- 1 700-tysięczny tłum na mszy na hipodromie (199 opinii)
- 2 Ta morska szkoła kształci już ponad pół wieku (8 opinii)
- 3 Król strzelców w Arce po 47 latach (34 opinie)
- 4 Dzielnica, której nie oszczędziła żadna z plag (80 opinii)
- 5 Wyrwane serce stoczni. Budynek 141B (135 opinii)
- 6 Damy z Ameryki i morskie łazienki (5 opinii)
64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej
20 maja 1959 roku, w związku z otwarciem torowiska na trasie W-Z, tramwaje zostały wycofane z Traktu Królewskiego. Przez Długą i Długi Targ kursowały od 1883 roku, początkowo jako tramwaje konne. Dzisiaj nie został po nich prawie żaden ślad.
W 1896 roku zaczęły tamtędy kursować tramwaje na prąd. Zresztą w tymże roku zelektryfikowano wszystkie linie w mieście.
Linie nr 8 i 9 do Wrzeszcza i na Stogi
Po wojnie tramwaje nadal jeździły Traktem Królewskim między zrujnowanymi kamienicami Śródmieścia.
Była to stała trasa linii tramwajowych nr 8 i 9. Pierwsza łączyła Dolne Miasto z Wrzeszczem, druga Targ Węglowy ze Stogami.
Kres tej trasie położyło otwarcie linii tramwajowej na trasie W-Z w ciągu ówczesnej al. Leningradzkiej, a obecnie Podwala Przedmiejskiego.
"Znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe"
Miało to miejsce 20 maja 1959 roku. Dzień później ukazała się relacja z otwarcia w Dzienniku Bałtyckim.
Można w niej przeczytać:
Tak więc od wczorajszego południa mieszkańcy Gdańska korzystają już z tramwajów jeżdżących nową trasą. Równocześnie od wczoraj znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe (...).
Mimo jednak wielu trudności udało się, dzięki dużemu wysiłkowi pracowników WPK G-G WPRD oraz pomocy wojska i całego społeczeństwa, przyspieszyć termin oddania trasy o blisko miesiąc (...)
Ogółem wykonano ponad 9 tys. m sześc. prac ziemnych, na torowiska zużyto 486 wagonów tłucznia, położono ponad 4 tys. m.b. szyn, ustawiono 23 rozjazdy i 135 słupów trakcyjnych (...).
Budowa całej trasy kosztowała (bez mostu strunobetonowego, który kosztował 12 mln zł) - 9,2 mln zł, z czego ok. 1 mln zł wynosił wkład społeczeństwa Gdańska.
Ostatnie ślady obecności tramwaju na elewacjach kamienic
Tramwaje pojawiały się jeszcze później na Długiej i Długim Targu, ale były to już wagony ciągnięte przez konie, co stanowiło nie lada atrakcję.
Przez następne dekady, po kolejnych zmianach nawierzchni, ślady po torowisku na Długiej i Długim Targu zniknęły bezpowrotnie.
Podobno na ścianach niektórych kamienic można dopatrzeć się haków do mocowania lin podtrzymujących trakcję.
Opinie wybrane
-
2023-05-21 04:26
Cieszmy się że Gdańsk nie ma trolejbusów, (9)
które zgrabnie łączą główne wady tramwajów i autobusów - uwiązanie do trasy ze staniem w korkach. Niby buspasy coś tam mają zmienić, ale w praktyce nie są to aż tak wielkie różnice. Tramwaj w mieście plus kolej w metropolii to chyba optimum, no chyba że ze skali wynika że potrzebne jest metro.
- 35 8
-
2023-05-21 04:56
Trolejbus jest cichy, (5)
a w połączeniu z akumulatorami ma możliwość odwiązania się od trasy, co ma miejsce w Gdyni i Sopocie. Mnie trolejbusy się podobają i żałuję, że w Warszawie są tylko autobusy akumulatorowe ładowane na pętli (w Trójmieście też są). Montaż trakcji jest tańszy od trakcji + tory. Oczywiście tramwaje są potrzebne, ale nie na wszystkich trasach. W Gdańsku jest nie tylko starówka, gdzie i tak nic nie jeździ.
- 3 2
-
2023-05-21 06:01
W Gdańsku jest nie tylko starówka (2)
No szczególnie, że Starówki nie ma bo jest w stolicy!
- 6 3
-
2023-05-21 06:22
Nie przesadzajmy z tą histpoprawnością.
Głowne Miasto zostało zburzone w 1945. A odbudowaliśmy Starówkę.
- 6 2
-
2023-05-21 08:35
Starówka, jako nazwa dzielnicy, w Gdańsku oczywiście nie istnieje. Jeżeli starówką (z małej litery) nazwiemy rejon Gdańska odbudowany według historycznych wzorców, to nie będzie to błędem. Mimo wszystko należy rozróżniać Stare Miasto od Głównego Miasta, ale to inna bajka.
- 3 1
-
2023-05-21 08:53
Są też elektryczne autobusy
I jak zasięg wystarczy na zrobienie trasy to można trajtkom podziękować.
Utrzymanie sieci też kosztuje.- 0 2
-
2023-05-21 19:40
A były w Stolicy , były.
- 0 0
-
2023-05-21 11:05
No, ale metro to kolej!
Co do zasady metro to kolej z fragmentami podziemnymi.
Elementy podziemne robi się na terenach gdzie jest już ścisła zabudowa, aby nie wyburzać sporej częsci miasta pod kolej. No i aby nie dzielić miasta. Tak naprawdę i kolej na Pomorzu mogłaby iść w tunelu, aby nie była takim ...murem między częsciami miasta. Mogłaby, ale to oczywiście byłaby kwestia ogromnych kosztów.- 0 0
-
2023-05-21 11:36
Transport publiczny, szczególnie w rozciągniętym wzdłuż nabrzeża trójmieście, jest jedynie słuszną przyszłością.
Skrócić czas oczekiwania na transport (tramwaj/autobus) do 5, max 8 min, niezależnie od pory dnia. i ludzie zaczną rezygnować z samochodów.- 4 0
-
2023-05-21 19:39
Miały byc ale wojna przeszkodziła a Niemcy zamiast w Gdańsku uruchomili je w Gdyni gdzie sa do dziś
- 0 0
-
2023-05-21 09:35
Jeszcze w końcu (1)
lat 80tych/początek 90,byly fragmety torowiska na Długiej. Do tego nawierzchnia wyglądała zupełnie inaczej jak teraz
- 9 2
-
2023-05-21 10:52
Już wtedy nawierzchnia na Długiej była wykonana z tych śliskich i mało praktycznych granitowych płyt. Żadnych fragmentów torowiska wtedy tak nie było.
- 2 2
-
2023-05-20 09:44
Szkoda, szyny mogły zostać. (9)
Szyny powinni zostawić i co jakiś czas coś by tam przejeżdżało - byłaby nie lada atrakcja! Nie, wszystko musi być równo, prosto i gładko - jakiś taki rodzaj tępego pedantyzmu, ale wtedy też myślano trochę innymi kategoriami.
- 94 77
-
2023-05-20 12:53
(1)
Komunie można przypisać różne cechy, ale z całą pewnością nie to, żeby cokolwiek w tym kraju było równe, proste i gładkie. Od dróg i chodników zaczynając na podłogach w mieszkaniach kończąc.
- 19 4
-
2023-05-21 08:33
Krzywych chodników nie budowała mityczna "komuna" tylko Kowalski czy Nowak , może twój ojciec, dziadek czy wujek. Kombinowali tylko by szybko do kasy.
- 2 8
-
2023-05-20 21:11
Popieram, ślad po tramwajach powinien być!
Nie wyobrażam sobie żeby w tym tłumie jeździł jakiś tramwaj, jednak przy okazji wymiany nawierzchni na ul. Długiej nie rozumiem czemu ten znakomity konserwator który czepia się dosłownie wszystkiego nie kazał odtworzyć choćby samych linii torów tramwajowych... Szkoda!
- 8 12
-
2023-05-20 23:17
. (1)
Też mi atrakcja, przejazd od Bramy Złotej do Zielonej w godzinę, bo nieogarnięci miejscowi i turyści będą wymuszać zatrzymanie tramwaju co 5 metrów. Wyprowadzić się dziwactwa do Gdyni, to młode miasto, więc tam nie będziecie zatruwać ludziom codzienności kretyńskimi pomysłami, bo nie będzie pola do popisu.
- 5 1
-
2023-05-21 01:29
W Gdyni nie ma czego szukać
Smieszna Starowiejska z jakimiś knajpkami i otaczająca miasto betonoza. Trójmiasto coraz bardziej staje się nudne i nieprzyjazne.
- 4 2
-
2023-05-21 01:28
Szyny może jeszcze w niektórych miejscach tak, ale czy coś miałoby przejeżdżać?
Nie ma tam nawet warunków do skierowania tramwaju. No bo jaki byłby przebieg torów?
- 5 0
-
2023-05-21 08:52
Tory to tory. Nic pięknego
Były zrobione na siłę i wcisnięte w zabytkową tkankę miejską bez większego pomysłu i estetyki.
To był koniec XIX wieku, więc po prostu po 60 latach je usunięto jako szpecące i tyle.- 9 0
-
2023-05-21 08:55
Do pierwszego potrącenia g*wniaka
- 2 1
-
2023-05-21 12:37
Mieszkalem w miescie w ktorym zlikwidowano tramwaje a zostawiono szyny.
Byly mniej wiecej w rozstawie aut osobowych. Kiedy padal deszcz lub snieg samochody mialy klopot z wyhamowaniem, gdyz po prostu wjezdzaly na slizgawke i bylo bardzo duzo kolizji. Wiec szyny usunieto, bo zawadzaly.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.