• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 lat od remontu dworca PKP w Gdyni. Jak zmienił się obiekt?

Patryk Szczerba
5 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przesuń aby
porównać

Remont dworca PKP w GdyniMapka trwał dwa lata. Obiekt będący pod opieką konserwatora zabytków został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r., na dwa dni przed rozpoczęciem organizowanego przez Polskę i Ukrainę turnieju Euro 2012. W poniedziałek mija 10 lat od tego wydarzenia.



Czy podoba ci się wygląd dworca w Gdyni?

Remont dworca PKP w Gdyni, który w momencie rozpoczęcia prac znajdował się pod opieką konserwatora zabytków, trwał dwa lata. Dzięki temu zachowane zostały zabytkowe malowidła, zwłaszcza w sali restauracyjnej, gdzie ostatecznie zakotwiczył McDonald's .

  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Tak dworzec wyglądał w latach 2005-2010.

Remont dworca: odkrycia malowideł



Podczas remontu gdyńskiego dworca okazało się, że nie tylko sufit, ale również ściany w dawnej restauracji były barwnie pomalowane. Intensywnie kolorowe malowidła zostały odnowione i zachowane. Do dziś, wchodząc po hamburgera, można zachwycić się sopocką szkołą malarstwa z 1957 r.

Polichromie zostały odkryte zupełnie przypadkowo, bo nikt ich nigdy nie opisywał i nikt nie wiedział, że istniały. Znane były tylko dekoracje sklepienia dawnej sali restauracyjnej, do których nieznane malowidła nawiązują.

I choć wielu narzekało na takie połączenie sztuki z konsumpcją, to w związku z eksponowaniem malowideł dworcowy McDonald's stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych barów tego typu w Polsce.

  • Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z 30.11.2011 r.
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  • Wnętrza dworca PKP w Gdyni
  • Wnętrza dworca PKP w Gdyni
  • Prace modernizacyjne na dworcu w Gdyni.
  • Prace modernizacyjne na dworcu w Gdyni.
  • Prace modernizacyjne na dworcu w Gdyni.

Nowi najemcy, sporo poprawek po czasie



Podczas remontu dworzec zmienił się nie do poznania, nie tylko w części restauracyjnej. Został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r. na dwa dni przed rozpoczęciem mistrzostw Europy w piłce nożnej rozgrywanych w Polsce i na Ukrainie.

Pojawiły się w nim nowe posadzki, ściany, sufity i elewacja. Przebudowana została zabytkowa kolumnada. Obiekt zyskał monitoring, przechowalnię bagaży, toalety i dodatkową poczekalnię. Zniknęli bezdomni i charakterystyczny fetor, który unosił się w budynku.

Otwarcie dworca. Film z 2012 roku



Sprzedający tam fast foody i bieliznę najemcy dostali wypowiedzenie umów. Nie wrócili w to miejsce. W środku pojawiły się za to lub wróciły - oprócz sieci McDonald's - w kolejnych miesiącach takie marki, jak Subway czy Rossmann.

Pod koniec 2014 r. zamontowano wreszcie automatyczne drzwi na styku tunelu i hali dworcowej - wcześniej trzeba było otwierać je samodzielnie. Zwiększyło to komfort pasażerów, narzekających na niedogodności przy otwieraniu poprzednio zamontowanych szklanych drzwi, i zmniejszyło przeciągi. Do tego dało PKP sporo oszczędności związanych z ogrzewaniem.

  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Tak dworzec wyglądał w latach 2005-2010.


Problemami krótkie wiaty i brak najemców w pasażu



W 2016 r. PKP wezwało wykonawcę prac - firmę Mostostal - do napraw gwarancyjnych.

Problemem, którego nie dało się rozwiązać, pozostały zbyt krótkie wiaty na nowych peronach oraz brak najemców w lokalach znajdujących się w pasażu między dworcem PKP i dworcem podmiejskim.

Całość projektu warta była 40 mln zł. Połowę środków wyłożyła Unia Europejska i budżet państwa. Resztę pokryło PKP.

Quiz Ikony architektury z czasów PRL Średni wynik 43%

Ikony architektury z czasów PRL

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (114) 2 zablokowane

  • Remont zawdzieczamy PKP.. ale za to rondo przed dworcem to gdynska dzialka

    No i mamy gdyński widok

    • 41 2

  • Opinia wyróżniona

    Wbrew pozorom dworzec wygląda dużo lepiej po remoncie (4)

    ale zadaszenie peronów to jeden wielki żart :(

    • 135 6

    • Dworzec bardzo przyjemny

      Natomiast porażką jest drobna kostka brukowa na całym terenie wokół budynku dworca. Kompletnie nieprzemyślane biorąc pod uwagę ludzi z walizkami.

      • 27 1

    • To teraz czekamy kolejne 30 lat zaniedbań i znowu wielkie fanfary na otwarcie wyremontowanego pomieszczenia?

      • 10 0

    • Wszędobylski bruk utrudniający toczenie bagaży i brak miejsca aby wysadzić pasażerów od strony ul. Morskiej są uciążliwe.

      • 9 0

    • to tak specjalnie

      projektanci oszacowali, gdzie mają się gromadzić podróżni

      Czy dobrze oszacowali?

      • 1 0

  • Już czas na kolejny remont (1)

    Ten dworzec wygląda już niemal tak, jak PKS w Gdańsku.

    • 15 8

    • Ale bzdury!

      Co jest niby nie tak z obecnym dworcem?

      • 1 1

  • Niespelnione oczekiwania (1)

    Dla Gdyni w której wiatry wieją 300 dni w roku takie wiaty na peronach to nieudacznictwo projektanta i brak wyobraźni u zatwierdzających projekt /do kosza/ gdzie został zegar od strony Morskiej /był na otwarciu/.

    • 31 0

    • 100/100. Bardziej chronia przed wiatrem wiaty na kazdej stacji w podwarszawskich wioskach. Ehh gdzie te czasy gdzie trojmiasto drazylo tematy i mialo krytyczne spojrzenie na wszystko.

      • 8 0

  • Pamiętam czasy

    kiedy, aby przejść z Placu Konstytucji na ul. Czerwonych Kosynierów trzeba było kupić bilet tzw peronówkę.

    • 10 1

  • Warto byłoby tam postawić posąg kapitana Klossa w prochowcu. (1)

    • 9 1

    • Prochowiec w Stambule? Bez sensu. Raczej jakiś letni garniturek.

      • 1 0

  • (1)

    tylko dlaczego nie caly dworzec zostal wyremontowany częśc do SKM nie!!! a to bardzo ładna częśc dworca,

    • 13 0

    • Trzeba spytać SKM - to oni (niestety) odpowiadają za dworzec podmiejski, który tak naprawdę to wymaga porządnego wyszorowania i odmalowania.

      • 1 0

  • Za te pieniądze w owym czasie zapewne mozna bylo (4)

    Zbudowac Nowy Dworzec Dostosowany do współczesnych potrzeb.
    A tak jeszcze z pół wieku trzeba będzie nęczyć się w tym PostSocjalistycznym bunkrze.
    Współczesny dworzec to nie tylko perony a i strefa relaksu a takowej tam brak!!!
    Nie mówiąc o sali oczekiwania

    • 13 8

    • Akurat gdyński dworzec to bardzo dobry budynek. I jakiej "strefy relaksu" tam oczekujesz? To jest dworzec kolejowy, nie centrum rozrywki.

      • 1 2

    • Dworzec (2)

      Nie masz się tutaj relaksować tylko kupić bilet i spadać na drzewo...

      • 1 2

      • zwałszcza jak czekasz na opóźniony pociąg?

        • 0 0

      • Jakis klub go-go by sie przydal

        • 0 0

  • Moje ulubione to zadaszenia na peronach - dzieki ktorym nie mozna przejsc sucha noga do pociagu/do tunelu.

    No i (juz zmienione) ciezkie szklane drzwi na zawiasach przy wejsciu z budynku dworca do tunelu - tak zapobiegawczo, zeby osoby na wozkach nie pchaly sie do tunelu.

    Kostka przed dworcem - zeby ulatwic ciagniecie walizek...

    Wiele genialnych pomyslow...

    • 35 1

  • Opinia wyróżniona

    Wnętrze dworca - jeszcze ujdzie, poza obskórnymi jadłodajniami typu fast-food (1)

    natomiast wejścia na perony i same perony - jakaś tragedia, wiaty wykonane metodą oszczędnościową
    otoczenie dworca - wciąż lata 50. ...

    • 126 7

    • Za perony, wiaty na peronach i wejścia na perony odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe SA, za budynek dworca Gdynia Główna i plac przed dworcem głównym PKP SA (Nieruchomości), za budynek dworca podmiejskiego i plac przed nim pkp skm w Trójmieście Sp. z o.o.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Katalog.trojmiasto.pl - Muzea

Sprawdź się

Sprawdź się

Wolne Miasto Gdańsk powstało na mocy

 

Najczęściej czytane