• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rocznica pierwszego pociągu w Gdańsku

autor Dariusz Łazarski/Kosycarz Foto Press
19 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Dokładnie 160 lat temu, czyli 19 lipca 1852 r. do Gdańska wjechał pierwszy pociąg.



Co ciekawe, nawet pasjonaci kolei nie mają do tej daty pamięci.

- Pewnie dlatego, że wspominamy czasy pruskich kolei, a dworca Gdańsk Główny jeszcze wtedy zwyczajnie nie było. Bardziej jednak siedzi mi w głowie rok 1901, kiedy nowy gmach dworcowy zaczął służyć pasażerom - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora gdyńskiego oddziału firmy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., były wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

W tę samą stronę zmierza Marek Sadowski, zarządca obiektu z Rejonu Dworców Kolejowych w Gdańsku. - 30 października 1900 r. gdańszczanie uroczyście otwierali nowy dworzec. Ale co wydarzyło się prawie 50 lat wcześniej? - głośno zastanawia się szef Gdańska Głównego. - Przypuszczam, że odpowiedź może znać dyrektor Buczek z SKM, albo pan Paweł Wróblewski z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Obaj są pozytywnie zakręceni historią kolejnictwa - podpowiada Sadowski.

Dyrektora ds. przewozów Szybkiej Kolei Miejskiej nie udało nam się sprawdzić. Będzie uchwytny dopiero w piątek, 20 lipca. Paweł Wróblewski, specjalista do spraw planowania ruchu kolejowego w spółce PKM, imponuje wiedzą z historii kolei. Indagowany przez nas w sprawie roku 1852 jest blisko. Pokazuje nawet zdjęcia miejsca, o które pytamy: widać na nich, jak zwijają się tory pierwszego gdańskiego dworca, zlokalizowanego między ul. Toruńską a miejskimi wałami zobacz na mapie Gdańska. Ale odpowiedź tak do końca nie pada.

A to właśnie tu, na nieistniejący już dziś dawny dworzec Brama Nizinna, 19 lipca 1852 r. o godzinie 14.30 przyjechał do Gdańska pierwszy pociąg. Próbny co prawda, jeszcze przed oficjalnym otwarciem linii łączącej Gdańsk z Bydgoszczą, ale jednak wszystkie miejsca w trzech wagonach pasażerskich 2 i 3 klasy były zajęte. Za parowozem, który w tamtych czasach mógł rozwijać prędkość ok. 65 km na godzinę, jechał też wagon bagażowy.

- Co ciekawe, układ geometryczny nowej linii, został zaprojektowany w taki sposób, aby można było po niej pędzić z prędkością 160 km na godzinę - opisuje dyrektor Leszek Lewiński. - Bo wtedy budowali inżynierowie, technicy i rzemieślnicy. Z perspektywą najbliższych stu lat. A dziś budują księgowi...

Przeczytaj więcej o pierwszym dworcu kolejowym w Gdańsku

Przeczytaj także: Tęsknota za Luxtorpedą, czyli jak się kiedyś jeździło z Gdańska do Warszawy.

Zobacz także najciekawsze zdjęcia z dworca PKP Gdańsk Główny w serwisie Kosycarz Foto Press
autor Dariusz Łazarski/Kosycarz Foto Press

Opinie (86) 2 zablokowane

  • Spytajcie GŁUSZKA on powinien wiedzieć

    przecież to taki superspecjalista od marketingu (Hamulcowy)

    • 5 0

  • "A dziś budują księgowi..." (1)

    Takiej głupoty dawno nie czytałem

    • 5 26

    • nie rozumiesz

      Bo nie rozumiesz sensu wypowiedzi

      • 15 0

  • @"Dziś budują księgowi"

    Taka jest niestety prawda.
    Kiedyś budowało się by się nie rozwaliło.
    Dziś buduje się jak najtaniej i żeby się nie rozpadło...

    • 22 1

  • Szczegolowosc tego artykulu powala. Wiecej konkretow i faktow ma juz artykul poswiecony depilacji wlosow pod pachami.

    • 2 4

  • a tak wyglada dzis Arcy Dworzec Gdansk Brama Nizinna:

    images38.fotosik.pl/34/6bfca616da1e5f2amed.jpg

    • 4 0

  • i ekoldzy

    kiedyś linie kolejową Łódź - Koluszki budowano 3 m-ce, obecnie przygotowanie dokumentacji zajełoby 3 lata. Wiwat XIX wiek

    • 11 1

  • W KARTUZACH STOI STARA LOKOMOTYWA I RDZEWIEJE ! Szkoda ze jej nie odremontuja ! (5)

    Stare lokomotywy sa lepsze niz dzisiejsze SKMki. Wiecie ze podobno kiedys stary parowoz do Warszawy jechal chyba ok 3 godzin. Nazywal sie podobno ''lux torpeda'' !!!! Szok ! stare byly sprawniejsze i szybsze niz dzis nowe !

    • 7 8

    • Co ja pacze? (2)

      Ogarnij się człowieku i zapytaj wujka Google: Jak wygląda parowóz a jak Luxtorpeda. A "podobno to chłop w szpitalu umarł" ...

      • 6 0

      • no to '' gus '' opisz luxtorpede i parowozy bo nie kazdy jest fachowcem. (1)

        zamiast krytykowac to cos opisz !!!!!! a w google to chyba sam uwierz bo tam jest wiecej bredni niz w ksiazkach.

        • 1 2

        • Żaden ze mnie fachowiec, ale proszę bardzo - szukanie nie boli

          Luxtorpeda popularne określenie wagonu spalinowego o aerodynamicznych kształtach, stosowanego w szybkich kolejowych połączeniach międzymiastowych w latach 30 XX wieku w Polsce.
          Parowóz (lokomotywa parowa) lokomotywa napędzana maszyną parową lub turbiną parową.

          p.s. czytać ze zrozumieniem, a jak dalej nie widzisz różnicy, to zapytaj mamę, tatę, opiekuna - czym się różni rower od deskorolki.

          • 7 0

    • TY2, 14 (1)

      to lokomotywa TY2, 14 1945 rok budowy chyba, rama podobno była zmieniona.
      Nie wiadomo co z nią będzie.. chyba już tak zostanie:(
      kiedys stały tam dalej jeszcze wagony, no i obrotnica która jest do tej pory

      • 0 0

      • Wagony stoją koło obrotnicy

        Włoskie boczniaki.

        • 0 0

  • Pytanie (1)

    I będzie coś z tej okazji?

    • 1 0

    • popija popija popija za kase podatnika i tyle

      • 1 0

  • Pan Wróblewski i PKM - planowanie czegoś czego nigdy nie będzie

    Fajna fucha, ruch kolejowy na mapie, wizualizacja prawie artystyczna

    • 6 5

  • POLSKA TO JEDNAK CHORY KRAJ !!!!! PL TO BYLA KIEDYS SILA FACHOWA SWIATA W BUDOWIE DROG I KOLEJI !!! (6)

    Warto mlodym przypomniec ze Polska kiedys byla potega specjalistow od budowy drog , autostrad , hoteli i koleji . Budowalismy zagranica w latach '' komuny 70'' super drogi miedzy innymi Krajom Arabskim , w Afryce i wielu wielu innych krajach. Polacy to byli najlepsi fachowcy od spraw drog i koleji . To teraz zobaczcie co zrobilismy z naszego kraju . Powinnismy miec dzis super autostrady i kolej !!!!.

    • 15 1

    • Była również potęgą od ortografii ... (4)

      ale jak ktoś pisze "koleji" i to dwa razy - pomimo możliwości sprawdzenia pisowni .... ręce opadają!

      • 4 1

      • a jak sie powinno pisac ? (3)

        koleji , kolejii czy koleii ??????????????????????

        • 1 1

        • gusiowi juz sie wszystko myli '' po koleji''

          • 0 1

        • A tak: (1)

          M: kolej
          D: kolei
          C: kolei
          B: kolej
          N: koleją
          Ms: o kolei
          W: o kolej !

          • 3 0

          • haha :))) gus ty idz sie lecz :)))

            bo nawet sam sobie plusy dajesz a to juz choroba '' kolejowa '' :))

            • 0 1

    • PONIEWAŻ ROBIŁA ZA DARMO INNYM KRAJOM NP: IRAK a to jest jeden z największych dłużników zagranicznych polski

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Który mieszczanin ufundował bibliotekę w kościele św. Jana w Gdańsku?

 

Najczęściej czytane