- 1 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (51 opinii)
- 2 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (20 opinii)
- 3 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (19 opinii)
- 4 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (74 opinie)
- 5 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (222 opinie)
- 6 Nietypowa willa prezesa banku nad miastem (56 opinii)
64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej
20 maja 1959 roku, w związku z otwarciem torowiska na trasie W-Z, tramwaje zostały wycofane z Traktu Królewskiego. Przez Długą i Długi Targ kursowały od 1883 roku, początkowo jako tramwaje konne. Dzisiaj nie został po nich prawie żaden ślad.
W 1896 roku zaczęły tamtędy kursować tramwaje na prąd. Zresztą w tymże roku zelektryfikowano wszystkie linie w mieście.
Linie nr 8 i 9 do Wrzeszcza i na Stogi
Po wojnie tramwaje nadal jeździły Traktem Królewskim między zrujnowanymi kamienicami Śródmieścia.
Była to stała trasa linii tramwajowych nr 8 i 9. Pierwsza łączyła Dolne Miasto z Wrzeszczem, druga Targ Węglowy ze Stogami.
Kres tej trasie położyło otwarcie linii tramwajowej na trasie W-Z w ciągu ówczesnej al. Leningradzkiej, a obecnie Podwala Przedmiejskiego.
"Znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe"
Miało to miejsce 20 maja 1959 roku. Dzień później ukazała się relacja z otwarcia w Dzienniku Bałtyckim.
Można w niej przeczytać:
Tak więc od wczorajszego południa mieszkańcy Gdańska korzystają już z tramwajów jeżdżących nową trasą. Równocześnie od wczoraj znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe (...).
Mimo jednak wielu trudności udało się, dzięki dużemu wysiłkowi pracowników WPK G-G WPRD oraz pomocy wojska i całego społeczeństwa, przyspieszyć termin oddania trasy o blisko miesiąc (...)
Ogółem wykonano ponad 9 tys. m sześc. prac ziemnych, na torowiska zużyto 486 wagonów tłucznia, położono ponad 4 tys. m.b. szyn, ustawiono 23 rozjazdy i 135 słupów trakcyjnych (...).
Budowa całej trasy kosztowała (bez mostu strunobetonowego, który kosztował 12 mln zł) - 9,2 mln zł, z czego ok. 1 mln zł wynosił wkład społeczeństwa Gdańska.
Ostatnie ślady obecności tramwaju na elewacjach kamienic
Tramwaje pojawiały się jeszcze później na Długiej i Długim Targu, ale były to już wagony ciągnięte przez konie, co stanowiło nie lada atrakcję.
Przez następne dekady, po kolejnych zmianach nawierzchni, ślady po torowisku na Długiej i Długim Targu zniknęły bezpowrotnie.
Podobno na ścianach niektórych kamienic można dopatrzeć się haków do mocowania lin podtrzymujących trakcję.
Opinie (152) ponad 10 zablokowanych
-
2023-05-21 08:02
W tramwajach kiedyś było wesoło.
Ludzie gadali ze sobą, śmieli się. Teraz niemal wszyscy gapią się w maluteńkie ekraniki telefonów.
- 4 1
-
2023-05-21 09:03
Tramwaj zabytkowy darmowy - tylkonjeden co godzinę
Powinien kursować długą skręcać koło halii i aż do madisona . Byłaby super atrakcja a i mieszkańcy by czasem podjeżdzali -jechałby by powoli 15 km na h można by wskakiwać i zeskakiwać. Ale to miasto Oli tu nic nie powstaje od lat fuszerki na kazdym kroku nawet fontanny nie działają
- 1 3
-
2023-05-21 09:35
Jeszcze w końcu (1)
lat 80tych/początek 90,byly fragmety torowiska na Długiej. Do tego nawierzchnia wyglądała zupełnie inaczej jak teraz
- 13 2
-
2023-05-21 10:52
Już wtedy nawierzchnia na Długiej była wykonana z tych śliskich i mało praktycznych granitowych płyt. Żadnych fragmentów torowiska wtedy tak nie było.
- 2 3
-
2023-05-21 09:48
Wizja 2023 !!!-"zamiast auta i betonu- czas na powrót do starego i dobrego wrócić !!!
Propozycja dla Gdańska - zostaw Auto w domu i jedź tramwajem do Centrum miasta - Komunikacja miejska 2023 bez Auto i betonowego Lasu w obrębie Gdańska ???
P. S.
Jak nie zmienimy myślenia naszego, to niedługo nie będzie Naturalnego życia w Gdańsku !!! Ekologiczne jest najlepszy sposób przez tramwaje wąsko- totorowe- na przykład-: Elektro Magnet n.p. ( San Francisco/ Amsterdam i inne miasta na świecie bez Auto w centrum miasta)v- które mało miejsca zajmować i będą i napędzane przez prąd pod ziemią n.p. dla turystów od dworca kolejowego do centrum miasta) i to samo można zrobić w Sopocie i w Gdyni tanim kosztem !!! A Auto można zostawić na parking poza miastem albo w domu !
Nie każdy może atutem do miasta wjechać bo niema miejsca Beton !!! -" Adam słodowy -" zrób to sam w Gdańsku Teraz i pomyśl o przyszłości bez Auto !!! Według mandrego człowieka- Artur Szpenhauer z Gdańska przed laty stwierdził coś takiego !!!
Niedziela w Gdańsku bez Auto 2023 !!! Kto jest za ???:a kto przeciwko Beton w Gdańsku 2023 ??? ... aaameeen...- 1 1
-
2023-05-21 09:50
I komu to było potrzebne ?
Mogły być tam dalej.
- 2 2
-
2023-05-21 10:21
Projekt - Wizja tramwaj w Gdańsku 2023 - bez Auto w centrum miasta !!!
Tramwaj wódki torowy był by alternatywą Teraz 2023 !!!
Zamiast Beton w Gdańsku i okolicach 2023 i Sopocie i Gdyni też możliwość ekologiczna 2023 tanim kosztem !!!
Pozdrawiam serdecznie...
Były mieszkaniec Gdańsk Wrzeszcz Aleja Zwycięstwa i czołg 2023... Niedziela bez Auto w centrum miasta Gdańska z tramwajem na długiej ulicy...- 1 1
-
2023-05-21 10:34
Dobra decyzja czerwonych jedna z niewielu..
Drewnianym tramwajem kiedyś dojeżdżałem do szkoły w centrum miasta to była super atrakcją. A już pisk na zakrętach i bujanie pamiętam z sympatyczną nostalgią
- 1 3
-
2023-05-21 11:27
Dobrze że nie jeżdżą przez Długą
Tramwaje Pessy są o wiele większe od pierwotnych wagoników tramwajów konnych, szpeciły by tę ulicę a korzyści byłyby i tak niewielkie.
No chyba, że przyłączano by do tramwaju kontenery na śmieci na kółkach i trasa prowadziła by na szadółki, to wtedy byłby jakiś sens tramwaju na Długiej.- 0 1
-
2023-05-21 15:33
Mam 63 lata i pamiętam tramwaje na Długiej.
- 1 0
-
2023-05-22 07:02
Mogłyby wrócić
To lepsze rozwiązanie niż obecny syf jaki panuję w Centrum Starówki mowa o przysłaniających Starówkę słupach to porównajmy to z tym vhlewem jakim są ogródki restauracyjne które tylko szpecą Gdańską Starówke
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.