- 1 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (62 opinie)
- 2 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (45 opinii)
- 3 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (74 opinie)
- 4 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (33 opinie)
- 5 Następcy Haffnera wchodzą cali na biało (6 opinii)
- 6 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (81 opinii)
Kiedy dworzec w Sopocie przestał straszyć?
Dekadę temu, w marcu 2013 roku, rozpoczęła się realizacja jednej z większych sopockich inwestycji - budowy nowego dworca i zagospodarowania przylegających do niego terenów. Zainicjowało ją burzenie starych kas biletowych... i rekonstrukcja historyczna, nawiązująca do zniszczenia najstarszego budynku sopockiego dworca podczas II wojny światowej.
I nawet jeżeli zdania na temat walorów architektonicznych i - przede wszystkim - skali tej inwestycji są podzielone, to nie sposób zaprzeczyć, że zmieniła ona ten rejon i... cóż, wyprowadziła sopocki dworzec z czasów PRL-ul.
Pierwsze "do odstrzału" poszły w marcu 2013 roku stare kasy biletowe SKM.
Początki sopockiego dworca
Cofnijmy się jednak o ponad 150 lat.
Historia sopockiego dworca sięga tak naprawdę połowy XIX wieku. Wtedy to kolej dotarła najpierw do Gdańska, choć tylko do południowej części Śródmieścia. W latach 60. XIX wieku kolej w Gdańsku zaczęła się rozwijać - powstała choćby linia kolejowa do Nowego Portu.
W tym samym czasie trwała też budowa linii od strony Słupska, inwestycję realizowano etapami i w końcu tory dotarły też do Sopotu, początkowo z tej właśnie strony.
Latem 1869 roku powstał pierwszy budynek stacyjny w Sopocie, z kolei rok później uruchomiono połączenie na linii Sopot - Gdańsk, a we wrześniu 1970 również na linii Sopot-Słupsk.
Ruch pasażerski pomiędzy Sopotem a Gdańskiem rozwinął się do tego stopnia, że w 1888 konieczna stała się budowa kolejnego toru, który do użytku oddano rok później.
Przetrwał tylko budynek bagażowni
W tym czasie powstały również pierwsze zabudowania dworca. Jedyną istniejącą do dziś pozostałością tych zabudowań jest inspirowany gotykiem budynek tzw. bagażowni.
Pod koniec pierwszej dekady XX wieku powstał pierwszy sopocki wiadukt (na wysokości ul. Podjazd) oraz pierwszy tunel pod torami (w ciągu ul. Marynarzy). Z kolei w 1912 roku zbudowano peron dalekobieżny.
Do II wojny światowej sopocki dworzec z jednej strony obsługiwał ruch podmiejski z Gdańskiem, z drugiej zaś zapewniał siatkę połączeń m.in. z Berlinem, Królewcem, Poznaniem czy Warszawą.
Rozbiórka starego dworca w Sopocie rozpoczęła się w marcu 2013 roku od inscenizacji... walk o jeszcze starszy sopocki dworzec z czasów II wojny światowej.
Po wojnie dworzec głównie straszył
Po wojnie, w 1947 roku, odbudowano tylko parterową część zabudowań. Z kolei budynek, który przynajmniej część z nas może pamiętać, jako stary sopocki dworzec, swojego pełnego kształtu nabrał na samym początku lat 70. XX wieku.
Trudno było go nazwać perłą architektury, raczej odstraszał swoją brzydotą. Obok kas mieścił się tam bar i poczekalnia. A na zewnątrz można było tradycyjnie spotkać sznur taksówek czekających na klientów.
Ten PRL-owski dworzec służył podróżnym do 2013 roku, kiedy to zaczęła się budowa nowego i faktycznie znacznie bardziej nowoczesnego i - przede wszystkim - znacznie większego obiektu, który znamy dziś.
Opinie (159) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-18 16:31
Zapytajcie się Skiby o jego żarciki z gwałtów na kobietach w czasie rekonstrukcji walk o dworzec. Ciekawe czy teraz byłby taki odważny na takie stwierdzenia?
- 17 3
-
2023-03-18 16:23
Teraz pasztetowo
Szykuje się dworzec Wrzeszcz
- 34 4
-
2023-03-18 16:09
News dnia
- 9 3
-
2023-03-18 16:01
Bo wszyscy włodarze Trójmiasta to takie nowe miastowe
musi być betonowo. Trawa, drzewo, niskie budownictwo kojarzy im się z wiochą, z której pochodzą i o której jak najszybciej chcą zapomnieć.
Widać to na każdym szczeblu po priorytetach władzy. Mamy PKMkę, wypasioną, design itd. Tylko nie zbudowano na perony schodów ruchomych, co w tamtym okresie powinno już być standardem, oraz prawie nic po niej nie jeździ. Służy jedynie samorządowi do chwalenia się nią. Coś jak babcia Solska w Koglu Moglu: ależ mamy łazienkę, co mamy nie mieć.- 42 6
-
2023-03-18 15:51
Uspokójcie się nic Wam się nie podoba
- 15 41
-
2023-03-18 15:48
Zamienili jedne g... na drogie jeszcze gorsze-czyli patologia.brzydszego dworca jyz zrobic chyba nie mogli.powinien miec styl
Obok hotelu rezydent.
- 66 11
-
2023-03-18 15:39
Końcówka filmu z inscenizacja jaka prawdziwa
Kacap kradnący zegar
- 10 2
-
2023-03-18 15:12
kiedy? po odejsciu obecnego "lidera" na ratuszu
- 39 11
-
2023-03-18 15:06
Był klimatyczny ten stary dworzec.
A ten obecny jest bardziej dostosowany do potrzeb miasta i jest jak najbardziej aktualny. Sopot sie stara w wielu kwestiach dobrze wypasc na tle innych miast-uzdrowisk.
- 8 13
-
2023-03-18 15:02
Wspaniale zdjęcia i historia,choć z komuny i jeszcze 20 lat po niej faktycznie tam wręcz odrzucało.Teraz ok,choć czekam w końcu aby 3jmiejscy tenorzy w końcu robili wspólny bilet,bo od 30 lat takiej prostej sprawy nie można zrobić...w Poznaniu,Wrocławiu,Warszawie można,tutaj niestety.Niedasizm.
- 19 19
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.