• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Olszynka odcięta od Śródmieścia. Konserwator zablokował budowę objazdu Bramy Nizinnej

Krzysztof Koprowski
15 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Realizacja objazdu Bramy NizinnejMapka przypuszczalnie nigdy nie dojdzie do skutku. Wojewódzki konserwator zabytków postanowił wpisać do rejestru zabytków teren, przez który planowano przeprowadzić nowe połączenie drogowe. Miasto zamierza odwołać się od tej decyzji, ale dotychczasowe działania konserwatora pochłonęły już ponad 855 tys. zł i dzisiaj nie ma po nich śladu, ponieważ teren przywrócono do stanu pierwotnego.



Kto ma rację w sporze o objazd Bramy Nizinnej?

Przypomnijmy, w marcu 2022 r. władze Gdańska poinformowały o wstrzymaniu prac i rozwiązaniu umowy z wykonawcą objazdu drogowego Bramy Nizinnej.

Przyczyną była decyzja Igora Strzoka, pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków, który uznał, że budowa drogi przez dawny most kolejowy oraz tzw. Bramę Kolejową prowadzącą do nieistniającego dworca Gdańsk Kłodno będzie skutkować nieodwracalnym zniszczeniem substancji zabytkowej.

Historia pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku Historia pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku
Planowana lokalizacja objazdu Bramy Nizinnej. Planowana lokalizacja objazdu Bramy Nizinnej.

Ochrona Bramy Nizinnej przez blokadę budowy objazdu



Ponadto włodarze Gdańska i urzędnicy skarżyli się na "niesprecyzowane oczekiwania konserwatora co do konieczności przeprowadzenia kolejnych badań archeologicznych".

Pod koniec sierpnia PWKZ oficjalnie wydał decyzję o wpisie do rejestru zabytków obiektów w śladzie planowanej drogi, chroniąc tym samym tereny pokolejowe przed zmianą funkcji i blokując jednocześnie zamiar całkowitego wyeliminowania ruchu aut przez Bramę Nizinną.

Nie ma bowiem w dokumentach planistycznych Gdańska żadnej innej, alternatywnej drogi omijającej Bramę Nizinną, zaś proponowane połączenie przez dawne tereny kolejowe przez dekady stanowiło kompromis pomiędzy potrzebami współczesnego miasta a dążeniem do zachowania w maksymalnie nienaruszonym stanie bastionów nad Opływem Motławy, w tym ochronę Bramy Nizinnej.

  • Dawny most kolejowy na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Dawny most kolejowy na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Relikty tzw. Bramy Kolejowej na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Relikty tzw. Bramy Kolejowej na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej

Gdańsk odwołuje się od decyzji konserwatora zabytków



W czwartek (15.09.2022 r.) miasto oficjalnie zapowiedziało wniesienie odwołania od decyzji konserwatora.

- Miasto odwołuje się w części obejmującej wpisem do rejestru most kolejowy, wskazując na nieuwzględnienie przez konserwatora interesu społecznego wynikającego z korzyści, jakie przyniesie objazd Bramy Nizinnej. W odwołaniu wskazane jest także, iż wpisanie istniejącego, XX-wiecznego mostu kolejowego do rejestru zabytków całkowicie zablokuje zamknięcie ruchu pod Brama Nizinną, a co za tym idzie wyeliminowana szkodliwych dla niej drgań - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Urzędnicy z gdańskiego magistratu skarżą się także na przewlekłe postępowanie administracyjne prowadzone przez PWKZ, które trwało aż 13 miesięcy. Ponadto sama decyzja konserwatora została wydana po tym, jak wcześniej jego urząd zgodził się na rozpoczęcie budowy objazdu.

- Zdaniem miasta elementy bramy kolejowej powinny znaleźć się w rejestrze zabytków jako istotna część dziedzictwa kulturowego. Jednak istniejący most kolejowy nie pochodzi z czasów powstania XIX-wiecznej Bramy Kolejowej i jest od niej znacznie młodszy, datowany jest na drugą dekadę XX wieku. Objęcie wpisem do rejestru zabytków jest nieproporcjonalne w stosunku do pozostałych elementów zachowanego zespołu XIX-wiecznej Bramy Kolejowej - dodaje Bieganowska.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.

855 tys. zł za wstrzymane przez konserwatora prace budowlane



Prace budowlane, które wstrzymano w związku z decyzją konserwatora, pochłonęły dotychczas nieco ponad 855 tys. zł netto i... dzisiaj nie ma po nich śladu, ponieważ teren przywrócono do stanu pierwotnego.

Według pierwotnych założeń koszt całej inwestycji miał wynieść 16 mln zł, a nowy układ komunikacyjny planowano oddać do użytku latem bieżącego roku.

Budowa objazdu Bramy Nizinnej w październiku 2021 r.

Miejsca

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Bardzo dobrze (12)

    dość samowolki.

    • 34 96

    • ??? (1)

      Jaka samowolka ?

      • 20 7

      • Taka i nieuzgodniona.

        • 8 8

    • To powołany konserwator zabytków (8)

      ma tylko i wyłączne prawo określić co jest zabytkiem i co należy chronić a co nie. Na pewno nie miasto bo im się nagle pali pod nogami bo zablokowali skutecznie cały ruch w mieście...

      • 11 14

      • funkcjonariusz na usługach pisowskiej dojnej zmiany komunistów i złodziei (3)

        zadanie - knuć i utrudniać

        • 19 16

        • (2)

          A co, lepszy pionek deweloperów? Chciałbyś tam kolejne Forum lub Bastiony Wałowa?

          • 12 9

          • (1)

            tamtedy miala przebiegac droga ktora przebiega obecnie przez brame nizinna, bezdyskusyjnie zabytek znacznie cenniejszy, by uchronic ja od zniszczenia

            • 5 2

            • oba miejsca powinny być chronione

              a braki komunikacji Olszynki to zaniechania znacznie starsze niż obecne targi o drogę.
              Zaniechania powstały w trakcie planowania obecnej postaci Obwodnicy Południowej. W pierwotnych planach inwestycja ta miała również cywilizować komunikacyjnie Olszynkę.

              Oszczędzono...

              Brama Nizinna została pozostawiona "siłom natury", aby te doprowadziły ją do stanu pozwalającego na wyburzenie.
              Zamieszanie związane z Wyspą Spichrzów spowodowało, że trzeba było z wyspy ewakuować dość opiniotwórcze środowisko żeglarzy, którzy musieli opuścić spichlerz Steffensa. Na swoje nieszczęście, urząd w zamian udostępnił im Bramę, licząc że nie podołają i się zniechęcą.
              Srodze się urząd zawiódł, bo żeglarze doprowadzili do sytuacji, że Brama odzyskała dawną świetność. Na dodatek, stała się ciekawym miejscem.

              • 5 2

      • Tylko szkoda, że określa co jest zabytkiem po fakcie (2)

        Jakby dodał ten teren do rejestru przed inwestycją miasta, to nikt by się do tego nie przyczepił, a on sobie dodaje w trakcie realizacji. To jest ewidentne działanie przeciwko miastu.

        • 12 7

        • po "fakcie dokonanym" w szczególności. (1)

          A do takich "faktów" w działaniach magistratu mamy aż nadto...

          Przypominam o istnieniu pojęcia "należytej staranności"...
          Zachowano ją w przypadku np. Zakładów Mięsnych?
          Znamy pojęcie "continuous improvement"?

          • 4 1

          • Znamy brak kompetencji tego konserwatora I historia pokazała, że wcale o zabytki nie chodzi

            • 1 1

      • Xoxo

        No ale się wcześniej zgodzil, 13 miesięcy mu zajęło zmienić stanowisko.

        • 3 1

    • Dobrze? Nie popieram i**otów!

      • 2 3

  • (17)

    Nie wiem jak PiS wyobraża sobie zwycięstwo w Gdańsku z takim człowiekiem na stanowisku konserwatora.

    • 123 27

    • (6)

      Ty to sobie możesz...

      • 4 20

      • (5)

        Ty za to to możesz swojemu prezesowi zrobić.

        • 16 10

        • (4)

          Co tam w budkach słychać? Kiełbase dali? Najpierw na kolana ;)

          • 7 8

          • (3)

            Na kolanach to jesteś ty.Przed swoim prezesem.Pod biurkiem.

            • 14 12

            • (2)

              Stąd wiesz, że byłeś już tam dziś? POcmokaj smoczka ;)

              • 5 12

              • (1)

                Idź zmień pampersa prezesowi, daj karmę kotu i obejrzyj TVP info. To jest nadmiar szczęścia, ale niech Ci będzie!

                • 13 7

              • Ty zrób to samo przewodniczącemu, tyle że karmę daj psu i obejrzyj TVN24

                • 2 5

    • (4)

      Odzielmy dwie kwestie, mianowicie wieczną wojne PO-PIS, gdzie jedni i drudzy to wręcz grupy przestępcze, a prawidłowe działanie tego urzędu. Chodzi o to, że jakkolwiek nie da się lubić PISU- konserwator musi być spoza miejscowego układu. Poprzednicy obecnego konserwatora byli zwykłymi klakierami, którzy pozwolili(zapewne nie za darmo) zeszpecić nasz Gdańsk masą paszkwili, których przykłądów chyba przytaczać nie trzeba. W tej sytuacji urzad ten jest sola w oku miasta i pato-deweloperów, więc przy każdej możliwej okazji obrywa mu się, a miasto generuje medialne "konflikty" robione nawet z kłótni o krawężnik. Jak widać po tobie, takie zabiegi bardzo dobrze działaja...

      • 15 9

      • kacper cieciuj na parkingu nieudaczniku (2)

        i nie pisz głupot o prawidłowych działaniach złodziei z PiS nierządu

        • 8 18

        • Może coś napiszesz o POrażkowym wcześniejszym nieudorządzie? ;)

          • 9 8

        • ogarnij się, parkingowy nieudaczniku

          Napisał nasz wyjątkowy misiowy rozumek:)

          • 1 1

      • Poprzedni konserwatorzy? Mówisz o tej kobiecie, która zniszczyła dworzec?

        • 0 0

    • (1)

      To jak mówi prezes jakiś ruski agent!

      • 3 0

      • Prezes to niech przyzna kto mu udostępnił te nagrania

        Z Sowy i Przyjaciele . Przecież nie kelnerzy. D

        • 1 1

    • Czego? Wygranej Pisu? Prędzej miś Coralgol by tu wygrał niż PiS (1)

      • 3 3

      • I dlatego macie to, co macie w GD.

        • 2 1

    • PIS, wystawi

      w Gdańsku takiego kandydata aby przegrał z układem. Skoro mieszkańcy chcą tego to czemu nie. Pani Dulkiewicz, która wiecznie użalała się, że nie ma kasy na Nową Świętokrzyską, na południu Gdańska zdobyła najwięcej głosów a ludzie dalej w korkach., dalej na nią głosują. Tu nie musi wygrać PIS ale prawdziwy gospodarz a nie układy.

      • 2 1

  • konserwator i saneopid maja za zadanie sypac piach w tryby miasta (1)

    aby do wyborow

    • 79 22

    • Żadnych trybów miejskich już dawno nie ma, chyba że pro developerka PO trupach. Tak jest bo ty tak piszesz? ;)

      • 9 9

  • Ten człowiek został wybrany przez *** i ma misję w Gdańsku - wszystko wstrzymać i nie pozwolić na rozwój, a zabytki zniszczyć, c (6)

    • 87 34

    • (5)

      Harmonijny rozwój a betonowa wolna amerykanka to dwie różne sprawy, kolego. Chyba nie musze przypominać jakie potworki przyklepali jego poprzednicy z lepkimi rączkami. Chwała mu za to, że jest inny. Stąd taka nagonka, bo poprzednicy byli pionkami w układzie miasta i deweloperów.

      • 16 18

      • Rzeczywiście jest inny. Zamiast dbać o Bramę Nizinną, której ruch samochodowy na dobre nie wychodzi to dba o XX wieczny mostek kolejowy, który na zdjęciach widać jakim jest zabytkiem... Mógłby lepiej zadbać o poprawienie geometrii Opływu Motławy bo jak widać na mapach to aż się prosi wybrać tam trochę ziemi...,

        • 11 7

      • Most tczewski też był efektem zmowy powiatu z deweloperami (3)

        a w LIsewie zaraz po remoncie mostu miało powstać ogromne osiedle. Dobrze że konserwator powstrzymał odbudowę mostu z połowy XIX wieku żeby utrzeć nosa tym złym deweloperom. PS dla nie rozumiejących ironii: za Wisłą w Tczewie nikt nigdy żadnych bloków nie planował budować i nie wybuduje bo to tereny rolne niezdatne do budowy za to powiat jest wiele milionów w plecy a ludzie mają objazd 10km.

        • 7 7

        • (1)

          nie wiem o czym ty piszesz, tutaj koniec wyjazd na nowa ulice jest z planowanego osiedla ktore ma już pozwolenie na budowe

          • 4 3

          • Jak nie wiesz o co chodzi to wyszukaj historię remontu

            Most tczewski to pierwszy taki absurdalny wyczyn Strzoka. Tam nie było żadnego interesu deweloperów tylko kilka biednych wiosek za rzeką które mają teraz znacznie dalej do miasta.

            • 4 1

        • w Gdyni też były tereny pod przemysłówkę i magazyny...

          W Redłowie...
          Koledzy od miasta kupili, odczekali, a potem wystąpili o zmianę planu zagospodarowania...
          Zgoda została wydana jak za dotknięciem magicznej różdżki...
          Bo po co magazyny w tak nobliwym miejscu...

          Dzyń, zwrot 10x w trzy lata...

          Nie znasz hasła "odrolnienie"?!!!

          • 1 1

  • (5)

    Konserwator to szkodnik, nim i jego otoczeniem powinna się zająć prokuratura.

    • 92 39

    • (3)

      uważaj żeby tobą się nie zajęła

      • 14 20

      • (2)

        Już wkrótce i nimi się prokuratura zajmie tak na POważnie.

        • 11 4

        • wszystkimi złodziejami z PiS (1)

          • 10 12

          • Tobie jak zwykle skróty i literki się mylą.

            • 8 6

    • Robyg czy Góóórsky pisze? Co byście chcieli, pewnie zabetonowac okolicę?;)

      • 14 6

  • A wystarczyło w terminie zrealizować Nową Chmielną (3)

    Byśmy się śmiali i śmigali tramwajem od Podwala Przedmiejskiego przez Chmielną i Małomiejską do Havla, a tak dluzej zwlekać to inwestycje będą ale na święte nigdy...

    • 44 14

    • Nowa chmielna???tee de...e nawet chodnika na budowlanych niemoga zrobic a co dopiero niwa chmielna

      • 5 0

    • nie Nowa Chmielna a zaniechana "mała obwodnica południowa"

      wraz z tunelem pod Motława zmieniłaby układ komunikacyjny Śródmieścia.

      Jednak na to Gdańsk nieprędko znajdzie pieniądze.

      • 5 1

    • Co

      Nowa chmielna nie połączy olszynki z centrum, co to na do rzeczy

      • 1 5

  • (12)

    Warto podkreślić, że każda niezgoda na linii miasto-konserwator jest bardzo mocno nagłaśniana do manipulowania opinią społeczną w kierunku niechęci do tejże instytucji. Czemu? Jest to mała "zemsta" miasta i jego rozzuchwalonych byyyznesowych przyjaciół za przyblokowanie z jego strony kilku deweloperskich samowolek, tak samo stworzenia "przymusu" zapewnienia chociaż jakiejkolwiek minimalnej estetyki dla kilku powstających i planowanych inwestycji. Tym właśnie różni się on od poprzedników, którzy ewidentnie byli częścią układu. A ich grzechów nie sposób jest zliczyc... Dlatego spokojnie, nie dajcie się manipulowac i ponosić emocjom, bo generowanie takich kości niezgody to celowa zagrywka.

    • 72 78

    • Racja! (6)

      POlskie lemyngi mają z tym zawsze problem i zawsze można ich zmanipulować.

      • 14 9

      • (2)

        Jestem autorem posta powyżej. Na wstępie zaznaczam- kłótnia/raczej wojna PO-PIS to temat zastępczy, tymczasem jedni robią swoje, drudzy też(albo kradną na szczeblu rządowym, albo samorządowym, w zależności od środka ciężkości w polityce). Natomiast w Gdańsku wiadome sfery rozdają karty, "zły" konserwator(słuszenie) był nieugięty, więc celowo chcą szczuć na niego ludzi. Mi się to podoba, ze jest z zewnątrz i jak na razie nie stał się pionkiem pato-deweloperow tak jak maffia zarządzająca miastem. I nie dajcie sobie nawijać demokracji, bo już to nie działa jako zasłona dymna dla prywatnych interesów skorumpowanych pionków.

        • 17 4

        • (1)

          Zgodziłbym się gdyby potrafił byc rzeczowy kosekwentny i merytoryczny... a to juz kolejny przykład ze robi pod górę bo najpierw stwierdza jedno potem drugi a nie potrafi jednoznacznie określić czego tak naprawdę oczekuje... tez uważam patodeweloperka niszczy nasze miasto jednak z drugiej strony wiele miast na świecie pokazuje ze można szanować zabytki nie wstrzymując każdej inwestycji w okolicy każdego starego kamienia... rozsądek z oby stron wskazany.

          • 8 6

          • rozsądku nie ma, gdy nie ma kasy

            albo z założenia działa się "po taniości".

            A ochrony zabytków po taniości zrobić się nie da.
            Gdańsk powinien to wiedzieć, bo renomę wyrobiła mu rekonstrukcja Głównego Miasta. Inne "miasta" powinny być odtwarzane w równie spójny sposób.
            W zamian dostajemy plastikowe i przeskalowane atrapy, na które ze zdziwieniem patrzy zwabiony renomą Gdańska turysta... W Las Vegas też jest egipska piramida i atrapy innych zabytków.
            Pieniądz się toczy ale czy o to chodzi?

            • 6 1

      • (2)

        Jak tam się klęczy przed prezesem?

        • 5 18

        • Klęczy? Nie mierz wszystkich swoją miarą.

          • 9 2

        • ale oni kochaja kleczec, czuja sie wyroznieni

          • 3 1

    • Nie wiesz co piszesz... (3)

      Ten konserwator w Tczewie z mostem odwalił to samo ale koszty dla powiatu 10 razy większe a i temat trochę poważniejszy bo żeby jechać na kolejny most to 5 km w jedną stronę. Miał być most przywracany do kształtu historycznego z połowy XIX wieku to sobie wymyślił że powojenna prowizorka jest równie cenna. Oczywiście gdy już inwestycja był zatwierdzona i na dobre rozpoczęta no bo taka decyzja przed rozpoczęciem prac byłaby zbyt mało kosztowna dla powiatu. Przebudowa wstrzymana, mostu pewnie już nigdy nie będzie a wszystkie jego zachowane części marnieją w oczach i pewnie most swoich dwusetnych urodzin nie doczeka... On już tak ma z góry przykazane - niszczyć gdzie się da pomorskie samorządy bo tu ludzie głosują nie na tę opcje co trzeba. Tam ewidentnie nie chodziło o żadne zmowy samorządu z deweloperami bo za Wisłą nikt nic nie buduje i budować nie będzie... Most miałby służyć głównie okolicznym wioskom i być atrakcją turystyczną.

      • 13 7

      • (2)

        "Na początku października 2019 wojewódzki konserwator zabytków nakazał wstrzymanie prac rozbiórkowych, argumentując, że najmłodsze historycznie przęsła nr 2 i 3 typu ESTB z 1947 są jedynymi zachowanymi przęsłami tego typu w Polsce, a być może również w Europie."

        • 7 1

        • No tak go nagle olśniło...

          • 3 4

        • Po czym okazało się że nie są jedyne.

          Poza tym miały być zachowane we fragmencie. Teraz jeszcze kilka lat minie i spadną same do Wisły.

          • 3 1

    • Xoxo

      To takie pisowskie, konserwator się zgodził potem po roku zmienił zdanie i nie ma wyjazdu z dzielnicy, No ale to opozycja do wszech wspaniałego rzadu jest zla

      • 4 3

  • (3)

    W zasadzie go popieram ale z tym tematem to trochę przesadził.

    • 25 44

    • Brawo konserwator (2)

      Dość patodeweloperki i niszczenia miasta

      • 13 12

      • a niszczenie bramy nizinnej jest ok?

        wszystko zniszczyć byle deweloper nie zarobił!!!

        • 10 2

      • Stop patodeweloperce i betonozie!

        Po co nam nowe drogi, tylko by wszystko asfaltem zalewali! Nie ma takiego jeżdżenia samochodami!
        Brawo Pan Igor Strzok!

        • 1 4

  • przecież tu chodzi o to aby miasto wybudowało drogę deweloperowi pod powstające osiedle (19)

    • 77 86

    • No tak, przecież tam nie ma drogi niszczącej Bramę. Nikt tam nie jeździ (facepalm). (1)

      Skąd takie orły jak ty się biorą?

      • 38 19

      • Skąd się takie jak ty nic nie rozumiejące kurołapy biorą?

        • 15 14

    • to było wiadome, dlatego przeciez celowo szczują na konserwatora.

      • 23 17

    • Racja!

      • 12 5

    • trolowski bełkot (5)

      a ja mieszkaniec, codziennie przejeżdżam pod tą bramą... a żadnego osiedla nie ma

      • 15 17

      • Ale będzie (1)

        Działka już jest kupiona i ma pozwolenie na budowę

        • 21 6

        • i dobrze że będzie... gdzie twój ból?

          tylko dlaczego, jeszcze więcej ludzi będzie jeździło pod tą bramą?
          a przecież wystarczyło zrobić objazd....

          • 13 16

      • (2)

        Na filmikach widać, że samochód, a nawet autobus, jadą jeden po drugim i ktoś pisze, że to nie dla nich jest ta droga tylko dla dewelopera... Czy to oznacza, że deweloper nie sprzeda mieszkań, na które ludzie już pewnie wpłacili pieniądze. Ludzie opamiętajcie się i nie ciągnijcie wszystkich w dół za sobą...

        • 13 12

        • Bo tylko trole tak piszą

          Oczywiście masz rację, to my mieszkańcy tam jeździmy, to my mieszkańcy codziennie czekamy na "mijankę" przed bramą.

          • 12 6

        • Normalni ludzie orientują się czy są korki pod domem przed zakupem

          • 4 1

    • (1)

      przecież dla Dewelopera nie ma znaczenie, czy mieszkańcy jeżdżą pod Bramą Nizinną, czy gdzie indziej, a 100m drogi przy inwestycji w takiej lokalizacji i takiej skali, to nie aż tak duży koszt. Interes Dewelopera jest tu marginalny, Brama Nizinna jest duże ważniejsza

      • 20 7

      • Dewelopera interesuje tylko żeby jak najtaniej wybudować i jak najdrożej sprzedać.

        • 14 0

    • o! i chyba o to chodzi! a nie o żadnego konserwatora

      • 17 2

    • z tymi deweloperami to już jest męczące (5)

      Nie deweloperowi, a mieszkańcom, którzy zamieszkają w budynkach postawionych przez dewelopera. Ty zapewne też masz prywatny dom/mieszkanie przy jakiejś miejskiej ulicy. Każda nieruchomość budowlana musi mieć dostęp do drogi publicznej. To jest obowiązek miasta budować drogi tam, gdzie są mieszkańcy. I jeszcze oświetlić, zbudować kanalizację itp. Przy twoim prywatnym domu/mieszkaniu jest już zapewne infrastruktura zbudowana jakiś czas temu i czy wtedy był raban, że prywaciarz stawia chałupę???

      • 10 11

      • (1)

        Przede wszystkim to osiedle nigdy nie powinno tam powstać!

        • 10 6

        • A co powinno tam powstać? Czy miał zostać pusty teren? Jak budują osiedla daleko od centrum to jęki, jak budują w centrum to jęki? Zdecydujcie się.

          • 13 7

      • teoretycznie tak (2)

        Jednak zwykle diabeł tkwi w szczegółach i kolejności uczuć...

        Najważniejsze, miasto ma bardzo wiele instrumentów oddziaływania na inwestorów niż tylko stawiać się w obowiązku dostarczania czegokolwiek...

        • 3 0

        • te obowiązki wynikają z ustawy, a nie widzimisie miasta (1)

          Jeżeli miasto pozwala się budować w jakimś miejscu, to jest zobowiązane dostarczyć tam infrastrukturę publiczną. Miasto oczywiście czerpie z nowego mieszkańca korzyści w postaci podatków lokalnych i dochodowych, ale w zamian zobowiązane jest (ustawowo) wybudować drogę, oświetlenie, ale i szkołę czy placówki sportowo-kulturalne. Taką infrastrukturą publiczną miasto kusi też do osiedlania się w swoich granicach. W dobie ujemnego przyrostu naturalnego i wyludniania się miast (suburbanizacja!), w Gdańsku przyrasta mieszkańców co należy upatrywać jako sukces.

          • 2 1

          • " w zamian zobowiązane jest (ustawowo) wybudować"

            Nie wybudować a spowodować aby zostało to wybudowane... Subtelna różnica...
            Tak postępuje organ przedstawicielski, dbający o interesy tych, których reprezentuje.

            Co do "obowiązków" finansowanych z podatków, rozejrzyj się wokół, jak z nimi jest...
            Nawet znajdujący się opodal dom młodzieży o mało co by padł ofiarą magistrackich rugów. Nie ocalało najlepsze z trójmiejskich techników, TME, na jego terenie kokoszą się urzędnicy. TPCHS również w niebycie, za to miał szczęście i urząd bardzo ładnie go odrestaurował. Dla siebie...

            To takie "drobne" przykłady.

            Miasto, jeśli kogokolwiek kusi to studencką masę, napędzającą tanie biznesy w gastro i hotelarstwie, turystów z walutą na tanią wódkę, wyżerkę i seks, oraz wyrobników na śmieciówki... Bo na prowincji jest jeszcze gorzej. Przyjeżdżają za kasą a nie za "kuszącą" infrastrukturą... Ta im tylko pozwala na szybsze przemieszczanie się "passeratti"...
            Pieniędzy z tego nie ma, bo finansujące to podmioty są spoza Gdańska

            • 0 0

  • Dlaczego nie mówicie o tym (10)

    Że tej drogi chce deweloper który ma działkę obok?

    • 70 54

    • (2)

      Działeczka została kupiona PO to aby...

      • 18 10

      • Kłamca Morawiecki znowu kupił jakąś działkę? (1)

        • 12 21

        • Dostał od księdza

          • 6 5

    • no tak, to lepiej zniszczyć bramę nizinną (2)

      żeby tylko deweloper drogi nie dostał, ech, w tym kraju nigdy nie będzie dobrze póki są ludzie z takim myśleniem

      • 21 13

      • Brama jest w bardzo dobrym stanie (1)

        W 2016 była po bardzo głębokiej renowacji. Nic jej nie będzie

        • 7 11

        • Nie przetrwa kolejnych 30 lat z tym natężeniem ruchu

          Ale pisowcy nienawidzą Gdańska, chętnie by go spalili, jak ich przyjaciele kacapy

          • 13 7

    • Pomieszkaj d*biIu tydzień na olszynce to zobaczysz po co jest ta droga (2)

      I co co kupili nowe mieszkania u dewelopera mają rizjeżdżać bramę nizinną? Brawo, pisowska logika zawsze w cenie xd

      • 11 10

      • Nie będą bo nie będzie drogi. Miasto nie chce zapchać na amen Toruńskiej bo to będzie jedyny wyjazd z osiedla. I mieszkania się nie sprzedadzą

        • 8 1

      • o logikę to zapytaj tych

        co zaniechali budowy "małej obwodnicy południowej"...

        • 4 2

    • droga

      bardzo dobrze może wreszcie powstanie obiazd bramy nizinnej.

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku otwarto Operę Leśną w Sopocie?

 

Najczęściej czytane