- 1 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (70 opinii)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (190 opinii)
- 3 Jeśli na lody, to tylko do Gdyni (4 opinie)
- 4 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (132 opinie)
- 5 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (198 opinii)
- 6 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (81 opinii)
10 lat od remontu dworca PKP w Gdyni. Jak zmienił się obiekt?
porównać
Remont dworca PKP w Gdyni trwał dwa lata. Obiekt będący pod opieką konserwatora zabytków został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r., na dwa dni przed rozpoczęciem organizowanego przez Polskę i Ukrainę turnieju Euro 2012. W poniedziałek mija 10 lat od tego wydarzenia.
Remont dworca: odkrycia malowideł
Podczas remontu gdyńskiego dworca okazało się, że nie tylko sufit, ale również ściany w dawnej restauracji były barwnie pomalowane. Intensywnie kolorowe malowidła zostały odnowione i zachowane. Do dziś, wchodząc po hamburgera, można zachwycić się sopocką szkołą malarstwa z 1957 r.
Polichromie zostały odkryte zupełnie przypadkowo, bo nikt ich nigdy nie opisywał i nikt nie wiedział, że istniały. Znane były tylko dekoracje sklepienia dawnej sali restauracyjnej, do których nieznane malowidła nawiązują.
I choć wielu narzekało na takie połączenie sztuki z konsumpcją, to w związku z eksponowaniem malowideł dworcowy McDonald's stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych barów tego typu w Polsce.
Nowi najemcy, sporo poprawek po czasie
Podczas remontu dworzec zmienił się nie do poznania, nie tylko w części restauracyjnej. Został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r. na dwa dni przed rozpoczęciem mistrzostw Europy w piłce nożnej rozgrywanych w Polsce i na Ukrainie.
Pojawiły się w nim nowe posadzki, ściany, sufity i elewacja. Przebudowana została zabytkowa kolumnada. Obiekt zyskał monitoring, przechowalnię bagaży, toalety i dodatkową poczekalnię. Zniknęli bezdomni i charakterystyczny fetor, który unosił się w budynku.
Otwarcie dworca. Film z 2012 roku
Sprzedający tam fast foody i bieliznę najemcy dostali wypowiedzenie umów. Nie wrócili w to miejsce. W środku pojawiły się za to lub wróciły - oprócz sieci McDonald's - w kolejnych miesiącach takie marki, jak Subway czy Rossmann.
Pod koniec 2014 r. zamontowano wreszcie automatyczne drzwi na styku tunelu i hali dworcowej - wcześniej trzeba było otwierać je samodzielnie. Zwiększyło to komfort pasażerów, narzekających na niedogodności przy otwieraniu poprzednio zamontowanych szklanych drzwi, i zmniejszyło przeciągi. Do tego dało PKP sporo oszczędności związanych z ogrzewaniem.
Problemami krótkie wiaty i brak najemców w pasażu
W 2016 r. PKP wezwało wykonawcę prac - firmę Mostostal - do napraw gwarancyjnych.
Problemem, którego nie dało się rozwiązać, pozostały zbyt krótkie wiaty na nowych peronach oraz brak najemców w lokalach znajdujących się w pasażu między dworcem PKP i dworcem podmiejskim.
Całość projektu warta była 40 mln zł. Połowę środków wyłożyła Unia Europejska i budżet państwa. Resztę pokryło PKP.
Ikony architektury z czasów PRL
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (114) 2 zablokowane
-
2022-06-05 19:04
Remont zawdzieczamy PKP.. ale za to rondo przed dworcem to gdynska dzialka
No i mamy gdyński widok
- 41 2
-
2022-06-05 19:07
Opinia wyróżniona
Wbrew pozorom dworzec wygląda dużo lepiej po remoncie (4)
ale zadaszenie peronów to jeden wielki żart :(
- 135 6
-
2022-06-05 22:16
Dworzec bardzo przyjemny
Natomiast porażką jest drobna kostka brukowa na całym terenie wokół budynku dworca. Kompletnie nieprzemyślane biorąc pod uwagę ludzi z walizkami.
- 27 1
-
2022-06-06 00:45
To teraz czekamy kolejne 30 lat zaniedbań i znowu wielkie fanfary na otwarcie wyremontowanego pomieszczenia?
- 10 0
-
2022-06-06 09:09
Wszędobylski bruk utrudniający toczenie bagaży i brak miejsca aby wysadzić pasażerów od strony ul. Morskiej są uciążliwe.
- 9 0
-
2022-06-06 13:34
to tak specjalnie
projektanci oszacowali, gdzie mają się gromadzić podróżni
Czy dobrze oszacowali?- 1 0
-
2022-06-05 19:10
Już czas na kolejny remont (1)
Ten dworzec wygląda już niemal tak, jak PKS w Gdańsku.
- 15 8
-
2022-06-06 00:53
Ale bzdury!
Co jest niby nie tak z obecnym dworcem?
- 1 1
-
2022-06-05 19:10
Niespelnione oczekiwania (1)
Dla Gdyni w której wiatry wieją 300 dni w roku takie wiaty na peronach to nieudacznictwo projektanta i brak wyobraźni u zatwierdzających projekt /do kosza/ gdzie został zegar od strony Morskiej /był na otwarciu/.
- 31 0
-
2022-06-05 19:19
100/100. Bardziej chronia przed wiatrem wiaty na kazdej stacji w podwarszawskich wioskach. Ehh gdzie te czasy gdzie trojmiasto drazylo tematy i mialo krytyczne spojrzenie na wszystko.
- 8 0
-
2022-06-05 19:24
Pamiętam czasy
kiedy, aby przejść z Placu Konstytucji na ul. Czerwonych Kosynierów trzeba było kupić bilet tzw peronówkę.
- 10 1
-
2022-06-05 19:37
Warto byłoby tam postawić posąg kapitana Klossa w prochowcu. (1)
- 9 1
-
2022-06-05 20:23
Prochowiec w Stambule? Bez sensu. Raczej jakiś letni garniturek.
- 1 0
-
2022-06-05 19:45
(1)
tylko dlaczego nie caly dworzec zostal wyremontowany częśc do SKM nie!!! a to bardzo ładna częśc dworca,
- 13 0
-
2022-06-06 07:57
Trzeba spytać SKM - to oni (niestety) odpowiadają za dworzec podmiejski, który tak naprawdę to wymaga porządnego wyszorowania i odmalowania.
- 1 0
-
2022-06-05 19:51
Za te pieniądze w owym czasie zapewne mozna bylo (4)
Zbudowac Nowy Dworzec Dostosowany do współczesnych potrzeb.
A tak jeszcze z pół wieku trzeba będzie nęczyć się w tym PostSocjalistycznym bunkrze.
Współczesny dworzec to nie tylko perony a i strefa relaksu a takowej tam brak!!!
Nie mówiąc o sali oczekiwania- 13 8
-
2022-06-06 07:58
Akurat gdyński dworzec to bardzo dobry budynek. I jakiej "strefy relaksu" tam oczekujesz? To jest dworzec kolejowy, nie centrum rozrywki.
- 1 2
-
2022-06-06 08:49
Dworzec (2)
Nie masz się tutaj relaksować tylko kupić bilet i spadać na drzewo...
- 1 2
-
2022-06-06 13:32
zwałszcza jak czekasz na opóźniony pociąg?
- 0 0
-
2022-06-06 16:53
Jakis klub go-go by sie przydal
- 0 0
-
2022-06-05 19:52
Moje ulubione to zadaszenia na peronach - dzieki ktorym nie mozna przejsc sucha noga do pociagu/do tunelu.
No i (juz zmienione) ciezkie szklane drzwi na zawiasach przy wejsciu z budynku dworca do tunelu - tak zapobiegawczo, zeby osoby na wozkach nie pchaly sie do tunelu.
Kostka przed dworcem - zeby ulatwic ciagniecie walizek...
Wiele genialnych pomyslow...- 35 1
-
2022-06-05 19:54
Opinia wyróżniona
Wnętrze dworca - jeszcze ujdzie, poza obskórnymi jadłodajniami typu fast-food (1)
natomiast wejścia na perony i same perony - jakaś tragedia, wiaty wykonane metodą oszczędnościową
otoczenie dworca - wciąż lata 50. ...- 126 7
-
2022-06-06 22:02
Za perony, wiaty na peronach i wejścia na perony odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe SA, za budynek dworca Gdynia Główna i plac przed dworcem głównym PKP SA (Nieruchomości), za budynek dworca podmiejskiego i plac przed nim pkp skm w Trójmieście Sp. z o.o.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.