- 1 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (77 opinii)
- 2 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (47 opinii)
- 3 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (76 opinii)
- 4 Następcy Haffnera wchodzą cali na biało (6 opinii)
- 5 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (85 opinii)
- 6 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (223 opinie)
Była pętla z wyjątkowym przejazdem, dziś jest park
porównać
Powstała prawie 100 lat temu, przetrwała prawie cztery dekady, w tym mroczne lata II wojny światowej, zaś jej charakterystyczną cechą było torowisko poprowadzone przez... środek budynku - tak wyglądała dawna pętla tramwajowa "Szymanowskiego" przy skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego. Dziś w tym miejscu jest plac zabaw, skwer i pomnik marszałka Piłsudskiego.
- W momencie powstania pętli "Szymanowskiego" tramwaje w kierunku Oliwy nie jeździły jeszcze dzisiejszą al. Wojska Polskiego, tylko skręcały z al. Grunwaldzkiej w ul. Szymanowskiego i następnie - śladem dzisiejszej ul. Zamenhofa - jechały w kierunku ul. Wita Stwosza - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku i autor książki Tramwajem przez Gdańsk.
Zobacz historyczną mapę Trójmiasta
Pętla Szymanowskiego, (wówczas "Langfuhr Kurve" tj. "Wrzeszcz zakręt") powstała w 1925 r. W pierwszym okresie korzystały z niej tramwaje linii 1 (do Śródmieścia), a parę lat po II wojnie światowej także 11 (do Przeróbki) i czasowo 12 (do Siedlec).
Był to czas sukcesywnego przekształcania ślepych krańcówek w klasyczne pętle, by przyspieszyć ruch tramwajów i w ten sposób ograniczyć liczbę zaangażowanych wozów i motorniczych, co też przekładało się na ograniczenie kosztów eksploatacji tramwajów.
- Na krańcówkach zakończonych ślepymi torami, w przypadku tramwaju z wagonami doczepnymi, dość czasochłonnym było przełączanie wagonów. Takie pętle powstały m.in. na Targu Węglowym w formie dużej pętli ulicznej i właśnie przy ul. Szymanowskiego. W 1927 r. podczas budowy nowej trasy na Stogi zamiast ślepej krańcówki powstała pętla na Stogach Plaży, w 1929 r. dwie duże pętle uliczne w Nowym Porcie, w 1942 r. pętla na pl. Inwalidów w Oliwie. Proces przekształcania ślepych krańcówek był kontynuowany stopniowo po 1945 r. Pętle powstały m.in. na Oruni, na Łąkowej, w Jelitkowie, na Siedlach, przy al. Legionów - wylicza Zomkowski.
Tramwaje przejeżdżały przez budynek
To co wyróżniało pętlę Szymanowskiego to projekt dużej bramownicy umieszczonej... w budynku, który powstał już po uruchomieniu pętli. Powstała ona, by rozwiązać problem kolizji z linią tramwajową, a tramwaje przejeżdżały dosłownie przez środek budynku.
Pętla funkcjonowała do początku lat 60. Był to czas intensywnego rozwoju dróg w Gdańsku. M.in. kończono wówczas kolejny etap poszerzania fragmentu al. Grunwaldzkiej.
- Torowisko tramwajowe w al. Grunwaldzkiej przesunięto, by zrobić więcej miejsca dla samochodów. Przy okazji odcięto wjazd tramwajów na pętlę. Funkcję tej pętli przejęła wcześniej powstała nowa pętla Ogrodowa (obecnie Strzyża PKM) przy zajezdni Wrzeszcz - dodaje Zomkowski.
porównać
2 km torów za 2 mln zł
Przebudowa alei (wówczas jeszcze ulicy) Grunwaldzkiej wraz z przełożeniem ruchu tramwajów na nowe torowisko nie umknęło uwadze ówczesnych dziennikarzy, którzy tak na łamach Dziennika Bałtyckiego opisywali ostatni etap prac:
- Prace związane z przerzucaniem tramwajów na nowe torowisko na ulicy Grunwaldzkiej są już na ukończeniu. Na nowej trasie tory tramwajowe będą się oczywiście znajdowały na środku ulicy, a po bokach będą biegły dwie jednokierunkowe jezdnie. Jest to inwestycja dla laika dosyć skromna. W rzeczywistości jednak budowa tych niecałych 2 km torów pochłonie ok. 2 mln zł. Zmieniono bowiem nie tylko same tory. Zmieniono także górną zasilającą sieć trakcyjną. Dotąd stosowane było zawieszenie płaskie (przewody umocowane na poprzeczkach), a ten stary typ zawieszenia sprawiał, że przewody przy różnicy temperatury, szczególnie latem, pod wpływem ciepła się wydłużały, wskutek czego powstawały zwisy. Nowa sieć, zawieszona elastycznie, umożliwia utrzymanie stałego naciągu i daje w efekcie mniejsze zużycie przewodów.
Plac zabaw i marszałek Piłsudski
Dziś po pętli na rogu Wojska Polskiego i Grunwaldzkiej pozostał punkt z zaznaczonym na mapie starotorzem. W miejscu, gdzie tramwaje jechały po łuku, zawracając w kierunku centrum, znajduje się plac zabaw.
W całości nie przetrwała też pierzeja budynków przez środek, których tramwaje wjeżdżały na pętlę. Tuż obok, przodem do klubu Żak, z cokołu spogląda na okolicę wyrzeźbiona z brązu postać marszałka Piłsudskiego.
Tramwaje też słychać. Ale już tylko te jadące po alei Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego.
Opinie (165) ponad 10 zablokowanych
-
2023-01-21 14:28
Przez Złotą i Zieloną Bramę też przejeżdżały tramwaje jeszcze w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku
W Gdańsku były bardzo różne i wyjątkowe rozwiązania komunikacyjne
- 13 0
-
2023-01-21 15:00
Marszałek ma przypasany przedmiot szablopodobny
- 1 0
-
2023-01-21 15:06
Apel do piszących opinie (2)
Nie ma sensu komentowanie negatywnych i nienawistnych wpisów nijakiego dr Svensona.
Jego rolą jest negacja obecnej rzeczywistości bez rzeczowego odniesienia do prawdy czy prawdziwej historii. Często zmyśla opowieści i kłamie żeby prowokować do komentowania.
Wystarczy żeby minusować jego wpisy a jak specjalnie napisze jakiś pozytywny to go ignorować. Jakakolwiek z takim człowiekiem nie ma sensu bo ma tutaj określone zadanie. Prawda nie jest w jego interesie.- 10 3
-
2023-01-21 15:07
Zabrakło słowa " polemika"
- 1 1
-
2023-01-23 18:58
To jest trol internetowy.
Pisze na każdym forum, zakładam, że ma dużo wolnego czasu na trolowanie, więc jest to jakiś stary Wiesiek na emeryturze, osoba o ograniczonych zdolnościach intelektualnych, g*wniarstwa nie obstawiam, bo ten portal nijak do nich nie przystaje.
- 0 0
-
2023-01-21 15:07
Park
miał być na Chełmie. Ale niestety jest blok w blok i blok w blok i jeszcze jeden blok. I jeszcze jeden. Bez dostępu do przestrzeni i światła.
- 7 1
-
2023-01-21 15:38
Dawac tramwaj z oliwy przez spacerowa do pkp osowa! (1)
- 2 3
-
2023-01-22 08:56
Osowa to nie Gdansk
To Pruszcz Gdański
- 0 2
-
2023-01-21 16:17
No fajniutkie.
Co do parku to świetnie, szkoda, że na razie taki sobie ten park, ale ważne, że miejsce jest zarezerwowane. Z czasem się go upiękni. Co do pomnika, to każdy historyk powie, że postać tego pana jest wcale nie taka złota. I to delikatnie mówiąc. A z pomnikami różnie bywa, doskonale to dzisiaj widać, a w przyszłości pewnie będzie widoczne jeszcze wyraziściej.
- 4 0
-
2023-01-21 16:38
Obok 11stki
tam tez była pętla 12stki jadacej stad na Siedlce (Kartuska). Biblioteka w budynku tez była. Tam wlasnie cumowały tramwaje.
- 6 0
-
2023-01-21 18:41
współczucie dla tych co tam mieszkali hałas dudnienie i jak przejcehał tramwaj to szklanki podskakiwały na stole
- 4 5
-
2023-01-21 19:38
Grunwaldzka
cała obsadzona wielkimi drzewami, ech...
- 8 1
-
2023-01-22 12:19
Nieznana historia Strzyży
Trochę nieznana historia Strzyży. Super.
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.