• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej

Michał Brancewicz
20 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (152)
  • Tramwaj linii nr 9 jadący przez Długą. Rok 1949.
  • Tramwaje na Długiej. Rok 1956.
  • Tramwaj linii nr 8 mija ul. Ławniczą, tym samym z Długiej wjeżdża na Długi Targ. Rok 1946.
  • Tramwaj na Długim Targu widziany z wnętrza Bramy Zielonej. Rok 1956.

20 maja 1959 roku, w związku z otwarciem torowiska na trasie W-Z, tramwaje zostały wycofane z Traktu Królewskiego. Przez Długą i Długi Targ kursowały od 1883 roku, początkowo jako tramwaje konne. Dzisiaj nie został po nich prawie żaden ślad.



Chciał(a)byś, żeby tramwaj wrócił na Długą i Długi Targ?

Trasa tramwajowa przez ul. Długą i Długi Targ w kierunku Bramy Żuławskiej i Dolnego Miasta została oddana, jako linia tramwaju konnego, w 1883 roku. Nie była pierwszą uruchomioną w Gdańsku. Ta powstała 10 lat wcześniej między Targiem Siennym a Oliwą.

W 1896 roku zaczęły tamtędy kursować tramwaje na prąd. Zresztą w tymże roku zelektryfikowano wszystkie linie w mieście.

  • Rok 1906. Trzy tramwaje spotykają się ze sobą pod Ratuszem Głównego Miasta.
  • Piętrowy tramwaj konny na Długim Targu w 1893 roku.

Linie nr 8 i 9 do Wrzeszcza i na Stogi



Po wojnie tramwaje nadal jeździły Traktem Królewskim między zrujnowanymi kamienicami Śródmieścia.

Była to stała trasa linii tramwajowych nr 8 i 9. Pierwsza łączyła Dolne Miasto z Wrzeszczem, druga Targ Węglowy ze Stogami.

Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ. Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ.
Kres tej trasie położyło otwarcie linii tramwajowej na trasie W-Z w ciągu ówczesnej al. Leningradzkiej, a obecnie Podwala Przedmiejskiego.



"Znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe"



Miało to miejsce 20 maja 1959 roku. Dzień później ukazała się relacja z otwarcia w Dzienniku Bałtyckim.

Można w niej przeczytać:

  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
Tak więc od wczorajszego południa mieszkańcy Gdańska korzystają już z tramwajów jeżdżących nową trasą. Równocześnie od wczoraj znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe (...).

Mimo jednak wielu trudności udało się, dzięki dużemu wysiłkowi pracowników WPK G-G WPRD oraz pomocy wojska i całego społeczeństwa, przyspieszyć termin oddania trasy o blisko miesiąc (...)

Ogółem wykonano ponad 9 tys. m sześc. prac ziemnych, na torowiska zużyto 486 wagonów tłucznia, położono ponad 4 tys. m.b. szyn, ustawiono 23 rozjazdy i 135 słupów trakcyjnych (...).

Budowa całej trasy kosztowała (bez mostu strunobetonowego, który kosztował 12 mln zł) - 9,2 mln zł, z czego ok. 1 mln zł wynosił wkład społeczeństwa Gdańska.


Ostatnie ślady obecności tramwaju na elewacjach kamienic



Tramwaje pojawiały się jeszcze później na Długiej i Długim Targu, ale były to już wagony ciągnięte przez konie, co stanowiło nie lada atrakcję.

Przez następne dekady, po kolejnych zmianach nawierzchni, ślady po torowisku na Długiej i Długim Targu zniknęły bezpowrotnie.

Podobno na ścianach niektórych kamienic można dopatrzeć się haków do mocowania lin podtrzymujących trakcję.

Opinie (152) ponad 10 zablokowanych

  • Jeszcze w końcu (1)

    lat 80tych/początek 90,byly fragmety torowiska na Długiej. Do tego nawierzchnia wyglądała zupełnie inaczej jak teraz

    • 13 2

    • Już wtedy nawierzchnia na Długiej była wykonana z tych śliskich i mało praktycznych granitowych płyt. Żadnych fragmentów torowiska wtedy tak nie było.

      • 2 3

  • Powinny pozostac (7)

    Tramwaj powinien docierać do centrum miasta i wjeżdżać w dzielnice. Oczywiście dobry tramwaj z innym torowiskiem.

    • 23 61

    • (2)

      Oczywiście, bo przecież ul. Długa i Długi Targ nie mają służyć spacerom, robieniu fotografii, podziwianiu i zachywcaniu się, korzystania z miejscowej gatronomii, tylko z zawalenia ich torami i wielkimi torami. Gdzie ty człowieku żyjesz? Podwalem sobie dojedziesz do centrum. Dziwoląg na dziwolągu, porażające.

      • 1 1

      • Ja jak dojedziesz w okolice Zielonej Bramy? Zobacz ile trzeba iść choćby do Żurawia od najbliższego przystanku komunikacji miejskiej? Główne miasto jest odcięte od komunikacji, podobnie jak duża część Starego Miasta.

        • 1 0

      • W d byłeś g widziales

        Najbardziej zatłoczone miasta potrafią mieć tory przez starówkę. Jedzie sobie taki powoli, cicho i podwozi ludzi. Tak działa komunikacja

        • 1 0

    • (2)

      a może pociąg?

      • 12 4

      • Ale w tym nie ma nic dziwnego (1)

        Mieszkałem w Niemieckim mieście i tramwaj przejeżdżał całą starówkę. Obok ciągi piesze i nikomu nic nie było.

        • 13 5

        • Mieszkasz w Niemczech a wypowiadasz się o Polsce

          Polska to nie Niemcy ,my tu inaczej żyjemy ,napewno lepiej ,w coraz mniejszym stopniu ale jednak ,jaki trzeba mnieć zryty czerep aby na deptaku obecnie tramwaj dawać ?

          • 2 4

    • Pas startowy

      I małe samoloty niech lądują ,ci eko będą wdzięczni

      • 1 2

  • I to była bardzo dobra decyzja! (8)

    Nie mam nic przeciw temu, aby teren w obrębie dawnych murów był terenem wyłącznie dla pieszych - zero samochodów, zero zbiorkomu, zero rowerów i hulajnóg.

    • 41 28

    • Skutek jest taki, że Główne i Stare Miasto są praktycznie odcięte od komunikacji miejskiej. Nie ma się z czego cieszyć.

      • 0 1

    • Też uważam że Długa powinna być deptakiem tylko i wyłącznie dla pieszych (2)

      czyli z zakazem jazdy rowerem czy hulajnogą. One niech sobie jadą Ogarną.

      • 12 5

      • Na Ogarnej właśnie przywraca się "historyczny" bruk - dzięki czemu skutecznie utrudni się korzystanie z rowerów. Ale tu mamy "genialne" pomysły naszego konserwatora zabytków, dla którego taki bruk jest wartością.

        • 0 1

      • albo niech najpierw się ogarną zanim pojadą Ogarną

        • 4 0

    • To ja poproszę jeszcze raz ale spokojnie - jesteś Za czy nawet Przeciw ? :))))))))))))) (2)

      • 2 7

      • Przeczytaj jeszcze raz, tym razem ze zrozumieniem

        A jak nie wystarczy, to jeszcze raz, a potem jeszcze raz i tak do skutku, aż zrozumiesz! :)

        • 2 0

      • Nasz wspólny kolega był i jest zawsze za, a nawet przeciw.

        • 1 1

    • Zero psów, kotów, dzików, gołebiów, mrówków, wirusów, bakterii i grzybów.

      • 3 2

  • Dobra decyzja czerwonych jedna z niewielu..

    Drewnianym tramwajem kiedyś dojeżdżałem do szkoły w centrum miasta to była super atrakcją. A już pisk na zakrętach i bujanie pamiętam z sympatyczną nostalgią

    • 1 3

  • Zniknęły wtedy tramwaje ale pamiętam że szyny tramwajowe na ulicy Długiej istniały jeszcze w latach siedemdziesiątych :)))))))) (6)

    • 38 8

    • Ceterum bez Auto 2023 ale z tramwajem

      Projekty ekologiczne Gdańsk Poland 2023 -:"bez Beton i bez Auto"- tramwajem do Centrum miasta i powiatu w Polsce !
      Zobacz San Francisco CA SFO to Day I Amsterdam komunikacji miejskiej na przykład...
      Pozdrawiam serdecznie z zachodu Europa company 2023...
      Made in Poland Gdańsk Wrzeszcz Aleja Zwycięstwa -( czołg)...

      • 0 1

    • Macie rację dziadku (3)

      • 9 3

      • Oczywiście że mam rację towarzyszu - bo wam i tak nikt nie wmówi że białe jest białe a czarne jest czarne (2)

        cytując klasyka Maliniaka - a ja tę wiedzę wyssałem z mlekiem matki :)))))))))))))))))))))))))))))))

        • 7 9

        • Znamy się.

          • 1 5

        • Macie rację Towarzyszu z mlekiem taty

          • 9 4

    • Szkoda że przy okazji przekładek nawierzchni nie ułożono ich śladu, jako świadka historii.

      • 3 5

  • Projekt - Wizja tramwaj w Gdańsku 2023 - bez Auto w centrum miasta !!!

    Tramwaj wódki torowy był by alternatywą Teraz 2023 !!!
    Zamiast Beton w Gdańsku i okolicach 2023 i Sopocie i Gdyni też możliwość ekologiczna 2023 tanim kosztem !!!
    Pozdrawiam serdecznie...
    Były mieszkaniec Gdańsk Wrzeszcz Aleja Zwycięstwa i czołg 2023... Niedziela bez Auto w centrum miasta Gdańska z tramwajem na długiej ulicy...

    • 1 1

  • I komu to było potrzebne ?

    Mogły być tam dalej.

    • 2 2

  • Jarek (2)

    My Polacy nie mamy wyobraźni. Nikt nie pokazał w filmie lub za pomocą sprzyjająch statystyk więc gdańszczanie nie chcą.

    A przydało by się trochę Życia w tym nudnym nak kebab mieście. ps gdynie bywa nudniejsza.

    • 10 20

    • szkiełka i krauski

      Zawsze można wrócić na Podlasie. Tam też jest ładnie..

      • 0 0

    • ...

      Zawsze można wrócić na Podlasie..tam też jest ładnie..

      • 7 1

  • Wizja 2023 !!!-"zamiast auta i betonu- czas na powrót do starego i dobrego wrócić !!!

    Propozycja dla Gdańska - zostaw Auto w domu i jedź tramwajem do Centrum miasta - Komunikacja miejska 2023 bez Auto i betonowego Lasu w obrębie Gdańska ???
    P. S.
    Jak nie zmienimy myślenia naszego, to niedługo nie będzie Naturalnego życia w Gdańsku !!! Ekologiczne jest najlepszy sposób przez tramwaje wąsko- totorowe- na przykład-: Elektro Magnet n.p. ( San Francisco/ Amsterdam i inne miasta na świecie bez Auto w centrum miasta)v- które mało miejsca zajmować i będą i napędzane przez prąd pod ziemią n.p. dla turystów od dworca kolejowego do centrum miasta) i to samo można zrobić w Sopocie i w Gdyni tanim kosztem !!! A Auto można zostawić na parking poza miastem albo w domu !
    Nie każdy może atutem do miasta wjechać bo niema miejsca Beton !!! -" Adam słodowy -" zrób to sam w Gdańsku Teraz i pomyśl o przyszłości bez Auto !!! Według mandrego człowieka- Artur Szpenhauer z Gdańska przed laty stwierdził coś takiego !!!
    Niedziela w Gdańsku bez Auto 2023 !!! Kto jest za ???:a kto przeciwko Beton w Gdańsku 2023 ??? ... aaameeen...

    • 1 1

  • Wiedeńskie tramwaje (1)

    Tam między gęsto posadowionymi kamienicami kursują normalnie tramwaje a u nas kuriozalna linia100

    • 7 3

    • Nie ośmieszaj się.

      Linią 100 jedzie przeważnie 4-5 pasażerów, czasami jeżdżą nawet puste.
      Jest takie zapotrzebowanie?
      Oczywiście, można pomiędzy kamieniczkami uruchomić jeszcze 5 takich linii, tylko dla kogo i kto za to będzie płacił

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym miejscu można zobaczyć ostatni fragment muru Zamku Krzyżackiego w Gdańsku?

 

Najczęściej czytane