• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ta trasa poprowadziła tramwaje na samą plażę

rb
26 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (141)
Zakończenie torów tramwajowych w pobliżu nieistniejącego dziś mola w Brzeźnie. Zdjęcie z lat 30. XX wieku Zakończenie torów tramwajowych w pobliżu nieistniejącego dziś mola w Brzeźnie. Zdjęcie z lat 30. XX wieku

122 lata temu uruchomiono nową, jednotorową linię tramwajową z Wrzeszcza przez ul. Chrobrego do Brzeźna. Przetrwała dokładnie 60 lat.



Chciał(a)byś żyć w Gdańsku z początku XX wieku?

26 maja 1901 roku firma Danziger Elektrische Strassenbahn (DES) uruchomiła połączenie między plażą w Brzeźnie i placem Komorowskiego (Max-Halbe-Platz), przez ul. Chrobrego (Brösener Weg).

Zabrakło jednak środków na budowę ostatniego odcinka, zlokalizowanego przy dzisiejszym skrzyżowaniu ul. Ludwika Waryńskiego (Brunshöferweg) z ul. Białą (Weißer Weg). Powstał on później.

Mijanka tramwajowa na ul. Oliwskiej w Nowym Porcie. Zdjęcie wykonano ok. 1903 r. Mijanka tramwajowa na ul. Oliwskiej w Nowym Porcie. Zdjęcie wykonano ok. 1903 r.
Natomiast w tym czasie już od roku (9 lipca 1900 r.) istniał odcinek łączący Brzeźno z Nowym Portem, a więc tramwaje mogły odtąd kursować z Nowego Portu do Wrzeszcza.

64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej 64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej
W wyniku walk o Gdańsk w 1945 r. trasa została zniszczona. Odtworzono ją w nieco ponad rok po wojnie.

27 lipca 1946 r. przywrócono ruch z ul. Waryńskiego we Wrzeszczu, przez ul. Chrobrego i Brzeźno do Nowego Portu. Dwa tygodnie później - 10 sierpnia - już cała ta trasa została przywrócona do użytku. Obsługiwała ją wówczas linia nr 5.

Trasa z Wrzeszcza przez Brzeźno do Nowego Portu. Grafika pochodzi z książki Sebastiana Zomkowskiego pt. "Tramwajem przez Gdańsk", Gdańsk 2015. Trasa z Wrzeszcza przez Brzeźno do Nowego Portu. Grafika pochodzi z książki Sebastiana Zomkowskiego pt. "Tramwajem przez Gdańsk", Gdańsk 2015.
Zakładano, że w latach 1951-52 linia zyska drugi tor oraz że zostanie połączona z al. Grunwaldzką (od pl. Komorowskiego). Jednak nie zdobyto na to kredytów i trasa nie została rozbudowana.



W latach 1961-62 rozbudowywano układ torowy na obecnej al. Hallera w kierunku Brzeźna. 30 lipca 1961 r. tramwaje pojechały po raz pierwszy nową, dwutorową trasą od pętli Kolonia Uroda do ul. Gdańskiej w Brzeźnie. Tym samym biegnące praktycznie równolegle torowisko na ul. Chrobrego stało się zbędne i zdemontowano je.

Ta jednotorowa linia zniknęła więc z krajobrazu Gdańska dokładnie 60 lat po jej uruchomieniu.

95 lat trasy tramwajowej na Stogi 95 lat trasy tramwajowej na Stogi
rb

Opinie (141) ponad 10 zablokowanych

  • Mówili że będą wyburzać niektóre budynki na Zaspie (10)

    bo inteligencja się wyprowadziła i żeby patologi nie było jak w niektórych dzielnicach.Dzisiaj grupa deweloperów za "przyzwoleniem" wciska budynki w każde miejsce między blokami kosztem architektury,zieleni i placów zabaw.Gdańsk staje się gruzowiskiem zalewanym w czasie deszczu bo ziemi brakuje żeby go odprowadzić.

    • 122 20

    • (1)

      Nie tylko Gdańsk. To problem praktycznie każdego miasta i wsi graniczących z większymi ośrodkami. Wczoraj jechałem Starogardzką po jajichś 10 latach. Teren nie do poznania. Blokowiska i dźwigi w polu.

      • 12 4

      • Pamiętam jak jeździłem Starogardzką do dziadków na wsi i podziwiałem pola i lasy

        Dzisiaj widok mnie przeraża bo to nie miasto ani nie wieś już.

        • 10 1

    • Podziekuj rządzacym, za wprowadzenie ustawy blokującej budowę mieszkań na terenach rolniczych. Dzieki temu działaniu mamy własnie takie systacje i takie ceny za metr.

      • 5 5

    • Za zalewanie trzeba podziękować hektarom betonowych parkingów na górnym tarasie (1)

      I dachom magazynów i marketów, w które przecież też deszcz nie wsiąka.

      • 8 5

      • Dwa makiety 1000 budynków a ty tylko ich dachy zauważasz.

        • 3 5

    • Tramwaje na plaży to jest super pomysł (1)

      Nie trzeba szukać miejsc parkingowych.

      • 5 0

      • Reaktywacja kolejki SKM

        Powinna być reaktywowana kolejka SKM z Gdańska Głównego przez Nową Letnicę do Brzeźna!

        • 5 1

    • Tak jest! Niech żyje eksurbanizacja!

      Budować na obrzeżach, rozlewać miasto po okolicy, sprawdzony przepis na korki i kulturalne pustynie.

      • 4 2

    • A kiedy na Zaspie mieszkała "inteligencja" ? (1)

      • 1 4

      • Za komuny.

        • 0 0

  • Napewno brakuje tamtejszej zieleni, spokoju, uwaznosci na czlowieka. Tempo zycia bylo duzo wolniejsze, mniej nerwowe i to mi sie podoba. Ludzie zyli blizej siebie, nie obok siebie, chyba bylo mniej wrogosci.

    • 22 2

  • Opinia wyróżniona

    Artykul super. Prosba o kolorowanie zdjec (10)

    Sa serwisy ktore koloruja zdjecia. Efekty sa super

    • 30 194

    • Znajdź program w necie,

      takowe są i sobie koloruj sam. Mnie się podoba takie, jakie jest zamieszczone w artykule.

      • 79 2

    • (1)

      Mi też to przeszkadza dlatego drukuje i koloruje samemu. Drukuje po 3 sztuki bo fantazje mam sporą, jeden obrazek a różnie malowany daje mnóstwo frajdy.

      • 7 20

      • Jak zrobisz niebo różowe a trawe niebieska to zamieść taka fotke tutaj.

        • 5 2

    • to nie przedszkole żeby się w kolorowanki bawić (1)

      to jest artykuł dla dojrzałych ludzi a nie dzieci, pokazują zdjęcia historyczne w oryginale i to jest najlepsze a nie jakieś sztuczne, udawane kolorowanie

      • 40 0

      • Jak nie przedszkole skoro większość tu piszących to jeszcze dzieci?

        • 5 1

    • Ale po co??

      • 24 0

    • cały urok właśnie....

      • 12 0

    • Grafik

      Instaluj Gimpa i koloruj portalowi za darmo

      • 8 0

    • kololowe kledki,w pudełeczku noszę.Kololowe kledki,bardzo lubią mnie....

      kololowe kledki,kiedy je poploszę,pokololują wszystko,to co chcę....

      • 6 1

    • tylko po co .?To są autentyczne zdjęcia a nie podrasowana lala.

      • 8 0

  • Oj przydałaby się taka trasa wzdłuż chrobrego, plac Komorowskiego aż do Wrzeszcza (albo dalej na morenę)

    • 14 1

  • Już

    Niech zrobią tramwaj do mola ...

    • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    Kiedyś tramwaj jeżdził blisko miejsc gdzie mieszkają ludzie (30)

    Ale przełomowa myśl urbanistyczna lat 70 wyniosła linie tramwajowe na wyspy odcięte dwu-trzy pasmowymi trasami (żeby tylko, skrzyżowania wciąż puchną prawoskrętami). Dzięki temu na tramwaj ciężej się dostać, droga na przystanek powrotny zajmuje 5 minut ale przynajmniej kierowcom jest wygodniej.

    • 120 66

    • nie no, super pomysł, tramwaj pod blokiem (12)

      20 lat tak mieszkałem i więcej nie chcę - hałas i wstrząsy. Ale pod Twoim blokiem możemy puścić tramwaj czy akurat pod Twoim to nie? :)

      • 44 12

      • To ciekawy temat

        możnaby popytac ludzi mieszkających na Mazurskiej, tam gdzie tramwaj przejeżdzą pod oknami, co dla nich istotniejsze; plusy przystanku przy klatce, czy tez minusy hałasowania tramwaju. To by wiele wyjaśniło

        • 36 1

      • Tak, jest to super pomysł!

        • 2 4

      • Inne torowisko i predkosc (7)

        Tramwaj powinien wjeżdżać do dzielnic i tam jeździć wolno i cicho a nadrabiać pomiędzy dzielnicami w bezpiecznych szybkich tunelach na wzór metra ale dużo tańszych czyli z otwartych.

        • 9 14

        • (5)

          tylko, że to nie ma sensu. Tramwaj na szynach w mieście to przeżytek - 120 lat temu to było coś nowego, aktualnie możliwości sądużo większe. Dużo tańsze i lepsze są autobusy (np. z napędem CNG lub nawet trolejbusy) - system BRT, czyli Bus Rapid Transport.

          • 6 21

          • Pod warunkiem ze wszedzie bylyby buspasy (1)

            • 5 1

            • Czyli 30% a czasami 50% przepustowości wyłączone z użycia.

              • 1 0

          • Nie jest to prawdą.

            Tramwaje są bardziej ekologicznym środkiem transportu, zapewniają większe przepływy pasażerów, jeden wozokilometr kosztuje mniej niż w autobusie, a tor tramwajowy zabiera na szerokość mniej miejsca niż buspas czy pas jezdni.

            • 8 2

          • tak tak BRT oczywiscie, normalnie jakbysmy byli metropolia. nie wspominajac o polozeniu gdanska

            i mozliwosci finansowych

            • 0 0

          • No i autobusy są bardziej punktualne bo przeskakują nad korkami nieprawdaż?

            • 1 0

        • dziękuję za tę garść fascynujących informacji ale mowiąc szczerze panie boczek, mam to w

          • 0 1

      • Poproszę

        • 1 0

      • ej no weź, koleś myślał że zabłyśnie i udało mu się zdobyć ponad sto łapek w górę. ale pewnie mieszka na mackowych

        albo w podobnym miejscu gdzie tramwaj widzi tylko jak wybierze sie z rodzina na zakupy do centrum

        • 0 1

    • Czy aby na pewno mieszkasz w Gdańsku ? (3)

      Linie tramwajowe projektuje się blisko osiedla ale nie przez osiedle.
      Zapytaj mieszkańców Nowego Portu czy są zadowoleni, że pod samym domem kursują tramwaje.

      • 31 4

      • Lepiej mieć pod oknem tramwaj niż sześć pasów autostrady (2)

        Jakoś nie slychac, żeby mieszkańcy Brzeźna czy NP się skarżyli. Ja mieszkałem kiedyś w Oliwie na Obrońców Westerplatte, tramwaj kilkanaście metrów od domu, było bardzo spoko.

        • 4 4

        • Jakie to odkrywcze! Na miarę Kolumba! Faktycznie w NP nie ma autostrady...

          • 2 0

        • autostrada w nowym porcie albo brzeznie? chlopie po co tam autostrada?

          wez sie walnij w łeb.

          • 1 0

    • Lepiej jakby tramwaj stal w korku z autami? (1)

      • 10 6

      • ruch aut można kierować na inne drogi/ ulice miejskie

        skądinąd najważniejsze okazuje się wdrażanie programu stopniowego uwalniania kolejnych ulic i placów miasta od jeżdżących i parkujących samochodów. Bez zadbania o radykalną poprawę komfortu i bezpieczeństwa warunków docierania do przystanków tramwajowych przez pieszych i rowerzystów korzystna zmiana zachowań komunikacyjnych nie nastąpi.

        • 6 7

    • O nie, 5 minutowy spacer! (1)

      A kierowców wyzywacie od grubych leni... Czy taki tramwaj powinien się zatrzymywać pod każdym blokiem, czy np. pod co drugim? Jak długo zajmowałaby trasa wijąca się przez całe blokowisko? A znając dzisiejsze normy bezpieczeństwa, czy teraz na całym blokowisku byłoby pełno świateł i rogatek?

      • 18 12

      • No błagam, a jak nazwać kogoś kto musi parkować pod samym okienkiem bo 100 m przejść za daleko

        Pierwsi jesteście, żeby wysyłać ludzi na dłuższe spacery wzdłuż ruchliwych ulic, ale na pod marketem to trzeba stanąć pod samymi drzwiami, najlepiej na miejscu dla niepełnosprawnych. A na wielopiętrowych parkingach na drugi czy trzeci poziom też nie łaska, widać ładnie w galeriach handlowych

        • 6 1

    • Najpierw powinno się budować torowisko

      Kiedyś ludzie chcieli mieć tramwaj jak najbliżej domu, dziś już tak nie jest. Przykład: protesty we Wrzeszczu, w związku z budową nowej trasy tramwajowej. W efekcie często najpierw się buduje nowe tory (np. PKM), a jak już powstaną, to deweloperzy budują w pobliżu osiedla - przykład: budynki w pobliżu PKM Jasień. Takie podejście jest zdecydowanie lepsze, bo nie wciska się nikomu na siłę torów. To ludzie decydują, czy chcą mieszkać obok lini kolejowej/tramwajowej, czy nie. Ewentualnie powinna być informacja o tym, jakie inwestycje drogowe będą na danym terenie w przyszłości prowadzone. Wbrew pozorom da się to przewidzieć.

      • 10 7

    • To nie była "myśl urbanistyczna" to była "czerwona zaraza"! (2)

      • 1 13

      • Paradoksalnie, osiedla były projektowane przez komuchów bardzo dobrze. (1)

        Odstępy między budynkami były dość duże, starano się ustawiać budynki tak, żeby był dobry dostęp do światła słonecznego. Na każdym osiedlu był spory sklep spożywczy, przedszkole i szkoła podstawowa, często też przychodnia zdrowia. Ba! Szkoły stawiano tak (np. słynne tysiąclatki), że dzieci po drodze z domu do szkoły nie przechodziły przez żadną ulicę! W przestrzeniach między domami były boiska i place zabaw oraz zieleńce. Teraz liczy się kasa i nadźgać jak najwięcej budynków na małej działce.

        • 62 3

        • oczywiście masz rację. tylko komuchy zabierały ludziom ziemie, a deweloper musi sporo zapłacić za teren na ktorym

          zbuduje. zatem fajnie masz w mózgu, skoro chwalisz komuchów, co zabierali ludziom ich własność. mam pomysł. może tobie też wszystko zabierzemy i tam zaprojektujemy. ale co lepsze, zebrałeś tyle plusów, czy tam łapek. masakra tak pochwalac złodziejski ustrój co kradł i zabijał ludzi. pluję na was leszcze

          • 1 4

    • Dzisiaj ludzie protestują przeciwko budowie tramwaju blisko bloków. Z jednej strony chcą mieć dobrą komunikację ale jednak nie koło swojego budynku. Taki to paradoks.

      • 16 1

    • W Polsce lepiej tego nie robić, bo zostanie zrobione po polsku, czyli skopane.

      Są takie technologie, dzięki którym tramwaj jest bardzo cichym środkiem transportu, ale to kosztuje. Więc w Polsce miałbyś najtańsze rozwiązania, a tramwaje dudniłyby i piszczały dokładnie ludziom pod oknami. Nie życz tego nikomu, a sobie zwłaszcza. Wiem co piszę bo za komuny miałem tramwaj dokładnie pod oknami.

      • 2 1

    • Rozumiem że jesteś bardzo schorowaną

      Rozumiem że jesteś bardzo schorowaną osobą i najlepiej było by jak by tramwaj podjeżdżał pod Twój balkon, aby zabrać Ciebie z mieszkania. Na początku lat 1900 ten tramwaj był luksusem. A samochód był wyjątkowym luksusem. Tych którzy nie mieli na to pieniędzy, szli pieszo. To dobra metoda na przewietrzenie umysłu.

      • 1 1

    • Zgroza. Masz 5 minut do przystanku? Przecież powinien zatrzymywać się w nogach twojego łóżka.

      • 2 0

    • Nie zapominaj o obowiązkowym obskurnym przejściu podziemnym i co najmniej trzy etapowym przejściu dla pieszych.

      • 0 0

  • Patrząc na stare zdjęcia mam wrażenie, że nastąpił spory regres

    Niestety nic nie wskazuje na poprawę. Kiedyś linie tramwajowe docierały tam, gdzie mieszkają ludzie, czy tam gdzie chcą faktycznie dojechać. Dla przykładu tramwaje jeździły do Dolnego Miasta, czy do Oliwy pod Pachołek prawie albo nawet Długą i jak tu widać nawet na samą plażę. Było molo, dom zdrojowy, wieża widokowa z restauracją na Pachołku, park rekreacyjny na Biskupiej Górce. Dziś nawet ludzie wstydzą się myśleć, aby wrócić do tego, a co dopiero pójść o krok dalej niż te połączenia.
    Zamiast budować tramwaj przez Politechnikę żeby studenci wysiedli pod gmachem, to będą chodzić dookoła, bo kumuś brakowało wizji i determinacji.
    Nastała epoka małych, miałkich ludzi.

    • 15 2

  • Mam wrażenie że kiedyś (1)

    Jakoś lepiej potrafili wszystko skomunikować i to z dużym wyprzedzeniem

    • 15 3

    • ludzi było mniej,szczególnie bogatszych

      • 1 0

  • Ulica Długa

    bez kin straciła swoją duszę. Kino w Forum to jest bar, a nie kino. Przyszło mi żyć w jakichś głupich czasach, gdy nie ma kin, rowerami się jeździ po chodnikach, a panie chodzą w brudnych czarnych szmatach albo poszarpanych spodniach.

    • 15 3

  • na zdjęciu molo w Brzeźnie na właściwym miejscu (1)

    obecne molo nie należy do Brzeźna

    • 8 6

    • Obecne molo w Gdańsku jest w dzielnicy Brzeźno

      Wystarczyło w tym celu odpowiednio poprowadzić granicę dzielnic między Zaspą, a Brzeźnem. Czemu to służyło nie wiem.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Katalog.trojmiasto.pl - Muzea

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdzie odbył się pierwszy trójmiejski pokaz kinematograficzny?

 

Najczęściej czytane