- 1 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (159 opinii)
- 2 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (301 opinii)
- 3 Największe starcie gdańskiej "Gry o tron" (30 opinii)
- 4 O morderstwie na jachcie i upartej nudystce (36 opinii)
- 5 Te zabytki otwierają się po remontach (88 opinii)
- 6 Kronika oblężenia Gdańska w 1734 r. Część 2 (12 opinii)
40 lat temu pojawiły się przegubowe ikarusy. W weekend przejazdy autobusami
Wielu starszych pasażerów wspomina je z rozrzewnieniem, młodzi znają je głównie z opowieści rodziców. 5 października 1981 roku na ulice Gdańska wyjechały pierwsze przegubowe ikarusy, dzień później pojawiły się też w Gdyni. Z tej okazji w sobotę cztery zabytkowe ikarusy pojadą w Gdańsku na linii 148. W niedzielę w godz. 11-17 trzy zabytkowe ikarusy będą kursować na linii 150 w Gdyni.
Spotkać je można było bowiem nie tylko w wielu krajach Europy, ale również w Azji, Afryce czy nawet Ameryce.
Powstała nawet wersja przystosowana do ruchu lewostronnego o oznaczeniu Ikarus 281.
Ikarusy były montowane w Polsce
Na początku lat 90. ikarusy montowane były też w Polsce, przy wykorzystaniu karoserii z Węgier. Były to pojazdy o wysokości podłogi wynoszącej 92 cm, miały długość 16,5 metra i szerokość 2,5 m. Z reguły posiadały 142 miejsca dla pasażerów. Na 35 miejscach można podróżować na siedząco.
Ikarus 280 we Wrzeszczu 15 lat temu
Pojazdy miały czworo dwuskrzydłowych drzwi - dwoje w pierwszym członie i dwoje za przegubem, w doczepie. Pierwsze drzwi znajdowały się przy w pełni wydzielonej kabinie kierowcy.
Autobusy posiadały przesuwne szyby w niektórych oknach. Chyba nie ma osoby, która chociaż raz nie poległa przy próbie ich otwarcia.
227 ikarusów w Gdańsku do 1993 roku
5 października 1981 r. rozpoczęto eksploatację autobusów ikarus 280 w Gdańsku. Ogółem do Gdańska w latach 1981-1993 dostarczono 227 "przegubowych" pojazdów. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się nowe autobusy, to 108, 131 i 139.
Dominacja autobusów marki "Ikarus" w Gdańsku trwała do 1994 r., kiedy to ZKM Gdańsk, jako pierwsza firma komunikacyjna w Polsce, zakupiła 15 sztuk nowoczesnych, niskopodłogowych mercedesów typu O405N.
Ikarus na ulicach Gdańska 10 lat po wycofaniu z eksploatacji
W Gdyni ikarusy także jako trolejbusy
Dzień później, 6 października 1981 r., sześć pierwszych ikarusów 280 wyjechało na trasy w Gdyni. Trafiły m.in. na linię 150. Łącznie na liniach ZKM Gdynia do stałej eksploatacji wprowadzono 151 takich pojazdów. Autobusy te stały się podstawą taboru na wiele lat.
Na końcu były wykorzystywane głównie w nocnych autobusach. Na "zasłużoną" emeryturę odeszły dopiero po 26 latach - 22 czerwca 2007 r.
Co ciekawe, w latach 90. eksploatowane były w Gdyni także przegubowe ikarusy napędzane silnikiem elektrycznym i jeździły na liniach trolejbusowych.
W 1994 r. pojawił się w Gdyni też ikarus 411. Niskopodłogowy autobus był testowany pod kątem wyboru przy zakupie 60 autobusów dla Gdyni w 1995 r.
Przegubowe ikarusy 280 i standardowe ikarusy 260 stanowiły najliczniejszą część taboru gdyńskich przewoźników: Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej oraz Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.
Ikarusy wracają do Gdyni na linię 150
W niedzielę będzie okazja wrócić pamięcią do dawnych czasów. Młodsi będą mogli poczuć, jak kiedyś jeździło się po Gdyni autobusami.
Ikarusy 280 będzie można spotkać na trasie linii 150 w godzinach od 11 do 18. Kursy będą oznaczone jako dodatkowe i będą wykonywane pomiędzy rozkładowymi odjazdami, rytmicznie co 40 minut.
- od godziny 11:04 do godziny 17:04 z pętli Witomino Leśniczówka;
- od godziny 11:47 do godziny 17:47 z pętli Oksywie Godebskiego.
Będzie się można przejechać trzema rodzajami pojazdów. Na ulice wyjadą:
- ikarus 280.26 numer 26108 (rocznik 1989),
- ikarus 280.26 numer 5634 (rocznik 1990),
- ikarus 280.70E numer 5635 (rocznik 1995).
Pojazdy, które wyjadą w niedzielę na gdyńskie drogi, należą do pasjonata tej marki - Łukasza Staniszewskiego z "Kultowego Ikarusa". W autobusach będą dodatkowo rozdawane ulotki z dokładniejszą historią eksploatacji autobusów marki Ikarus 280 w gdyńskiej komunikacji miejskiej.
W Gdańsku cztery zabytki węgierskiej myśli technicznej będzie można spotkać w sobotę na linii 148. Kursy zabytkowymi ikarusami będą wykonywane zawsze na dwie minuty przed rozkładowymi kursami linii 148.
Z Żabianki SKM ikarusy będą odjeżdżały w godzinach 10:10-16:30, a z Nowego Portu w godzinach 9:55-15:55.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizWydarzenia
Miejsca
Opinie (113) 2 zablokowane
-
2021-10-08 16:38
Nocny (1)
Pamiętam jak wracało się takim autobusem nocnym wypchanym po brzegi. Wspaniałe.
- 14 6
-
2021-10-08 17:25
Nocny 420
Nocny 420 to był cyrk na kołach, trzeźwego to tajnie było ..,
- 7 0
-
2021-10-08 18:07
Autobus
Panie a 152 już jechał ? Nie wiem ja dopiero 40 minut czekam
- 14 1
-
2021-10-08 18:42
M
40 lat temu czekałem na 131 żeby dojechać do szkoły a tu Takie Cudo zajechało. Szok i Duma z Ludowej Ojczyzny!
- 12 1
-
2021-10-08 20:40
nie
Ja nie tęsknię za tymi gruchotami.Kto żyl w tamtym czasie dobrze wie o co chodzi.Teraz jakas chora moda na syfiastą komunę zapanowała
- 16 4
-
2021-10-08 21:18
Grubo to było
jak kierowca ikarem na 150 z kieleckiej zjezdzał na ''luzie''...:DDD + okrągłe przyciski w zielonym i czerwonym kolrze na pulpicie kierowcy. Ogień
- 13 0
-
2021-10-08 21:35
one były lepsze niż te współczesne
- 4 12
-
2021-10-09 02:17
Co ciekawe w ogóle nie pamiętam Ikarusów w Gdańsku, natomiast pamiętam zmodernizowane trolejbusy marki Jelcz w Gdyni. No i oczywiście bardzo dobrze pamiętam Konstale 105Na, które w marcu niestety zostały wycofane.
- 11 0
-
2021-10-09 20:09
Pamiętam to trochę jak przez mgłę. Byłam wtedy małym dzieciakiem, który miał, może 6 do 7 lat . A to był taki u mnie wiek gdzie niewiele pamiętam z tamtego okresu dzieciństwa.
- 11 0
-
2021-10-10 01:25
Jak można to mile wspominać?
Ludzie co z wami. Za kolejkami po kawę też tęskno?
- 11 2
-
2021-10-10 20:09
Pamiętam jak jadąc większą ekipą dało się rozbujać na boki tylną część za przegubem.
- 9 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.