• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dawne katastrofy kolejowe na Pomorzu

Maciej Naskręt
29 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Katastrofy kolejowe omijają obecnie Pomorze. To w dużej mierze skutek poprawy jakości infrastruktury i eliminacji czynnika ludzkiego. Nie można powiedzieć tego o historii XX w. Katastrofy kolejowe omijają obecnie Pomorze. To w dużej mierze skutek poprawy jakości infrastruktury i eliminacji czynnika ludzkiego. Nie można powiedzieć tego o historii XX w.

Kolej, zaraz po lotnictwie, jest uważana za jeden z najbezpieczniejszych środków komunikacji publicznej. Niestety, ma jednak kilka czarnych dni w swojej historii na terenie Pomorza. Postanowiliśmy przypomnieć katastrofy z naszego regionu, w których ginęła obsługa i pasażerowie.



Czy podróżowanie koleją uważasz za bezpieczne?

Kolej od zawsze pełniła na Pomorzu ogromną rolę w budowie siły regionu. Nie tylko umożliwiała transport towarów z portów, komunikację pasażerską, ale także zapewniała pracę kilkunastu tysiącom mieszkańców. Niestety, co jakiś czas zdarzały się poważne katastrofy kolejowe. Zawodziła przede wszystkim infrastruktura i technologia, a rozmiary katastrof niejednokrotnie jeszcze potęgował czynnik ludzki.

Na szczęście tragiczne w skutkach katastrofy kolejowe omijają Pomorze w ostatnich latach.


22 listopada 1920 r. w Gościszewie na linii Malbork - Kwidzyn z niewyjaśnionych dotąd przyczyn doszło do czołowego zderzenia pociągu towarowego z pociągiem pasażerskim z wagonami 3 klasy. W katastrofie zginęło 20 osób, a 36 zostało rannych.


18 maja 1939 r. Przez dzisiejszą stację Gdańsk Główny w Wolnym Mieście Gdańsku z prędkością ok. 75 km/h przetoczył się polski pociąg ekspresowy z Warszawy do Gdyni. Nie zatrzymał się, a 300 metrów za stacją wypadł z torów. Pociągiem podróżowało ok. 150 osób. Zginęły dwie osoby obsługujące lokomotywę.


5 maja 1922 r., późny wieczór, maszynista - Ernest Barbulla, który mieszkał przy ówczesnej Langgarter Hintergasse (aktualnie ul. Sadowa 3 zobacz na mapie Gdańska) - wskoczył do jednej z lokomotyw i ruszył w kierunku mostu obrotowego w dzielnicy Troyl (dzisiejsza Przeróbka). Maszynista rozpędził pociąg i lekceważył mijane po drodze wskazania semaforów, zakazujące dalszej jazdy. W tym czasie most kolejowy nad Martwą Wisłą był obrócony - prawdopodobnie umożliwiał przepłynięcie jednemu ze statków. Lokomotywa wpadła do Wisły. Ernest Barbulla zginął na miejscu.


15 czerwca 1969 r., w czołowym zderzeniu pociągów na linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny zginęło siedem osób, a 18 zostało rannych. Zawiodło ręczne sterowanie ruchem kolejowym.


6 lipca 1972 r. maszynista nie spodziewał się utrudnień na szlaku i nie zauważył wprowadzonego na wysokości Miłobądza ograniczenia prędkości do 40 km/h, które zostało wprowadzone na czas naprawy rozjazdu. Skład jechał dwukrotnie szybciej. Pociąg pospieszny z impetem wjechał na rozjazd kierujący lokomotywę w lewo na wolny tor, po czym ogromna siła odśrodkowa sprawiła, że 125-tonowy parowóz, zamiast pojechać dalej po szynach w prawo, wypadł z nich. Zginęły dwie osoby, a prawie 30 pasażerów zostało poszkodowanych.

Opinie (172) 9 zablokowanych

  • (1)

    Pomorze obejmuje znaczny obszar w północnej części Rzeczypospolitej i Niemiec. Obejmuje Pomorze Przednie, Rugię, Pobrzeże Szczecińskie, Pobrzeże Koszalińskie, Pobrzeże Gdańskie, Kaszuby, Pojezierze Pomorskie, ziemię chełmińską i Krajnę.

    Od 2. poł. xiii w. do ziemi chełmińskiej zaczęto zaliczać także ziemię lubawską - powiaty nowomiejski, iławski wokół Lubawy i działdowski wokół Lidzbarka - oraz ziemię michałowską (część ziemi dobrzyńskiej naprzeciwko Brodnicy).

    Tak więc moja Lubawa leżąca przed II WŚ w województwie pomorskim, a obecnie w warmińsko-mazurskim to też Pomorze, a nie Warmia czy Mazury!

    PS. Prawobrzeżna część Torunia też leży na Pomorzu, a przed wojną Toruń był stolicą województwa pomorskiego.

    • 8 0

    • ale WMG nie było częścią tego województwa tylko osobnym Państwem

      • 0 0

  • w 1997r w wejherowie skm zderzyła sie z pośpiesznym

    skm kończyła bieg zderzyła sie z pośpiesznym wjeżdzającym na peron od strony słupska

    • 3 0

  • 30.04.1925 pod Starogardem

    29 ofiar śmiertelnych

    • 4 0

  • Katastrofy.

    Ile razy będziecie o tych zdarzeniach pisać? Przecież niedawno o tym pisaliście. Czy juz zaczyna brakować Wam aktualnych tematów.

    • 2 7

  • Czekamy na artykul

    O katastrofach tramwajowych gait

    • 10 1

  • (1)

    Gdańsk olszynka 1980r wykolejenie pociągu z cysternami.ewakuacja połowy olszynki

    • 10 0

    • Jeżeli już to 1988 i nie połowy olszynki a jednego domu najbliżej miejsca kolizji

      • 0 0

  • Mosty koło Lęborka. Kwiecień 2011.

    Wyszedłem z niego cało ale przez 4 lata odczuwałem jego skutki.

    • 11 2

  • I warto dodać, że katastrofa z 18 maja 1939 roku była aktem niemieckiego sabotażu.

    Zostały rozkręcone szyny, a potem zwalono winę na maszynistę, który zginął w katastrofie.

    • 14 0

  • 1969

    Moj dziadek byl akurat w pracy i tez dostal wyrok na sztywno.... za ten wypadek

    • 2 1

  • Niemiecki Pachołek (1)

    Największa katastrofa to dzień objęcia władzy przez Adama Pawłowicza psełdo Budyń- Król Deweloperów

    • 9 15

    • już ci przelali 20 zł za wpis? tak jak u Dudy

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7 (2 opinie)

(2 opinie)
20 zł
spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się najstarsza ulica Gdańska?

 

Najczęściej czytane