Niezwykła książka o historii gdańskich tramwajów już wkrótce trafi do księgarni i sprzedaży przez internet. Będzie liczyła aż 364 strony i blisko 400 fotografii oraz schematów, w tym wiele wyjątkowych i dotąd niepublikowanych. Autorem jest Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego i ogromny pasjonat komunikacji miejskiej.
Interesuje cię historia komunikacji miejskiej?
Książka "Tramwajem przez Gdańsk", której premierę zaplanowano już na drugą połowę września, wypełni więc lukę na rynku i powinna zaspokoić każdego, kto chce szczegółowo prześledzić ponad 140-letnią historię rozwoju tego środka transportu w naszej aglomeracji (przypomnijmy - tramwaje przez krótki okres czasu docierały także do Sopotu).
- Pomysł własnej książki o gdańskich tramwajach już od dawna krążył mi po głowie, a to właśnie m.in. za sprawą dość ubogiej oferty literatury o takiej tematyce. Na etapie późniejszych prac stało się jasne, co mogło być powodem braku książek: dostęp do informacji źródłowych jest niesamowicie utrudniony i wymaga mnóstwa pracy i czasu. Wiele dokumentów gdańskich jest rozproszonych po całym świecie, głęboko schowanych w różnych archiwach. Syzyfową pracą było rozszyfrowanie dokumentów odręcznie pisanych piórem i do tego pismem staroniemieckim. Wiele dotychczas powielanych informacji należało także starannie zweryfikować u źródła - mówi Sebastian Zomkowski, autor książki.
Druk pierwszych stron. Do księgarni książka trafi w drugiej połowie września.
- Ogromne wsparcie i pomoc doradczą otrzymałem od Zbigniewa Weinara, byłego koordynatora Euro 2012 w Gdańsku oraz od Adama Kaszubowskiego. Bogaty zbiór dokumentów i fotografii udostępnił mi natomiast Sigurd Hilkenbach, który od lat 60. ub. wieku regularnie przyjeżdżał do naszego miasta i wykonywał fotografie. Liczne kolorowe zdjęcia z okresu PRL dostarczył mi także Michael Russell, zaś współczesne są autorstwa Krystiana Jacobsona. Zamieściłem też swoje zdjęcia tramwajów z lat 90., które wykonywałem moim pierwszym aparatem - dodaje autor.
Ulica Długa z tramwajem konnym.
Kolejne rozdziały opisują trud odbudowy sieci tramwajowej w zupełnie nowej sytuacji politycznej i gospodarczej miasta. Oprócz decyzji o braku reaktywacji niektórych połączeń (m.in. większości sieci w Śródmieściu), w kolejnych dekadach - na fali zachwytu motoryzacją - likwiduje się tramwaj na Orunię czy zbudowane na krótko po wojnie połączenie z Sopotem. Ostatnie lata to powrót do idei tramwaju jako szybkiego i ekologicznego środka transportu oraz budowa torowisk w kierunku osiedli górnego tarasu.
Okres powojenny to trud odbudowy miasta i systemu tramwajowego.
- Pierwotnie planowałem jedną publikację dwujęzyczną i stąd właśnie pojawiła się na portalu Facebook strona promująca książkę w polsko-niemieckiej wersji. Jednak w toku zbierania informacji, pojawiło się wiele ciekawych wątków, które musiałem zawrzeć w publikacji, a ze względu na fizyczne ograniczenia wygody korzystania z książki tj. liczby stron, zdecydowałem się ostatecznie wydać w pierwszej kolejności książkę w języku polskim, a docelowo także jej niemiecki odpowiednik - dodaje Zomkowski.
Książka dostępna będzie w najlepszych księgarniach oraz poprzez specjalną stronę internetową (adres jej zostanie podany na Facebooku w terminie późniejszym). Cena publikacji nie została jeszcze ustalona.
Urodzony w 1977 r. w Gdańsku. Od 1997 r. związany zawodowo z gdańską komunikacją miejską.
Rozpoczynał pracę zawodową jako motorniczy, a następnie przeszedł na stanowisko pracownika administracyjnego Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Od 2009 r. pełni funkcję zastępcy dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.