• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak to z powstaniem Gdyni było

10 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Najpierw powstała Marynarka Wojenna, potem port, w końcu miasto, a jednego od drugiego oddzielić nie można. Miasto rosło bowiem wraz z portem, flotą, przemysłem, stając się siedzibą przedsiębiorstw, urzędów oraz wielu inwestycji związanych z gospodarką morską. Początki każdego z tych elementów składowych miasta były nad wyraz skromne - pisała Małgorzata Sokołowska z okazji 88. urodzin Gdyni, które przypadają 10 lutego. Dziś Gdynia kończy 92 lata.



Historia Gdyni - Marynarka Wojenna



Marynarka Wojenna w Gdyni była pierwsza. Siedzibą Floty był początkowo Puck, ale zbudowana w 1923 r. prowizoryczna drewniana przystań nosiła szumną nazwę "tymczasowego portu wojennego" (z pokojowym dodatkiem: "i przystań dla rybaków"). W następnym roku Dowództwo Floty zostało przeniesione do Gdyni i czasowo zlokalizowane na Grabówku. Na parterze mieszkała akuszerka, Dowództwo mieściło się na poddaszu, na które można było się dostać przez mieszkanie dowódcy floty. Albo po drabinie, gdy dowódcy nie było w domu.

Dwa lata później u stóp Kępy Oksywskiej wybudowano gmach Dowództwa Floty, Koszary Marynarki Wojennej oraz zespół mieszkaniowy dla oficerów i podoficerów.
Przeniesiono też z Pucka Warsztaty Portowe MW - zatrudniające w 1927 r. 150 pracowników, a w 1936 - ok. 500. Spowodowało to "stoczniowe osadnictwo nadmorskie".

W 1939 Marynarka Wojenna posiadała: port, stocznię, reprezentacyjne budynki dla dowództwa i kadry, Dywizjon Kontrtorpedowców (Niszczycieli): "Wicher", "Burza", "Grom" i "Błyskawica", Dywizjon Minowców, Dywizjon Okrętów Podwodnych, ("Wilk", "Ryś", "Żbik" , "Orzeł" i "Sęp"). ORP "Orzeł" zbudowany został ze składek całego społeczeństwa na Fundusz Obrony Morskiej. Uroczystość wodowania odbyła się w basenie Prezydenta 10 lutego 1939 roku, w 19 rocznicę zaślubin z morzem. ORP "Sęp" przybył do Gdyni 16 kwietnia 1939. A na 110 tys., mieszkańców miasta, blisko 10 proc. było związanych pracą z MW.

Powstanie portu w Gdyni



"Wiosną czy latem 1921 r. wybrałem się do Gdyni. Rzeczywiście, stanowiła ona duży kontrast z dobrze urządzonymi i bogatymi Sopotami. Nieprzyjemną stroną Gdyni były mokradła między wioską Gdynią a Oksywiem, gdzie często się trzymały mgły i wylęgiwały komary. Niedaleko od licho skleconej przystani, sterczały pale rozpoczętej przez inżyniera Wendę większej przystani" - pisał Julian Rummel, późniejszy organizator i dyrektor pierwszego przedsiębiorstwa żeglugowego. Mianował go minister Eugeniusz Kwiatkowski - gdy w 1926 r. wziął sprawy morskie oraz Gdyni w swoje ręce.

Julian Rummel pomieszczenia dla tworzonej firmy znalazł w domu dla letników pana Radtkego, w następnym roku "biura "Żeglugi Polskiej" zostały przeniesione do willi Szmidtów.

"Większość pracowników "Żeglugi" mieszkała jeszcze w Gdańsku. Jedynie pan Butkis mieszkał w Gdyni, na folwarku na Kamiennej Górze. Pamiętam, jak się tam po nocy wybierał - w długich butach, gdyż inaczej nie można było przebrnąć przez śniegi i błoto - z rewolwerem przy pasie i z latarką elektryczną poruszaną za pomocą sznureczka na szyi" - wspominał Julian Rummel.

W jednej osobie kapitanem portu, pilotem itd. był wówczas kapitan Władysław Zaleski. Mieszkał w małej drewnianej budce, gdzie jednocześnie mieściło się biuro. Budka stała na piaskach, ale w czasie deszczów woda ją zalewała, tak że czasem nie można było do niej dobrnąć.

Pierwsze statki pierwszej firmy żeglugowej weszły do Gdyni na początku 1927 r. - było ich pięć, a że zakupione zostały we Francji, szybko ochrzczono je "francuzami". Kapitanami tych pięciu węglowców zostali ludzie przybyli z wszystkich stron świata. "Wilnem" dowodził Mamert Stankiewicz z rosyjskiej floty wojennej, "Poznaniem" Stanisław Łabędzki ze służby handlowej rosyjskiej i bułgarskiej, "Toruniem" kpt. Adolf Münzel z floty austriackiej, "Krakowem" kpt. Wacław Niewiarowicz z Morza Czarnego, "Katowicami" komandor Tadeusz Bramiński z niemieckiej floty wojennej.

"Tu, w tym symbolicznym a zarazem tak konkretnym słowie "Gdynia" /.../ cała Polska widzi jak w zwierciadle, że stać ją na dokonanie wielkiego dzieła gdy chce, tu budzi szacunek obcych dla swej pracy i woli" - Eugeniusz Kwiatkowski
"Pierwszy przyszedł do Gdyni, 4 stycznia 1927 roku s/s "Wilno" i stanął przy nabrzeżu mola węglowego. To molo było jeszcze nie wykończone, nabrzeża puste, chociaż doprowadzono już do nich wtedy tor kolejowy. Gdy statek przycumował, zebrała się koło niego grupa ludzi, przeważnie robotników, i zaintonowała "Jeszcze Polska nie zginęła". Niewiele rzeczy zrobiło na mnie takie głębokie wrażenie. Zdawało mi się, że ludzie czuli instynktownie, że z przyjściem tego skromnego statku rozpoczyna się nowa stronica z historii Polski" - napisał Julian Rummel.

W ciągu kilku lat, obok "Żeglugi Polskiej", szybko zaczęły rozwijać się poważne przedsiębiorstwa, takie jak Polsko-Brytyjskie Towarzystwo Okrętowe, Polsko-Skandynawskie Towarzystwo Transportowe "Polskarob", Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe SA, które wkrótce przyjęło nazwę GAL (Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe) i ruch pasażerski obsługiwał siedmioma transatlantykami: "Polonia", "Pułaski", "Kościuszko" "Piłsudski", "Batory", "Sobieski" i największy oraz najmłodszy, bo wybudowany w 1939 r. "Chrobry", zabierający 1098 pasażerów. 31 marca 1939 roku polska flota posiadała 38 jednostek (łącznie z jednostkami portowymi - 153) i 11 w budowie.

W połowie lat 30. Gdynia była już jednym z największych portów na Bałtyku, a w 1937 r. zajęła dziewiąte miejsce wśród 45 wszystkich europejskich portów i znalazła się w ścisłej czołówce bałtyckich. Już w 1933 prześcignęła port gdański, przeładowując 6,1 mln ton (Gdańsk 5,2 mln ton).
I tak oto stała się miastem marynarzy, armatorów, budowniczych portu i portowców. Urządzali tu się na stałe, budowali domy, kupowali lub wynajmowali mieszkania, ściągali rodziny - dumni z tego miejsca na ziemi, wielokrotnie określanego jako najbliższe sercu ze wszystkich na świecie. "Do Gdyni, która stała się "moim" miastem, tęskniłem w ciemnych latach okupacji, jak do utraconego raju" - tak napisał w swoich wspomnieniach inż. Stanisław Hueckel.

Gdynia historia powstania miasta



Gdy zaczynano realizować marzenie o potędze morskiej - było oczywiście wsią, choć - wbrew uparcie powtarzanym opiniom - wcale nie maleńką i ubogą. Biedni wieśniacy nie organizują Związku Upiększania Gdyni - a w 1913 r. taki właśnie tu powstał, gdy wyłoniły się dwie koncepcje rozwoju Gdyni: jako osady rybackiej albo kąpieliska. Niemieccy mieszkańcy chcieli osady rybackiej, Kaszubi - letniskowej. Ale gdy Gdynia otrzymała już prawa miejskie, do miasta jej było jeszcze daleko, skoro "Gazeta Gdańska" donosiła w 1926 r., że wylęknieni przechodnie zmuszeni do chodzenia głównymi ulicami (Wiejską i Św. Jana) są niejednokrotnie gonieni po kilkaset metrów przez ujadające psy.

Gdynia rozwijała się wraz z portem i od strony portu - centrum tworzyły ulice 10 Lutego, Starowiejska, plac Kaszubski i ul Portowa. Sprawami portu żyli wszyscy jej mieszkańcy. A że miała w kraju opinię miejsca, w którym każdy jakieś zajęcie dla siebie znajdzie, toteż przybywali tu ludzie z różnych stron Polski i świata.

W 1928 r. Magistrat wyjaśniał wojewodzie pomorskiemu, że "dokonanie spisu listy wyborców powoduje dużo trudności, gdyż nie można brać za podstawę rozporządzenia spisu listy wyborców corocznie w miesiącu lipcu uzupełnionej (a więc z lipca 1928 r.) ponieważ wobec wzrostu mieszkańców (przeszło 1000 na miesiąc) na terenie tutejszym jest nieaktualną i w ogóle nie może być dobrze zestawiona".

Wielokrotnie po wojnie formułowane zarzuty, że miasto nie nadążało z rozbudową, wydają się przy takim zestawieniu absurdalnie bezsensowne. Oczywiście, że nie nadążało - bo nie nadążałoby żadne inne miasto w świecie.

Próbowano sprawy mieszkaniowe porządkować. Plan rozbudowy miasta z 1930 r. zakładał, że dzielnica przemysłowa rozszerzać się będzie w kierunku Chyloni, po obu stronach szosy. Dzielnica robotnicza rozpościerać się będzie w obrębie gmin Obłuże i Pogórze oraz częściowo na Oksywiu. W Witominie powstaną osiedla ogrodniczo-rzemieślnicze. W ten sposób robotnik, zatrudniony w porcie lub dzielnicy przemysłowej, zamieszka nad kanałami portowymi po stronie północnej miasta, natomiast rzemieślnik i robotnik mający zatrudnienie w mieście, osiedli się na Witominie. Na Kamiennej Górze i w Redłowie powstanie dzielnica willowo-mieszkaniowa z parkiem i boiskami sportowymi. Kolibki i Orłowo będą miały charakter kąpieliska a Mały Kack - dzielnicy mieszkaniowo-ogrodowej.

A potem była wojna.

Małgorzata Sokołowska - autorka i współautorka wielu książek o Gdyni, redaktor naczelna "Encyklopedii Gdyni", właścicielka oficyny wydawniczej Verbi Causa. Córka Wiesławy Kwiatkowskiej, gdyńskiej opozycjonistki i pisarki, odznaczonej m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, której imieniem nazwana jest ulica na Chwarznie.

Opinie (440) ponad 10 zablokowanych

  • Relikty z przeszłości (1)

    Co się jeszcze ostało w Gdyni z dawnych lat:
    1. Obuwniczy - róg Świętojańskiej i Starowiejskiej,
    2. Sklep TOPAZ - Świętojańska (chyba nr 50 albo 52),
    3. Magiel - róg Abrahama i Obrońców,
    4. Restauracja Polonia.
    5. Delicje (uff jak dobrze),
    6. Sklep z art. metalowymi na Władysława IV (przy parkingu),
    ...piszcie dalej!

    • 14 1

    • "żelaźniaka" na W4 nie ma - jakieś 2 lata. Emerytura czy wypowiedzenie?

      Nie ma też "Dźwigni" na Obrońców...
      Adamski - delikatesy. Nie miejsce ale człowiek i styl prowadzenia przedsięwzięcia.
      Rymarz i krawiec (Wiśniewski?) na Starowiejskiej oraz inne przedsięwzięcia odziezowe na tej ulicy.
      Jubiler na Starowiejskiej
      Cepelia na Świętojańskiej
      "Róża Wiatrów" - księgania, też Starowiejska (jak dobrze!)
      Piekarnia róg Śląskiej i Nowogrodzkiej - ever
      Spożywczak na rogu Warszawskiej i Wolnosci...
      Ogólnie, rzadko bywam w "centrum" i zwykle kojarzy mi się z konstatacją "o! nie ma..."

      • 0 0

  • Lotnisko zablokował budyń? (1)

    Budyń często ujadał swoim fumflom w Warszawie że rośnie konkurencja w Gdyni i chłopcy zatrzymali skutecznie tą inwestycję ,-prawda czy fałsz?

    • 8 3

    • biorąc pod uwagę niegdysiejszy tryumfaly taniec radości Budynia w mediach

      po decyzji KE oraz uwaleniu kolejnego podejścia do OPAT przez rząd Tuska, mamy dwa rozwiązania:
      - maczał w tym palce
      - jest kiepskim politykiem i nie szanuje sąsiadów oraz ich porażek. Nie szuka synergi i współpracy a pyszni się wydartymi "ochłapami".

      Oba rozwiązania dyskwalifikują go w moich oczach w tej "konkurencji"
      Wedle starej rzymskiej zasady "ten winien, kto odnosi korzyść"

      • 1 0

  • gdynianka (2)

    piękny artykuł,kiedys gdynia sciagała ludzi,robotników,była praca ,były checi,a teraz?Swietojanska straszy pustymi lokalami,szarościa kamienic,zdobią ja tylko nowoczesne oświetlenie ulic i kwiaty w kształtnych klombach.Pracy jest mało,handel na świetojańskiej umarł w 90% oczywiście przez Riviere.

    • 29 8

    • mieszkam w Gdyni i nigdy nie byłem w Riwierze

      z czego to miejsce żyje?

      • 1 0

    • Nie do końca mogę się z tym zgodzić. Świętojańska umierała dużo wcześniej. A powodem była chyba pazerność właścicieli którzy wynajmowali lokale.Zaczęły na potęgę powstawać oddziały banków, firm pożyczkowych i innych na co dzień nie potrzebnych instytucji. Znikały dawne butiki i inne sklepy. Więc co raz rzadziej tam zaglądałem. Pamiętam, że bardzo długo temu zjawisku opierał się sklep ze słodyczami (u góry koło Polini) do którego zawsze zaglądałem od dziecka. Jednak i ten się poddał. Wybudowanie Riwiery było już tylko gwoździem do trumny.

      • 0 0

  • Dzisiejsza informacja (2)

    Pojawiają się pierwsze doniesienia dotyczące decyzji Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej dla lotniska w Gdyni-Kosakowie. Według nieoficjalnych informacji Polskiego Radia zostanie ona ogłoszona na początku przyszłego tygodnia i będzie ona negatywna.

    Na chwilę obecną jest jedynie decyzja szefów gabinetów komisarzy, którzy uznali, że finansowe wsparcie na przekształcenie lotniska z wojskowego w cywilne zostało przyznane niezgodnie z unijnymi zasadami. Oznacza to nakaz zwrotu pieniędzy, a jednocześnie zdaniem wielu ekspertów branży lotniczej plajtę spółki zarządzającej lotniskiem i w konsekwencji plajtę całego projektu. Chodzi bowiem o kwotę sięgającą 100 milionów złotych.

    • 8 4

    • to przypomnienie medialnego tańca radości, jaki uprawiał Adamowicz

      po decyzji KE na temat lotniska oraz decyzji (negatywnej) rządu RP na temat OPAT. Te zdarzenia dzielił może miesiąc...
      Po latach sprawę "odkręcono" ale to "pyrrusowe" zwycięstwo.

      • 0 0

    • bzdura i kłamstwo na resorach

      jed dokładnie odwrotnie

      • 0 1

  • Powstała z morza i marzeń (2)

    a rozpieprzy ją Unia i NATO.

    • 16 7

    • witamy agenta KGB na forum

      znów ten sam bełkot o niedobrej unii i ukochanej rosji

      • 0 0

    • Tak jest!

      Z pomocą Unii załatwiono Stocznię, a NATO załatwia MarWoj

      • 2 0

  • urodziny (1)

    Gdynia piękne miasto, tylko rządzących ma do niczego. Pora odejść : Śzcurek, stasiak, guść i reszta tej ekipy. To już starzy ludzie i myślą po staremu. Gdyni potrzebna nowa krew, która nie narażałaby mieszkańców na wielomilionowe długi i śmieszność. Pozdrawiam wszystkich Gdynian 100 lat (bez samorzadności śzczurka).

    • 17 7

    • znów ruska klawiatura cię zdradziła Edzio

      no i oczywiście czapka uszatka
      i ciągnący się za tobą spadochron

      • 0 1

  • PYTANIE (3)

    Czy port morski leży na terenie dawnej GDYNI czy na OKSYWSKICH PIASKACH.
    Granica Gdyni była przecież w okolicy obecnej ulicy Portowej.
    Czy nie należy pisać o PORCIE W OKSYWIU i MIEŚCIE GDYNI?

    • 13 7

    • mój Boże! (2)

      Czy ty sie zajmujesz tez zagadnieniem, ile diabłów miesci sie na łebku szpilki?

      • 3 1

      • Gdynia (1)

        Fakty się liczą i warto je znać.
        Ucz się gimnazjalistko...

        • 1 3

        • debil

          • 0 0

  • (2)

    bawia mnie opinie gdynian, ktorzy wysmiewaja "gdanszczan", ktorzy w wagonach przyjechali. Ze niby malo jest rdzennych mieszkancow. Tyle razy mowie i artykul jest potwierdzeniem, gdynian jest jeszcze mniej. Z tego prostego powodu, ze do Gdyni, budowac miasto, naplywali ludzie zewszad. NAwet z terenow obecnej Ukrainy. Drodzy mieszkancy, przestancie zatem wypominac wiekszemu sasiadowi pochodzenie, spojrzcie na siebie.

    • 20 10

    • co ty bredzisz?

      chyba jest odwrotnie

      • 0 0

    • wypomina takie rzeczy jakaś gawiedź, a nie gdynianie

      gdynianie mają ważniejsze sprawy niż dokopywanie gdańszczanom

      • 5 2

  • Komunikacja w Gdyni jest wspaniała (9)

    Uważam, że komunikacja w Gdyni funkcjonuje wspaniale. Autobusy z klimą, niskopodłogowe, punktualne. Tramwaje też a szczególnie te nowe z Pesy też mi się podobają. No i biletomaty i elektroniczne tablice informacyjne na przystankach. Chociaż powinno byc ich więcej. Tak trzymać.

    • 26 4

    • tak, komunikacja w Gdyni jest jedną z lepszych w kraju

      zawsze zresztą była

      • 0 0

    • Tramwaje ?

      Gościu z tym to troszke przesadziłeś
      Po za tym ok !

      • 1 3

    • Tramwaje czy trolejbusy?

      • 2 0

    • skad ty piszesz? Zdradziłeś sie.

      tramwaje w Gdyni??? Chyba latem -wodne.Jakie Pesy?

      • 3 0

    • Niezły dowcip

      Jak na poziom gdańskich miłośników komunikacji miejskiej, niezły.

      • 4 2

    • Pomylil sie Pan. (1)

      Nie wiem o jakim miescie Pan pisze w kontekscie autobusów, ale tramwaje jezdza w Gdańsku, tak samo w Gdańsku sa biletomaty i elektroniczne tablice na przystankach. Rozumiem, kazdy moze sie pomylic, ale to troche krzywdzące.

      • 5 2

      • Tiaaaa

        A takie trudne slowo jak sarkazm znasz ?

        • 6 2

    • nie to co futmanka co?

      • 4 0

    • hehehe

      No tramwaje bez zarzutu to fakt. Ostatnio jechalem tramwajem z Witomina na Pustki, to doslownie 5 minut sie zeszlo....warto zanzaczyc, ze w tym roku skoncza w koncu budowe metra. Pierwsza linia z Orlowa do Kosakowa, ma byc uruchomiona na dniach !

      • 20 4

  • GDYNIA to ta nowocześniejsza część trójmiasta..... (5)

    • 34 12

    • (1)

      Faktycznie
      Nowoczesność aż przytłacza... Dar Pomorza, Błyskawica i blokowiska z szeregówkami wkoło.
      Tandeta.
      A reszta jak w każdym polskim mieście: galerie handlowe, biedronki, lidle.

      • 9 8

      • w głowie masz tandetę pijany mistrzu bełkotu i trolowania

        idź się nażryj prosa,
        może ci trzęsawka przejdzie

        • 1 0

    • Pasuje (2)

      Gdansk tysiac lat historii, miasto sy,mbol, Sopot - kurort, Gdynia przyklad polskiego modernizmu, symbol dwudziestolecia miedzywojennego. mysle ze to akceptowalny konsensus, dla mieszkancow Trojmiasta.

      • 21 2

      • (1)

        Brzmi jak z tandetnej ulotki ze środków UE.
        A rzeczywistość jest bardziej brutalna.

        • 3 12

        • i znów czerwona prostytutko przyczołgałaś się tutaj i skomlesz?

          do budy poszła won pisowska, ujadająca wszo

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku w Gdyni powstał pierwszy kościół?

 

Najczęściej czytane