• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 lat od remontu dworca PKP w Gdyni. Jak zmienił się obiekt?

Patryk Szczerba
5 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przesuń aby
porównać

Remont dworca PKP w GdyniMapka trwał dwa lata. Obiekt będący pod opieką konserwatora zabytków został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r., na dwa dni przed rozpoczęciem organizowanego przez Polskę i Ukrainę turnieju Euro 2012. W poniedziałek mija 10 lat od tego wydarzenia.



Czy podoba ci się wygląd dworca w Gdyni?

Remont dworca PKP w Gdyni, który w momencie rozpoczęcia prac znajdował się pod opieką konserwatora zabytków, trwał dwa lata. Dzięki temu zachowane zostały zabytkowe malowidła, zwłaszcza w sali restauracyjnej, gdzie ostatecznie zakotwiczył McDonald's .

  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Tak dworzec wyglądał w latach 2005-2010.

Remont dworca: odkrycia malowideł



Podczas remontu gdyńskiego dworca okazało się, że nie tylko sufit, ale również ściany w dawnej restauracji były barwnie pomalowane. Intensywnie kolorowe malowidła zostały odnowione i zachowane. Do dziś, wchodząc po hamburgera, można zachwycić się sopocką szkołą malarstwa z 1957 r.

Polichromie zostały odkryte zupełnie przypadkowo, bo nikt ich nigdy nie opisywał i nikt nie wiedział, że istniały. Znane były tylko dekoracje sklepienia dawnej sali restauracyjnej, do których nieznane malowidła nawiązują.

I choć wielu narzekało na takie połączenie sztuki z konsumpcją, to w związku z eksponowaniem malowideł dworcowy McDonald's stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych barów tego typu w Polsce.

  • Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z 30.11.2011 r.
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  • Wnętrza dworca PKP w Gdyni
  • Wnętrza dworca PKP w Gdyni
  • Prace modernizacyjne na dworcu w Gdyni.
  • Prace modernizacyjne na dworcu w Gdyni.
  • Prace modernizacyjne na dworcu w Gdyni.

Nowi najemcy, sporo poprawek po czasie



Podczas remontu dworzec zmienił się nie do poznania, nie tylko w części restauracyjnej. Został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r. na dwa dni przed rozpoczęciem mistrzostw Europy w piłce nożnej rozgrywanych w Polsce i na Ukrainie.

Pojawiły się w nim nowe posadzki, ściany, sufity i elewacja. Przebudowana została zabytkowa kolumnada. Obiekt zyskał monitoring, przechowalnię bagaży, toalety i dodatkową poczekalnię. Zniknęli bezdomni i charakterystyczny fetor, który unosił się w budynku.

Otwarcie dworca. Film z 2012 roku



Sprzedający tam fast foody i bieliznę najemcy dostali wypowiedzenie umów. Nie wrócili w to miejsce. W środku pojawiły się za to lub wróciły - oprócz sieci McDonald's - w kolejnych miesiącach takie marki, jak Subway czy Rossmann.

Pod koniec 2014 r. zamontowano wreszcie automatyczne drzwi na styku tunelu i hali dworcowej - wcześniej trzeba było otwierać je samodzielnie. Zwiększyło to komfort pasażerów, narzekających na niedogodności przy otwieraniu poprzednio zamontowanych szklanych drzwi, i zmniejszyło przeciągi. Do tego dało PKP sporo oszczędności związanych z ogrzewaniem.

  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Tak dworzec wyglądał w latach 2005-2010.


Problemami krótkie wiaty i brak najemców w pasażu



W 2016 r. PKP wezwało wykonawcę prac - firmę Mostostal - do napraw gwarancyjnych.

Problemem, którego nie dało się rozwiązać, pozostały zbyt krótkie wiaty na nowych peronach oraz brak najemców w lokalach znajdujących się w pasażu między dworcem PKP i dworcem podmiejskim.

Całość projektu warta była 40 mln zł. Połowę środków wyłożyła Unia Europejska i budżet państwa. Resztę pokryło PKP.

Quiz Ikony architektury z czasów PRL Średni wynik 43%

Ikony architektury z czasów PRL

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (114) 2 zablokowane

  • (1)

    Dalej tam sikami wali

    • 7 0

    • Fakt. Zwłaszcza na brukowanej ścieżce z jednego budynku do drugiego

      • 0 0

  • Szczególnie ta kostka brukowa jak w stajni , ciągnięcie po niej walizki to koszmar, s na peronach brak wiat , osłon od wiatru i deszczu

    • 8 0

  • Gdzie zegar pytam się. No gdzie jest czytelny ,duży zegar? (1)

    • 11 0

    • W Gdyni chodzilby do tylu, a kalendarz pokazywalby ciagle 1992 rok.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Jeszcze dużo do zrobienia

    Gdynia można byłoby zobaczyć wspaniałe płaskorzeźby, które gdzieś zalegają magazyny a tematycznie związane są z transportem, morzem, itd. - przedstawiające różne sceny z życia tamtych siermiężnych czasów i pokazanie przedwojennego już nieistniejącego dworca. Dworzec gdyński kolejowy powinny wyróżniać przede wszystkim stroną funkcjonalną praktyczną i kreacyjną informatycznie: dostępnością dla wszystkich, dobrą nowoczesną informacją, dopasowaną infrastruktura i logistyką dla Trójmiasta. Niestety chyba nie znajdziemy takiego projektanta?. Czy gdyński budynek po tym remoncie jest rozpoznawalnym?, zapadający nam w pamięć? , chyba jednak nie.
    A było mnóstwo wiele możliwości, które można było wykorzystać, żeby zachwycić turystów, podróżnych i mieszkańców. O tym nie pomyślano. Z jednej strony hala główna, czyli miejsce, w którym znajdują się kasy biletowe, poczekalnia, pasaże, kawiarnie, wyjście do miasta - to wszystko wykonano tylko poprawnie. Z drugiej strony najgorsze są perony i dachy nad nimi.
    Powinno się pilnie wykonać modernizację: obniżyć jezdnię przed dworcem w tunel, a przy wejściu połączyć placem z Starowiejską tworząc atrakcyjny deptak. Tak samo właściwie wykorzystać podziemie i połączyć z adaptacją z Dworcem PKS pod PL.Konstytucji.

    • 41 3

  • Czy po remoncie w przejsciu do lacznika z SKM nadal czuc fetor moczu?

    • 5 0

  • "Obiekt zyskał [...], przechowalnię bagaży, toalety"

    Nie "zyskal" a odzyskal.

    Toalety byly zawsze za kasami, przechowalnie bagazu tez pamietam z dziecinstwa.

    • 8 0

  • Dworzec tak, ale stan drogi i ronda przy dworcu jak bangladesz (1)

    • 6 0

    • Otóż to. I lata 50 po drugiej stronie z tymi budami

      • 0 0

  • SKM nadal lata 80 ubiegłoego wieku. Syf, uryna.

    Gdynia się zatrzymała w miejscu. Prawie wszyscy znajomi wyjechali z tego upadającego powiatowego miasta.

    • 6 1

  • Jak dobrze, że zburzyli budę z kurczakami (1)

    Która mieściła się koło wejścia na dworzec SKM. Codziennie idąc do pracy trzeba było wąchać ten smród starych kurczaków, oleju i szczochów. Dobrze, że już tego nie ma

    • 0 4

    • Oleju? Chyba ktoś nie ma pojęcia jak się piecze kurczaki.Ci za bzdety.

      • 2 0

  • z zewnątrz

    nie widać różnicy przed po

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym z gdańskich kościołów znajduje się renesansowy, kamienny ołtarz Abrahama van der Blocka?

 

Najczęściej czytane