• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Części u-boota trafiły na teren Twierdzy Wisłoujście

Rafał Borowski
30 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Zobacz akcję stawiania sekcji u-boota na terenie Twierdzy Wisłoujście

Na Szańcu Wschodnim zobacz na mapie Gdańska Twierdzy Wisłoujście został posadowiony unikatowy w skali całego kraju zabytek. To cztery fragmenty niemieckiego okrętu podwodnego z okresu II wojny światowej, które po wojnie posłużyły do budowy schronu na terenie Stoczni Gdańskiej. Od maja, w ich wnętrzach będzie można zwiedzać wystawę prezentującą historię budowy u-bootów w Gdańsku.



Jak oceniasz pomysł przeniesienia u-boota na Twierdzę Wisłoujście?

Gigantyczny zabytek z okresu II wojny światowej został odkryty przypadkowo w grudniu 2015 roku. Na terenie Stoczni Gdańskiej, nieopodal bramy nr 4, znajdował się wówczas nieużytkowany od wielu lat podziemny schron przeciwlotniczy.

Czytaj również: Schron zbudowany z sekcji u-boota w Stoczni Gdańskiej

Wybudowana prawdopodobnie na początku lat 60. XX wieku konstrukcja została przeznaczona do likwidacji w związku z planami inwestycyjnymi właściciela nieruchomości. Jednak podczas przygotowań do rozbiórki okazało się, że zapomniany schron został wybudowany z czterech fragmentów niemieckiego u-boota z okresu II wojny światowej.

Unikat w skali całego kraju

Co więcej, to jedyny tego typu zabytek na terenie całej Polski. Jest to o tyle zaskakujące, że gdańskie stocznie były jednym z głównych dostawców okrętów podwodnych dla Kriegsmarine, czyli marynarki wojennej hitlerowskich Niemiec. Gwoli ścisłości warto jednak wspomnieć, że na dnie Zatoki Gdańskiej zalegają trzy wraki tego rodzaju jednostek.

- Na odnalezione cztery fragmenty niemieckiego U-boota serii VII składają się dwie bliźniacze sekcje: przedrufowa oraz przeddziobowa. Jest to niezwykle cenne znalezisko. Po 1945 r. niemalże wszystkie fragmenty konstrukcyjne wywieziono do Związku Radzieckiego z wyjątkiem kilku, których później użyto jako materiał do konstrukcji schronów i pomieszczeń magazynowych na terenie Stoczni Gdańskiej - wyjaśnia dr Andrzej Gierszewski, rzecznik prasowy Muzeum Historycznego Miasta Gdańska.
Na jednej z sekcji u-boota zachowała się niemal w idealnym stanie tabliczka znamionowa. Dzięki niej wiadomo, że odnaleziony zabytek został wyprodukowany w 1943 roku. Dotychczas nie udało się jednak ustalić, z jakiego powodu jego budowa nigdy nie została ukończona.

Zabytek mógł trafić do stolicy

Na szczęście fragmenty u-boota nie podzieliły losu innego, unikatowego zabytku z okresu II wojny światowej, który trafił do placówki muzealnej w głębi kraju. Mowa o amerykańskim bombowcu Douglas A-20, który został wydobyty z dna Bałtyku w październiku 2014 roku i trafił do zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

- Wkrótce po odkryciu sekcji u-boota pojawił się problem, co dalej zrobić z tym znaleziskiem. Żadna z instytucji muzealnych w Gdańsku nie chciała go pozyskać, gdyż jest to obiekt wielkogabarytowy. Jednak gdy jedno z prywatnych muzeów w Warszawie zgłosiło chęć przejęcia u-boota, zrobiliśmy wszystko, aby ten zabytek nie opuścił Gdańska - mówi prof. Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska.
Czytaj również: Bombowiec z II wojny światowej wyciągnięty na ląd

Fragmenty niemieckiego okrętu podwodnego zostały wydobyte z ziemi w marcu 2016 roku, a następnie zostały przekazane jednej ze stoczniowych spółek w celu przeprowadzenia konserwacji. W ciągu kilku miesięcy poddano je kolejno procesom oczyszczania, piaskowania, wreszcie pokrycia antykorozyjną farbą. Warto wspomnieć, że jej kolor jest niemal identyczny w stosunku do pierwotnej farby, którą stalowe elementy zostały pokryte ponad 70 lat temu.

Wystawa o historii budowy u-bootów w Gdańsku

W poniedziałkowy poranek odremontowane fragmenty u-boota zostały przetransportowane ze stoczni i posadowione na terenie Szańca Wschodniego Twierdzy Wisłoujście, a dokładnie na placu przylegającym do starego budynku magazynowego, który należał wcześniej do Uniwersytetu Gdańskiego. Ze względu na ich wagę, spoczęły one na wykonanych specjalnie w tym celu ławach fundamentowych.

- Mamy nadzieję, że już w maju fragmenty u-boota zostaną należycie wyeksponowane. Ich wnętrza posłużą jako przestrzenie wystawiennicze. Planujemy bowiem zamontowanie wystawy, która będzie pokazywała dzieje budowy okrętów podwodnych w Gdańsku - tłumaczy Ossowski.
Początek metamorfozy Szańca Wschodniego

Posadowienie pozostałości niemieckiego okrętu podwodnego to również początek metamorfozy, którą najbliższych latach przejdzie cały teren Szańca Wschodniego. Zaniedbany obecnie teren zostanie przekształcony w park kulturowy, w którym będą prezentowane wielkogabarytowe zabytki związane z morskim dziedzictwem Gdańska.

- W naszym zamierzeniu gdańska fortyfikacja oraz okalający ją teren mają opowiadać także o morskim dziedzictwie naszego miasta. Właśnie w tym kierunku planujemy przekształcać teren Szańca Wschodniego. Fragmenty u-boota to tylko element większej, planowanej narracji, obejmującej ścieżki zwiedzania poza terenem samego Fortu Carre - deklaruje Ossowski.
Łączny koszt najnowszej inwestycji Muzeum Historycznego Miasta Gdańska wyniósł ok. 90 tys. zł. Dwie trzecie tej kwoty pochłonęły prace wydobywcze i konserwatorskie, resztę transport i montaż sekcji u-boota na terenie Szańca Wschodniego.

Miejsca

Opinie (98) 2 zablokowane

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Montaż u-boota na terenie Twierdzy Wisłoujście

    u boot

    U boot w Kil w niemczech robi naprawdę wrażenie zwiedza się go ok. 30 min
    Jak widać jaki budżet taki u boot .

    • 6 0

  • zwykła rura

    I tyle w temacie

    • 5 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Montaż u-boota na terenie Twierdzy Wisłoujście

    U-boot na nóżkach...

    dość rachitycznych.

    • 3 1

  • Nic się nie okazalo

    Tata mojego kolegi pracował w stoczni i 25 lat temu juz slyszalem o tym ubocie zakopanym w ziemi. Wtedy był tam magazyn z farbami. Takze ten ubot to zadna nowinka.

    • 7 1

  • Przestańcie chwalić w Gdańsku wszystko co niemieckie.

    Jeszcze wydawać kasę na rury bo z U-bota. To już całkowite oszołomstwo. Jeszcze trochę to zrobicie Muzeum guzika z rozporka Adolfa.

    • 7 5

  • U-boot

    Strasznie mało miejsca tam mieli .

    • 4 0

  • Skoro uboty budowane w Gdańsku .....

    ...... typu IIV i XXI miały ponad 4 metry średnicy kadłuba sztywnego to te "rury " w porównaniu do ludzi są jakieś małe .

    • 1 0

  • wygłupy za publiczne pieniądze

    • 9 3

  • U boot to chyba troche za duzo powiedziane

    Zwykly kawal zlomu do huty z tym. Naprawde jestesmy tacy bogaci zeby za dziesiatki tysiecy malowac kawal zardzewialej rury?????

    • 6 3

  • "został odkryty przypadkowo w grudniu 2015 roku"

    Dawno takiej bzdury nie słyszałem. Obyci w temacie wiedzieli o wszystkim i od dawna sygnalizowali że to zabytek. Poczytajcie np na forum "Odkrywca"

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Co znajdowało się wcześniej w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się parking przy Centrum Handlowym Batory?

 

Najczęściej czytane