• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port nie może rozwijać się bez wsparcia - mówi wnuczka Eugeniusza Kwiatkowskiego

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Rozmowa z Julitą Maciejewicz-Ryś, wnuczką wicepremiera i ministra Eugeniusza Kwiatkowskiego.


Czy w setną rocznicę odzyskania przez Polskę dostępu do morza w Porcie Gdynia rozpoczną się inwestycje na miarę dziedzictwa Eugeniusza Kwiatkowskiego? Mowa o budowie Portu Zewnętrznego. Na ten moment mamy jedynie deklaracje, a niezbędne jest... zrozumienie potrzeby realizacji w Warszawie. Tak jest dziś i tak było kiedyś. O tym m.in. opowiada Julita Maciejewicz-Ryś, wnuczka wicepremiera i ministra, który zainicjował budowę gdyńskiego portu i zdradza, jakiego fortelu użył jej dziadek, aby zdobyć dla tego projektu przychylność marszałka Piłsudskiego.



Przy okazji każdych wyborów zwykle głośno robi się o dużych inwestycjach. Tym razem nie jest inaczej. Od kilku tygodni m.in. z powodu spotkania prezydenta Andrzeja Dudy z prezydentem USA Donaldem Trumpem znów mówi się o budowie elektrowni jądrowej. Ostatnio z okazji setnej dostawy skroplonego gazu do terminalu LNG w Świnoujściu znów zaczęto mówić o konieczności jego rozbudowy. Z kolei dziś w Gdyni podpisano porozumienia dotyczące współpracy między Centralnym Portem Komunikacyjnym i gdyńskim portem ws. budowy Drogi Czerwonej i Portu Zewnętrznego.

O tym, że Port w Gdyni musi przejść przeobrażenie, aby sprostać wyzwaniom na najbliższe lata, przekonani są chyba wszyscy. Problem w tym, aby od deklaracji przejść do realizacji. O roli swojego dziadka, Eugeniusza Kwiatkowskiego w budowie Portu Gdynia, wadze gospodarki morskiej dla całej gospodarki narodowej oraz konieczności wsparcia dla strategicznych inwestycji w portach opowiada Julita Maciejewicz-Ryś. Słowa wnuczki Kwiatkowskiego są bardzo ważne w szczególności z perspektywy planowanych inwestycji w Porcie Gdynia. Do realizacji takich projektów, jak budowa Portu Zewnętrznego, konieczne jest... zrozumienie potrzeby ich realizacji w Warszawie.

Głębokowodny Port Zewnętrzny o powierzchni ponad 150 hektarów ma powstać na sztucznej wyspie i będzie wykorzystywał istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie.

Niestety, wsparcie ze strony władz centralnych dziś nie wystarczy. Inwestycja ta ma bowiem być realizowana w formule PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego. W zamian za kapitał zainwestowany w budowę portu prywatny inwestor zostanie jego operatorem na okres kilkudziesięciu lat. W listopadzie Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę z konsorcjum trzech firm konsultingowych, które doradzą w sprawie budowy i komercjalizacji Portu Zewnętrznego.

Jak zapewniają władze Portu, rozbudowa jest konieczna w obliczu szybkiego rozwoju konkurencyjnych portów morskich w regionie Morza Bałtyckiego i Północnego oraz prognoz dotyczących popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich. Wskazują one na wzrost do poziomu ok. 9,5 mln TEU (jednostka miary odpowiadająca objętości standardowego kontenera) w 2050 roku.

Wizualizacja Portu Zewnętrznego

Miejsca

Opinie (55) 3 zablokowane

  • Bajki Zarządu Portu w Gdyni. (10)

    Kiedy doczekamy w zarządzie ludzi mających jakiekolwiek pojęcie o gospodarce morskie? Z Gdyni nie da się wysłać TIRami lub koleją większej ilości kontenerów. Tiry rozjadą miasto. Ktoś się zastanawiał jak te 2,5 mln TEU wyjedzie z portu?

    • 42 15

    • Odpowiedź na ostatnie pytanie brzmi: N-I-E

      • 6 3

    • Tranzyt przyjacielu

      • 0 5

    • Rowery cargo

      • 10 0

    • To Ty jesteś mieszkańcem innego miasta? (1)

      Wiesz co? Pomyśl o budowie Portu Gdynia i Miasta Gdynia gdy rządził Marszałek o imieniu Józef, Prezydent Mościcki, Ministrem był Kwiatkowski a Majstrem inż Wenda o ksywce Tadzik...Jak to już nastąpi dotrze do Ciebie Arek, że to co teraz w Porcie Gdynia to jedynie realizacja testamentu Kwiatkowskiego, rozwój portu i Miasta...

      • 5 4

      • a Kwiatkowski i Wenda w testamencie napisali, że trzeba zabrac terenu portu, żeby ograniczyć mu rozwój

        i oddac pod deweloperkę??

        • 7 0

    • w sporej części - koleją (4)

      po to się modernizuje dawną "węglówkę".
      Bo to łatwiej niż rozbudować CE65
      Po to też modernizuje sie Gdynia-Port.

      • 4 1

      • sugestywna opinia (3)

        Na jakim etapie jest modernizacja kluczowego odcinka "węglówki" , czyli linii 201?
        Przetargi zakończono, coś zaprojektowano?
        Kiedy ruszą zasadnicze prace na trasie?

        No właśnie....

        Kto w temacie, to pewnie dalej się śmieje, jak i ja.

        P.S.

        Pozdrowienia dla wszystkich znających uroki i walory stacji towarowej GP "Krzaki"

        • 3 0

        • Kolejarskie tempo nie jest imponujace - to fakt (2)

          Prace w terenie maja ruszyc w 2023. W tej chwili robiona jest dokumentacja wykonawcza.
          Nie wyglada to tak jak powinno ale czy to dowod na to, ze dzialanie jest niesluszne? PKM przefajnowano 3x a robiono 2x dluzej.
          Prawda jest taka, ze daleko nam do przedwojennych budowniczych, ktorym cala "weglowka" zajela 10lat. Lacznie z przepchaniem sprawy przez Sejm i namowienie Francuzow na finansowanie.

          • 2 0

          • Sugestywna opinia (1)

            Pierwsze przetargi były ogłaszane przez pkp plk w 2017 roku dla linii, która winna być priorytetem wg racji stanu.
            Pracę "mają ruszyć" w 2023 roku.
            Nie będę komentował tego kuriozum, bo wcale to niczego nie przyspieszy, a i tak pracę ruszą w 2024-2025 roku znając polskie realia.
            Ile sama budowa ma trwać, jak przez 6 lat jedynie zakończą przetargi i zaprojektują?

            • 2 0

            • jeszcze raz zapytam

              czy to powód, aby tego nie robić?

              Czy może to porównać z np. Autostradami Wielkopolskimi, które "oddane" w terminie, są w ciągłym remoncie?

              Cóż, budowniczowie autostrad w Iranie już sa na emeryturze a ten kraj nigdy inżynierów nie cenił. Niezaleznie od opcji.
              No chyba, że martwych...

              • 0 0

  • Na szczescia dzis rowniez mamy rownie madrego premiera. (7)

    • 25 30

    • Miś (4)

      "Ten człowiek w życiu słowa prawdy nie powiedział"

      • 14 8

      • to nie znaczy, ze nie jest madrym premierem (3)

        • 6 9

        • (2)

          człowiek,który łże i to jeszcze na stanowisku premiera nie jest mądry

          • 8 8

          • a kto twierdzi i jakie ma argumenty ze nie mowi prawdy? (1)

            cyctat z misia ma to odowadniac. ?

            • 5 2

            • Sąd już to stwierdził przecież.

              Niejeden raz zresztą.

              • 4 1

    • buhahah

      trzymajcie mnie, bo pękne

      • 2 1

    • Taaaa, mądrego...

      Fantazję to chłopina ma za trzech. Czego on już nie obiecywał.
      A w efekcie przez pięć lat pisowskie inwestycje skończyły się na gadaniu i propagandzie.

      • 5 1

  • port w gdynii zatrzymal sie w latach 90

    rozbudowa teraz to taki sam pomysl jak lotnisko w gdynii,brak gospodarza co dba o swoje !

    • 34 12

  • (2)

    Niestety fortelu którego użył minister Kwiatkowski nie da użyć się w stosunku do naczelnika Kaczyńskiego

    • 16 18

    • mylisz się (1)

      pis tu nie winny radzę wyzbyć się chorej nienawiści do tej partii . Tylko władze Gdyni z prezydentem

      • 0 0

      • no, nie tylko ale mają swoje

        bardzo znaczące zasługi...

        • 0 0

  • (2)

    Niech PIS nie pomaga Gdyni,bo spieprzą cały dorobek ludzi,którzy budowali Gdynię.Już niszczy się port sprzedając deweloperom nabrzeża pod budowę domów.Władze Gdyni udają niezależnych ale działają jak pisiory.

    • 16 28

    • Tak wlasnie działa PO a dowodem na to byl Tusk

      • 11 4

    • czy aby napewno?

      "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju.

      We wrześniu 2014 r., w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju przygotowano projekt rozporządzenia o kolejnej zmianie granic portu Gdynia. Chodziło głównie o objęcie tymi granicami terenów Stoczni Marynarki Wojennej, które do tamtej pory znajdowały się poza ich obrębem, a które w wyniku upadłości tej firmy mogłyby trafić nawet w ręce deweloperów, a zarząd portu nie mógłby skorzystać z prawa ich pierwokupu.

      Opinię o zmianie granic miała przedstawić Rada Miasta. Radni doszli do wniosku, że jest to doskonała okazja do pozbawienia portu kolejnych kilku hektarów gruntów, położonych w paru różnych miejscach. Bez konsultacji z Urzędem Morskim czy zarządem portu, przygotowano projekt uchwały, która przewidywała wyjęcie z granic portu, m.in., terenów po Stoczni Nauta, w tym tych, przez które przebiegają tory kolejowe obsługujące nabrzeże Śląskie."

      • 8 1

  • największym złem dla rozwoju portu i Gdyni jest Szczurek, niszczy miasto, niszczy decyzjami port, (4)

    dba tylko o deweloperkę i swoje interesy, taki ..bardzo zły gospodarz, nie słucha mieszkańców, nie słucha podatników, czas go w końcu wyrzucić wraz ze świtą

    • 51 6

    • (2)

      Chyba pisowscy Bierni Mierni ale Wierni na gorących stołkach . Gdynia od czasów powojennych niema szczęścia do władz w Warszawie, nie lubię jej i tyle

      • 1 3

      • władza w wawie t jedno, ale silny i odpowiedzialny prezydent miasta portowego, powinien pazurami walczyć o rozwój miasta i

        to sa pieniądze dla miasta i ludzi a nie tylko deweloperka i zaraz petycje że port smrodzi, pyli i hałasuje. A urzędnicy szybciutko wyśla sanepid i stwierdzą, że trzeba port zmusić do czystych i pachnących prac, co prezio i koledzy z wawy tak chcą.

        • 6 0

      • Nie jest to prawda

        Gdynia bardzo duzo zawdziecza epoce Gierka, gdy przestala byc slumsem a stala sie miastem.

        • 4 1

    • agata

      w całej rozciagłosci popieram won ze Szczurkiem i cała ekipa

      • 1 0

  • Ale za to bedzie przekop i port w Elblagu (4)

    Do którego nie dadzą rady wpłynąć zadne statki :D

    • 19 16

    • Stocznie MW mamy juz w Radomiu (1)

      • 5 4

      • a admiralicję

        w Warszawie.

        • 4 1

    • Tanais da radę ;)

      • 4 0

    • wpłyna i to bez pozwolenia ruskich, i to jest ważne. Nie jesteśmy podnóżkiem ani niemców ani ruskich

      • 3 1

  • TEU to nie stanardowy kontener, (1)

    tylko 20'. Nie ma czegoś takiego, jak standardowy kontener, a jeśli już, to raczej 40' jest popularniejsza.

    • 7 0

    • Ale przelicza sie na 20 stopowe, bo to bardziej imponująco wyglada.

      Tak jest od dawna.

      • 0 0

  • Ironia (3)

    Po co nam porty morskie, przecież są w Niemczech.

    • 18 6

    • jestem Królową Puchu (2)

      pisowski wyznawco,przestan nas kompromitowac

      • 2 4

      • Odpowiedz

        Z ciebie taka królowa jak ze mnie zegarmistrz.

        • 2 0

      • Jeszcze jedno Wasza Wysokość

        Wyznaców i fanatyków maką obydwie strony czyli PIS i ta cała opozycja. To w konsekwencji doprowadzi do wojny domowej.

        • 1 0

  • Propaganda

    Propaganda z każdej strony.Ocenimy po efektach.

    • 12 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7 (2 opinie)

(2 opinie)
20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Katalog.trojmiasto.pl - Muzea

Sprawdź się

Sprawdź się

2 stycznia 1951 roku z Gdańska odjechał pierwszy pociąg podmiejski. Dokąd?

 

Najczęściej czytane