Orunia, Droga Królewska, Zielony Most - tędy kiedyś jeździły tramwaje

Mają w Gdańsku długą historię, nadajemy im imiona i kochamy je, chociaż czasem się psują. Gdańskie tramwaje - sprawdzamy, dokąd kiedyś można było nimi dojechać.



Tramwaj do Oruni - jedna z najstarszych linii



Trasa do Oruni to jedna z dwóch najstarszych linii tramwajowych w Gdańsku . Na zdjęciu pętla tramwajowa na Oruni, ul. Gościnna, 1970 r. Fotopolska.eu / fot. Małgorzata Zimnoch trojmiasto.pl
Tramwaje jeździły do Oruni Mapka od 1878 r. Była to druga oddana do użytku w Gdańsku linia tramwajów konnych (pierwsza prowadziła do Wrzeszcza i Oliwy). Jako jedna z pierwszych została zelektryfikowana - w 1896 r. tramwaje elektryczne pojechały właśnie do Oruni oraz do Siedlec. Oruńska linia była jednotorowa, miała jedną mijankę. Trasa przetrwała niemal sto lat - została zlikwidowana w 1972 r.

Tramwaje coraz szybsze: "Podkręcają" prędkość tramwajów

Ulica DługaMapkaDługi Targ



Ulica Długa i Złota Brama, 1947 r. Fotopolska.eu / fot. Małgorzata Zimnoch trojmiasto.pl
Trasa przez ul. Długą w kierunku Dolnego Miasta została uruchomiona w 1883 r. - jeszcze w erze tramwajów konnych. Zniszczona podczas II wojny światowej, w latach powojennych ruch został wznowiony jedynie tymczasowo. Tramwaje kursowały tu do 1959 r. Tę linię zastąpiła trasa przez Podwale Przedmiejskie i most Baileya (który miał być prowizoryczny, a przetrwał kilkadziesiąt lat).

Tramwaje coraz dłuższe: Pojedziemy 45-metrowymi tramwajami?

Tramwaj pod Żurawiem - ul. SzerokaMapka



Tramwaj pod Żurawiem na ul. Szerokiej Fotopolska.eu / fot. Małgorzata Zimnoch trojmiasto.pl
Tramwaj pod Żurawiem pojawił się na początku XX w. Ta linia powstała jako przedłużenie trasy z Brzeźna przez Nowy Port do Stoczni Schichaua (dalej tory prowadziły przy dzisiejszym Madisonie, ul. Korzenną aż do ul. Szerokiej). Decyzja o zamknięciu tej części trasy zapadła w pierwszych latach po zakończeniu wojny.

Czytaj więcej: Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Zielony MostMapka - zwodzona trakcja



Rok 1929, przez Zielony Most prowadziła dwutorowa trasa na Dolne Miasto. Fotopolska.eu / fot. Małgorzata Zimnoch trojmiasto.pl
Linia tramwajowa nr 3 prowadziła od początku XX w. z Dworca Głównego na Dolne Miasto przez Targ Węglowy, ul. Długą, Długi Targ, Zielony Most i Długie Ogrody. Zielony Most był wówczas zwodzony - przęsła podnosiły się razem z trakcją. To połączenie zlikwidowano w latach 50. XX w.

Targ Węglowy Mapka - kiedyś była tu pętla




To stąd od 1883 r. wyjeżdżały tramwaje konne w kierunku Dolnego Miasta. W 1896 r. była to już linia elektryczna i miała połączenie z Dworcem Głównym. W latach 30. XX w. zbudowano drugi tor i pętlę uliczną (od strony Katowni). Linia tramwajowa działała na Targu Węglowym do 1971 r.

Więcej artykułów o gdańskich tramwajach znajdziesz tutaj

Opinie wybrane


wszystkie opinie (251)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Muzea

Sprawdź się

Sprawdź się

Który burmistrz był pomysodawcą skanalizowania Gdańska?