- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (68 opinii)
- 2 O morderstwie na jachcie i upartej nudystce (31 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 4 Te zabytki otwierają się po remontach (88 opinii)
- 5 Przymorze kiedyś i dziś. Porównujemy zdjęcia (145 opinii)
- 6 24-letnia Aneta Kręglicka w 1989 roku (97 opinii)
Był kiedyś dworzec kolejowy obok dzisiejszego stadionu żużlowego
Dokładnie 118 lat temu, czyli 16 sierpnia 1905 r., otwarto w Gdańsku stację kolei wąskotorowej. W miejscu, gdzie dzisiaj biegnie ul. Zawodników, między stadionem żużlowym a rynkiem Elbląska wybudowano dworzec z kasami i poczekalnią. Stacja istniała 70 lat.
Kolej wąskotorowa służyła do transportu towarowego, głównie buraków do pobliskich cukrowni. Korzystali z niej jednak także pasażerowie.
Od kolejki buraczanej do Gdańskiej Kolei Wąskotorowej
Ze stacji w Gdańsku pociągi odjeżdżały w kierunku Olszynki mostem zwodzonym nad opływem Motławy.
Dokąd jeździły pociągi kolei wąskotorowej?
Jeden pociąg jechał do stacji Lewy Brzeg Wisły, a po uruchomieniu promu także do Stegny i Sztutowa.
Drugi pociąg z Gdańska jechał do Giemlic przez Przejazdowo i Suchy Dąb. Z Giemlic odjeżdżał pociąg do Koszwał przez Cedry Wielkie.
W latach międzywojennych z gdańskiego dworca odjeżdżały wąskotorowe pociągi osobowe do Sztutowa, Giemlic i Cedr Wielkich.
Po wojnie wąskotorówka ruszyła w 1947 r.
Do zakończenia II wojny światowej stacja funkcjonowała pod nazwą Danzig Kleinbahnhof.
W 1945 r. nazwano ją Gdańsk Wąskotorowy. Została wówczas przejęta przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku z siedzibą w Nowym Stawie.
Ruch na stacji wznowiono w lipcu 1947 r., gdyż wycofujące się pod koniec II wojny światowej wojska niemieckie zatopiły część Żuław oraz zniszczyły zwodzony most, znajdujący się obok stacji nad Opływem Motławy, co wymagało napraw.
Groźny wypadek przyczyną zamknięcia lewobrzeżnej części kolei
Na początku lat 70. XX wieku władze kolejowe rozważały możliwość zamknięcia lewobrzeżnej części kolei wąskotorowej. Do tej decyzji ostatecznie przyczynił się wypadek autokaru i pociągu, do którego doszło 17 sierpnia 1973 r. w Przejazdowie.
Ostatecznie ruch zawieszono ostatniego dnia 1973 r., a stację fizycznie zlikwidowano w 1975 r. Jej teren został przejęty przez Państwową Komunikację Autobusową.
Na miejscu nieistniejącej stacji zlokalizowano targowisko Rynek Elbląska oraz strzelnicę Klubu Strzelających Inaczej.
Opinie wybrane
-
2023-08-16 07:52
Co roku jeździłem z ojcem na jeżyny kolejką na brzeg Wisły.
Jednego lata nie było to leżeliśmy przy przystanku w trawie i czekaliśmy na kolejkę,ktoś szczekał w pustą kankę dla jaj ,było wesoło i ludzie byli dla siebie mili.
- 165 2
-
2023-08-16 12:04
No to trzeba odbudować
To lepsza atrakcja turystyczna niż jakaś tam ścieżka rowerowa. Łatwiejszy też dojazd do Sobieszewa chociażby dla rowerzystów którzy nie dają rady dojechać
- 9 1
-
2023-08-16 08:28
Nie pamiętam żeby były toalety ale można było wyskoczyć zrobić swoje i dogonić.
- 70 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.