• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapomniana oliwska giełda samochodowa

bg
13 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Giełda samochodowa w Oliwie działała pomiędzy ul. Wita Stwosza i al. Grunwaldzką, w miejscu, gdzie dziś znajduje się stadion lekkoatletyczny Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Giełda samochodowa w Oliwie działała pomiędzy ul. Wita Stwosza i al. Grunwaldzką, w miejscu, gdzie dziś znajduje się stadion lekkoatletyczny Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Giełda samochodowa w Oliwie działała pomiędzy ul. Wita Stwosza i al. Grunwaldzką, w miejscu, gdzie dziś znajduje się stadion lekkoatletyczny Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Giełda samochodowa w Oliwie działała pomiędzy ul. Wita Stwosza i al. Grunwaldzką, w miejscu, gdzie dziś znajduje się stadion lekkoatletyczny Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Giełda samochodowa w Oliwie działała pomiędzy ul. Wita Stwosza i al. Grunwaldzką, w miejscu, gdzie dziś znajduje się stadion lekkoatletyczny Uniwersytetu Gdańskiego.

Na terenie dzisiejszego stadionu UG, przy ulicy Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska, działała w PRL-u giełda samochodowa. Jej ślad odnaleźliśmy w zasobach Archiwum Państwowego w Gdańsku.



Jeszcze kilka lat temu trudno było sobie wyobrazić Trójmiasto bez zwyczajowych, weekendowych odwiedzin na jednej z dwóch działających od lat 90. XX wieku giełd samochodowych.

Największe motoryzacyjne targowisko na Pomorzu powstało na początku lat 90. w Pruszczu Gdańskim. Lokalni sprzedawcy samochodów wydzierżawili od wojska fragment nieużytkowanego terenu. Przez lata giełda gigantycznie się rozrosła, a handel kwitł i przyciągał do Pruszcza Gdańskiego kupców i sprzedawców z całego województwa.

Obecnie tysiące stoisk rozbijanych jest na powierzchni 15 hektarów. Coraz mniej tu samochodów, a coraz więcej innego dobra, ale - interes nadal świetnie się kręci.

Plac Targowy w Pruszczu Gdańskim nawet dziś jest oczkiem w głowie mediów i lokalnej społeczności. Tak było na przełomie roku i wiosną, kiedy to najpierw decydowały się losy placu, a potem byliśmy świadkami próby uruchomienia drugiej giełdy.

Znacznie spokojniej jest na kameralnej giełdzie w Chwaszczynie, prowadzonej przy ulicy Węglowej 5 przez Gminną Spółdzielnię Żukowo.

Powstanie targowisk w Pruszczu i Chwaszczynie to wypadkowa początków polskiego kapitalizmu. Wcześniej - do roku 1994, na giełdę samochodową jeździło się do Orłowa. Tam handlowało się samochodami w części działającej przy torach od dziesięcioleci giełdy warzywno-owocowej. Dziś w tym miejscu stoi Centrum Handlowe "Klif" zobacz na mapie Gdyni.

  • Giełda samochodowa w Orłowie. Rok 1989.
  • Giełda samochodowa w Orłowie. Rok 1989.
  • Giełda samochodowa w Orłowie. Rok 1989.

Ale zanim samochody pojawiły się w Orłowie, w Trójmieście działała jeszcze jedna giełda. Jej ślad pozostał w zasobach gdańskiego oddziału Archiwum Państwowego. Samochody oglądało się i kupowało wówczas przy ulicy Wita Stwosza w Oliwie, na terenie dzisiejszego stadionu Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Dziś po placu z samochodami pozostały jedynie bardzo mgliste wspomnienia, dlatego to bardzo interesujące zdjęcia - mówi oliwianin Tomasz Strug. - Nigdy wcześniej ich nie widziałem.
Zdjęcia wykonano w latach 70. XX wieku. Oprócz warszaw, skód, wczesnych wersji polskich fiatów 125 czy trabantów 601, pojawiają się na nich także samochody wyprodukowane poza krajami demokracji ludowej. Na zdjęciach widać fiata 600, mercedesa "Kubusia", a także stareńkie DKW.

Ciekawostka - w tym czasie w sąsiedztwie działał otwarty 15 lutego 1969 roku przy alei Grunwaldzkiej nowoczesny salon i serwis samochodowy firmy Polmozbyt, specjalizującej się w sprzedaży samochodów marki Syrena i Fiat.

Miejsce, na którym działało targowisko, udało nam się zlokalizować na podstawie analizy porównawczej budynku socjalnego, który do dziś znajduje się na terenie stadionu. Na jednym ze zdjęć widać w tle także nowe budynki zakładów Bimet - dziś Federal Mogul Bimet zobacz na mapie Gdańska.

Z zapowiedzi władz Uniwersytetu Gdańskiego wynika, że już wkrótce dawny stadion stanie się miejscem budowy Centrum Sportowego UG. Ma tam powstać pełnowymiarowa płyta boiska i zespół hal gimnastycznych.
bg

Opinie (65)

  • lata 70

    lata 70 a golf II stoi i opel kadett z lat 80 tych....

    • 2 0

  • ciekawe że ten pierwszy fotograf nie pozostawił fotek z tej giełdy

    a może te wszystkie sfocione przez pana ZK twarze nadal znajdują się w aktach teraz pewnie w IPN

    • 0 1

  • Młodym ku pamięci (4)

    Mała poprawka. Polmozbyt nie mógł specjalizować się w SPRZEDAŻY samochodów, ponieważ przez cały okres PRL samochodów w SPRZEDŻY nie było. Owszem, można było zrealizować przydział, talon, czy wygraną z tzw. "książeczki oszczędnościowej samochodowej", ale wejść i KUPIĆ przez 45 lat PRL możliwe nie było.

    • 35 3

    • tak (2)

      Samochody przydzielano a nie sprzedawano.

      • 2 0

      • Dzięki że potwierdziłeś. (1)

        Nie wiedziałem - wierzyć, czy nie..

        • 3 0

        • Samochody można było też kupić w PEWEXie za bony albo dolary.

          Oferta na auta nowe w I kw 1981r:
          Fiat 126p 1700 USD
          Fiat 125p 2900 USD, 2700 USD za wersję popularną a 3270 USD za Lux - Polonez 1500 3500 USD. 3270 USD za popularną a 3990 USD za Lux
          Toyota Corolla 5190 USD
          VW Golf 1100/1300 6300/6600 USD
          VW Golf Diesel 6900/7250 USD
          Pensja w dolarach po czarnorynkowym kursie to 20 dolarów. Chociaż dolar fikał w czasie roku
          styczeń 1981 137,00 zł
          czerwiec 1981 200,00 zł
          grudzień 1981 488,00 zł

          • 8 0

    • Warto też wspomnieć o cudzie ekonomicznym tamtych czasów, a mianowicie nowe auta po wyjechaniu z salonu automatycznie stawały się droższe w momencie sprzedaży na giełdzie. Dobrze to jest pokazane w filmie 'Piłkarski poker' kiedy piłkarze odbieraja Poldki jako nagrody od sponsora i jadą na giełdę je sprzedać z górką, która trafia do prezesa klubu na łapówki.

      • 8 0

  • ja kupuje tylko nowe samochody od producenta... (1)

    Moj znajomy kupil samochod na gieldzie i okazalo sie ze jest kradziony z przerobionymi dokumentami. Inna znajoma kupila samochod z popsutym silnikiem. Lepiej dolozyc i kupic bezpiecznie z salonu !

    • 1 6

    • to też

      rozum kup prosto od producenta

      • 1 0

  • Eh giełda w Pruszczu Gdańskim..

    W 1994 roku mój ojciec kupił tam bialutką Skodę Favorit 135L w całkiem dobrym stanie.Gdyby nie to,że zaczęła się sypać, jeździło by się dalej, bo silnik miała nie do zarżnięcia.

    Jedyną wadą tego auta było notoryczne zdychanie czegoś co zwało się 'palcem aparatu zapłonowego'.

    Auta już nie ma, ale sentyment i zdjęcia pozostały.

    • 1 0

  • To pomyłka (1)

    Pan Strug też się nie zorientował?
    Ta giełda nie była w miejscu obecnego stadionu tylko między stadionem a Wita Stwosza. Na zdjęciach przecież widać budynek szatni i stadion...

    • 7 0

    • Mieszka w Oliwie od urodzenia. Potwierdzam. Giełda samochodowa znajdowała się pomiędzy dzisiejszym budynkiem szatni UG a ul. Wita Stwosza.

      • 2 0

  • Wąsaty Janusz płakał jak sprzedawał .

    • 2 0

  • no to popatrzcie sobie na komuchów z elit partyjnych, sprzedających swoje auta nabyte na talony po znajomości... (1)

    • 19 8

    • stoczniowcy też dostawali talony ....

      • 2 0

  • (1)

    Tam była gielda sanochodowa kolo hali Olivii jeszcze kolo 2000 roku...

    • 2 4

    • nie

      to był zwykły autohandel

      • 3 0

  • w pruszczu bandyci graja w kolory,patolgia,a giełda to szajs dla naiwnych.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaką nazwę nosiła obecna ul. Morska przed 1990r.?

 

Najczęściej czytane