- 1 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (7 opinii)
- 2 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (163 opinie)
- 3 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (48 opinii)
- 4 Te zdjęcia obejrzysz przez specjalne okulary (8 opinii)
- 5 Dzielnica z ciekawą historią i starą wystawą (22 opinie)
- 6 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (227 opinii)
64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej
20 maja 1959 roku, w związku z otwarciem torowiska na trasie W-Z, tramwaje zostały wycofane z Traktu Królewskiego. Przez Długą i Długi Targ kursowały od 1883 roku, początkowo jako tramwaje konne. Dzisiaj nie został po nich prawie żaden ślad.
W 1896 roku zaczęły tamtędy kursować tramwaje na prąd. Zresztą w tymże roku zelektryfikowano wszystkie linie w mieście.
Linie nr 8 i 9 do Wrzeszcza i na Stogi
Po wojnie tramwaje nadal jeździły Traktem Królewskim między zrujnowanymi kamienicami Śródmieścia.
Była to stała trasa linii tramwajowych nr 8 i 9. Pierwsza łączyła Dolne Miasto z Wrzeszczem, druga Targ Węglowy ze Stogami.
Kres tej trasie położyło otwarcie linii tramwajowej na trasie W-Z w ciągu ówczesnej al. Leningradzkiej, a obecnie Podwala Przedmiejskiego.
"Znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe"
Miało to miejsce 20 maja 1959 roku. Dzień później ukazała się relacja z otwarcia w Dzienniku Bałtyckim.
Można w niej przeczytać:
Tak więc od wczorajszego południa mieszkańcy Gdańska korzystają już z tramwajów jeżdżących nową trasą. Równocześnie od wczoraj znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe (...).
Mimo jednak wielu trudności udało się, dzięki dużemu wysiłkowi pracowników WPK G-G WPRD oraz pomocy wojska i całego społeczeństwa, przyspieszyć termin oddania trasy o blisko miesiąc (...)
Ogółem wykonano ponad 9 tys. m sześc. prac ziemnych, na torowiska zużyto 486 wagonów tłucznia, położono ponad 4 tys. m.b. szyn, ustawiono 23 rozjazdy i 135 słupów trakcyjnych (...).
Budowa całej trasy kosztowała (bez mostu strunobetonowego, który kosztował 12 mln zł) - 9,2 mln zł, z czego ok. 1 mln zł wynosił wkład społeczeństwa Gdańska.
Ostatnie ślady obecności tramwaju na elewacjach kamienic
Tramwaje pojawiały się jeszcze później na Długiej i Długim Targu, ale były to już wagony ciągnięte przez konie, co stanowiło nie lada atrakcję.
Przez następne dekady, po kolejnych zmianach nawierzchni, ślady po torowisku na Długiej i Długim Targu zniknęły bezpowrotnie.
Podobno na ścianach niektórych kamienic można dopatrzeć się haków do mocowania lin podtrzymujących trakcję.
Opinie (152) ponad 10 zablokowanych
-
2023-05-20 10:40
Miasta dla pieszych
Samochody tylko poza miastem
- 6 7
-
2023-05-20 09:06
Obywatel+ (8)
Bez farmazonu.
Była też pętla tramwajowa na targu węglowym.A na Dolnym Mieście obok zajezdni była obora dla koni.Kiedyś tramwaje były konne.Serio.Przy pętli w Jelitkowie też było inaczej,bo moja prababka mieszkała tam.
Ania pewnie wie bo jej ,,tato" pracował w zajezdni.Ania i Krystyna lubiały jeździć na Stogi tramwajem.- 22 3
-
2023-05-20 09:30
Obory dla krow, stajnie dla koni. Kto o tym nie wie niech sie goni. (2)
- 5 1
-
2023-05-20 10:28
Obywatel+ (1)
Popieram.Niech się goni.
- 1 0
-
2023-05-20 10:34
Obywatel+
Oczywiście ,,Krystyna" niech się goni.Dno.
- 1 0
-
2023-05-20 09:15
Rzeczywiście tak jest - sprawdziłem - na początku 20 wieku istniała pętla w Jelitkowie - gratulacje :)))))))))))))))) (3)
- 1 2
-
2023-05-20 09:25
Obywatel+ (1)
Ale inaczej tam wyglądało.Przerobili teren.Ta rzeczka co płynie w parku,to jak był sztorm to podczas cofki woda wylewała się mojej prababce na podwórko.
Miałem(może jeszcze mam)zdjęcia tej pętli z lat 40-tych.- 2 1
-
2023-05-20 09:31
w latach sześćdziesiątych gdzieś za Pana rodziną mieliśmy działkę ogrodniczą (ROD) - znam świetnie ten teren :))))))))
- 2 4
-
2023-05-20 09:29
Pętli to tam raczej nie bylo
tylko krańcówka jak teraz na Lawendowym.
Te budki, które są przy chodniku na Pomorskiej jak się idzie od morza/ronda w kierunku przystanku 227 i mostka do pętli tramwajowej to pozostałości po dawnym przystanku końcowym.- 3 2
-
2023-05-20 09:20
dla koni jest stajnia, a nie obora
- 9 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.