• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orunia, Droga Królewska, Zielony Most - tędy kiedyś jeździły tramwaje

Małgorzata Zimnoch
21 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Mają w Gdańsku długą historię, nadajemy im imiona i kochamy je, chociaż czasem się psują. Gdańskie tramwaje - sprawdzamy, dokąd kiedyś można było nimi dojechać.



Tramwaj do Oruni - jedna z najstarszych linii



Przesuń aby
porównać
Tramwaje jeździły do Oruni Mapka od 1878 r. Była to druga oddana do użytku w Gdańsku linia tramwajów konnych (pierwsza prowadziła do Wrzeszcza i Oliwy). Jako jedna z pierwszych została zelektryfikowana - w 1896 r. tramwaje elektryczne pojechały właśnie do Oruni oraz do Siedlec. Oruńska linia była jednotorowa, miała jedną mijankę. Trasa przetrwała niemal sto lat - została zlikwidowana w 1972 r.

Tramwaje coraz szybsze: "Podkręcają" prędkość tramwajów

Ulica DługaMapkaDługi Targ



Przesuń aby
porównać
Trasa przez ul. Długą w kierunku Dolnego Miasta została uruchomiona w 1883 r. - jeszcze w erze tramwajów konnych. Zniszczona podczas II wojny światowej, w latach powojennych ruch został wznowiony jedynie tymczasowo. Tramwaje kursowały tu do 1959 r. Tę linię zastąpiła trasa przez Podwale Przedmiejskie i most Baileya (który miał być prowizoryczny, a przetrwał kilkadziesiąt lat).

Tramwaje coraz dłuższe: Pojedziemy 45-metrowymi tramwajami?

Tramwaj pod Żurawiem - ul. SzerokaMapka



Przesuń aby
porównać
Tramwaj pod Żurawiem pojawił się na początku XX w. Ta linia powstała jako przedłużenie trasy z Brzeźna przez Nowy Port do Stoczni Schichaua (dalej tory prowadziły przy dzisiejszym Madisonie, ul. Korzenną aż do ul. Szerokiej). Decyzja o zamknięciu tej części trasy zapadła w pierwszych latach po zakończeniu wojny.

Czytaj więcej: Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Zielony MostMapka - zwodzona trakcja



Przesuń aby
porównać
Linia tramwajowa nr 3 prowadziła od początku XX w. z Dworca Głównego na Dolne Miasto przez Targ Węglowy, ul. Długą, Długi Targ, Zielony Most i Długie Ogrody. Zielony Most był wówczas zwodzony - przęsła podnosiły się razem z trakcją. To połączenie zlikwidowano w latach 50. XX w.

Targ Węglowy Mapka - kiedyś była tu pętla



Przesuń aby
porównać

To stąd od 1883 r. wyjeżdżały tramwaje konne w kierunku Dolnego Miasta. W 1896 r. była to już linia elektryczna i miała połączenie z Dworcem Głównym. W latach 30. XX w. zbudowano drugi tor i pętlę uliczną (od strony Katowni). Linia tramwajowa działała na Targu Węglowym do 1971 r.

Więcej artykułów o gdańskich tramwajach znajdziesz tutaj

Opinie (253) ponad 20 zablokowanych

  • Gdańsk, miasto niegdyś nasze, będzie znowu nasze - bo na razie jest okupowane przez kundlich synow z platformy. (4)

    • 18 17

    • Kolejny mokry sen,

      Życiowego nieudacznika. Ile w tobie katolickiej miłości. Wzruszyłem się.

      • 0 0

    • (1)

      nasze czyli czyje bo sie bidulku nawet podpisac nie potrafisz

      • 4 0

      • Nasze, czyli tłustych kotów z PiS

        • 3 1

    • A kim ty jesteś

      Co ty łykasz jak to się nazywa co masz pod czaszką bo to nawet nie 0

      • 4 4

  • Trolejbusy byłyby ciche...

    Myślę, że należałoby wprowadzić do Gdańska stylizowane trolejbusy na wszystkich liniach o których wcześniej tu pisano.

    • 0 0

  • Tramwaj na Orunie powinien wrócić (19)

    To by polepszyło komunikację miejską tej części miasta

    • 318 15

    • Tylko gdzie i jak zrobić teraz "mijankę"? Zaroślak cały piętrowo już zajęty, "szóstka" - też zajęta jako numer tramwaju... ;-) Żart - oczywiście, Oruni należy się "oddech". Czy tramwaj? Za cienka jestem, ale Podmiejską odkorkować - to wyzwanie! Ile razy wracam w swoje stare strony, do przyjaciółki, która wierna Oruni pozostała - wysiadam z autobusu na Sandomierskiej - i tuptam do Ptasiej, bo i tak dojdę szybciej niż dojedzie autobus. Chciałoby się powiedzieć: "dla zdrowia" - ale w tych spalinach to zdrowie raczej pada... "Jedności" (jakoś "Trakt /.../" u mnie się nie zakodował) chyba aż tak zakorkowana nie jest. Chyba że mało wiem... A tak w ogóle - to gdzie te czasy, kiedy przed szkołą 56 - w gumę się grało na ulicy??? Bo tak rzadko samochody tam się pojawiały...

      • 0 0

    • Do Oruni i dalej do Pruszcza lub nawet do Tczewa warto poprowadzić osobne dwa tory dla SKM (5)

      nie mówiąc o torach do dzielnic tzw. Gdańska Południe: tylko wtedy można liczyć na pożądaną zmianę zachowań komunikacyjnych mieszkańców tych dzielnic: rezygnację z samochodu i przesiadkę na zelektryfikowaną linię SKM/PKM po przyjściu na jej przystanek pieszo lub dotarciu do niego rowerem. Żadne poszerzanie ulic nie spowoduje redukcji korków na dojazdach do Gdańska.

      • 40 1

      • (3)

        To spróbuj powiedzieć mieszkańcom by zamiast tramwaju skorzystali z SKM jadąc np do Akademii Medycznej

        • 5 3

        • spróbuj wytłumaczyć komuś że pociąg to nie tramwaj (2)

          i takie przystanki jak stocznia są do natychmiastowej likwidacji skoro pasażerów jest jak na lekarstwo, tam tymczasem remont w najlepsze i wywalanie kasy na sztuczne wydłużanie czasu przejazdu, ludzie do akademii i tak jadą tramwajem bo od pociągu zawsze jest za daleko a w stoczni to już bardzo mało ludzi pracuje

          • 5 4

          • No coś Ty! Stocznia to popularny przystanek. Ludzie pracują w stoczni. Coraz więcej się buduje, ecs, nomus, częste jakieś demonstracje w okolicy, no i mega imprezownia- ulica Elektryków, liczne kluby, wystawy, te kontenery z jadłem i wyszynkiem w sezonie. No i po drugiej stronie tez coś jest.

            • 0 0

          • Tam za chwilę

            będą biurowce i coraz więcej mieszkań, więc co ty za głupoty o stoczni wypisujesz.

            • 3 1

      • Dla każdego składu osobne tory! Na bogato ,a co!

        • 1 20

    • Tramwaj na Orunię (2)

      Na Orunię jeździłem tramwajem Nr. 6 do szkoły od 1054r.Tramwaju jeździł po jednym torze.Po drodze mia ł3 mijanki.Bardzo często było,że idąc pieszo było się prędzej niż jadąc tramwajem.Po prostu brak było synchronizacji ruch,tramwaje na mijankach czekały bgardzo długo.

      • 4 0

      • (1)

        Pewnie literówka, ale wg wypowiedzi Pan uczył się w tym roku z samym Bolesławem Chrobrym

        • 1 3

        • Chrobry zmarł w 1025, wiec trudno by było

          • 4 0

    • Pisze się do Oruni i na Oliwę... (3)

      • 0 23

      • (2)

        Pisze się do Oliwy i na Orunię...

        • 26 1

        • (1)

          Sarkazm taki...

          • 1 1

          • Jezeli trzeba go tłumaczyć

            to taki słaby ten sarkazm

            • 3 0

    • (2)

      I jest miejsce na torwisko.
      To by było coś !!!

      • 5 1

      • (1)

        Nie ma miejsca na dwa dodatkowe tory, przejdź się na Sandomierską lub Rejtana...

        • 2 6

        • Tam są tylko dwie kamienice Sandomierska 14 i Rejtana 2c, które stoją na przeszkodzie... I to nie na pewno, bo są tam już trzy tory.

          • 11 0

    • Polepszyło by stan

      Tych zagrzybialych drgajacych kamienic stuletnich zeby sie zawalily na żope w bialy dzien

      • 7 27

    • Pani Radna ciągle to samo ...

      • 3 26

  • Marzenie Tuska: zeby na dawne trasy wrocily tramwaje. Ale z przedzialami "nur fur Deutsche"

    • 0 1

  • Niemcy nie zniszczyli Gdańska tylko Rosjanie.

    • 0 0

  • (4)

    Zielony Most był zwodzony, ok. Ale jak trakcja się podnosiła? Most zwodzony podnosił się razem z trakcją..? He?

    • 6 1

    • (1)

      Nie tylko ten. Przewód trakcyjny podnosił się też z przęsłem mostu Siennickiego> Są zdjęcia gdzie widać jak to działało.

      • 1 0

      • Dziękuję bardzo za odpowiedź!!

        • 0 0

    • Tak. Wyższa technika niedostępna współczesnym Wolakom. (1)

      • 3 0

      • Niezwykłe..

        • 1 0

  • Dzisiaj się nie da. (11)

    Po pierwsze, rzeź Julek że smartfonami byłaby pewna. Po drugie, w okolicy linii tramwajowej może mieszkać tylko plebs. Nikt nie chce tych hałasujących zabytków techniki w swej okolicy. Więc daje się te tramwaje tam, gdzie nie ma osób z wpływami.

    • 46 168

    • Dokladnie tak tramwaj w Gdańsku to zabytek ,i powinno sie go zastapic autobusami bez emisji spalin i buspasdami (4)

      • 3 22

      • (3)

        tak a najlepiej dla kazdego obywatela helikopter ...pewnie Mateuszek obieca to przed następnymi wyborami

        • 17 5

        • Donald lepszy. On, to sama prawda... Nic nie obieca i nic nie będzie...

          Kononowicz

          • 1 0

        • Opozycja obieca... (1)

          ... Samochód z kierowcą.

          • 2 2

          • Elektryczny? To już było.

            • 1 0

    • Uuuuu (2)

      Obraziłeś elity z Moreny :) Tam jeżdżą chyba wszystkie autobusy, dwa (na razie) tramwaje, no i PKM. Myślisz, że tam nie ma osób z wpływami? Najlepiej skomunikowana dzielnica w Gdańsku

      • 2 1

      • Spox... (1)

        ... Piszę o tramwajach to, co doświadczyłem sam. Źródło hałasu i tyle. Dlatego nikt tego nie chce koło siebie.

        • 0 3

        • Se mogę chcieć , mam je koło siebie i już

          • 0 0

    • (1)

      Jesteś głupszy niż przewiduje ustawa.

      • 7 2

      • Serio? Znasz ekskluzywną lokalizację...

        ... Bliżej niż 300m od tramwaju?

        • 1 1

    • A dredoglowi na rowetach?

      To już byłby holo.

      • 9 5

  • (16)

    Straszne te powojenne zniszczenia...jestem ciekaw kiedy w końcu Sowiety i Niemcy nam zrekompensują ten ogrom zniszczeń i grabieży majątku narodowego.

    • 73 22

    • (3)

      To raczej Polska powinna zrekompensować utratę majątku wysiedlonym za Odrę Gdańszczanom.

      Przypomnę, że Gdańsk do Polski należy od 1945. W czasach największego rozwoju i skoku technilogicznego było to Pruskie/Niemieckie miasto.

      • 12 23

      • W dobie internetu wypisywać takie herezje?

        Miasto Gdańsk w swojej historii w latach 997- 1945, czyli w ciągu 948 lat, przez 479 lat należał do Królestwa Polskiego lub Rzeczypospolitej.

        • 0 0

      • Akurat okres panowania pruskiego wcale nie był okresem największego rozwoju miasta - Gdańsk był wtedy prowincjonalnym miastem garnizonowym

        • 1 0

      • pierwsza czesc wypowiedzi zaklamane brednie

        • 0 0

    • Gdańsk był bombarodowany przez Anglikow,ZSRR i Amerykanów. (5)

      ..." Celem kolejnego nalotu z 12/13 III 1945 było ponownie centrum i obiekty w Nowym Porcie. Zniszczone zostały domy przy Hundegasse (ul. Ogarna), Melzergasse (ul. Słodowników) i Ketterhagergasse (ul. Zbytki), zapaliły się też Spichlerze. W nocnym ataku z 18/19 III 1945 obok samolotów radzieckich uczestniczyły także amerykańskie. Na skutek tego nalotu uszkodzone zostały budynki: Muzeum Miejskiego, Kasy Oszczędności, Ratusza Głównego Miasta, Urzędu Telegraficznego i Towarowego Dworca Brama Nizinna, po raz kolejny pożar wybuchł na Spichlerzach. Ponadto zaatakowano lotnisko we Wrzeszczu; w wyniku zniszczeń Rosjanie uzyskali pełne panowanie w powietrzu nad miastem.

      • 16 4

      • (4)

        Mimo tych nalotów miasto jeszcze jakoś funkcjonowało. Najwięcej strat spowodowały wojska lądowe armii czerwonej (w szczególności artyleria, która do 27 III 1945 kompletnie zniszczyła Stare i Główne Miasto), która szła jak walec przez Europę środkową i niszczyła, plądrowała, gwałciła i paliła wszystko na swojej drodze, również cele bez wartości militarnej.

        To Rosjanie żywcem spalili bezbronnych cywili, którzy schronili się w kościele św. Józefa, nie pozwalając im uciec z płonącej świątyni.

        "28 marca rozpoczyna się ostateczne sowieckie unicestwienie miasta. To co nie zostało zbombardowane, zostaje podpalone. Rozpoczynają się grabieże, mordy i gwałty. Starówka gdańska została zniszczona w 90 procentach. Na ulicach miasta dzieją się dantejskie sceny. Grupy sowieckich żołnierzy wręcz polowały na kobiety, wyciągając je z piwnic, schronów i brutalnie gwałcąc, bez względu na to czy były Niemkami, Kaszubkami, czy Polkami. Dla nich ich narodowość nie stanowiła żadnej różnicy. Często po gwałtach były zwyczajnie mordowane. Na porządku dziennym był wszelki rabunek, pijaństwo i rozstrzeliwanie za wszelki przejaw protestu."

        • 8 1

        • (1)

          macie volksdojcze jak widac swoja historie

          • 0 1

          • to jak nazwiesz Polaków w UK Holandii , Niemiec...a nie tych którzy mieszkają w Niemczech już nazwałeś , Norwegii , Francji czy USA?

            • 0 0

        • To bardzo popularny dziś obraz wojny. Nacierający strzelają, broniący rzucają poduszki z pierzem żeby niczego nie uszkodzić. Tylko przez parę lat wcześniej ci broniący się w 1945 bombardowali setki miast w Polsce i na wschodzie, choćby Warszawę, Leningrad czy Stalingrad. Zresztą Londyn również. Opcja proniemiecka w Polsce wciąż płacze tylko nad ruinami Gdańska.

          • 1 1

        • Sowieckiej nie czerwonej. No chyba że to Apacze byli.

          • 0 8

    • (1)

      A z tym to do posła Mularczyka , on jest w temacie . Ma chyba nawet już coś załatwione

      • 8 2

      • krzykacz, pozorant

        • 1 1

    • Chyba sowieci i. my Niemcom jak już. Jeżeli oczekujesz obiektywnej interpretacji faktów oczywiście.

      • 1 3

    • Przecież samo posiadanie Gdańska w Państwie Polskim jest już istotna rekompensata. Zniszczony został Danzig niemiecki, nie polskie miasto.

      • 8 3

    • Oni odpłacają broniąc konstytucji...

      ... Kwacha. Chyba wystarczy c'nie?

      • 6 21

    • nigdy

      • 21 1

  • A co z tramwajem do Sopotu ?

    Dlaczego nie wymieniacie nie istniejącej już, niestety, linii do Sopotu ?

    • 0 0

  • Miasto pozbawione życia

    Zwróćcie uwagę na ilość ludzi na wielu zdjęciach. Dzięki komunikacji miasto żyło, a linie tramwajowe były miejskim krwiobiegiem. Usunięcie komunikacji i odsunięcie komunikacji tramwajowej poza tereny gęsto zamieszkałe może i było wygodne ale czy nie zabiły ścisłego centrum naszego miasta? Nie wiem skąd taka obawa, żeby przywracać historyczny przebieg linii tramwajowych. Oczywiście na wyciszonych podkładach i z ograniczoną prędkością i bez ciasnych łuków. W wielu miastach hanzeatyckich tramwaje dalej poruszają się po ścisłym centrum i jakoś wszyscy żyją.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaki znany literat związany jest z międzywojennym Gdańskiem?

 

Najczęściej czytane