• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

40 lat temu pojawiły się przegubowe ikarusy. W weekend przejazdy autobusami

Patryk Szczerba
8 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Ikarusy były obecne w Gdyni przez kilkanaście lat.
  • Ikarusy były obecne w Gdyni przez kilkanaście lat.
  • Ikarusy były obecne w Gdyni przez kilkanaście lat.
  • Ikarusy były obecne w Gdyni przez kilkanaście lat.

Wielu starszych pasażerów wspomina je z rozrzewnieniem, młodzi znają je głównie z opowieści rodziców. 5 października 1981 roku na ulice Gdańska wyjechały pierwsze przegubowe ikarusy, dzień później pojawiły się też w Gdyni. Z tej okazji w sobotę cztery zabytkowe ikarusy pojadą w Gdańsku na linii 148. W niedzielę w godz. 11-17 trzy zabytkowe ikarusy będą kursować na linii 150 w Gdyni.



Pamiętasz czasy, kiedy po Trójmieście jeździły ikarusy?

Ikarusy 280 (przegubowe) i 260 (pojedyncze), bo takie gościły na gdańskich i gdyńskich ulicach, to produkty węgierskiej myśli motoryzacyjnej. Rozsławiły Madziarów na całym świecie.

Spotkać je można było bowiem nie tylko w wielu krajach Europy, ale również w Azji, Afryce czy nawet Ameryce.

Powstała nawet wersja przystosowana do ruchu lewostronnego o oznaczeniu Ikarus 281.

Ikarusy były montowane w Polsce



Na początku lat 90. ikarusy montowane były też w Polsce, przy wykorzystaniu karoserii z Węgier. Były to pojazdy o wysokości podłogi wynoszącej 92 cm, miały długość 16,5 metra i szerokość 2,5 m. Z reguły posiadały 142 miejsca dla pasażerów. Na 35 miejscach można podróżować na siedząco.

Ikarus 280 we Wrzeszczu 15 lat temu


Pojazdy miały czworo dwuskrzydłowych drzwi - dwoje w pierwszym członie i dwoje za przegubem, w doczepie. Pierwsze drzwi znajdowały się przy w pełni wydzielonej kabinie kierowcy.

Autobusy posiadały przesuwne szyby w niektórych oknach. Chyba nie ma osoby, która chociaż raz nie poległa przy próbie ich otwarcia.

227 ikarusów w Gdańsku do 1993 roku



5 października 1981 r. rozpoczęto eksploatację autobusów ikarus 280 w Gdańsku. Ogółem do Gdańska w latach 1981-1993 dostarczono 227 "przegubowych" pojazdów. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się nowe autobusy, to 108, 131 i 139.

Dominacja autobusów marki "Ikarus" w Gdańsku trwała do 1994 r., kiedy to ZKM Gdańsk, jako pierwsza firma komunikacyjna w Polsce, zakupiła 15 sztuk nowoczesnych, niskopodłogowych mercedesów typu O405N.

Ikarus na ulicach Gdańska 10 lat po wycofaniu z eksploatacji


W Gdyni ikarusy także jako trolejbusy



Dzień później, 6 października 1981 r., sześć pierwszych ikarusów 280 wyjechało na trasy w Gdyni. Trafiły m.in. na linię 150. Łącznie na liniach ZKM Gdynia do stałej eksploatacji wprowadzono 151 takich pojazdów. Autobusy te stały się podstawą taboru na wiele lat.

Na końcu były wykorzystywane głównie w nocnych autobusach. Na "zasłużoną" emeryturę odeszły dopiero po 26 latach - 22 czerwca 2007 r.

Co ciekawe, w latach 90. eksploatowane były w Gdyni także przegubowe ikarusy napędzane silnikiem elektrycznym i jeździły na liniach trolejbusowych.

W 1994 r. pojawił się w Gdyni też ikarus 411. Niskopodłogowy autobus był testowany pod kątem wyboru przy zakupie 60 autobusów dla Gdyni w 1995 r.

Przegubowe ikarusy 280 i standardowe ikarusy 260 stanowiły najliczniejszą część taboru gdyńskich przewoźników: Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej oraz Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Ikarusy wracają do Gdyni na linię 150



W niedzielę będzie okazja wrócić pamięcią do dawnych czasów. Młodsi będą mogli poczuć, jak kiedyś jeździło się po Gdyni autobusami.

Ikarusy 280 będzie można spotkać na trasie linii 150 w godzinach od 11 do 18. Kursy będą oznaczone jako dodatkowe i będą wykonywane pomiędzy rozkładowymi odjazdami, rytmicznie co 40 minut.

  • od godziny 11:04 do godziny 17:04 z pętli Witomino Leśniczówka;
  • od godziny 11:47 do godziny 17:47 z pętli Oksywie Godebskiego.


Ikarusy były obecne w Gdyni przez kilkanaście lat. Ikarusy były obecne w Gdyni przez kilkanaście lat.
Będzie się można przejechać trzema rodzajami pojazdów. Na ulice wyjadą:

  • ikarus 280.26 numer 26108 (rocznik 1989),
  • ikarus 280.26 numer 5634 (rocznik 1990),
  • ikarus 280.70E numer 5635 (rocznik 1995).

Pojazdy, które wyjadą w niedzielę na gdyńskie drogi, należą do pasjonata tej marki - Łukasza Staniszewskiego z "Kultowego Ikarusa". W autobusach będą dodatkowo rozdawane ulotki z dokładniejszą historią eksploatacji autobusów marki Ikarus 280 w gdyńskiej komunikacji miejskiej.

W Gdańsku cztery zabytki węgierskiej myśli technicznej będzie można spotkać w sobotę na linii 148. Kursy zabytkowymi ikarusami będą wykonywane zawsze na dwie minuty przed rozkładowymi kursami linii 148.

Z Żabianki SKM ikarusy będą odjeżdżały w godzinach 10:10-16:30, a z Nowego Portu w godzinach 9:55-15:55.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Wydarzenia

40 lat Ikarusów w Trójmieście

pokaz, jubileusz

Miejsca

Opinie (113) 2 zablokowane

  • Elektryczny dzwonek

    Byłem wtedy małym chłopcem i lubiłem jak kierowca dzwonił ostrzegając przed zamknięciem drzwi.

    • 26 0

  • Ikarus

    Węgierski luksus

    Piękne pojazdy
    Piękna historia
    Piękne wspomnienia

    • 24 3

  • Dominacja 227 ikarusów nie skończyła się w 1994 roku

    W związku z zakupem 15 szt nowych autobusów. Dominacja ikarusów trwała w Gdańsku do 2007 roku

    • 26 0

  • Na filmie spod dworca pasażer nie trzyma się poręczy.

    A później płacz że się przewrócił i wina kierowcy.

    • 20 6

  • Ikary to całe dzieciństwo (2)

    Pamiętam doskonale. Za g*wniarza wskakiwało się na poręcze na karuzeli:) Albo majstrowało z tyłu autobusu przy blaszanych numerach linii:D

    • 24 8

    • czyli (1)

      to TY ciągle to rozkręcaleś!

      • 5 3

      • Kiedyś jechał ikarus krótki na 163, a z tyłu miał 316. Myślałem wtedy że to kierowca coś się zamotał, a po latach dostrzegłem, że bardzo łatwo było te rubiki wyjąć.

        • 4 0

  • Gdynia to Białoruś (1)

    Idealnie nadają się jako symbol upadku Gdyni.

    • 15 11

    • Odezwał się słoik z zapyziałego elbląga, heheh, zjazd do siebie słoju!

      • 9 1

  • Stary (1)

    To wspominamy z rozrzewnieniem - bo dla ludzi młodych w tamtych czasach - wiele wspomnień się zaciera a siłą rzeczy pamiętamy te fajniejsze. nie pamiętamy katastrofalnej jakości tych wyrobów autobusopodobnych. Niewyobrażalnego dziś hałasu, smrodu spalin, rzucania pasażerami na każdej dziurze i zakręcie, gorąca w lecie, zimna w zimie? W latach 90 większość z nich była na skraju biodegradacji. Mistrzowie fachu (bez żadnej przekory) - dokonywali cudów by to coś w ogóle wyjechało na ulicę. Kanibalizm z rozbitków i tych co poległy w boju był na porządku dziennym.
    Dodam, że tak od połowy lat 80 do końca 90 skrajnie brakowało kasy na utrzymanie taboru. Śledztwo po wypadku w Kokoszkach - pokazało jak wówczas było biednie i źle. Że na ulice wyjeżdżały lekko przypudrowane trupy na łysych oponach, dziesiątki razy reanimowane przez mechaników dokonujących cudów druciarstwa - których nie powstydziliby się technicy NASA ratujący apollo 13.
    Dziś się nie dziwię, że ojciec kumpla wracający z 8 godzinnej zmiany na 112 (do Sobieszewa) albo 256 (do Jankowa) po robocie od razu szedł spać...
    Dodam, że nie pomagało ze "polskie" Ikarusy, szczególnie montowane w 2 połowie lat 80-tych to nie był produkt węgierski, ale ulep z karoserii węgierskiej, przetykanej częściami (silniki, zawieszenia, wyposażenie i osprzęt) z będących akurat pod ręką części z polskich ciężarówek - co doprowadziło do sytuacji , ze niemal każdy był inny a utrzymanie sprawności floty złożonej z kilkuset różniących się między sobą modeli to był dramat na kółkach.
    Pozdrawiam

    • 30 5

    • nie bylo az tak zle

      jakosc jakoscia serwis serwisem, jakos komfort byl slaby ale w nowych tez nie ma szalu.. fotele w nowych pojazdach sa na czlowieka o wzroscie metr 60 cm i wadze 65 kg. .. plastik twardy .. w ikarusie bylo wygodniej lub w starym jelczu.. ze nowe scanie mniej pala i nie dymia wiadomo, ale jadac nia tez jest mega twardo i nieprzyjemnie w srodku.. buda tez nie ma specjalnie wielkiej twardosci bo jest niskopodlogowa, wygluszenia tez sa raczej skompo dane od silnika bo nie jest specjalnie cicho.. a o automatach to by ksiazke pisal jeden ladnie chodzi drugi strasznie szarpie... komfort podobny do ikarusa suma sumarum tyle ze na glowe nie pada przez uszczelki i drzwi lepiej chodza...

      • 5 1

  • Oj prowadziło się na owe czasy były nowoczesne, miały plusy i minusy ale te najnowsze przeladowane elektroniką wbrew pozorom tez mają swoje minusy

    • 19 3

  • Ikarus z nieśmiertelną i powszechną w Gdyni tablicą GAY

    zanim ludzie wiedzieli co to znaczy

    • 36 0

  • Kopciuchy trujące Ikarusy do muzeum lub na złom! (1)

    Robicie akcje rowery, akcje kierowcy za darmo, wydajemy miliony na nowe autobusy, tez na gaz, na elektryki, a teraz wypuszczajcie Ikarusy trujące na ulice?! Bo co?! Bo wam tak ładnie, bo wspomnienie wracają?!

    • 10 40

    • Odezwała się maruda, której nie dogodzisz. Zawsze źle zawsze nie tak.

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7 (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie było pierwotne przeznaczenie Wilii Bergera?

 

Najczęściej czytane