• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański dworzec otwarto 120 lat temu

Rafał Borowski
28 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dworzec na fotografii z 1916 r. Żadna z widocznych w tle kamienic nie istnieje. Dworzec na fotografii z 1916 r. Żadna z widocznych w tle kamienic nie istnieje.

W środę, 28 października, mija dokładnie 120 lat od chwili oddania do użytku dworca, który funkcjonuje obecnie pod nazwą Gdańsk Główny. Jeden z najpiękniejszych tego rodzaju obiektów w Polsce przechodzi właśnie kapitalny remont, który ma celu przywrócenie mu pierwotnej formy. Zgodnie z harmonogramem remont powinien zakończyć się do grudnia 2021 r.



Jak często korzystasz z dworca PKP Gdańsk Główny?

Dworzec kolejowy przy ul. Podwale Grodzkie w Gdańsku - wówczas pod nazwą Danzig Hauptbahnhof - został wybudowany w stylu neorenesansowym, a dokładnie gdańskiego renesansu niderlandzkiego. Efekt ten osiągnięto m.in. poprzez połączenie czerwonej ceramiki z ozdobnymi detalami architektonicznymi wykonanymi z piaskowca.

W tym stylu powstały także inne reprezentacyjne gmachy wybudowane na przełomie XIX i XX stulecia, np. siedziba Rady Miasta, siedziba gdańskiego oddziału Narodowego Banku Polskiego czy nieistniejący hotel Danziger Hof.

W miejscu fosy i wałów



Dworcowy kompleks powstał według projektu trzech architektów: Alexandra Rüdella, Paula ThoemeraGeorgia Cuny'ego, a jego budowa rozpoczęła się w 1894 r. Powstał na obrzeżach Starego Miasta, na terenach, na których znajdowała się część wałów obronnych oraz fosy.

- Główny budynek, jako część reprezentacyjna całego kompleksu dworcowego, nosił wówczas miano "budynku powitalnego". Obsługiwał on podróżnych przybywających do Gdańska, który wówczas był stolicą prowincji Prus Zachodnich. W budynku znajdowały się: wysoka hala z okienkami kasowymi, przechowalnia bagażu, budki telefoniczne, urząd telegraficzny, komisariat policji, wspólne poczekalnie dla klas I i II, jak również osobne dla klas III i IV, umywalnie, toalety, bufet, a nawet poczekalnia dla VIP-ów. Charakterystyczną cechą dworca była również dominanta architektoniczna w postaci prawie 50-metrowej wieży zegarowej, pełniącej wtedy również funkcję wieży ciśnień - informuje Magdalena Grosik z biura prasowego spółki PKP SA.
Czytaj również: Historia wieży Dworca Głównego PKP w Gdańsku

Pisaliśmy już w artykule o historii dworcowej wieży, że charakterystyczny kształt nie jest przypadkowy. Strzelisty hełm, u nasady którego znajdują się cztery małe, narożne wieżyczki, jest wariacją na temat zwieńczenia jednego z największych zabytków Gdańska, czyli kościoła św. Katarzyny.

Dworzec powstał w miejscu, gdzie znajdowały się dawne obwarowania: fosa i wały. W tle widoczny budynek przy ul. 3 Maja, w którym do niedawna siedzibę miał Urząd Pracy. Dworzec powstał w miejscu, gdzie znajdowały się dawne obwarowania: fosa i wały. W tle widoczny budynek przy ul. 3 Maja, w którym do niedawna siedzibę miał Urząd Pracy.

Poważne uszkodzenia wiosną 1945 r.



Oddanie dworca do użytku nastąpiło 28 października 1900 roku, zaś oficjalne otwarcie dwa dni później. 120 lat później spółka PKP SA - do której należy dworzec - realizuje właśnie kapitalny remont obiektu, dzięki któremu odzyska on swój pierwotny wygląd. Warto pamiętać, że pod koniec II wojny światowej kompleks uległ poważnym uszkodzeniom, m.in. spłonęła wówczas hala główna.

Czytaj również: "Kuzyni" dworca Gdańsk Główny

- Zniszczenia odbudowano w latach 1947-1950 według planu inż. architekta Kamila Lisowskiego, który nie uwzględnił już spadzistych dachów nad północnym skrzydłem. Na przestrzeni lat pojawiło się wiele koncepcji przebudowy dworca. Kilkukrotnie jego wnętrze ulegało zniszczeniom albo kosmetycznym zabiegom upiększającym, niewiele mającym wspólnego z jego pierwotnym projektem. Dlatego obecna modernizacja dworca jest realizowana w oparciu o ścisłą współpracę z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Chodzi o to, żeby przywrócić obiektowi jego dawny blask - kontynuuje Grosik.
Dworzec wkrótce po zakończeniu działań wojennych. Dworzec wkrótce po zakończeniu działań wojennych.

Jak zmieni się dworzec?



Renowacji są poddawane nie tylko sam budynek dworca, ale także jego najbliższe otoczenie, w tym elewacja 50-metrowej wieży oraz część tunelu podziemnego. Jednym z najbardziej widocznych postępów remontu jest nowe, wzorowane na oryginalnym pokrycie dachu. Z ulicy można dostrzec geometryczne wzory z kolorowych dachówek i rzeźbiarskie detale dekarskie.

- Ponadto historyczny wygląd odzyska stolarka okienna. W holu dworca odtworzone zostaną dębowe witryny kasowe i sklepowe oraz oświetlenie wzorowane na historycznym. W wystroju holu interesującymi elementami będą zrekonstruowane witraże w wielkopowierzchniowych naświetlach hali głównej oraz kartusze pomorskich miast. Nad nowo projektowanym pionem komunikacyjnym z poziomu 0 do poziomu -1 prowadzącym do węzłów sanitarnych i strefy poczekalni wykonana zostanie przeszklona kopuła doświetlająca - uzupełnia Grosik.
Przebudowa dworca Gdańsk Główny jest dofinansowana ze środków unijnych. To największa inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Zgodnie z harmonogramem prace remontowe powinny zakończyć się do grudnia 2021 r.

Zobacz kolorowy dach dworca z lotu drona

Miejsca

Opinie (100) 7 zablokowanych

  • dach

    Kolorowy dach to lipa. Takiego nie było 120 lat temu.

    • 4 2

  • Ciekawe czy mc donalda ponownie odtworzą???wolalbym cos ekskuzywniejszego (1)

    • 3 3

    • czyli mc Donald plus

      • 0 0

  • (2)

    Wzór odtworzony na dachu dworca byłby ładniejszy gdyby miał bardziej stonowane kolory i był mniej pstrokaty. Obecnie wygląda jak gigantyczna pisanka...

    • 16 8

    • szybko wyblaknie (1)

      • 3 0

      • dokladnie szybko wyblaknie,bo to napewno tani material,no i z czasem bedzie brudne.

        • 0 0

  • Dlaczego (1)

    Dlaczego na mapach google , zbliżając widok na dworzec kolejowy w Gdańsku nie ma na mapie loga PKP a jest logo DB - Deutsche Bahn - czyli nazwa Niemieckich linii kolejowych. Czy to nie jest skandaliczne?

    • 6 3

    • faktycznie!

      Pewnie z tego samego powodu, dla którego w pewnym czasie remontowane składy Regio zaczęto małować na czerwono... ;)

      • 0 0

  • (1)

    Cyba przegięli z kontrastem. Oryginał nie był tak pstrokaty. Taki obecny akcent wszedł w kicz. Trzeba będzie patynować jakąś szprycą.

    • 12 4

    • Czy naprawdę tak trudno zrozumieć, że na początku XX wieku nie było kolorowych fotografii - a to, co widzimy, to podkolorowane zdjęcie nie odzwierciedlające rzeczywistości?

      • 0 0

  • ....... (2)

    To jest stary dworzec, zabytek i takim powinien pozostać, a Gdańsk potrzebuje nowoczesnego zintegrowanego dworca z prawdziwego zdarzenia, taki jak np. jest w mieście Łodzi, mimo, że w tym mieście także rządzi lewaczka i to z wyrokiem sądowym, ale lewaczka Pani prezydent miasta Gdańska woli zajmować się tylko ideologią oraz walką z polskim rządem, bo ona jak to wynika z treści jej wywiadów prasowych nie czuje się Polką, a nie zajmuje się dobrem gdańszczan i miasta Gdańska. Kolejna tragedia to dworzec autobusowy. Niestety Gdańsk jest zacofany technicznie i to od zawsze, a całe Śródmieście plus Wrzeszcz, Nowy Port i inne stare dzielnice, to w większości rozpadające się riuny budynków i dziurawe jezdnie oraz krzywe i popękane chodniki. O innych sprawach nie wspomnę.

    • 10 22

    • Dworce kolejowe nie są w gestii miasta - to są inwestycje PKP.
      I wskaż wywiad, w którym prezydent Gdańska deklaruje, że nie jest Polką.
      Gdańsk "zacofany technicznie od zawsze"? Czyli od kiedy? Może od X wieku? Dużo Ci płacą za takie wpisy?

      • 2 0

    • Poproszę o inne sprawy. Doprowadźmy rzecz do końca

      • 2 0

  • Gdański dworzec otwarto 120 lat temu (1)

    i mniej więcej od ok 118 lat trawa tam remont :)

    • 19 10

    • chyba fake news jak orędzia Pinokia

      • 0 0

  • Podwale, Wały...

    tak powinny wyglądać jak pierwsza pocztówka uwieczniła.
    Wszystko do Bramy Wyżynnej do przebudowy lub wyburzenia.

    • 4 0

  • Kiedyś to się budowało (1)

    • 65 1

    • i ile to już lat stoi

      • 1 0

  • Gdańsk od 3 lat sie cofa nawet za Adamowicza było lepiej (5)

    • 28 53

    • (4)

      Remont naszego pięknego dworca nazywasz cofaniem się? A co byś chciał na jego miejscu? Pewnie łaaał szkło beton i neony? xD

      • 9 2

      • Zapewne chcialby kosciol

        • 1 1

      • Remont dworca PKP nie jest z kasy miasta... (1)

        • 6 0

        • A ty dalej sam na swoje posty odpisujesz..

          • 1 2

      • Dworzec PKS bis

        • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Który ze statków został zbudowany jako pierwszy w powojennej Polsce?

 

Najczęściej czytane