• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak wyglądało (nie)dawno Trójmiasto

Krzysztof Koprowski
30 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Trójmiasto zmienia się na naszych oczach. Wystarczy sięgnąć do zdjęć sprzed 10-15 lat, by zobaczyć całkowicie inne oblicze niektórych rejonów Gdańska, Gdyni czy Sopotu. Przypominamy pięć takich miejsc, które za sprawą różnych inwestycji przeszły metamorfozę.



  • 2007 r. Ogródki działkowe, które wkrótce zamienią się w wielki plac budowy.
  • 2007 r. Zasypywanie Jeziora Zaspa popiołami z elektrociepłowni.
  • 2009 r. Budowa stadionu piłkarskiego.
  • 2011 r. Budowa nowej siedziby MTG.

Letnica - dzielnica, która stała się areną Euro 2012 zobacz na mapie Gdańska



Jak oceniasz inwestycje zrealizowane w ostatnich 10-15 latach w Trójmieście?

Letnica jeszcze dekadę temu uchodziła za jedną z najbardziej zaniedbanych dzielnic Gdańska. Zdewastowane budynki, zniszczone ulice, ogródki działkowe, a w tle trwające jeszcze zasypywanie dawnego Jeziora Zaspa zobacz na mapie Gdańska popiołami z elektrociepłowni raczej odstraszały, niż przyciągały mieszkańców innych dzielnic Trójmiasta.

Czytaj też: Jezioro w popiołach. Historia zlikwidowanego jeziora Zaspa

Wszystko zmieniło się w momencie przyznania Polsce i Ukrainie organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012. Na terenie ogródków działkowych w kwietniu 2008 r. rozpoczęto pierwsze prace przygotowawcze do budowy stadionu, który został oddany do użytku w lipcu 2011 r.

Do Letnicy zdecydowano się też przenieść z Przymorza Małego siedzibę Międzynarodowych Targów Gdańskich zobacz na mapie Gdańska (budowa od marca 2011, otwarcie w kwietniu 2012), w pobliżu której utworzono nowy przystanek SKM Gdańsk zobacz na mapie Gdańska (oddanie do użytku w kwietniu 2012 r.).

Czytaj też: Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu

  • Widok współczesny na stadion oraz przebudowaną ul. Uczniowską i Drogę Zieloną.
  • Widok współczesny na siedzibę MTG - Amber Expo.
  • Widok współczesny na budynki TBS.
  • Wizualizacja planowanego oceanarium.
Metamorfoza dzielnicy nie ograniczyła się jednak do wznoszenia nowych budynków - miasto zdecydowało się na remont kamienic oraz ulic. Rozebrane zostały budynki znajdujące się w bardzo złym stanie technicznym, ale jednocześnie powstało 120 mieszkań TBS.

Największą inwestycją infrastrukturalną, która powstała niejako tuż obok Letnicy jest tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska (budowa w latach 2011-2016) wraz z odcinkiem Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska. Jednocześnie wybudowano też czteropasową ul. Pokoleń Lechii Gdańsk zobacz na mapie Gdańska .

Obecnie w Letnicy powstają nowe osiedla deweloperskie a w przyszłości kolejną atrakcją ma być Oceanarium Nautilus.

Czytaj też: Letnica: nowe życie starej dzielnicy

Materiał archiwalny z 2012 r.



Skrzyżowanie Grunwaldzka - Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska


  • 2004 r. Biurowiec przy al. Grunwaldzkiej. Dzisiaj stoi tutaj Galeria Bałtycka.
  • 2004 r. Widok od strony torów kolejowych na miejsce, gdzie dzisiaj znajduje się Galeria Bałtycka.
  • 2005 r. Widok na skrzyżowanie ul. Kościuszki z al. Grunwaldzką. Po lewej znajduje się obecnie Galeria Bałtycka.
  • 2007 r. Budowa Galerii Bałtyckiej. Widok od strony torów kolejowych.
  • 2007 r. Odkryty Potok Strzyży wzdłuż ul. Słowackiego przed jej rozbudową.
  • 2010 r. Budowa pierwszego budynku mieszkalnego na terenie dawnych koszar wojskowych (obecnie Garnizon).
  • 2011 r. Początek budowy estakady na skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej z Trasą Słowackiego.
Pierwszą dużą inwestycją w tym rejonie była budowa Galerii Bałtyckiej (otwarcie w 2007 r.), która zajęła miejsce m.in. dawnych zakładów mleczarskich i cukierniczych, budynku mieszkalnego oraz trzypiętrowego biurowca wzdłuż al. Grunwaldzkiej.

Wraz z realizacją galerii dokonano przebudowy pobliskiego skrzyżowania, które przygotowano już do kolejnego etapu rozbudowy - poprowadzenia górą estakady.

Estakada (budowana dość nietypowo, bo od montażu środkowej części) powstała w ramach Trasy Słowackiego, którą oddano do użytku na odcinku od Ronda de La Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska w grudniu 2012 r. (tzw. przejezdność od maja 2012 r.).

Wraz z budową trasy wyburzono kilku budynków (w tym dwie kamienice przy skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką) oraz wykonano nowy wiadukt nad torami kolejowymi, a na wysokości dawnych koszar pod ziemię schowano Potok Strzyży.

  • Widok współczesny na skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej z Trasą Słowackiego.
  • Widok współczesny na Trasę Słowackiego na wysokości dawnych koszar.
  • Widok współczesny na Galerię Bałtycką od strony torów kolejowych.
  • Widok współczesny na jeden z budynków dawnych koszar (Garnizonu)
W dniu oficjalnego oddania do użytku środkowego odcinka Trasy Słowackiego (15 grudnia 2012 r.) kierowcom rozdawano korkociągi. Władze miasta liczyły bowiem, że inwestycja drogowa warta ok. 158 mln zł na zawsze rozwiąże problem korków w tej części miasta.

Kilka lat po otwarciu Galerii Bałtyckiej, rozpoczęto rewitalizację oraz zabudowę terenów po dawnych koszarach wojskowych (w ramach inwestycji Garnizon). Dzisiaj na tym terenie znajdują się nie tylko nowe budynki mieszkalne, ale także biurowce, hotel, sala koncertowa oraz sklepy i restauracje.

Materiał archiwalny z 2011 r.

Materiał archiwalny z 2014 r.



Centrum Haffnera, czyli dolna część Monciaka zobacz na mapie Sopotu


  • 2003 r. Fontanna Jasia Rybaka na Placu Przyjaciół Sopotu przed przebudową.
  • 2003 r. Przejście przez ul. Powstańców Warszawy. Dzisiaj w tym miejscu znajduje się tunel dla samochodów.
  • 2003 r. Dom Zdrojowy przed przebudową.
  • 2006 r. Pawilon handlowy w pobliżu skrzyżowania z ul. Powstańców Warszawy.
Przebudowa dolnego odcinka ul. Bohaterów Monte Cassino planowana była już w latach 90. Spółkę do realizacji tego publiczno-prywatnego przedsięwzięcia zawiązano w 2001 r., ale na początek prac budowlanych było trzeba czekać do 2006 r. Ich zakończenie nastąpiło trzy lata później.

Dzięki realizacji tunelu drogowego pod Monciakiem powstała nieprzerwana strefa piesza siegająca molo. Wokół placu Przyjaciół Sopotu zrealizowano kilka nowych budynków - m.in. wielosalowe kino, hotel, nowy Dom Zdrojowy z punktem informacji turystycznej, a w pobliżu ogólnodostępny parking zobacz na mapie Sopotu. W parterach nowych obiektów funkcjonuje też kilkanaście kawiarni i restauracji.

  • Widok współczesny. Fontanna Jasia Rybaka na placyku za Spatifem.
  • Widok współczesny. Nowa fontanna placu Przyjaciół Sopotu.
  • Widok współczesny. Dom Zdrojowy oraz budynek, w którym mieści się m.in. punkt informacji turystycznej.
W 2014 r. na placu Przyjaciół Sopotu ponownie pojawiła się fontanna, zaś istniejąca tutaj wcześniej fontanna Jasia Rybaka została w tym samym roku ustawiona na niewielkim placu za Spatifem zobacz na mapie Sopotu.

Czytaj też artykuł z 2009 r.: Niechciana rzeźba Jasia Rybaka

W 2017 r. elewacje budynków zostały gruntownie odświeżone, zaś hotel zyskał dodatkową kondygnację.

Materiał archiwalny z 2014 r.

Materiał archiwalny z 2014 r.

Materiał archiwalny z 2015 r.



Nowy dworzec kolejowy w Sopocie zobacz na mapie Sopotu


  • 2009 r. Kasa biletowa SKM w pobliżu dworca.
  • 2011 r. Dworzec z oryginalną elewacją.
  • 2011 r. Dworzec z nową elewacją wykonaną przy współpracy z producentem farb.
  • Widok współczesny na gmach dworca połączonego z galerią handlową.
  • Widok współczesny. Deptak przed budynkiem dworca połączonego z galerią handlową.
Po realizacji Centrum Haffnera władze Sopotu postanowiły całkowicie przebudować teren dworca w Sopocie. Nim rozpoczęły się pierwsze prace budowlane 2013 r., w 2011 r. dotychczasowy modernistyczny pawilon został zyskał pstrokatą elewację w ramach akcji jednego z producentów farb.

W 2015 r. oddano do użytku nowy obiekt, będący połączeniem dworca z galerią handlową. Działa tutaj też Sopoteka, czyli filia Miejskiej Biblioteki Publicznej.

Podobnie jak w przypadku Centrum Haffnera, priorytet w zagospodarowaniu przestrzennym nadano pieszym, którzy poruszają się na poziomie gruntu. Ruch drogowy przeniesiono zaś pod ziemię, gdzie wybudowano parking.

Oprócz gmachu dworca, zmodernizowano przejścia podziemne oraz perony - SKM w 2010 r., zaś dalekobieżny w 2013 r.

Czytaj też artykuł z 2017 r.: Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół

Materiał archiwalny z 2013 r.

Materiał archiwalny z 2015 r.



Plac Kaszubski w Gdyni - od pętli po plac z fontanną zobacz na mapie Gdyni


  • 2005 r. Plac Kaszubski z pętlą trolejbusową.
  • 2005 r. Plac Kaszubski z pętlą trolejbusową.
  • Widok współczesny. Kamienica widoczna za pawilonem należała do Elżbiety i Jakuba Scheibe.
  • Pomnik-ławeczka na placu Kaszubskim.
Plac Kaszubski stał się placem w dosłownym słowa tego znaczeniu dopiero wraz z przebudową odcinka ul. Świętojańskiej od ul. 10 Lutego właśnie do pl. Kaszubskiego w latach 2005-2006. Wcześniej funkcjonowała tutaj pętla trolejbusowa.

W 2006 r. ustawiono ławeczkę z pomnikiem małżeństwa Elżbiety i Jakuba Scheibe, których kamienica z 1928 r. do dzisiaj stoi przy placu zobacz na mapie Gdyni.

W 2011 r. przy placu zakończono budowę Transatlantyku, zaś w 2012 r. Kamienicy Moderna.

Późną jesienią 2016 r. plac Kaszubski wzbogacił się o drugą miejską fontannę. Jej oficjalnie uruchomienie nastąpiło w kwietniu następnego roku.

Materiał archiwalny z 2017 r.



  • Południe na mapie sprzed ponad 75 lat.
  • Zabudowa Południa w 2008 r.
  • Zabudowa Południa w 2016 r.
Przemianę dowolnego miejsca w Trójmieście doskonale widać również na naszej mapie - mapa.trojmiasto.pl Wybierając odpowiednią opcję z menu, można zobaczyć mapę z okresu 1932-42 r. oraz zdjęcia satelitarne z 2008, 2011, 2014 i 2016 r.

Opinie (402) ponad 10 zablokowanych

  • Sheyk (1)

    Dobre jedzonko tam było - teraźniejszy Sphinx - tylko lepszy, większe dania - mniam

    • 7 3

    • a pamietasz salon prasy i pozniej empik?

      kulture usunieto z glownej ulicy.

      • 3 1

  • (4)

    Plac Przyjaciół Sopotu. Kiedyś - zielony i przyjazny. Dziś - zalany betonem. Zimny, pusty i szary.

    • 51 11

    • kiedyś obstawiony rdzewiejącymi barakami (3)

      i koszmarkami z PRL-u, przewracająca się wierzba i krzaki cuchnące moczem. No ale młodość każdy wspomina dobrze i przez różowe okulary.

      • 8 12

      • no i jeszcze kebab - albo rozpadające się molo - co za wspomnienia

        z nimi nie wygrasz to trolle i tylko na jęczeniu opierają swoją egzystencję

        a najlepszy był dworzec PKP - czysty socjalizm

        • 8 12

      • Ty cuchniesz moczem i w swoim ciasnym rozumku (1)

        nie pojmujesz że może istnieć coś jeszcze pomiędzy rdzewiejącymi barakami, właściwie to one były z drewna a wszechobecnym betonem.

        • 11 6

        • Kiedyś Sopot był taki jak twój podpis

          • 2 3

  • (3)

    Fantastyczna galeria. Stary Sopot...Fantom,ten pawilon vis a vis...W miejscu galerii bałtyckiej był na samiutkim rogu chyba sklep motoryzacyjny. Obok też ten pawilon. Ależ fajna nostalgiczna wycieczka w przeszłość. Wrzucajcie więcej takich zdjęć. Nie tylko od Kosycarza bo inni też pewnie mają ciekawe fotografie.

    • 31 5

    • sklep motoryzacyjny to po drugiej stronie ulicy. tam teraz sklep z odzywkami czy cos takiego jest. (1)

      a z fotografiami jest klopot bo admini nie akceptuja fotografii. wrzucalem wielokrotnie to wiem.

      • 0 0

      • Nie,nie. Sklep był w budynku,który mieścił się dokładnie w miejscu wejścia do galerii od strony wiaduktu nad Grunwaldzką.

        • 0 1

    • W miejscu galerii bałtyckiej była fabryka czekolady Bałtyk

      • 2 0

  • Dworzec w Sopocie czyli przerost formy nad treścią (5)

    Ogromna, pusta, przygnębiająca kubatura... Brak porządnej poczekalni, ba, nawet zegara nie ma. Zmarnowana szansa, moim zdaniem, na zbudowanie czegoś mniejszego, ładniejszego, bardziej funkcjonalnego.

    • 49 14

    • Zegar jest, są wyświetlacze.

      • 1 3

    • czepiasz się na siłe (1)

      jaka była wcześniejsza Sopocka poczekalnia ?z charakterystycznym zapaszkiem .

      • 2 5

      • wystarczylo dbac. teraz tez moze pachniec moczem

        i co wtedy rozbierzecie czy popsrzatacie?

        • 2 0

    • Zgadzam się całkowicie

      Bezguście i beznadzieja ten nowy dworzec. Ogromna, zimna, ziejąca pustką kubatura. Kto to projektował? Kto zatwierdził? Kto podjął taką decyzję? Bo na pewno nikt z rodowitych Sopocian. Aż żal patrzeć jak napływowa banda niszczy miasto w którym się wychowałem w imię szmalu. Jak tak ma wyglądać nowoczesność i zmiany to niech lepiej będzie po staremu. Bogu dzięki, że zachowałem w pamięci dawny wygląd miasta bo coraz bardziej przypomina to jakiś folwark dla nowobogackiej tłuszczy.

      • 0 0

    • bullshit.Akurat ta inwestycja na tle wielu p. w Gdansku bardzo udana.Zniknal przede wszystkim ten syf starego dworca-i to juz duzy plus.Sam budynek ujdzie i wstydu nie przynosi.Lepiej troche przeskalowac niz wybudowac od razu za maly.Co maja powiedziec mieszkancy Wrzeszcza i podrozni ,ktorzy korzystac beda z dworca przesiadkowego tamze,zaprojektowanego jak stacja Koluszki? Juz w czasie jego budowy mozna smialo powiedziec ,ze za maly i bedzie katastrofa.

      • 0 0

  • Sopot to zmiany na gorsze (w ogólnym rozrachunku) (9)

    Zabetonowanie dolnego monciaka i to coś na miejscu dworca zrujonwały klimat miasta

    • 53 16

    • Wina PUDLA

      Wina PUDLA

      • 13 4

    • (1)

      Bo chodziło o to, żeby odmienić klimat miasta. Z sympatycznej, swojskiej i przytulnej dziury, zrobić nowoczesny kurort na europejskim poziomie.

      • 8 12

      • prawda

        a ci ci minusują to tylko z zazdrości .

        • 1 3

    • (1)

      Zgadzam się w 100%. Kiedyś miasto z klimatem, teraz nastawione wyłącznie na turystów i kasiastych imprezowiczów. W latach 90-ch uwielbiałam jeździć do Sopotu, było to dla mnie niesamowite, magiczne miejsce, stawiałam je ponad Gdańskim i Gdynią. Teraz unikam tego miasta, nie pamiętam już kiedy byłam na tamtejszym molo. Niestety :(

      • 18 5

      • A to ciekawe.

        Sopot był zawsze nastawiony na turystów i zdzierstwo. W latach 90-ych już nie był magiczny, magiczny był dawno dawno temu.
        Teraz jest taki jaki jest z winy przyjezdnych, rozwrzeszczanych pijusów pod wpływem. Winę za to ponoszą "kiepscy" z innych części okolic i reszty Polski.

        • 3 4

    • Zgadzam się.

      • 9 2

    • jaki klimat ??? (2)

      te stare budy ?? stary kloc społem ? ,i skąd ta tęsknota za starym śmierdzącym zaniedbanym dworcem z bezdomnymi ,syf na każdym kroku .ciesze się że Sopot poszedł w tym kierunku ,koniec dziadowania ! a jak się komuś nie podoba to wracajcie do siebie .

      • 5 4

      • ograniczone horyzonty ograniczonego typa z zerojedynkowym widzeniem świata (1)

        albo syf PRLu, albo betonowe molochy. Życie oferuje więcej opcji, nie zauważyłeś?

        • 7 1

        • Ladnie sie przedstawiles

          To nie jest artykul o Tobie

          • 1 5

  • Polska w ruinie

    Oglądam zdjęcia i zastanawiam się , co jest grane przecież Polska jest w ruinie , bo w 3 lata się tak nie można zmienić ...

    • 19 12

  • A gdzie jest link do artykułu o czynszu za sopotekę równym milion?

    • 16 4

  • Oprzec się przemianą

    Wkoło zmiany, a ulica Biskupia ciągle urokliwa.

    • 6 5

  • Artykuł bardzo mało rzetelny.

    Zupełnie tak jakby chciano zatrzeć przepaść między Gdańskiem a Gdynią.
    A co ze zmianami na Dolnym Mieście, Starym Mieście, Śródmieściu Gdańska, Wrzeszczu (ul. Wajdeloty i okolice), centrum Wrzeszcza, Oliwie (centra biurowe)?
    Wymieniłem tylko kilka przykładów bo jest tego sporo.

    • 23 5

  • Do zdjęcia z pętli z 2005r.

    Jedno się nie zmieniło ten neoplan i trolejbusy jeżdźą do dziś po Gdyni

    • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

gdzie znajdował się dom handlowy Braci Freymannów?

 

Najczęściej czytane