1 2

  • ja pamiętam zaprzęgnięte konne tramwaje po Długiej na 1 maja, ale który to był rok

    • 5 0

  • Wiedeńskie tramwaje (1)

    Tam między gęsto posadowionymi kamienicami kursują normalnie tramwaje a u nas kuriozalna linia100

    • 7 3

    • Nie ośmieszaj się.

      Linią 100 jedzie przeważnie 4-5 pasażerów, czasami jeżdżą nawet puste.
      Jest takie zapotrzebowanie?
      Oczywiście, można pomiędzy kamieniczkami uruchomić jeszcze 5 takich linii, tylko dla kogo i kto za to będzie płacił

      • 1 1

  • Jarek (2)

    My Polacy nie mamy wyobraźni. Nikt nie pokazał w filmie lub za pomocą sprzyjająch statystyk więc gdańszczanie nie chcą.

    A przydało by się trochę Życia w tym nudnym nak kebab mieście. ps gdynie bywa nudniejsza.

    • 10 20

    • ...

      Zawsze można wrócić na Podlasie..tam też jest ładnie..

      • 7 1

    • szkiełka i krauski

      Zawsze można wrócić na Podlasie. Tam też jest ładnie..

      • 0 0

  • Najlepiej niech zniknie ten tramwajowy złom z calego miasta

    • 1 10

  • Tramwaj na Szerokiej

    Miło by było, gdyby na Szerokiej, opodal Żurawia, odtworzyć kawałek torów i ustawić na nich zabytkowy wagon, tak jak na Wróblej.

    • 3 0

  • Cieszmy się że Gdańsk nie ma trolejbusów, (9)

    które zgrabnie łączą główne wady tramwajów i autobusów - uwiązanie do trasy ze staniem w korkach. Niby buspasy coś tam mają zmienić, ale w praktyce nie są to aż tak wielkie różnice. Tramwaj w mieście plus kolej w metropolii to chyba optimum, no chyba że ze skali wynika że potrzebne jest metro.

    • 36 9

    • Trolejbus jest cichy, (5)

      a w połączeniu z akumulatorami ma możliwość odwiązania się od trasy, co ma miejsce w Gdyni i Sopocie. Mnie trolejbusy się podobają i żałuję, że w Warszawie są tylko autobusy akumulatorowe ładowane na pętli (w Trójmieście też są). Montaż trakcji jest tańszy od trakcji + tory. Oczywiście tramwaje są potrzebne, ale nie na wszystkich trasach. W Gdańsku jest nie tylko starówka, gdzie i tak nic nie jeździ.

      • 3 2

      • W Gdańsku jest nie tylko starówka (2)

        No szczególnie, że Starówki nie ma bo jest w stolicy!

        • 6 3

        • Nie przesadzajmy z tą histpoprawnością.

          Głowne Miasto zostało zburzone w 1945. A odbudowaliśmy Starówkę.

          • 6 2

        • Starówka, jako nazwa dzielnicy, w Gdańsku oczywiście nie istnieje. Jeżeli starówką (z małej litery) nazwiemy rejon Gdańska odbudowany według historycznych wzorców, to nie będzie to błędem. Mimo wszystko należy rozróżniać Stare Miasto od Głównego Miasta, ale to inna bajka.

          • 3 1

      • Są też elektryczne autobusy

        I jak zasięg wystarczy na zrobienie trasy to można trajtkom podziękować.
        Utrzymanie sieci też kosztuje.

        • 0 2

      • A były w Stolicy , były.

        • 0 0

    • No, ale metro to kolej!

      Co do zasady metro to kolej z fragmentami podziemnymi.
      Elementy podziemne robi się na terenach gdzie jest już ścisła zabudowa, aby nie wyburzać sporej częsci miasta pod kolej. No i aby nie dzielić miasta. Tak naprawdę i kolej na Pomorzu mogłaby iść w tunelu, aby nie była takim ...murem między częsciami miasta. Mogłaby, ale to oczywiście byłaby kwestia ogromnych kosztów.

      • 0 0

    • Transport publiczny, szczególnie w rozciągniętym wzdłuż nabrzeża trójmieście, jest jedynie słuszną przyszłością.
      Skrócić czas oczekiwania na transport (tramwaj/autobus) do 5, max 8 min, niezależnie od pory dnia. i ludzie zaczną rezygnować z samochodów.

      • 4 0

    • Miały byc ale wojna przeszkodziła a Niemcy zamiast w Gdańsku uruchomili je w Gdyni gdzie sa do dziś

      • 0 0

  • oprocz tramawajow i co najwazniesze znikneli tez niemcy ze swoja tragiczna w skutkach historia.

    • 2 0

  • Wolę tramwaj, bo nie smrodzi.

    A tramwaj na Długiej to samo piękni i życie. Po likwidacji kin na Długiej jest straszliwa nuda. No i jeszcze te nieogolone gęby jegomościów.

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7 (2 opinie)

(2 opinie)
20 zł
spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak naprawdę nazywał się tytułowy bohater "Ballady o Janku Wiśniewskim"?

 

Najczęściej czytane