• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odsłonięto stare torowisko przy Złotej Bramie

Rafał Borowski
4 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 14:11 (4 listopada 2019)
Szyny znajdują się tuż obok tzw. Katowni, a właściwie Wieży Więziennej. Szyny znajdują się tuż obok tzw. Katowni, a właściwie Wieży Więziennej.

Podczas prac remontowych przy ul. Bogusławskiego w centrum Gdańska odsłonięto fragment torowiska tramwajowego, które powstało w tym miejscu w 1928 roku i funkcjonowało do końca lat 50. Decyzją wojewódzkiego konserwatora zabytków zostanie ono zachowane i wyeksponowane.



Aktualizacja, godz. 14:10: Jak informuje przedstawicielka gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, odsłonięte tory tramwajowe nie trafią do huty. Co więcej, zostaną one na powrót obudowane kostką brukową i wyeksponowane. To efekt decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków Igora Strzoka.

- W porozumieniu z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków przystąpiliśmy do naprawy fragmentu nawierzchni ul. Bogusławskiego przy Katowni, na połączeniu z Targiem Węglowym. W tym miejscu asfalt zastąpi kostka kamienna wzorem Targu Węglowego. PWKZ wskazuje, aby zachować i wyeksponować odkryte torowisko. Tak więc zostanie ono obudowane kostką kamienną i pozostanie na swoim miejscu. Przewidywany termin zakończenia prac to koniec listopada, pod warunkiem sprzyjających warunków atmosferycznych. Prowadzone prace polegają na wymianie zniszczonych płyt chodnikowych, a także na wymianie fragmentu nawierzchni bitumicznej na kostkę kamienną - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy gdańskiego ZDiZ.



Czy warto reaktywować linie tramwajowe w ścisłym centrum Gdańska?

Torowisko zostało odsłonięte w ubiegłym tygodniu, podczas robót drogowych przy ul. Bogusławskiego, tuż obok Zespołu Przedbramia, na który składa się Wieża Więzienna, Szyja i Katownia.

Szyny znajdowały się pod grubą warstwą asfaltu, pierwotnie w bruku, i są obecnie mocno skorodowane.

Są one reliktem czasów, gdy w całej okolicy znajdowało się znacznie więcej torów. Starsi czytelnicy zapewne pamiętają, że jeszcze długo po wojnie tramwaje jeździły nie tylko po ul. Bogusławskiego, ale również ul. Długą i Długim Targiem, Targiem Węglowym czy Targiem Drzewnym.


Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk



Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że odsłonięte kilka dni temu torowisko jest dobrze widoczne w filmie "Żona dla Australijczyka" (Filmowe Trójmiasto: miłość na siłę, czyli "Żona dla Australijczyka") z 1963 roku z Wiesławem Gołasem w roli głównej. Szyny oraz brukowaną ul. Bogusławskiego można zobaczyć ok. 2:20-2:25 minuty filmu, który jest dostępny w serwisie YouTube.

- O ile mnie pamięć nie myli, tramwaje jeździły tym torowiskiem w stronę ul. Długiej mniej więcej do końca lat 50. Natomiast ul. Bogusławskiego została wyasfaltowana chyba w połowie lat 70. Jeśli nie ma w planach ponownego asfaltowania ulicy, fajnym pomysłem byłoby wyeksponowanie tych torów, na wzór tego, co zrobiono na ul. Chmielnej na Wyspie Spichrzów. Byłoby szkoda, gdyby trafiły do huty - napisał nasz czytelnik, pan Michał.
Warto wspomnieć o tym, że podczas kapitalnego remontu ul. Chmielnej, prowadzonego w latach 2016-2017, zdecydowano o wkomponowaniu w brukowaną nawierzchnię odcinka szyn oraz obrotnicy kolejowej, które przypominają o historii tego fragmentu Gdańska. Tożsame rozwiązanie zastosowano podczas kapitalnego remontu ul. Łąkowej na Dolnym Mieście, po której kursowały tramwaje do drugiej połowy lat 90.

Informacje od naszego czytelnika rozwija dyrektor Gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego, który pasjonuje się rozwojem komunikacji tramwajowej w Gdańsku nie tylko z racji pełnionej funkcji. Pokłosiem jego zainteresowań jest zresztą album "Tramwajem przez Gdańsk", który został wydany w połowie września 2015 roku.

Historia tramwajów na 364 stronach



- Ten odkryty łuk został wybudowany w 1928 roku po to, aby uporządkować ruch tramwajowy wokół Zespołu Przedbramia. Z tego łuku korzystały linie tramwajowe, które jechały przez ul. Długą i Długi Targ w kierunku Stogów - tj. linia nr 4 - i w kierunku Dolnego Miasta - tj. linie nr 3 i 5. Tramwaje wjeżdżały na niego z dwóch stron, czyli od strony ul. Okopowej oraz Wałów Jagiellońskich. Odsłonięte tory zostały wyłączone z użytkowania wraz z likwidacją trasy przez ul. Długą w lipcu 1959 roku. Nie wiem, kiedy zostały zaasfaltowane, ale na pewno kojarzę je ze zdjęć jeszcze z lat 60. i 70. - tłumaczy Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Zdaniem dyrektora ZTM sugestia czytelnika, dotycząca wyeksponowania torowiska, jest warta rozważenia.

- Moja prywatna opinia jest taka, że jak najbardziej powinno się wyeksponować te tory jako świadectwo bogatej historii tramwajowej w Gdańsku. Tym bardziej, że prawdopodobnie są to oryginalne szyny z 1928 roku - uzupełnia Zomkowski.

Miejsca

Opinie (147) ponad 10 zablokowanych

  • Tory

    Wyeksponowanie to fajny pomysł. Czekam tylko na krzyk pisowców że upamiętnia się wolne "niemieckie" miasto
    Te tory łączyły się chyba z pętlą na Targu, skąd jechały tramwaje na Orunię.

    • 0 0

  • a gdyby tak zamiast skupiac sie na uwidacznianiu starych torow wybudowac w koncu NOWE tory na poludnie? (3)

    tak sobie tylko glosno mysle, ze mogloby to miec sens. Ale co ja tam sie znam, co ja wiem widzac codziennie korki

    • 22 11

    • nowe tory SKM na południe?

      jestem za, co najmniej do Pruszcza, a najlepiej do Tczewa i do Kolbud.

      • 1 0

    • Tereny sprzedane deweloperom . (1)

      Którędy prowadzić trasę ?
      Pomysł dobry tak samo jak na orunię dolną a tam kiedyś jeździły .

      • 0 2

      • Wybudowali wam na Chełm, na Orunie a teraz buduja kolejne

        Chlopie w pampersy wtedy robiłeś że nie wiesz?

        • 1 0

  • Było pięknie (4)

    Były tramwaje, nie było aut.

    • 109 22

    • W średniowieczu były konie... (3)

      • 5 6

      • cymbale obecnie w cetrum miast jest albo zakaz wjazdu dla blachosmrodów albo są oplaty (1)

        • 2 3

        • proszę nie obrażać użytkowników samochodów

          wystarczy zauważyć, że na kilka ulic historycznej cześci miasta Gdańska została uwolniona od parkujących i jeżdżących samochodów. Warto ten trend kontynuować: w Kopenhadze cały proces uwalniania centrum miasta od samochodów trwał kilkanaście lat, u nas mógłby przyspieszyć, ale juz się zaczął. Szkoda, że nadal się myśli o budowie bezsensownych wielopoziomowych parkingów w Gdańsku, w sytuacji, gdy wiele już zbudowanych świeci pustkami jeśli są płatne

          • 3 0

      • Pisz co chcesz ale ma racje, jeszcze pamiętam czasy w których korków nie było i tak, było pięknie !. Ikarus z Placu Górnośląkiego do Władka IV-Saga potrafił w 5 minut dojechać, dziś trudno to autem wykonać

        • 8 1

  • Najlepiej byłoby (3)

    Poruszać się po centrum tramwajem a nie w korkach autem.

    • 127 24

    • Jeśli chodzi o poruszanie się po centrum Gdańska, to najlepiej poruszać się pieszo

      mając możliwość wygodnego i bezpiecznego zaparkowania roweru na Targu Węglowym koło Katowni. Wyzwaniem jest wydawanie dziesiątek milionów złotych na przebudowę nawierzchni ulic w historycznej części miasta bez uwzględniania potrze kobiet chodzących często na szpilkach. Dzieci chcące docierać rowerem do szkół i rodzice chcący dochodzić do przedszkoli w historycznej części miasta z dziećmi na rowerkach bieganych mają problem. Im więcej w mieście stref wolnych od jeżdżących i parkujących samochodów, tym lepiej.

      • 3 0

    • A najlepiej po Długiej i Długim Targu (1)

      • 3 0

      • zgadza sie, zapytajmy golebiewskiego i tego drugiego

        w podrozy za jeden usmiech turek wysadza bohaterow z ciezarowki na dlugim targu obok stoi slup ogloszeniowy i jezdza tramwaje.

        • 0 0

  • Tylko się ludzie będą o to potykać utrudnią parkowanie, tam były miejsca parkingowe... Bez sensu, Lepiej zajmijcie się ratowaniem zajezdni tramwajowej na pomorskiej... a zresztą jeszcze jest co ratować?

    • 3 0

  • Gratuluję tak wielkiego sukcesu władzom Gdańska, a zwłaszcza Pani Prezydent
    oby tak dalej

    • 0 4

  • pamietam na lakowej tramwaje

    • 2 1

  • produkcja niemiecka? nalezy podkreślac nasze korzenie, (16)

    • 46 110

    • Najrzecznie jak potrafie (3)

      Tak, historii nie da się zmienić, co do produkcji szyn tramwajowych w Kongresowce nie słyszałem, natomiast prawdą jest, że w Londynie ( jest takie miasto) otwierali metro, myśmy szykowali się w tym czasie do Powstania Styczniowego. Mam nadzieję, że zrozumiałeś?

      • 15 5

      • dokładnie... (2)

        ...był to rok 1863 i wówczas polski chłop był "chłopem pańszczyźnianym" co mu i jego dzisiejszym miejskim potomkom j w mentalności zostało !

        • 11 4

        • A teraz jesteśmy 150 lat później

          i dystans to tych największych światowych imperiów (brytyjskiego i pruskiego) znacznie się zmniejszył. To jest miara naszego sukcesu.

          • 2 0

        • Większości słoma z butów wystaje

          Najczęściej to elektorat PiS zwany swojsko ciemnym ludem.

          • 10 7

    • (4)

      Mało prawdopodobne. Nie wiem, jaki jest cykl wymiany używanych torów, ale sądzę, że krótszy, niż kilkadziesiąt lat. A po drodze był jeszcze marzec 45 r.

      • 7 10

      • co do korzeni niemieckich to proponuje pamieć o Cyklonie-B. To był skuteczny niemiecki produkt do mordowania tych którzy niemcami nie byli.

        • 1 3

      • 100% (2)

        pewnosci,ze z okresu miedzywojennego

        • 14 4

        • Oczywiscie (1)

          Komusza stal już by się rozleciała

          • 5 3

          • komusza nie

            ale te z okresu adamowicza od razu sie psuly i byly zle polozone.. przyklad pierwszy z brzegu: chelm i morena.

            • 2 3

    • Jasne. Prapastowskie tory i jagiellońskie tramwaje. (2)

      • 5 0

      • a tak poza tym (1)

        to co miałeś na myśł

        • 1 0

        • że zabytkiem jest stara oryginalna konstrukcja
          a nie coś pod aktualną propagandę

          • 1 1

    • (2)

      Korzenie większości Gdańszczan są w centralnej Polsce oraz za Bugiem.

      • 22 7

      • Nie zapominajmy o licznej grupie Wilniuków.

        • 5 1

      • na temat

        Np. Lwów.....

        • 5 0

    • Na szczęście było to wolne miasto

      I nadal nim pozostaje, wolne od pisowskiej głupoty i zacofania.

      • 12 6

  • Decyzje nowego konserwatora coraz bardziej mi się podobają, w końcu ktoś na tym stanowisku kto ogarnia (3)

    chce rzeczywiście działać na rzecz regionu i nie pozwala podcierać sobie tyłka prawem o ochronie zabytków, tak jak to zrobił w przypadku tego domu w Oliwie, który owszem, może nie był specjalnie urokliwy czy cenny, ale właściciel wnioskował i dostał zezwolenie od konserwatora nie na wyburzenie całości, a przebudowę z wyburzeniem wnętrza, tylnej elewacji i fragmentów ścian bocznych i tak powinien postąpić.

    Powiecie, że te tory to nic ciekawego, ale przecież mamy inne miejsca Gdańska na Chmielnej i Łąkowej, gdzie fragmenty torów odpowiednio kolejowych i tramwajowych zostały jako świadectwo historii miejsca. Podobne zresztą rozwiązania są w innych miastach, np. Poznaniu, gdzie zachowano fragment torowiska tramwajowego, które prowadziło na Ostrów Tumski. A ta nawrotka jest jeszcze ciekawsza, bo to prawdopodobnie jedyny fragment przedwojennego torowiska, jaki się zachował w Gdańsku.

    Niestety, chyba na stanowisku za długo nie zagrzeje miejsca. Już był taki jeden wojewódzki konserwator Grzegorz Budnik, co był stanowczy i nie pozwalał na budowanie wszystkiego i wszędzie, to gdański układ z UM doprowadził do jego szybkiego odwołania.

    • 16 8

    • Stocznia (1)

      To też dobra decyzja?

      • 1 0

      • Wbrew pozorom tak, bo wyburzono już ponad połowę budynków.

        W tym wiele starych i możliwych do adaptacji na różne cele jak chociażby Wzorcownia przy Jana z Kolna, która była budynkiem w dobrym stanie, trochę zniszczonym w środku, ale mury były mocne. Spokojnie można było wyremontować ten budynek i zaadaptować na biura.

        Dwa, że wydaje się ci, że cała Stocznia miała być cała przeznaczona do zabudowy, a to nieprawda. Tylko część terenów stoczniowych została sprzedana, na pozostałej trwa i będzie trwać produkcja stoczniowa i inna, taka jak budowa jachtów czy elementów wiatraków do ferm wiatrowych.

        • 0 1

    • Zgadzam się z częścią tez.

      Na ul. Łakowej przed zajezdnią wybudowano kawałek torowiska ale nie w tym miejscu gdzie oryginalnie było.

      • 1 1

  • Moi skromnym zdaniem moi drodzy i kochani (5)

    Powinno się te tory w bardzo fajny i ciekawy sposób wyeksponować bo pewnie w jakimś stopniu będą atrakcją .

    • 104 53

    • Wyeksponowac to sie powinno tory

      SKM na Gdańsk Południe.
      To jest istotne, a te przy Katowni - sprawa drugorzędna.
      Dbajmy o obecne tramwaje.
      Kupujemy krótkie tramwaje z minimalna liczbą miejsc siedzących, zamiast długich.
      Robi się z tego miasta Gdynia - życie dawną świetnością zamiast teraźniejszością i przyszłością - i wszyscy zadowoleni.

      • 3 0

    • Dodałbym do kompletu tramwaj-atrapę, tj. na dolnym mieście. (3)

      • 5 5

      • Dlaczego atrapę ? (1)

        Są jeszcze wagony z tego okresu przerobione na pług śnieżny . Niszczeją zdekompletowane , a szkoda . Warto przywrócić im pierwotny wygląd. Może służyć np. jako mobilna kawiarnia .

        • 5 2

        • a w jakim celu

          kawa smierdzi i jest droga, poza tym kawiarnie na każdym rogu są, gdyby miano odtworzyć linię i puscić tamtędy tramwaj, żeby woził ludzi to co innego, a taka "sztuka dla sztuki", żeby szyny leżały dla samego wyglądania, to spowoduje zarówno obniżenie komfortu użytkowania jezdni, jak i zwiększy koszty utrzymania... i po co to komu?

          • 3 1

      • Dokładnie.Replikę tramwaju np.DWF.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywało się powojenne kino w Gdyni na Grabówku przy ul. Mireckiego?

 

Najczęściej czytane