- 1 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (212 opinii)
- 2 Największe starcie gdańskiej "Gry o tron" (29 opinii)
- 3 O morderstwie na jachcie i upartej nudystce (36 opinii)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (73 opinie)
- 5 Kronika oblężenia Gdańska w 1734 r. Część 2 (12 opinii)
- 6 Te zabytki otwierają się po remontach (88 opinii)
Miejsca w trójmiejskich schronach starczy dla ok. 70 tys. osób. Sprawdzają je strażacy
W jakim stanie są schrony i miejsca ukrycia w Trójmieście? Sprawdzają to strażacy. Większość obiektów, których w Gdańsku, Gdyni i Sopocie jest w sumie około 500, pamięta czasy PRL-u. W teorii miejsca w nich starczy dla ponad 70 tys. osób. W teorii, bo niektóre wymagają kompleksowego remontu.
O swoich działaniach straż pożarna oficjalnie jednak rozmawiać nie chce.
- Wypowiadają się na ten temat osoby z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji - słyszymy.
Działania służb w tym zakresie zapowiedział kilka dni temu Maciej Wąsik, wiceszef resortu spraw wewnętrznych i administracji.
- Mamy 62 tys. takich obiektów w całym kraju - mówił o schronach w Polsat News Wąsik.
Strażacy mają sprawdzić, w jakim są stanie, czy są zdolne do użytku i czy są właściwe wyposażone. Jeśli nie, to rząd polecił je odpowiednio przystosować.
Polityk podkreślił, że rozpoczęcie inwentaryzacji schronów akurat w tym czasie to przypadek i było to planowane "od jakiegoś czasu"
- Uznaliśmy, że trzeba zinwentaryzować nie tyle schrony, co ich wyposażenie - przekazał Wąsik, podkreślając, że są to rutynowe działania.
Jak wygląda sytuacja ze schronami na Pomorzu i w Trójmieście?
W tym miejscu warto zaznaczyć, że ostatni schron w Trójmieście powstał 30 lat temu w Gdyni. Z ostatnich, kompleksowych danych, przekazywanych przez Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku (w 2016 roku) wynikało, że w całym województwie jest w sumie 617 tzw. budowli ochronnych.
W ich skład wchodziło 513 schronów oraz 104 tzw. miejsca ukrycia (w przeciwieństwie do schronów są to obiekty wyposażone w najprostsze instalacje, które zapewniają podstawową ochronę).
Schron Przeciwlotniczy na stacji SKM. Film archiwalny.
W razie potrzeby (w zależności od rodzaju) skorzystać z pojedynczego obiektu mogło od 30 do 350 osób.
Lwia część (ponad 3/4) budowli ochronnych powstała w latach 50. i 60., pozostałe - w latach wcześniejszych i późniejszych.
Ile jest miejsc w trójmiejskich schronach?
Urzędnicy przekazywali też wówczas, że:
- W Gdyni w ewidencji znajdowało się 255 budowli ochronnych (z tej liczby 96 znajdowało się na terenie przedsiębiorstw). Mogły one pomieścić ok. 35 tys. osób.
- W Sopocie wskazano 11 schronów (jako miejsca ukrycia wykorzystywane mają być piwnice budynków mieszkalnych oraz podziemne garaże). W schronach przewidziano miejsce dla ok. 1,1 tys. osób.
- W Gdańsku w wykazie znajdowało się ok. 300 budowli ochronnych, w których schronienie mogłoby znaleźć ok. 37 tys. osób.
W drugiej połowie lat 30. oraz w latach 50. ubiegłego wieku istniał prawny wymóg budowania schronów pod budynkami mieszkalnymi.
W bloku, byłym szpitalu i pod peronem - schrony i bunkry w Trójmieście
Począwszy od lat 70. każdy zakład pracy podlegający pod Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego musiał być zaopatrzony w taki obiekt.
W Trójmieście ostatni schron został zbudowany w 1992 roku w Gdyni, na terenie jednego ze strategicznych przedsiębiorstw.
Opinie (318) ponad 20 zablokowanych
-
2022-10-15 12:20
Miejsca dla zwykłego Kowalskiego tam.. (3)
..nie będzie. .Już dawno ustalono kto i gdzie ma się znajdować.. Licznik tyka, tik tok, tik tok..
- 41 4
-
2022-10-15 13:53
Pani Dulkiewicz z coreczka ma ciepłe miejsce zarezerwowane (1)
My i nasze dzieci - w kosmos!
- 4 2
-
2022-10-17 09:23
to zadbaj o swoje dzieci oszołomie
- 0 0
-
2022-10-18 13:18
Myślisz, że te schrony coś dadzą? W razie bliskiego trafienia owszem.
Jeśli bezpośrednio trafi to równie dobrze możesz się schować w piwnicy swojego domu, efekt będzie taki sam. Te schrony z wyjątkiem chyba jednego czy dwóch, które były schronami przeciwatomowymi nie wytrzymają trafienia współczesnym pociskiem rakietowym, bo na takie nie były projektowane
- 0 0
-
2022-10-15 12:20
Co tu sprawdzać ???? Obraz nędzy i rozpaczy. (1)
Wszystko zdewastowane i rozkradzione . Obrona Cywilna nie istnieje . W szkołach przysposobienie obronne nie nauczane . Broń została wycofana ze szkół tak więc pokolenie ajfonowo-internetowe nie wie nawet jakie są zadazady bezpiecznego obchodzenia się z bronią ,nie potrafi wykonać sztucznego oddychania założenia opatrunku uciskowego .....Najgorsze jest to że oczywiście nie ma winnych ...
- 51 3
-
2022-10-15 14:33
A po ch... to komu potrzebne?nauki dla wiesniakow.wole swojego telefona i wycieczki po galerich a nie jakies g..a
Sandra 19
- 0 3
-
2022-10-15 12:24
Opinia wyróżniona
Nieprawda, co do lat 50-tych. Jestem z Warszawy i u nas schrony pod długim, wielopiętrowym budynkiem były nie pod nim, a obok (6)
Budynek oddany do użytku w 1955, zaprojektowany nieco wcześniej. Przy jednej z głównych ulic Warszawy. Wejścia do schronów były z piwnic, ale schrony były poprowadzone w stronę podwórka, a w pewnej odległości były pionowe wyjścia ewakuacyjne,w szybie betonowym, na górze zabezpieczonym "kopertką" z czterospadowej, solidnej blachy stalowej zabezpieczonej na kłódkę. Schron miał drzwi metalowe (zamykane od środka przez kręcenie metalowym kołem) i od strony korytarza piwnicznego i od strony tego szybu ewakuacyjnego. Szyb był ponoć o 1/4 wysokości budynku od jego ściany. Efekt "doświadczeń" niemieckich z II wojny, św., gdy często do schronów pod traf!onym i zaw@lonym budynkiem ekipy ratownicze na czas się nie dokopały, choć początkowo ludzie przeżyli. Nasz schron miał zapas wody, pożywienia długoterminowego i środków opatrunkowych. Mój ojciec i ze 2-ch sąsiadów dozorcę zbajer0wali, to ich oprowadził po ponad 10-ciu latach zamieszkiwania. A ja oczywiście skrzętnie się dołączyłem. Był jeden taki schron na każde 2 klatki schodowe (4 na 8). W każdej 30 mieszkań. A są tam te schrony i te wyjścia, są (słoiki, personel pobliskich sklepów na dole bloku nawet nie wiedzą o nich). Tyko pewnie bez wyposażenia. 30 lat temu beztrosko zlikwidowano wszak Obronę Cywilną.
- 97 7
-
2022-10-15 13:42
Chyba z tym bylo różnie. (1)
Mam 100 lat i pamiętam wizytę u znajomych rodziców w Gdyni, gdy zaintrygowała, mnie dzieci, dziwna budowla w podwórku osiedlowym. Odpowiedź gospodarzy brzmiala: to schron.
- 4 3
-
2022-10-15 15:16
Oczywiscie, ale to może był polski z lat 30-tych czy niemiecki z czasu wojny
U nas wspomniane schrony dla mieszkańców danego budynku z 1955 są podziemne i tylko w pewnych, niemałych odstępach z trawnika takie coś wystaje, niskie, betonowe, niepozorne - a na wierzchu metalowa kopertka, zabezpieczona kłódką. Zerwanie kłódki nic nie powinno dać - zejdzie się wąskim szybem na dół po klamrach w ścianie, ale solidne drzwi metalowe powinny być zablokowane "od schronu" tym kołem do kręcenia. Ja tam już od dziesięcioleci nie mieszkam, ale od czasu do czasu coś załatwiam w okolicy, to się zajrzy na podwórko.
- 0 0
-
2022-10-15 13:59
Tak dobrego komentarza nie widziałem na trojmiasto.pl chyba od 2003 roku..
- 12 0
-
2022-10-15 14:43
Wracaj do Warszawy słoiku. (1)
- 1 22
-
2022-10-15 14:58
A jakie "wracaj", ja tu mieszkam, Pałac Kultury z okna widać. Nie, że w Gdańsku i nadzoruję swoje cztery apartamenty
Problemy ze słoikami to my w Warszawie mamy od 30 lat. W latach 90-tych proto-słoiki już tu np. od 1993 żerowały, nic czy niewiele wnosząc. Nawet na ogół podatków tu nie płacili, z naszych korzystając, utrzymywania im policji, służby zdrowia, szpitali, karetek, straży pożarnej, ulic i chodników. Tramwajów i autobusów. A podatki u siebie na wiosce czy w miasteczku np. we Wrocławskiem płacili !
- 11 3
-
2022-10-15 14:51
Aha - i jeszcze dodam, w tym bloku żadne ważne persony nie mieszkały, mieszkania były małe, tylko jedno i dwu-pokojowe
tak żeby nikt tu nie myślał, że to dla jakichś czerwonych prominentów i ich rodzin było. Nie, dla ludu pracującego. U nas na pierwszej klatce schodowej to jeszcze było lepiej, ale w środku bloku (dalej) to już różnie bywało, że mieszkał recydywista z żoną i czwórką synalków. Nieduże odstępy wiekowe, po ok. 2 czy 1,5 roku różnicy, zwani na podwórku Rekiny. Gęby jakieś takie "drap!eżnicze" i stadkiem chodzili często.
- 5 0
-
2022-10-15 12:25
Po co sprawdzają skoro w każdym urzędzie miejskim (6)
jest jakiś stary trep od tzw. zarządzania kryzysowego, który powinien taką wiedzę posiadać.
- 64 4
-
2022-10-15 12:31
schron na mapie a w realu to inna bajka Pisuar
- 9 10
-
2022-10-15 12:31
trepem to ty jesteś
- 2 14
-
2022-10-15 13:21
wojewoda
nie urząd, a wojewoda czyli namiestnik rządu ;-)
- 1 2
-
2022-10-15 13:44
nie po to tam stary trep po czterdziestce na emeryturze siedzi (1)
żeby dbać o twoje i innych cztery litery, on tam dorabia do emerytury wojskowej, po to sa te etaty
- 6 0
-
2022-10-15 14:00
Dokładnie. To jakiś pociotek władz miejskich
- 3 1
-
2022-10-15 18:35
Nie ma, nie łudź się
Resztki Obrony Cywilnej dostała Państwowa Straż Pożarna, nikt inny do tematu nie ma wglądu
- 1 0
-
2022-10-15 12:25
Najgorzej właśnie będą mieli ci, którzy.. (16)
..przetrwają.. Nie chce nawet myśleć jakie życie będą miały młode dziewczyny "pod butem ruska".. Wyż demograficzny podskoczy do góry..
- 23 26
-
2022-10-15 12:35
A co miały polskie dziewczyny i kobiety "pod butem _kra" ? W 1942-44 ? (3)
W0łyń, czy Warszawa 1944 ?
- 13 10
-
2022-10-15 13:01
nieładna historja nie mówić nieprawilno dzisjaj
- 9 6
-
2022-10-15 18:38
Drogi bolszewiku, moja śp. babcia razem z młodszą siostrą uciekała przed UPA (1)
Razem z nimi uciekali Ukraińcy, którzy się z banderowcami nie zgadzali. Cała grupa miała "szczęście" trafić na twoich. Babcia została użyta jako "ochotnik" (pod lufą) na dawcę krwi, gdy dochodziła do siebie żołnierze kacapscy z wdzięczności zgwałcili jej dwunastoletnią wtedy siostrę, skitkiem czego musiała ona przejść histerektomię. Nie chcemy waszego kacapskiego miru
- 8 0
-
2022-10-16 11:49
A ich prababcie były okrąglutki rok gwałcone podczas polskiej okupacji Moskwy.
- 0 1
-
2022-10-15 13:03
(5)
Tego ruska co od ponad pół roku Ukrainę zdobywa?
- 5 2
-
2022-10-15 14:22
Tak, tego samego (4)
Gdybyś zapomniał lub nie wiedział, to jest ich przeszło 150 mln. Straty osobowe się dla nich nie liczą. II WŚ wygrali tą samą taktyką.
- 6 5
-
2022-10-15 14:41
Kamieniami będą rzucać? (1)
W XXI wieku mięso armatnie jest potrzebne do opanowania zdobytego terenu - tylko ten trzeba najpierw zdobyć. I przy okazji, ich jest tak 150 mln jak my jesteśmy "ponad 40-milionowym krajem"
- 2 0
-
2022-10-16 11:57
Zdobyli już ponad 100 tysięcy km kwadratowych.
Na tych zdobytych terenach ludzie już zdecydowali, ze chcą być częścią Rosji. NATO jest w stanie co najwyżej ich spowolnić, ale już się powoli kończą przeszkoleni Ukraińcy, wiec to w nieskończoność trwać nie będzie. Najemnicy m.in. polscy póki co zastępują braki w ludziach, ale to tez nie może trwać za długo. Lada chwila zima, liście spadają z drzew, pola zmieniają się w bagniska, na wiosnę Ukraina może nie mieć dostępu do morza. I żadne głosowania w ONZ tego nie zmienia.
- 0 0
-
2022-10-15 21:28
Bez pomocy Ameryki to II WŚ by przegrali. (1)
Poczytaj o tym ile uzbrojenia, materiałów i prowiantu zza oceanu przypłynęło. Poczytaj o konwojach, ile statków poszło na dno, ilu marynarzy zginęło. Ile okrętów i jakich państw tam walczyło. Nawet to pewnie by Rosji by nie uratowało gdyby nie lądowanie Aliantów we Włoszech i później w Normandii. Może wtedy zrozumiesz komu Rosja zawdzięcza zwycięstwo.
- 4 1
-
2022-10-16 11:22
a ty poczytaj, ile twoje stany zarobiły na wojnie w europie.
historia wraca- 2 0
-
2022-10-15 13:06
Nie czuj się bezpieczny, ekspert, orki gwałcą wszystko co się rusza. Właściwie to, co się nie rusza też.
- 10 0
-
2022-10-15 13:30
Wyz demograficzny podskoczy do gory :) Wspanialy przyklad prawdziwej polskosci :)
- 5 3
-
2022-10-15 14:03
Pierniczysz!!! Przetwać trzeba chocby nie wiem co. Damy radę!!!!!!!!!!!!!!!
- 2 3
-
2022-10-15 14:49
(1)
Obejrzyjcie sobie film The Road z 2009, to zobaczycie jak będzie wyglądać życie po 3. wojnie światowej.
- 1 0
-
2022-10-15 14:55
Threads
Ja polecam brytyjski Threads. Az ciarki mialem
- 0 0
-
2022-10-17 09:23
dobrze, że wyż nie spadnie
- 0 0
-
2022-10-15 12:30
7,8% mieszkańców Gdańska ma miejsce w schronie. Fajnie ze dopiero teraz o tym mówią bo ludzie świadomi wiedzą o tym od dawna. (3)
- 75 1
-
2022-10-15 12:51
Czyli cały "urząd" i ich rodziny, dla reszty nie ma miejsca. (1)
- 16 3
-
2022-10-15 13:38
dla wojewody
nie urząd, a wojewoda czyli namiestnik rządu ;-) - on wie ale nie powie bo tam będzie się chować sami wiecie kto i z jakimi legitymacjami.
A stan schronów jest taki jak całej reszty- 7 1
-
2022-10-15 21:31
To się ciesz, że aż tyle.
Na wsi to mają schronów dla 0%.
- 0 0
-
2022-10-15 12:30
(3)
Ważne, że Jarek i jego świta w razie czego uciekną za granicę pierwsi.
- 38 17
-
2022-10-15 14:24
Chyba do Wenezueli (1)
Albo na Kubę :)
- 0 4
-
2022-10-15 21:32
Raczej do San Eskobar.
Tam ich ponoć przyjmą.
- 1 0
-
2022-10-15 22:16
mam nadzieję, że wszyscy, którzy podjudzali i podjudzają do wojny
sczezną w piekle
- 1 1
-
2022-10-15 12:34
Prawda jest taka że ruscy wejdą do Polski już niedługo. (15)
Czy Niemcy przyjmą nas tak jak my przyjęliśmy Ukraińców ? Wszędzie wywieszą polskie flagi i zakwaterują nas w swoich domach ?
Jurek- 47 27
-
2022-10-15 12:48
Jesteśmy w NATO, pomogą na pewno. (4)
Arek
- 3 20
-
2022-10-15 12:50
(1)
historia - starsza i nowsza - pokazuje, że będzie dokładnie odwrotnie
- 21 3
-
2022-10-15 14:57
Ale w 1939 roku Niemcy byli mocni, a w 2022 roku Rosja jest słaba i widać to po rezultatach na Ukrainie, więc prawdopodobieństwo pomocy zachodu jest dużo wyższe.
- 4 5
-
2022-10-15 14:02
Oj tak :))))) na 100% pomogą (1)
USrael tylko czeka by ci pomóc
- 14 3
-
2022-10-15 14:25
Tylko w przypadku gdy będzie to w ich interesie.
- 8 1
-
2022-10-15 13:03
(3)
Czym wejdą?
- 8 3
-
2022-10-15 13:35
Na początek pewnie atak rakietowy, ewentualnie broń nuklearna. (2)
- 5 7
-
2022-10-15 14:58
(1)
Na Ukrainę wchodzą od 7 miesięcy i słabo im to idzie.
- 10 4
-
2022-10-16 12:02
Słabiutko, 20% terenu, który rok temu był Ukraina, dzisiaj jest już Rosja.
A, co dużo ważniejsze, żyjący na tych terenach ludzie są już Rosjanami i się z tego cieszą.
- 0 5
-
2022-10-15 13:29
Niech spóbują!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
- 3 0
-
2022-10-15 13:32
Przeciez Polacy nie zaglosuja w referendum za Rosja, po co mieliby tu wchodzic?
- 6 2
-
2022-10-15 14:24
Ihor, (3)
Nie qierdziel.
Uraina już nas wciągnęła w swoje gierki, ale więcej Polacy nie dadzą się nabierać.
Strachy na Lachy.- 7 3
-
2022-10-15 14:42
Sława Ukrainie (2)
- 3 17
-
2022-10-15 21:39
Nie ma takiego kraju jak ukraina
- 3 4
-
2022-10-16 12:04
Dużo krzyków, a potem droga wstydu, jak sami siebie określili azowcy z Mariupola.
- 0 0
-
2022-10-15 12:38
Wcale nie musielismy ustawiac sie w takiej pozycji, zeby teraz musiec sprawdzac schrony. (1)
- 22 10
-
2022-10-16 11:35
Schrony lepiej zawsze mieć sprawne.
- 1 0
-
2022-10-15 12:38
Dwa lata straszyliście ludzi covidem, a teraz straszycie wojną??? (3)
Specjaliści od zarządzania emocjami, mylnie nazywani dziennikarzami!!!
- 76 14
-
2022-10-15 14:33
Putin z Ławrowem straszą od dawna (2)
- 2 4
-
2022-10-16 09:36
Broń atomowa to ostatnia mocna karta jaką ma Rosja (1)
jak rzucą ją na stół zostaną z niczym
- 4 0
-
2022-10-16 11:16
taa, świstak już nawet nie siedzi
a my z jeszcze większym niczym.
Porównaj se terytorium Rassji i Polszy.
Iwan Niegroźny.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.