- 1 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (23 opinie)
- 2 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (56 opinii)
- 3 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (19 opinii)
- 4 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (76 opinii)
- 5 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (222 opinie)
- 6 Nietypowa willa prezesa banku nad miastem (56 opinii)
Gdańsk chce kupić zabytkowy tramwaj z Danziger Waggon Fabrik
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku chce wzbogacić swój historyczny tabor o kolejny tramwaj. Tym razem byłby to produkt przedwojennej Gdańskiej Fabryki Wagonów (Danziger Waggon Fabrik), serii Tw269.
- Z naszych informacji wynika, że w Polsce zachowały się jeden-dwa egzemplarze tego typu. Taki wagon byłby naszą perełką, ale wszystko zależeć będzie od wyceny właściciela i kosztów modernizacji - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.
Czytaj też: 140 lat temu pojechał pierwszy tramwaj w Gdańsku
Największy gdański przewoźnik na razie nie chce mówić o sumie pieniędzy, jaką ma zarezerwowaną na pozyskanie kolejnego historycznego tramwaju. Wynika to z faktu, że zamówienie jest nietypowe, w dodatku byłoby w całości finansowane ze środków własnych.
- Tramwaj z pewnością stanowiłby uzupełnienie pozostałych historycznych pojazdów i podobnie jak one służyłby głównie turystom podczas wakacyjnych przejazdów oraz na wynajem [ZKM wynajmuje pojazdy np. na ceremonie ślubne - w ub. r. zarobił na tym 55 tys. zł - dop. red.] - dodaje Wojtkiewicz.
Pojazd, który chce pozyskać ZKM, to dwuosiowy wagon o konstrukcji stalowo-drewnianej. By spełnić warunki przetargu, do Gdańska dotrzeć musi już po kompleksowej renowacji. Jego konstrukcja powinna być odnowiona z możliwie największym wykorzystaniem zachowanych części i podzespołów. Gdyby udało się zawrzeć umowę, pojazd cieszyłby gdańszczan i turystów już w przyszłym roku.
Wagony serii Tw269 zostały wyprodukowane w liczbie zaledwie sześciu sztuk w 1930 r. Tw269 stanowi numer taborowy, od którego wprowadzono daną linię tramwajów.
- Wagony te powstały z myślą o obsłudze trasy z Łąkowej do nowej wówczas krańcówki w ciągu al. Legionów . Można je było spotkać w Gdańsku jeszcze w latach 50-tych. Później zostały przebudowane na wagony gospodarcze, a następnie w większości zezłomowane. Dwa pojazdy trafiły wówczas do Krakowa - uzupełnia Sebastian Zomkowski, na co dzień zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów, a prywatnie pasjonat komunikacji miejskiej oraz jej historii.
Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana
Miejsca
Opinie (139) 6 zablokowanych
-
2014-02-17 16:20
prawda (1)
Frei Stadt Danzig nalezy przywrocic odseparowac sie od slabego polandowa
- 12 6
-
2014-02-17 18:09
Z niemcami trzymasz ?
Uwazaj bo cie na łyso ogolą !
- 2 7
-
2014-02-17 17:55
Danzig
i wszystko jasne.
- 10 1
-
2014-02-17 17:45
Gdańsk zadłużony na 1,3 MILIARDA zł, ale co tam, kupujcie!
Niesamowite.
- 8 12
-
2014-02-17 17:12
Odbudować Gdańską Fabrykę Wagonów!
- 6 0
-
2014-02-17 17:05
"zachowały się jeden-dwa "
tak więc ile? Oto pytanie.
- 3 0
-
2014-02-17 16:52
powinniśmy dbać o historię naszego państwa-miasta
- 4 3
-
2014-02-17 16:35
teraz ja
I to jest dobry pomysł.
- 5 2
-
2014-02-17 14:43
pomysl dobry (1)
Tylko że takie coś to na końcu a nie początku odbudowy historycznego miasta. Teraz mamy zapaść architektoniczną i do tego taki tramwaj. Wszystko pod leminga bo wybory blisko
- 6 3
-
2014-02-17 16:28
Póki co to nawet nie ma jakieś konkretnej turystycznej trasy...
- 3 1
-
2014-02-17 16:07
Jaka krańcówka?! To nie Łódź!
Jeszcze tylko "migawki" brakuje.
- 5 1
-
2014-02-17 16:03
Lechia - Wisła dwa bratanki
może jakoś uda się dogadać....
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.