• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port nie może rozwijać się bez wsparcia - mówi wnuczka Eugeniusza Kwiatkowskiego

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Rozmowa z Julitą Maciejewicz-Ryś, wnuczką wicepremiera i ministra Eugeniusza Kwiatkowskiego.


Czy w setną rocznicę odzyskania przez Polskę dostępu do morza w Porcie Gdynia rozpoczną się inwestycje na miarę dziedzictwa Eugeniusza Kwiatkowskiego? Mowa o budowie Portu Zewnętrznego. Na ten moment mamy jedynie deklaracje, a niezbędne jest... zrozumienie potrzeby realizacji w Warszawie. Tak jest dziś i tak było kiedyś. O tym m.in. opowiada Julita Maciejewicz-Ryś, wnuczka wicepremiera i ministra, który zainicjował budowę gdyńskiego portu i zdradza, jakiego fortelu użył jej dziadek, aby zdobyć dla tego projektu przychylność marszałka Piłsudskiego.



Przy okazji każdych wyborów zwykle głośno robi się o dużych inwestycjach. Tym razem nie jest inaczej. Od kilku tygodni m.in. z powodu spotkania prezydenta Andrzeja Dudy z prezydentem USA Donaldem Trumpem znów mówi się o budowie elektrowni jądrowej. Ostatnio z okazji setnej dostawy skroplonego gazu do terminalu LNG w Świnoujściu znów zaczęto mówić o konieczności jego rozbudowy. Z kolei dziś w Gdyni podpisano porozumienia dotyczące współpracy między Centralnym Portem Komunikacyjnym i gdyńskim portem ws. budowy Drogi Czerwonej i Portu Zewnętrznego.

O tym, że Port w Gdyni musi przejść przeobrażenie, aby sprostać wyzwaniom na najbliższe lata, przekonani są chyba wszyscy. Problem w tym, aby od deklaracji przejść do realizacji. O roli swojego dziadka, Eugeniusza Kwiatkowskiego w budowie Portu Gdynia, wadze gospodarki morskiej dla całej gospodarki narodowej oraz konieczności wsparcia dla strategicznych inwestycji w portach opowiada Julita Maciejewicz-Ryś. Słowa wnuczki Kwiatkowskiego są bardzo ważne w szczególności z perspektywy planowanych inwestycji w Porcie Gdynia. Do realizacji takich projektów, jak budowa Portu Zewnętrznego, konieczne jest... zrozumienie potrzeby ich realizacji w Warszawie.

Głębokowodny Port Zewnętrzny o powierzchni ponad 150 hektarów ma powstać na sztucznej wyspie i będzie wykorzystywał istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie.

Niestety, wsparcie ze strony władz centralnych dziś nie wystarczy. Inwestycja ta ma bowiem być realizowana w formule PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego. W zamian za kapitał zainwestowany w budowę portu prywatny inwestor zostanie jego operatorem na okres kilkudziesięciu lat. W listopadzie Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę z konsorcjum trzech firm konsultingowych, które doradzą w sprawie budowy i komercjalizacji Portu Zewnętrznego.

Jak zapewniają władze Portu, rozbudowa jest konieczna w obliczu szybkiego rozwoju konkurencyjnych portów morskich w regionie Morza Bałtyckiego i Północnego oraz prognoz dotyczących popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich. Wskazują one na wzrost do poziomu ok. 9,5 mln TEU (jednostka miary odpowiadająca objętości standardowego kontenera) w 2050 roku.

Wizualizacja Portu Zewnętrznego

Miejsca

Opinie (55) 3 zablokowane

  • Oby znowu jacyć zboczeńcy Zieloni finasowani przez "konkurencję" antypolską (2)

    nie zablokowali inwestycji tak jak w latach końca 80-tych budowę odnogi z Estakady Kwiatkowskiego do obwodnicy. Trzeba było dojechać do końca obwodnicy a potem Czerwonych Kosynierów (Morską) do Estakady Kwiatkowskiego

    • 8 4

    • W tamtych latach to jeszcze była schyłkowa komuna.

      I kryzys zablokował dokończenie estakady. A nie żadne protesty.

      • 2 2

    • Estakada

      To pomylka.

      • 2 0

  • Zamiast wydawać 2 miliardy na bezsensowny przekop mozna było wydac je na porzadny port zewnetrzny na zatoce. (3)

    Ale co tam, stać nas...

    • 11 4

    • każda inwestycja w kryzysie jest cenna a taka, która uniezależni nas od humorów urzędników rosyjskich

      w szczególności. Kto nie ma tam ładunków i nie wie ile trzeba się nachodzić i naprosić o zgode na przejście przez cieśnine Pilawską, ten nic nie wie..

      • 4 0

    • Widac administrator Elblaga ma wyzsze kwalifikacje.

      Nie wiesz, na czym polega polityka? Zarzad Gdyni jest tak leniwy i niekompetentny, ze oczekuje prosby i podania aby raczyl zgodzic sie na wladowanie kasy w gdynski port.

      • 2 1

    • OCzywiście że stać, bo ten port i port w Gdańsku sa od lat w planach Urzedu Morskiego

      dokumentacja jest już skończona w dużej mierze, już ruszyły procedury i uzyskiwanie wszelkich pozwoleń - ale żeby to wiedzieć trzeba siedzieć w temacie i interesować się tym.....

      Poza tym te inwestycje były blokowane przez lata - zgadnij przez kogo i w czyim interesie....

      • 0 0

  • Jak mnie wkurzaja te filmiki!!!

    Robicie artykuł do czytania, to niech całość da się przeczytać, a nie jakieś dziwne mieszańce tworzycie.

    • 2 0

  • Wnuczka (1)

    A co ma wspólnego wnuczka z dokonaniami dziadka
    automatycznie staje się ekspertem, bo miała w rodzinie kogoś wybitnego?

    To coś jak kandydat na Prez. Gda. Walentynowicz
    zawód : wnuczek

    • 15 2

    • podobnie jak wnuczka Andersa

      czy pani Chopin we Francji...

      ...wiedzą jak "nas" podejść.

      • 0 0

  • Gdynia była maleńką osadą

    Gdynia szybko się rozbudowa łatwa powstał wielki port morski, dworzec oraz infrastruktura kolejowa przed II wojną. Dobrze, że nie 100 lat temu nie było pro niemieckich polityków, którzy mówiliby że to niepotrzebna gigantomania. Albo po co nam wielki port morski w Gdynii jak jest już port w Hamburgu.....

    • 6 1

  • Pani

    kochana a co jak to władze Gdyni blokują jakiekolwiek wsparcie bo wolą apartamentowce

    • 4 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile zakładów produkujących słodycze znajdowało się w Wolnym Mieście Gdańsku w latach 20. XX wieku?

 

Najczęściej czytane