• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej

Michał Brancewicz
20 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (152)
  • Tramwaj linii nr 9 jadący przez Długą. Rok 1949.
  • Tramwaje na Długiej. Rok 1956.
  • Tramwaj linii nr 8 mija ul. Ławniczą, tym samym z Długiej wjeżdża na Długi Targ. Rok 1946.
  • Tramwaj na Długim Targu widziany z wnętrza Bramy Zielonej. Rok 1956.

20 maja 1959 roku, w związku z otwarciem torowiska na trasie W-Z, tramwaje zostały wycofane z Traktu Królewskiego. Przez Długą i Długi Targ kursowały od 1883 roku, początkowo jako tramwaje konne. Dzisiaj nie został po nich prawie żaden ślad.



Chciał(a)byś, żeby tramwaj wrócił na Długą i Długi Targ?

Trasa tramwajowa przez ul. Długą i Długi Targ w kierunku Bramy Żuławskiej i Dolnego Miasta została oddana, jako linia tramwaju konnego, w 1883 roku. Nie była pierwszą uruchomioną w Gdańsku. Ta powstała 10 lat wcześniej między Targiem Siennym a Oliwą.

W 1896 roku zaczęły tamtędy kursować tramwaje na prąd. Zresztą w tymże roku zelektryfikowano wszystkie linie w mieście.

  • Rok 1906. Trzy tramwaje spotykają się ze sobą pod Ratuszem Głównego Miasta.
  • Piętrowy tramwaj konny na Długim Targu w 1893 roku.

Linie nr 8 i 9 do Wrzeszcza i na Stogi



Po wojnie tramwaje nadal jeździły Traktem Królewskim między zrujnowanymi kamienicami Śródmieścia.

Była to stała trasa linii tramwajowych nr 8 i 9. Pierwsza łączyła Dolne Miasto z Wrzeszczem, druga Targ Węglowy ze Stogami.

Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ. Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ.
Kres tej trasie położyło otwarcie linii tramwajowej na trasie W-Z w ciągu ówczesnej al. Leningradzkiej, a obecnie Podwala Przedmiejskiego.



"Znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe"



Miało to miejsce 20 maja 1959 roku. Dzień później ukazała się relacja z otwarcia w Dzienniku Bałtyckim.

Można w niej przeczytać:

  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
Tak więc od wczorajszego południa mieszkańcy Gdańska korzystają już z tramwajów jeżdżących nową trasą. Równocześnie od wczoraj znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe (...).

Mimo jednak wielu trudności udało się, dzięki dużemu wysiłkowi pracowników WPK G-G WPRD oraz pomocy wojska i całego społeczeństwa, przyspieszyć termin oddania trasy o blisko miesiąc (...)

Ogółem wykonano ponad 9 tys. m sześc. prac ziemnych, na torowiska zużyto 486 wagonów tłucznia, położono ponad 4 tys. m.b. szyn, ustawiono 23 rozjazdy i 135 słupów trakcyjnych (...).

Budowa całej trasy kosztowała (bez mostu strunobetonowego, który kosztował 12 mln zł) - 9,2 mln zł, z czego ok. 1 mln zł wynosił wkład społeczeństwa Gdańska.


Ostatnie ślady obecności tramwaju na elewacjach kamienic



Tramwaje pojawiały się jeszcze później na Długiej i Długim Targu, ale były to już wagony ciągnięte przez konie, co stanowiło nie lada atrakcję.

Przez następne dekady, po kolejnych zmianach nawierzchni, ślady po torowisku na Długiej i Długim Targu zniknęły bezpowrotnie.

Podobno na ścianach niektórych kamienic można dopatrzeć się haków do mocowania lin podtrzymujących trakcję.

Opinie (152) ponad 10 zablokowanych

  • Miasta dla pieszych

    Samochody tylko poza miastem

    • 6 7

  • Obywatel+ (8)

    Bez farmazonu.
    Była też pętla tramwajowa na targu węglowym.A na Dolnym Mieście obok zajezdni była obora dla koni.Kiedyś tramwaje były konne.Serio.Przy pętli w Jelitkowie też było inaczej,bo moja prababka mieszkała tam.
    Ania pewnie wie bo jej ,,tato" pracował w zajezdni.Ania i Krystyna lubiały jeździć na Stogi tramwajem.

    • 22 3

    • Obory dla krow, stajnie dla koni. Kto o tym nie wie niech sie goni. (2)

      • 5 1

      • Obywatel+ (1)

        Popieram.Niech się goni.

        • 1 0

        • Obywatel+

          Oczywiście ,,Krystyna" niech się goni.Dno.

          • 1 0

    • Rzeczywiście tak jest - sprawdziłem - na początku 20 wieku istniała pętla w Jelitkowie - gratulacje :)))))))))))))))) (3)

      • 1 2

      • Obywatel+ (1)

        Ale inaczej tam wyglądało.Przerobili teren.Ta rzeczka co płynie w parku,to jak był sztorm to podczas cofki woda wylewała się mojej prababce na podwórko.
        Miałem(może jeszcze mam)zdjęcia tej pętli z lat 40-tych.

        • 2 1

        • w latach sześćdziesiątych gdzieś za Pana rodziną mieliśmy działkę ogrodniczą (ROD) - znam świetnie ten teren :))))))))

          • 2 4

      • Pętli to tam raczej nie bylo

        tylko krańcówka jak teraz na Lawendowym.
        Te budki, które są przy chodniku na Pomorskiej jak się idzie od morza/ronda w kierunku przystanku 227 i mostka do pętli tramwajowej to pozostałości po dawnym przystanku końcowym.

        • 3 2

    • dla koni jest stajnia, a nie obora

      • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaki jest najstarszy sopocki zabytek ?

 

Najczęściej czytane