• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej

Michał Brancewicz
20 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (152)
  • Tramwaj linii nr 9 jadący przez Długą. Rok 1949.
  • Tramwaje na Długiej. Rok 1956.
  • Tramwaj linii nr 8 mija ul. Ławniczą, tym samym z Długiej wjeżdża na Długi Targ. Rok 1946.
  • Tramwaj na Długim Targu widziany z wnętrza Bramy Zielonej. Rok 1956.

20 maja 1959 roku, w związku z otwarciem torowiska na trasie W-Z, tramwaje zostały wycofane z Traktu Królewskiego. Przez Długą i Długi Targ kursowały od 1883 roku, początkowo jako tramwaje konne. Dzisiaj nie został po nich prawie żaden ślad.



Chciał(a)byś, żeby tramwaj wrócił na Długą i Długi Targ?

Trasa tramwajowa przez ul. Długą i Długi Targ w kierunku Bramy Żuławskiej i Dolnego Miasta została oddana, jako linia tramwaju konnego, w 1883 roku. Nie była pierwszą uruchomioną w Gdańsku. Ta powstała 10 lat wcześniej między Targiem Siennym a Oliwą.

W 1896 roku zaczęły tamtędy kursować tramwaje na prąd. Zresztą w tymże roku zelektryfikowano wszystkie linie w mieście.

  • Rok 1906. Trzy tramwaje spotykają się ze sobą pod Ratuszem Głównego Miasta.
  • Piętrowy tramwaj konny na Długim Targu w 1893 roku.

Linie nr 8 i 9 do Wrzeszcza i na Stogi



Po wojnie tramwaje nadal jeździły Traktem Królewskim między zrujnowanymi kamienicami Śródmieścia.

Była to stała trasa linii tramwajowych nr 8 i 9. Pierwsza łączyła Dolne Miasto z Wrzeszczem, druga Targ Węglowy ze Stogami.

Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ. Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ.
Kres tej trasie położyło otwarcie linii tramwajowej na trasie W-Z w ciągu ówczesnej al. Leningradzkiej, a obecnie Podwala Przedmiejskiego.



"Znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe"



Miało to miejsce 20 maja 1959 roku. Dzień później ukazała się relacja z otwarcia w Dzienniku Bałtyckim.

Można w niej przeczytać:

  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
Tak więc od wczorajszego południa mieszkańcy Gdańska korzystają już z tramwajów jeżdżących nową trasą. Równocześnie od wczoraj znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe (...).

Mimo jednak wielu trudności udało się, dzięki dużemu wysiłkowi pracowników WPK G-G WPRD oraz pomocy wojska i całego społeczeństwa, przyspieszyć termin oddania trasy o blisko miesiąc (...)

Ogółem wykonano ponad 9 tys. m sześc. prac ziemnych, na torowiska zużyto 486 wagonów tłucznia, położono ponad 4 tys. m.b. szyn, ustawiono 23 rozjazdy i 135 słupów trakcyjnych (...).

Budowa całej trasy kosztowała (bez mostu strunobetonowego, który kosztował 12 mln zł) - 9,2 mln zł, z czego ok. 1 mln zł wynosił wkład społeczeństwa Gdańska.


Ostatnie ślady obecności tramwaju na elewacjach kamienic



Tramwaje pojawiały się jeszcze później na Długiej i Długim Targu, ale były to już wagony ciągnięte przez konie, co stanowiło nie lada atrakcję.

Przez następne dekady, po kolejnych zmianach nawierzchni, ślady po torowisku na Długiej i Długim Targu zniknęły bezpowrotnie.

Podobno na ścianach niektórych kamienic można dopatrzeć się haków do mocowania lin podtrzymujących trakcję.

Opinie (152) ponad 10 zablokowanych

  • W tramwajach kiedyś było wesoło.

    Ludzie gadali ze sobą, śmieli się. Teraz niemal wszyscy gapią się w maluteńkie ekraniki telefonów.

    • 4 1

  • Tramwaj zabytkowy darmowy - tylkonjeden co godzinę

    Powinien kursować długą skręcać koło halii i aż do madisona . Byłaby super atrakcja a i mieszkańcy by czasem podjeżdzali -jechałby by powoli 15 km na h można by wskakiwać i zeskakiwać. Ale to miasto Oli tu nic nie powstaje od lat fuszerki na kazdym kroku nawet fontanny nie działają

    • 1 3

  • Jeszcze w końcu (1)

    lat 80tych/początek 90,byly fragmety torowiska na Długiej. Do tego nawierzchnia wyglądała zupełnie inaczej jak teraz

    • 13 2

    • Już wtedy nawierzchnia na Długiej była wykonana z tych śliskich i mało praktycznych granitowych płyt. Żadnych fragmentów torowiska wtedy tak nie było.

      • 2 3

  • Wizja 2023 !!!-"zamiast auta i betonu- czas na powrót do starego i dobrego wrócić !!!

    Propozycja dla Gdańska - zostaw Auto w domu i jedź tramwajem do Centrum miasta - Komunikacja miejska 2023 bez Auto i betonowego Lasu w obrębie Gdańska ???
    P. S.
    Jak nie zmienimy myślenia naszego, to niedługo nie będzie Naturalnego życia w Gdańsku !!! Ekologiczne jest najlepszy sposób przez tramwaje wąsko- totorowe- na przykład-: Elektro Magnet n.p. ( San Francisco/ Amsterdam i inne miasta na świecie bez Auto w centrum miasta)v- które mało miejsca zajmować i będą i napędzane przez prąd pod ziemią n.p. dla turystów od dworca kolejowego do centrum miasta) i to samo można zrobić w Sopocie i w Gdyni tanim kosztem !!! A Auto można zostawić na parking poza miastem albo w domu !
    Nie każdy może atutem do miasta wjechać bo niema miejsca Beton !!! -" Adam słodowy -" zrób to sam w Gdańsku Teraz i pomyśl o przyszłości bez Auto !!! Według mandrego człowieka- Artur Szpenhauer z Gdańska przed laty stwierdził coś takiego !!!
    Niedziela w Gdańsku bez Auto 2023 !!! Kto jest za ???:a kto przeciwko Beton w Gdańsku 2023 ??? ... aaameeen...

    • 1 1

  • I komu to było potrzebne ?

    Mogły być tam dalej.

    • 2 2

  • Projekt - Wizja tramwaj w Gdańsku 2023 - bez Auto w centrum miasta !!!

    Tramwaj wódki torowy był by alternatywą Teraz 2023 !!!
    Zamiast Beton w Gdańsku i okolicach 2023 i Sopocie i Gdyni też możliwość ekologiczna 2023 tanim kosztem !!!
    Pozdrawiam serdecznie...
    Były mieszkaniec Gdańsk Wrzeszcz Aleja Zwycięstwa i czołg 2023... Niedziela bez Auto w centrum miasta Gdańska z tramwajem na długiej ulicy...

    • 1 1

  • Dobra decyzja czerwonych jedna z niewielu..

    Drewnianym tramwajem kiedyś dojeżdżałem do szkoły w centrum miasta to była super atrakcją. A już pisk na zakrętach i bujanie pamiętam z sympatyczną nostalgią

    • 1 3

  • Dobrze że nie jeżdżą przez Długą

    Tramwaje Pessy są o wiele większe od pierwotnych wagoników tramwajów konnych, szpeciły by tę ulicę a korzyści byłyby i tak niewielkie.
    No chyba, że przyłączano by do tramwaju kontenery na śmieci na kółkach i trasa prowadziła by na szadółki, to wtedy byłby jakiś sens tramwaju na Długiej.

    • 0 1

  • Mam 63 lata i pamiętam tramwaje na Długiej.

    • 1 0

  • Mogłyby wrócić

    To lepsze rozwiązanie niż obecny syf jaki panuję w Centrum Starówki mowa o przysłaniających Starówkę słupach to porównajmy to z tym vhlewem jakim są ogródki restauracyjne które tylko szpecą Gdańską Starówke

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7 (2 opinie)

(2 opinie)
20 zł
spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak obecnie nazywa się dzielnica Gdańska, która niegdyś nosiła nazwę "Neufahrwasser"?

 

Najczęściej czytane