• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45 lat temu otwarto lotnisko w Rębiechowie

Rafał Borowski
2 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pierwszy samolot, który kiedykolwiek wylądował na płycie lotniska w Rębiechowie, przybył z Wrocławia 1 maja 1974 roku. Oficjalne otwarcie obiektu nastąpi dzień później. Pierwszy samolot, który kiedykolwiek wylądował na płycie lotniska w Rębiechowie, przybył z Wrocławia 1 maja 1974 roku. Oficjalne otwarcie obiektu nastąpi dzień później.

Mija 45 lat od oficjalnego otwarcia portu lotniczego Gdańsk-Rębiechowo, które miało miejsce 2 maja 1974 r. Co ciekawe, pierwszy samolot - z Wrocławia - wylądował na tym lotnisku dzień wcześniej.



Początki budowy lotniska w Rębiechowie są związane z likwidacją jego poprzednika - czyli Lotniska Gdańsk-Wrzeszcz - które funkcjonowało w latach 1919-1974 na terenie dzisiejszej Zaspy.

Lotniska w Gdańsku - historia


Wystarczy rzut oka na mapę Gdańska, aby zrozumieć, jakie względy zadecydowały o podjęciu tej decyzji. Wrzeszczańskie lotnisko znajdowało się w niezwykle kłopotliwej lokalizacji, której nieprzekraczalne granice wyznaczały od wschodu zabudowania Wrzeszcza i Brzeźna, od zachodu intensywnie rozwijającego się wówczas Przymorza, od południa linia kolejowa między Gdańskiem a Gdynią i wreszcie od północy wybrzeże Bałtyku.

Samolotem z Wrzeszcza do Europy


Jak często korzystasz z lotniska w Rębiechowie?

Konkurencja z Pruszczem Gdańskim



Takie położenie nie tylko praktycznie wykluczało rozbudowę aerodromu, ale również stwarzało poważne zagrożenie dla pasażerów i okolicznych mieszkańców. Dlatego plany likwidacji lotniska we Wrzeszczu i budowy jego następcy powstały już na początku lat 60.

Rozważano kilka lokalizacji planowanej inwestycji. Najpoważniejszymi propozycjami były lotnisko wojskowe w Pruszczu Gdańskim - istniejące do dnia dzisiejszego - oraz tereny nieopodal wsi Rębiechowo pod Gdańskiem.

Punkt informacji na nowo otwartym lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 2 maja 1974 roku. Punkt informacji na nowo otwartym lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 2 maja 1974 roku.
Jakie argumenty przeważyły w dyskusji nad ostatecznym wyborem? Obok Rębiechowa występowały lepsze warunki geologiczne - a dokładnie gleby piaszczysto-gliniaste - oraz mikrobiologiczne. Rzeźba terenu była niemal idealnie płaska, a w najbliższej okolicy brak było wysokiej zabudowy.

Nie bez znaczenia były również odległości do centrów Gdańska i Gdyni - odpowiednio 10 i 23 km - oraz czysty rachunek ekonomiczny. Paradoksalnie z wyliczeń wynikało bowiem, że koszty przebudowy pruszczańskiego lotniska byłyby wyższe niż budowa "od zera" w omawianej lokalizacji.

  • Budowa lotniska w Gdańsku-Rębiechowie. Maszyna - tzw. rozścielacz do masy nawierzchniowej - układa asfalt na przyszłej drodze startowej. 7 listopada 1973 roku.
  • Budowa dróg dojazdowych i kołowania na lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 7 listopada 1973 roku.
  • Budowa dróg dojazdowych i kołowania na lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 7 listopada 1973 roku.

Przekopanie miliona metrów sześciennych ziemi



Port lotniczy Gdańsk-Rębiechowo był pierwszym tego rodzaju obiektem budowanym od podstaw w powojennej historii Polski. Pierwsza łopata została wbita w ziemię w grudniu 1971 roku. Prace budowlane objęły obszar 350 ha, podczas których niezbędne było przekopanie miliona metrów sześciennych ziemi i wycinka 36 ha lasu. O  rozmachu budowy świadczy również liczba zużytych materiałów: 140 km elementów nawierzchni betonowej oraz 80 km różnego rodzaju kabli.

Po upływie zaledwie 2,5 roku port lotniczy w Gdańsku-Rębiechowie był gotowy. Pierwszy samolot, który przyleciał z Wrocławia, wylądował tutaj 1 maja, punktualnie o godz. 13. Dzień później, czyli 2 maja, nastąpiło oficjalne otwarcie nowego, gdańskiego aerodromu z udziałem przedstawicieli najwyższych władz państwowych i uruchomienie regularnej komunikacji lotniczej.

Budowa lotniska w Rębiechowie. 6 kwietnia 1974 roku. Budowa lotniska w Rębiechowie. 6 kwietnia 1974 roku.

Trzecie największe lotnisko w Polsce



Aby zbytnio nie zanudzać czytelników, z kalendarium historii gdańskiego lotniska warto przytoczyć jeszcze kilka dat.

W 1997 r. został oddany do użytku nowy terminal pasażerski - obecnie jest wykorzystywany np. do lotów poza tzw. strefę Schengen.

W 2004 roku patronem obiektu został Lech Wałęsa, przywódca ruchu Solidarności i pierwszy po 1989 roku niekomunistyczny prezydent.

W 2006 roku udało się po raz pierwszy osiągnąć liczbę miliona pasażerów w ciągu jednego roku.

W roku 2012 oddano do użytku nowy, niemal w całości przeszklony terminal - nazwany T2, w odróżnieniu do wspomnianego wcześniej terminalu - który zaledwie trzy lata później został powiększony o ok. jedną trzecią powierzchni.

Otwarcie terminalu T2 1 kwietnia 2012 r.


W tym samym roku, tj. w roku 2015, uruchomiono wreszcie Pomorską Kolej Metropolitalną, której jeden z przystanków - Gdańsk Port Lotniczy - umożliwia sprawną komunikację nie tylko z i do Trójmiasta, ale również na Kaszuby.

Natomiast w marcu 2019 roku informowaliśmy o ogłoszeniu przetargu na rozbudowę terminalu T2 o dodatkowe pirsy.

Nowy pirs na gdańskim lotnisku


Port lotniczy w Gdańsku-Rębiechowie jest obecnie trzecim największym w całym kraju i stanowi zapasowe lotnisko dla Warszawy. Po zmianach administracyjnych - wbrew nazwie - jego teren znajduje się obecnie w większości w granicach dzielnicy Matarnia, włączonej do Gdańska w 1973 roku.

W 2018 roku z lotniska skorzystało 4,98 mln pasażerów. Po zakończeniu rozbudowy o wspomniane pirsy - która ma planowo zakończyć się w 2021 roku - przepustowość lotniska zwiększy się z 7 do 9 mln.
Budowa lotniska w Gdańsku-Rębiechowie. 9 maja 1972 roku. Budowa lotniska w Gdańsku-Rębiechowie. 9 maja 1972 roku.

Miejsca

Opinie (345) ponad 20 zablokowanych

  • Najlblizszy taras widokowy dla odprowadzjacych znajduje sie we Wrocławiu (1)

    • 48 7

    • tego starego tarasu widokowego to brakuje

      • 1 0

  • Buggy? (3)

    Czy ma ktoś szerszą wiedzę odnośnie pojazdów na ostatnim zdjęciu ? Będę wdzięczny za wszelkie informacje.

    • 8 0

    • To pierwsze skutery elektryczne. Wynajmowano je przy uzyciu budki telefoncznej i monet.

      • 1 0

    • Sdiełano

      To były maszyny do niwelacji gruntu. Miały napisy rosyjskie. Tego samego typu używano przy przygotowaniu terenu pod trasę WZ - od ul. 3 Maja poczynając - ścinając Biskupią Górkę.

      • 3 1

    • Wygladaja na Tatry

      • 5 1

  • Opinia wyróżniona

    (15)

    Jestem prawdopodobnie jedną z kilku osób, które jeździły rowerem po pasie startowym tego lotniska. Nie pamiętam, czy to było 1 maja 1974, czy jeszcze w kwietniu, ale nikt nie pilnował i myśmy pojechali zobaczyć. Dało się, to pojeździliśmy. Dziś pewnie zrobiłoby się zdjęcia i wrzuciło do sieci, wtedy sama satysfakcja wystarczała i dowodów brak.

    • 133 4

    • A ja uczyłem się jazdy rowerem jeżdżąc po pasie lotniska we Wrzeszczu. (5)

      Pamiętam jak pewnego ciepłego, letniego dnia podjechał do mojego Taty i mnie strażnik na komarku i strasznie się wywnętrzał, że tu nie wolno! Tu samoloty! Był to rok 1971-72. A potem, swój pierwszy lot samolotem, już z nowego lotniska w Rębiechowie, do Warszawy. Antonowem AN-24. I ta myśl, że jak to? Ja tu z Tatą, w samolocie, a Mama została tam na dole?? Dla dzieciaka, to jakieś traumatyczne i zapadające w pamięć do końca przeżycie.

      • 16 0

      • Ja też uczyłam się jeździć na byłym lotnisku we Wrzeszczu.

        • 0 0

      • Nigdy rodzice nie powinni razem leciec. (3)

        Z uwagi na dzieci lub starsze osoby w rodzinie.

        • 4 9

        • To może samochodm też nie powinni jeździć razem?

          • 13 0

        • No no. (1)

          Powinien być zapis w regulaminie przewozów pasażerskich, że dziecko może podróżować maksymalnie z jednym z rodziców. Drugi niech sobie leci innym rejsem lub innymi liniami.

          • 7 3

          • buacha cha cha ... no co za szczyty głupot z gimbazy

            • 7 4

    • Nie jedyną ;)

      • 0 0

    • a jak by tak

      samolot Ciebie pierdyknal?

      • 0 0

    • A ja jestem jedyny który biegał po pasie startowym na lotnisku pod Atenami i robiłem zdjecia fajna pamiatka (3)

      Inni teraz płaca kupę kasy za bieganie w Rębiechowie w nocy :)

      • 8 4

      • Pracowałem przy budowie tego terminala na koniec zrobiłem sobię bieganie po pasie. (1)

        • 2 3

        • na koniec.... to gonił cie kierownik budowy czy dyrektor lotniska?

          • 4 1

      • ciekawym ilu jeszcze gdańszczan po 1974r przespacerowało się po lotnisku na cyprze ;)))

        polecam ... podobnie jak odwiedzenie tajnych lotnisk ZSRR

        • 1 2

    • wtedy zdjęcie byłoby problemem

      1) mieć aparat
      2) mieć film (!)
      3) był zakaz robienia zdjęć - pod groźbą 'zesłania na Syberię' :)))
      4) wywołać zrobione zdjęcie

      ale fakt wtedy nikomu taka próżność i powierzchowność, jaką ma dzisiejsza młodzież, nie przychodziła do głowy

      taki klimat...

      • 12 0

    • Też jeździłem z swoim ojcem w Niedzielę niezapomniane wtrażenia

      • 1 0

    • Brama

      Wszyscy jeździli czym kto miał. Ja akurat motorowerem. Nikt nie ogarniał radosnego chaosu.

      • 11 0

  • (45)

    Zobaczcie ile rzeczy zbudowano za komuny... Weźcie pod uwagę zniszczenie powojenne.
    Imponujące

    • 257 54

    • Kurcze za komuny to pokazaliśmy światu; nie to, co Niemcy, które były również zrównane z ziemią. (3)

      I dzieci poszły do szkoły i boćki latały; sielsko anielsko... Za komuny....

      • 5 6

      • Niemcy zrównane z ziemią? (2)

        Porównaj jakiekolwiek miasto z Warszawą.

        • 6 6

        • Drezno

          • 0 1

        • Na co ci stare rudery? Chcialbys aby cala warszawa byla patologia jak praga gdzie stoja przedwojenne rudery?

          • 5 6

    • Tylko ta skandaliczna nazwa im..... (3)

      • 42 41

      • kompletny obciach bylby jakby nazwano kaczym imieniem

        • 0 1

      • Abstrahując

        Jak można pozwolić na zmianę pisowni nazwiska tego (tfu!) bohatera: Walesa. Myślę, że w Paryżu nikomu do głowy nawet nie przyszło, żeby nazwisko Generała zapisać "de Gola". Ale ten (tfu!) bohater za "30 srebrników" zawsze godził się na wiele!

        • 1 7

      • To przeciez chwalebny bohater i...

        • 11 22

    • Po wzgledem polozenia najlepiej jednak wypadała Zaspa (5)

      Wylot w strone zatoki i po problemie.

      • 12 29

      • wylot byl nad torami skm

        • 0 1

      • Gdy budowano lotnisko na Zaspie

        inaczej wyglądała zabudowa w okolicy, ale jest jeden ważny aspekt, który miał przewagę nad obecną lokalizcją ...warunki pogodowe: ilość dni z mgłą, opadami, silnym wiatrem etc jest w obecnej lokalizacji o wiele większa. Ok 140 m robi różnice.
        Wiem co piszę. Mieszkam w pobliżu obecnego lotniska, a pracuję we Wrzeszczu niedaleko byłego. Zimą bardzo często mój samochód jako jedyna jest z "czapką śnieżną" lub wyjeżdżam w deszczu aby od ronda De La Salle jechać w słońcu ..

        • 4 0

      • fakt bezporny pod względem "meterologicznym" rębiechowo to najgorsze możliwe miejsce

        do niedawna jeszcze najgorsze pod względem komunikacyjnym ...

        • 5 8

      • (1)

        Tja, a przylot nad miastem...

        • 18 4

        • A teraz jak jest?

          • 9 6

    • Pytanie ile by zbudowano (19)

      gdybyśmy nie byli za żelazną kurtyną i korzystalibyśmy z planu Marshalla i zachodnich inwestycji

      • 98 10

      • Nie ile ale jak? i czy bylybo to budowane z glowa jak za komuny czy jak obecnie (11)

        Bez planu i składu oraz koniecznej infrastruktury..

        • 25 35

        • za komuny z głową? Bua Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha Cha C (8)

          ani jedna PRLowska wileka budowa nie była wykonana z sensem ... a najgorsze g-wniane inwestycje popełniono za E.Gierka ... - budowano: Dużo i Drogo, na sermater - Marnotrawiąc Środki na niespotykaną skalę

          • 14 26

          • tak tak komuna zła! (2)

            Ja buduje lepiej, wykupuje pola cebuli, stawiam "prestizowe osiedle" z karton gipsu i pustaków(akustyka:) ) bez dojazdu, za to dam angielsko brzmiącą nazwę i jest the best. Oczywiście okno w okno. Zieleń? Po co? Także deweloperka rządzi!

            • 3 1

            • gdybyś mógł widzeć WADY dopiero co oddanych bloków w PRLu (1)

              krzywe ściany, szczeliny takie że dłoń można włożyć, .... nowe a już skorodowane rury, ... niedomykające się drzwi i tak nieszczelne okna, że po byle deszczu do kubła można było wodę zbierać, ... TO w PRLu były domy w standardzie

              • 2 2

              • przyznaję rację, peerelowska kultura techniczna była zerowa

                Dotyczyło to raczej wykonawstwa, bo przecież projekt zapewne nie zakładał krzywych ścian, niedomykających się drzwi i nieszczelnych okien. W latach siedemdziesiątych, jako nastoletni chłopaki lubiliśmy penetrować budowy. Pamiętam, jak w jednym z blokowych mieszkań zabudowano ścianę (wielka płyta) ze skośnym otworem na drzwi. Pewnie w fabryce domów obchodzili czyjeś imieniny i taki "niepełnosprawny" prefabrykat im wyszedł. W PRLu liczyła się sztuka, i jeżeli ściana została wyprodukowana, to pojechała na budowę. Oczywiście została zamontowana w budynku, bo ze sztuki trzeba było się rozliczyć. Budowlańcy mieli tylko dodatkowe zajęcie. Na ile dało się wyprostować to zrobili poprawkę. Reszta została, stąd samootwierające się drzwi pełna automatyzacja :)

                • 2 1

          • Mylisz się i to bardzo (3)

            Osiedle Zaspa … dzisiaj krytykowane za przaśny wizerunek bloków, ale urbanistycznie to perła. Przestrzeń, zieleń i duże odległości między budynkami, to są cechy, których dzisiejsze osiedla nie mają. Dzisiaj deweloperzy myślą tylko o kasie, a nie potrzebach i wygodzie mieszkańców.

            Za Gierka powstały: linia kolejowa nr 4 Centralna Magistrala Kolejowa (odc. Warszawa - Zawiercie, z prędkością pociągów 160km/h) i dwupasmowa, ekspresowa droga nr 8 Warszawa - Katowice (wtedy o parametrach prawie autostradowych). Czy to są g-wniane inwestycje, które z powodzeniem służą do tej pory ? … na pewno nie

            • 15 7

            • (2)

              Gierkówka super inwestycja ..:D:D:D:D
              katastrofalnie wyprofilowane zakręty, nak tórych zginęły setki ludzi, skrzyżowania z małymi dróżkami na zakrętach, na których kolejne setki straiły życie i tysiące zdrowie... światła co chwile (sic! droga ekspresowa).
              A co do Zaspy to mega konstrukcja dwupoziomowe skrzyżowanie...kolizyjne. I kładka nad nią w sam raz dla inwalidów :D:D Cała komuna, zero myślenia o ludziach..tylko o trupach. Bo liczył się plan 7mioletni :)

              Ale piszesz to chyba by prowokować ;)

              • 7 9

              • (1)

                Dzisiaj śmiejesz się z gierkówki? … ale wtedy to było coś. Pamiętaj, że ruch samochodowy wówczas był kilkunastokrotnie mniejszy. Większość infrastruktury ma określoną żywotność. Przedwojenne Lotnisko na Zaspie przez szereg lat spełniało swoją rolę i dopiero oddało prym w 1974 r. nowemu lotnisku w Rębiechowie. Przykład gierkówki tylko potwierdza, że inwestycja z lat PRL-u, może i z trudem, ale do tej pory daje radę.

                • 6 6

              • Dla porównania warto wspomnieć o autostradzie nr 2, którą wybudowaliśmy w obecnej dekadzie i praktycznie z chwilą oddania do eksploatacji była i jest zakorkowana na odcinku Warszawa - Łódź. Teraz będzie dobudowywany kolejny pas ruchu. Nie oceniam jednak ówczesnych decydentów, bo pamiętam presję czasu związaną z organizacja EURO 2012.

                • 5 0

          • Mylisz się.

            Lotos, Port Północny w Gdańsku.

            • 10 0

        • za komuny... (1)

          i długo jeszcze po tym infrastruktura powstawała po dziesięciu latach od postawieniu domów. Chodniki, ulice powstawały po wielu latach, a podstawowe obuwie mieszkańców nowych osiedli to były wysokie kalosze robocze. Normalne buty w torbie, przebierane po dojeździe do pracy. Nawet po upadku komuny tak jeszcze długo było. Jeszcze w 2000 roku np. domy budowane w Kowalach nie miały dojazdu komunikacją miejską przez pierwsze 5-7 lat. Od najbliższej pętli dojście pieszo nieoświetloną wieczorem szosą z barierkami dla samochodów. Strach było iść wieczorem, pieszy w razie czego miał przechlapane.

          • 5 3

          • O czym ty piszesz

            Trudno żeby do każdej dziury drogi budowali. Osadnicy zamieszkali te tereny to trzeba było im zrobić dojazd do pracy

            • 5 1

      • Dzieci tych czerwonych dzisiaj sądzą (4)

        • 22 18

        • Dzieci czerwonych mieszkaja w willi na Zoliborzy, a w swojej partii maja czerwonego prokuratora. (3)

          • 27 13

          • Córka Jaruzela za złotówkę dostała wille na wykup w Warszawie (2)

            I nie jest to na Żoliborzu

            • 4 7

            • A rajmund za 0 zł (1)

              • 5 1

              • jak się miało wujka w UB, a matkę w nomenklaturze jak te dwa kaczorki

                to się żyło ...

                • 2 2

      • Ta poprostu bajka

        Wedlug ciebie to ta komuna byla wspaniala, jak by jej nie bylo to by ludzie dzis na zachod nie wyjezdzali tylko zarabiali tyle co w niemczech, i bysmy mieli podobna infrastruktore, nagorsze w tej durnej komunie to ze zpaczyla myslenie, wilelu ludziom, ktorzy nie moga sie odnalezc w nowej rzeczywistosci i za nia tesknia

        • 2 4

      • Polska wzięła z UE więcej niż kraje zachodnie z planu .....

        • 8 2

    • 30 lat temu pierwszy raz korzystałem (5)

      Pamietam to lotnisko wielkości i standardem dorównującego do dworca PKS w Kartuzach lot iłem 62

      • 20 5

      • Też leciałam iłem (2)

        w 1989 roku z Gdańska do Leningradu :)

        • 10 0

        • (1)

          Nie było takiego połączenia

          • 5 6

          • A ciebie na swiecie

            • 0 1

      • (1)

        i tym iłem 62 leciałeś do Wąchocka...

        • 7 13

        • Ja leciałem TUtka do Lemingradu na Czerskiej.

          • 6 6

    • Przyspieszenie było w pierwszej połowie lat 70

      Za przaśnego Gomułki było biednie, po 76 gospodarka zaczęła podupadać. Za wczesnego Gierka zbudowano obwodnicę (częściowo), port loticzy i iczywiście elektrownię jądrową :). Porażająca skala marnotrawstwa dziś jest nie do wuobrażenia, choć staramy się hołdować tradycji.

      • 16 3

    • (1)

      Szczerze… lotnisko Rębiechowo zbudowane za komuny nie było szczególnie wielkie. Terminalem był pawilon mniej więcej wielkości takiego osiedlowego jak przy Krzywoustego, płyta postojowa malutka. Generalnie ogromne różnice widać między 2005 i 2019, a co dopiero między 1974 i 2005/2019

      • 18 4

      • a jaki był wtedy ruch lotniczy?
        lotnisko budowano z myślą o obsłudze 800 tysięcy pasażerów rocznie
        z prognozą do miliona w roku 1990...

        • 16 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • Australię, Amerykę i Azję to widziałeś tylko na mapie, naprawdę to pewnie wykładasz warzywa i owoce w biedronce

        albo cieciujesz w carrefourze za 1600 na miesiąc.

        • 9 10

  • Halas halas halas! Co władze chca zrobić by go zmniejszyć? (31)

    • 26 223

    • Dokładnie. OD rana do nocy nie da sie normalnie egzystowac (7)

      I nie mowcie mi, ze mam zmienic lokalizacje bo moj dom zostal zbudowany rowniez w latatch 70-tych.

      • 16 41

      • Ooo ciekawe jak zbudowałes dom za komuny? (3)

        Skąd materiały? Z zarnowca???XD

        • 19 8

        • Wtedy kradli z Kokoszek (2)

          Z Kombinatu Budowy Domów. Zezwolenia na budowę były tylko za łapówki bo od początku lat 70tych wyznaczono wokół lotniska strefę ochronną z zakazem budownictwa mieszkaniowego.

          • 4 2

          • coś o tym słyszałem (1)

            kierowca betoniarki jechał wylać jej zawartość na fundament elektrowni w żarnowcu. Wtem pojawia się pan z pęgą kasy i...betoniarka zmienia kierunek i jedzie do bogatego pana wylać mu fundament pod chałupę...życie

            • 0 2

            • byly utrudnieniia wynikajace zz braku gospodarki rynkowej ale mozna bylo wybudowac dom bez lapowek, lapowki dawali ci ktorzy chcieli budowac szybko albo cos co przekraczalo normy, moi rodzice 120 m2 budowali 5 lat potem jeszcze kilka ogrodzenie, werande, garaz ale juz bez pospiechu, mat budowlane byly reglamentowane i to rozne w roznym czasie, najwiekszym problemem byl jednak transport, ludzie budujacy sie w okolicy umawiali sie np na wspolny transport

              • 1 1

      • (2)

        To przestań egzystować, jak nie dajesz już rady. Zacznij cieszyć się życiem.

        • 37 7

        • Czlowiek jest wazniejszy od przemiotu jakim jest samolot generujacy gazy cieplarniane. (1)

          • 1 13

          • bo człowiek generuje gazy bączne!

            • 8 2

    • matousz wprowadzi elektryczne samoloty i bedzie po problemie

      • 0 1

    • (14)

      Było nie kupować w takich lokalizacjach.
      Możesz se kupić zatyczki do uszu

      • 89 8

      • Co Ty mozesz wiedziec o mieszkaniu w Gdańsku (13)

        Przez całe latat 80 te i 90-te nie bylo tego problemu. Problem z halasem zaczal sie po wybudowaniu tego nowego terminala.

        Tu zatcyzcki nie pomoga jak szyby sie trzesą i w to lokalizacjach wybudowanyhch ponad 30 lat temu.

        • 17 48

        • Jeśli trzęsą się szyby, to pora wymienić okna. (5)

          • 54 6

          • (2)

            Albo lokatorów. Na mniej awanturujących się.

            • 31 1

            • Zaraz wymienić. Krawaty im wystarczy założyć (-;

              • 0 0

            • Na mniej narzekających...

              • 20 1

          • Wymieniac co 10 lat? (1)

            no niezle.

            • 4 26

            • Powinno sie - traca parametry.

              • 13 1

        • To nie wina terminala (2)

          Budowa terminala jest skorelowana ze zwiększeniem ruchu, ale hałasu nie generuje terminal.

          • 9 1

          • Niestety taka prawda. Inaczej nizej podchodza do startu / lądowania nad domami. (1)

            • 2 3

            • bredzisz. akurat minima wysokości są takie same od lat 70

              • 4 1

        • (1)

          Trasy podejścia samolotów się nie zmieniły, silniki nie stały się głośniejsze.

          • 52 8

          • nieco się zmieniły... odkąd jest więcej samolotów z rnavem, mogą korzystać z krótszego podejścia... na tradycyjnej nawigacji (non-rnav) kręcimy w okolicach Kmiecina (wiesz gdzie to? koło Nowego Dworu Gd).

            • 3 1

        • 60 lat mieszkam przy lotnisku wojskowym i jak samoloty nie latają to mi to przeszkadza

          • 26 3

        • Wyprowadź się na wieś, jak Ci w mieście za głośno.

          • 25 6

    • Przeklujemy bebenki chetnym. (1)

      • 5 3

      • brawo

        brawo wy!

        • 1 0

    • Mieszkam 500m od lotniska (2)

      I jakoś nie przeszkadza mi ten hałas, do wszystkiego da się przyzwyczaić chyba że jest się starą wredną babą to już nie ma ratunku bo im to wszystko przeszkadza i chcą odszkodowania za hałas.

      • 26 5

      • bo z boku (1)

        W Osowej cisza, czasem nocą coś ledwo dochodzi. W Baninie i dalej, do 10 km od lotniska na linii E-W hałas. Na szczęście większość wiatrów to W, więc z nad miasta lądują, a głośniejsze starty odbywają się w kierunku Kaszub.

        • 8 1

        • jak wiatr jest W to wszystkie starty są z 29 czyli na zachód, a nie tylko "głośniejsze" :) tych cichszych po prostu nie słyszysz :D :D

          • 3 2

    • Moze wreszcie zaczna wyplacac odszkodowania

      A nie jak dotychczas tylko sadom daja zarobic

      • 2 12

    • Kup sobie nauszniki!

      • 7 2

  • Przed terminalem we Wrzeszczu... (2)

    ...była fontanna. W niej pływały dafnie. Łapałem je, na pokarm dla rybek w moim akwarium.
    Szkoda, że fontanna została zlikwidowana.

    • 5 0

    • i były fajne barierki pomalowane na niebiesko... (1)

      ... które pełniły funkcję tarasu widokowego
      a co do fontanny - to szkoda że ten swoisty zakątek ogrodowy z mnóstwem zieleni nie został zachowany...

      • 2 1

      • Pozdrawiam

        • 2 1

  • Dlaczego Rębiechowo (2)

    Dlaczego lotnisko nazywa się Gdańsk Rębiechowo?
    Wieś Rębiechowo znajduje się za lotniskiem, tam gdzie był pierwszy terminal to wieś nazywała się Firoga.

    • 21 4

    • Firoga

      Nikt nigdy tego nie wytłumaczył próbowałam :/

      • 1 0

    • Z ta twoja Firoga to brzydko brzmi.

      Rebiechowo troche lepiej ale tez wiocha zalatuje.

      • 2 1

  • 2,5 roku i zbudowane lotnisko, a teraz to zanim dojdzie do pozwolenia na budowę to się więcej nieraz czeka... (2)

    • 32 2

    • Bo był prikaz i budowano. Ziemię pod budowe zabrano w 71 roku a zapłacono w 91 :/ i talie tam Rębiechowo :/ Firoga !

      • 1 0

    • Taaa...przyszly urzędasy, spojrzały na pole

      I mówią "jutro wjeżdża sprzet i budujemy lotnisko"...I cyk po 30miesiacach laduja samoloty

      • 6 0

  • Co to za samolot na zdjeciu? (15)

    Czyzby jakis wczesniejszy rosyjski Antek? Nie mniej, czterosilnikowy samolot na nieco ponad godzinny lot to marnotrawstwo pieniedzy.

    • 2 13

    • Za komuny i PO marnotractwo bylo codziennoscia

      • 0 1

    • Za komuny w Locie...

      w krajowych lotach używali AN-24, a zagranicznych IŁ-18.

      • 0 0

    • (3)

      "antki" to były 24
      An-24

      • 3 1

      • Antek to był AN-2 (2)

        • 2 1

        • była mowa o samolotach pasażerskich (1)

          • 1 1

          • a nie

            bombowych??

            • 0 0

    • Il18

      • 1 0

    • Tourist (1)

      Musieli czymś sprawdzić pasy i płytę. Wtedy to były największe dostępne maszyny. 2 maja już jej nie było. Stał poczciwy IŁ14.

      • 3 0

      • Co znaczy ze 2 Maja jej juz nie bylo?

        • 1 0

    • ił -18 (4)

      ił-18

      • 9 0

      • Dziekuje. (3)

        Pamietam tez dwusilnikowe iły-14. Tak tak, pamiec juz mnie zawodzi.

        • 5 1

        • (2)

          fajna konstrukcja - zerżnięta z Dc-3 tylko zamieniono podwozie na z kołem przednim,
          leciało się nim jak w starym "ogórku" - trzęsło, warczało, śmierdziało,
          z Wrzeszcza do Balic coś ponad 2 godziny

          • 10 1

          • Tramwaj nr 8 (1)

            Za to na lotnisko we Wrzeszczu przyjeżdżałeś tramwajem pół godziny przed odlotem.

            • 4 0

            • Był też autobus LOT

              stary SAN - jeździł z siedziby LOT która pierwotnie mieściła się na rogu Dworcowej i Grunwaldzkiej

              • 5 0

    • chciałem zwrócić uwagę ze Ił-18 był wtedy jednym za najekonomiczniejszych samolotów turbośmigłowych,
      a regularne loty na liniach krajowych wynikały z zapotrzebowania,
      An-24 zabierał 48 pasażerów - a ten - 122...

      • 8 0

  • ta po lewej wpada w oko

    szkoda ze obecnie jesli w ogole zyje jest babcia

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7 (2 opinie)

(2 opinie)
20 zł
spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Która uczelnia ma najdłuższe tradycje w Trójmieście?

 

Najczęściej czytane