- 1 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (39 opinii)
- 2 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (25 opinii)
- 3 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (168 opinii)
- 4 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (55 opinii)
- 5 Te zdjęcia obejrzysz przez specjalne okulary (8 opinii)
- 6 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (227 opinii)
64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej
20 maja 1959 roku, w związku z otwarciem torowiska na trasie W-Z, tramwaje zostały wycofane z Traktu Królewskiego. Przez Długą i Długi Targ kursowały od 1883 roku, początkowo jako tramwaje konne. Dzisiaj nie został po nich prawie żaden ślad.
W 1896 roku zaczęły tamtędy kursować tramwaje na prąd. Zresztą w tymże roku zelektryfikowano wszystkie linie w mieście.
Linie nr 8 i 9 do Wrzeszcza i na Stogi
Po wojnie tramwaje nadal jeździły Traktem Królewskim między zrujnowanymi kamienicami Śródmieścia.
Była to stała trasa linii tramwajowych nr 8 i 9. Pierwsza łączyła Dolne Miasto z Wrzeszczem, druga Targ Węglowy ze Stogami.
Kres tej trasie położyło otwarcie linii tramwajowej na trasie W-Z w ciągu ówczesnej al. Leningradzkiej, a obecnie Podwala Przedmiejskiego.
"Znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe"
Miało to miejsce 20 maja 1959 roku. Dzień później ukazała się relacja z otwarcia w Dzienniku Bałtyckim.
Można w niej przeczytać:
Tak więc od wczorajszego południa mieszkańcy Gdańska korzystają już z tramwajów jeżdżących nową trasą. Równocześnie od wczoraj znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe (...).
Mimo jednak wielu trudności udało się, dzięki dużemu wysiłkowi pracowników WPK G-G WPRD oraz pomocy wojska i całego społeczeństwa, przyspieszyć termin oddania trasy o blisko miesiąc (...)
Ogółem wykonano ponad 9 tys. m sześc. prac ziemnych, na torowiska zużyto 486 wagonów tłucznia, położono ponad 4 tys. m.b. szyn, ustawiono 23 rozjazdy i 135 słupów trakcyjnych (...).
Budowa całej trasy kosztowała (bez mostu strunobetonowego, który kosztował 12 mln zł) - 9,2 mln zł, z czego ok. 1 mln zł wynosił wkład społeczeństwa Gdańska.
Ostatnie ślady obecności tramwaju na elewacjach kamienic
Tramwaje pojawiały się jeszcze później na Długiej i Długim Targu, ale były to już wagony ciągnięte przez konie, co stanowiło nie lada atrakcję.
Przez następne dekady, po kolejnych zmianach nawierzchni, ślady po torowisku na Długiej i Długim Targu zniknęły bezpowrotnie.
Podobno na ścianach niektórych kamienic można dopatrzeć się haków do mocowania lin podtrzymujących trakcję.
Opinie (152) ponad 10 zablokowanych
-
2023-05-21 09:35
Jeszcze w końcu (1)
lat 80tych/początek 90,byly fragmety torowiska na Długiej. Do tego nawierzchnia wyglądała zupełnie inaczej jak teraz
- 13 2
-
2023-05-21 10:52
Już wtedy nawierzchnia na Długiej była wykonana z tych śliskich i mało praktycznych granitowych płyt. Żadnych fragmentów torowiska wtedy tak nie było.
- 2 3
-
2023-05-20 11:06
Powinny pozostac (7)
Tramwaj powinien docierać do centrum miasta i wjeżdżać w dzielnice. Oczywiście dobry tramwaj z innym torowiskiem.
- 23 61
-
2023-05-20 23:15
(2)
Oczywiście, bo przecież ul. Długa i Długi Targ nie mają służyć spacerom, robieniu fotografii, podziwianiu i zachywcaniu się, korzystania z miejscowej gatronomii, tylko z zawalenia ich torami i wielkimi torami. Gdzie ty człowieku żyjesz? Podwalem sobie dojedziesz do centrum. Dziwoląg na dziwolągu, porażające.
- 1 1
-
2023-05-21 10:50
Ja jak dojedziesz w okolice Zielonej Bramy? Zobacz ile trzeba iść choćby do Żurawia od najbliższego przystanku komunikacji miejskiej? Główne miasto jest odcięte od komunikacji, podobnie jak duża część Starego Miasta.
- 1 0
-
2023-05-21 09:27
W d byłeś g widziales
Najbardziej zatłoczone miasta potrafią mieć tory przez starówkę. Jedzie sobie taki powoli, cicho i podwozi ludzi. Tak działa komunikacja
- 1 0
-
2023-05-20 14:14
(2)
a może pociąg?
- 12 4
-
2023-05-20 15:29
Ale w tym nie ma nic dziwnego (1)
Mieszkałem w Niemieckim mieście i tramwaj przejeżdżał całą starówkę. Obok ciągi piesze i nikomu nic nie było.
- 13 5
-
2023-05-20 22:55
Mieszkasz w Niemczech a wypowiadasz się o Polsce
Polska to nie Niemcy ,my tu inaczej żyjemy ,napewno lepiej ,w coraz mniejszym stopniu ale jednak ,jaki trzeba mnieć zryty czerep aby na deptaku obecnie tramwaj dawać ?
- 2 4
-
2023-05-20 19:58
Pas startowy
I małe samoloty niech lądują ,ci eko będą wdzięczni
- 1 2
-
2023-05-20 09:35
I to była bardzo dobra decyzja! (8)
Nie mam nic przeciw temu, aby teren w obrębie dawnych murów był terenem wyłącznie dla pieszych - zero samochodów, zero zbiorkomu, zero rowerów i hulajnóg.
- 41 28
-
2023-05-21 10:47
Skutek jest taki, że Główne i Stare Miasto są praktycznie odcięte od komunikacji miejskiej. Nie ma się z czego cieszyć.
- 0 1
-
2023-05-20 09:52
Też uważam że Długa powinna być deptakiem tylko i wyłącznie dla pieszych (2)
czyli z zakazem jazdy rowerem czy hulajnogą. One niech sobie jadą Ogarną.
- 12 5
-
2023-05-21 10:46
Na Ogarnej właśnie przywraca się "historyczny" bruk - dzięki czemu skutecznie utrudni się korzystanie z rowerów. Ale tu mamy "genialne" pomysły naszego konserwatora zabytków, dla którego taki bruk jest wartością.
- 0 1
-
2023-05-20 10:09
albo niech najpierw się ogarną zanim pojadą Ogarną
- 4 0
-
2023-05-20 09:43
To ja poproszę jeszcze raz ale spokojnie - jesteś Za czy nawet Przeciw ? :))))))))))))) (2)
- 2 7
-
2023-05-20 10:32
Przeczytaj jeszcze raz, tym razem ze zrozumieniem
A jak nie wystarczy, to jeszcze raz, a potem jeszcze raz i tak do skutku, aż zrozumiesz! :)
- 2 0
-
2023-05-20 10:06
Nasz wspólny kolega był i jest zawsze za, a nawet przeciw.
- 1 1
-
2023-05-20 09:43
Zero psów, kotów, dzików, gołebiów, mrówków, wirusów, bakterii i grzybów.
- 3 2
-
2023-05-21 10:34
Dobra decyzja czerwonych jedna z niewielu..
Drewnianym tramwajem kiedyś dojeżdżałem do szkoły w centrum miasta to była super atrakcją. A już pisk na zakrętach i bujanie pamiętam z sympatyczną nostalgią
- 1 3
-
2023-05-20 09:05
Zniknęły wtedy tramwaje ale pamiętam że szyny tramwajowe na ulicy Długiej istniały jeszcze w latach siedemdziesiątych :)))))))) (6)
- 38 8
-
2023-05-21 10:28
Ceterum bez Auto 2023 ale z tramwajem
Projekty ekologiczne Gdańsk Poland 2023 -:"bez Beton i bez Auto"- tramwajem do Centrum miasta i powiatu w Polsce !
Zobacz San Francisco CA SFO to Day I Amsterdam komunikacji miejskiej na przykład...
Pozdrawiam serdecznie z zachodu Europa company 2023...
Made in Poland Gdańsk Wrzeszcz Aleja Zwycięstwa -( czołg)...- 0 1
-
2023-05-20 09:14
Macie rację dziadku (3)
- 9 3
-
2023-05-20 09:20
Oczywiście że mam rację towarzyszu - bo wam i tak nikt nie wmówi że białe jest białe a czarne jest czarne (2)
cytując klasyka Maliniaka - a ja tę wiedzę wyssałem z mlekiem matki :)))))))))))))))))))))))))))))))
- 7 9
-
2023-05-20 10:05
Znamy się.
- 1 5
-
2023-05-20 09:24
Macie rację Towarzyszu z mlekiem taty
- 9 4
-
2023-05-20 09:58
Szkoda że przy okazji przekładek nawierzchni nie ułożono ich śladu, jako świadka historii.
- 3 5
-
2023-05-21 10:21
Projekt - Wizja tramwaj w Gdańsku 2023 - bez Auto w centrum miasta !!!
Tramwaj wódki torowy był by alternatywą Teraz 2023 !!!
Zamiast Beton w Gdańsku i okolicach 2023 i Sopocie i Gdyni też możliwość ekologiczna 2023 tanim kosztem !!!
Pozdrawiam serdecznie...
Były mieszkaniec Gdańsk Wrzeszcz Aleja Zwycięstwa i czołg 2023... Niedziela bez Auto w centrum miasta Gdańska z tramwajem na długiej ulicy...- 1 1
-
2023-05-21 09:50
I komu to było potrzebne ?
Mogły być tam dalej.
- 2 2
-
2023-05-20 21:37
Jarek (2)
My Polacy nie mamy wyobraźni. Nikt nie pokazał w filmie lub za pomocą sprzyjająch statystyk więc gdańszczanie nie chcą.
A przydało by się trochę Życia w tym nudnym nak kebab mieście. ps gdynie bywa nudniejsza.- 10 20
-
2023-05-21 09:48
szkiełka i krauski
Zawsze można wrócić na Podlasie. Tam też jest ładnie..
- 0 0
-
2023-05-21 06:25
...
Zawsze można wrócić na Podlasie..tam też jest ładnie..
- 7 1
-
2023-05-21 09:48
Wizja 2023 !!!-"zamiast auta i betonu- czas na powrót do starego i dobrego wrócić !!!
Propozycja dla Gdańska - zostaw Auto w domu i jedź tramwajem do Centrum miasta - Komunikacja miejska 2023 bez Auto i betonowego Lasu w obrębie Gdańska ???
P. S.
Jak nie zmienimy myślenia naszego, to niedługo nie będzie Naturalnego życia w Gdańsku !!! Ekologiczne jest najlepszy sposób przez tramwaje wąsko- totorowe- na przykład-: Elektro Magnet n.p. ( San Francisco/ Amsterdam i inne miasta na świecie bez Auto w centrum miasta)v- które mało miejsca zajmować i będą i napędzane przez prąd pod ziemią n.p. dla turystów od dworca kolejowego do centrum miasta) i to samo można zrobić w Sopocie i w Gdyni tanim kosztem !!! A Auto można zostawić na parking poza miastem albo w domu !
Nie każdy może atutem do miasta wjechać bo niema miejsca Beton !!! -" Adam słodowy -" zrób to sam w Gdańsku Teraz i pomyśl o przyszłości bez Auto !!! Według mandrego człowieka- Artur Szpenhauer z Gdańska przed laty stwierdził coś takiego !!!
Niedziela w Gdańsku bez Auto 2023 !!! Kto jest za ???:a kto przeciwko Beton w Gdańsku 2023 ??? ... aaameeen...- 1 1
-
2023-05-20 20:54
Wiedeńskie tramwaje (1)
Tam między gęsto posadowionymi kamienicami kursują normalnie tramwaje a u nas kuriozalna linia100
- 7 3
-
2023-05-21 09:36
Nie ośmieszaj się.
Linią 100 jedzie przeważnie 4-5 pasażerów, czasami jeżdżą nawet puste.
Jest takie zapotrzebowanie?
Oczywiście, można pomiędzy kamieniczkami uruchomić jeszcze 5 takich linii, tylko dla kogo i kto za to będzie płacił- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.