- 1 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (70 opinii)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (190 opinii)
- 3 Jeśli na lody, to tylko do Gdyni (4 opinie)
- 4 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (132 opinie)
- 5 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (198 opinii)
- 6 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (81 opinii)
10 lat od remontu dworca PKP w Gdyni. Jak zmienił się obiekt?
porównać
Remont dworca PKP w Gdyni trwał dwa lata. Obiekt będący pod opieką konserwatora zabytków został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r., na dwa dni przed rozpoczęciem organizowanego przez Polskę i Ukrainę turnieju Euro 2012. W poniedziałek mija 10 lat od tego wydarzenia.
Remont dworca: odkrycia malowideł
Podczas remontu gdyńskiego dworca okazało się, że nie tylko sufit, ale również ściany w dawnej restauracji były barwnie pomalowane. Intensywnie kolorowe malowidła zostały odnowione i zachowane. Do dziś, wchodząc po hamburgera, można zachwycić się sopocką szkołą malarstwa z 1957 r.
Polichromie zostały odkryte zupełnie przypadkowo, bo nikt ich nigdy nie opisywał i nikt nie wiedział, że istniały. Znane były tylko dekoracje sklepienia dawnej sali restauracyjnej, do których nieznane malowidła nawiązują.
I choć wielu narzekało na takie połączenie sztuki z konsumpcją, to w związku z eksponowaniem malowideł dworcowy McDonald's stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych barów tego typu w Polsce.
Nowi najemcy, sporo poprawek po czasie
Podczas remontu dworzec zmienił się nie do poznania, nie tylko w części restauracyjnej. Został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r. na dwa dni przed rozpoczęciem mistrzostw Europy w piłce nożnej rozgrywanych w Polsce i na Ukrainie.
Pojawiły się w nim nowe posadzki, ściany, sufity i elewacja. Przebudowana została zabytkowa kolumnada. Obiekt zyskał monitoring, przechowalnię bagaży, toalety i dodatkową poczekalnię. Zniknęli bezdomni i charakterystyczny fetor, który unosił się w budynku.
Otwarcie dworca. Film z 2012 roku
Sprzedający tam fast foody i bieliznę najemcy dostali wypowiedzenie umów. Nie wrócili w to miejsce. W środku pojawiły się za to lub wróciły - oprócz sieci McDonald's - w kolejnych miesiącach takie marki, jak Subway czy Rossmann.
Pod koniec 2014 r. zamontowano wreszcie automatyczne drzwi na styku tunelu i hali dworcowej - wcześniej trzeba było otwierać je samodzielnie. Zwiększyło to komfort pasażerów, narzekających na niedogodności przy otwieraniu poprzednio zamontowanych szklanych drzwi, i zmniejszyło przeciągi. Do tego dało PKP sporo oszczędności związanych z ogrzewaniem.
Problemami krótkie wiaty i brak najemców w pasażu
W 2016 r. PKP wezwało wykonawcę prac - firmę Mostostal - do napraw gwarancyjnych.
Problemem, którego nie dało się rozwiązać, pozostały zbyt krótkie wiaty na nowych peronach oraz brak najemców w lokalach znajdujących się w pasażu między dworcem PKP i dworcem podmiejskim.
Całość projektu warta była 40 mln zł. Połowę środków wyłożyła Unia Europejska i budżet państwa. Resztę pokryło PKP.
Ikony architektury z czasów PRL
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (114) 2 zablokowane
-
2022-06-06 22:06
Niestety nie lubię tego dworca, gdyż dla mnie jego wnętrze jest zbyt ponure, zbyt ciemne - jest tu zbyt dużo czerni.
- 0 0
-
2022-06-08 07:42
Dworzec
Dworzec ładny, ale przed dworcem tragedia.Kostka na której odlatują kółka walizek oraz nawierzchnia ulicy pomiędzy sądem a dworcem bardzo szpecą ten fragment miasta
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.