• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45 lat temu otwarto lotnisko w Rębiechowie

Rafał Borowski
2 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pierwszy samolot, który kiedykolwiek wylądował na płycie lotniska w Rębiechowie, przybył z Wrocławia 1 maja 1974 roku. Oficjalne otwarcie obiektu nastąpi dzień później. Pierwszy samolot, który kiedykolwiek wylądował na płycie lotniska w Rębiechowie, przybył z Wrocławia 1 maja 1974 roku. Oficjalne otwarcie obiektu nastąpi dzień później.

Mija 45 lat od oficjalnego otwarcia portu lotniczego Gdańsk-Rębiechowo, które miało miejsce 2 maja 1974 r. Co ciekawe, pierwszy samolot - z Wrocławia - wylądował na tym lotnisku dzień wcześniej.



Początki budowy lotniska w Rębiechowie są związane z likwidacją jego poprzednika - czyli Lotniska Gdańsk-Wrzeszcz - które funkcjonowało w latach 1919-1974 na terenie dzisiejszej Zaspy.

Lotniska w Gdańsku - historia


Wystarczy rzut oka na mapę Gdańska, aby zrozumieć, jakie względy zadecydowały o podjęciu tej decyzji. Wrzeszczańskie lotnisko znajdowało się w niezwykle kłopotliwej lokalizacji, której nieprzekraczalne granice wyznaczały od wschodu zabudowania Wrzeszcza i Brzeźna, od zachodu intensywnie rozwijającego się wówczas Przymorza, od południa linia kolejowa między Gdańskiem a Gdynią i wreszcie od północy wybrzeże Bałtyku.

Samolotem z Wrzeszcza do Europy


Jak często korzystasz z lotniska w Rębiechowie?

Konkurencja z Pruszczem Gdańskim



Takie położenie nie tylko praktycznie wykluczało rozbudowę aerodromu, ale również stwarzało poważne zagrożenie dla pasażerów i okolicznych mieszkańców. Dlatego plany likwidacji lotniska we Wrzeszczu i budowy jego następcy powstały już na początku lat 60.

Rozważano kilka lokalizacji planowanej inwestycji. Najpoważniejszymi propozycjami były lotnisko wojskowe w Pruszczu Gdańskim - istniejące do dnia dzisiejszego - oraz tereny nieopodal wsi Rębiechowo pod Gdańskiem.

Punkt informacji na nowo otwartym lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 2 maja 1974 roku. Punkt informacji na nowo otwartym lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 2 maja 1974 roku.
Jakie argumenty przeważyły w dyskusji nad ostatecznym wyborem? Obok Rębiechowa występowały lepsze warunki geologiczne - a dokładnie gleby piaszczysto-gliniaste - oraz mikrobiologiczne. Rzeźba terenu była niemal idealnie płaska, a w najbliższej okolicy brak było wysokiej zabudowy.

Nie bez znaczenia były również odległości do centrów Gdańska i Gdyni - odpowiednio 10 i 23 km - oraz czysty rachunek ekonomiczny. Paradoksalnie z wyliczeń wynikało bowiem, że koszty przebudowy pruszczańskiego lotniska byłyby wyższe niż budowa "od zera" w omawianej lokalizacji.

  • Budowa lotniska w Gdańsku-Rębiechowie. Maszyna - tzw. rozścielacz do masy nawierzchniowej - układa asfalt na przyszłej drodze startowej. 7 listopada 1973 roku.
  • Budowa dróg dojazdowych i kołowania na lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 7 listopada 1973 roku.
  • Budowa dróg dojazdowych i kołowania na lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 7 listopada 1973 roku.

Przekopanie miliona metrów sześciennych ziemi



Port lotniczy Gdańsk-Rębiechowo był pierwszym tego rodzaju obiektem budowanym od podstaw w powojennej historii Polski. Pierwsza łopata została wbita w ziemię w grudniu 1971 roku. Prace budowlane objęły obszar 350 ha, podczas których niezbędne było przekopanie miliona metrów sześciennych ziemi i wycinka 36 ha lasu. O  rozmachu budowy świadczy również liczba zużytych materiałów: 140 km elementów nawierzchni betonowej oraz 80 km różnego rodzaju kabli.

Po upływie zaledwie 2,5 roku port lotniczy w Gdańsku-Rębiechowie był gotowy. Pierwszy samolot, który przyleciał z Wrocławia, wylądował tutaj 1 maja, punktualnie o godz. 13. Dzień później, czyli 2 maja, nastąpiło oficjalne otwarcie nowego, gdańskiego aerodromu z udziałem przedstawicieli najwyższych władz państwowych i uruchomienie regularnej komunikacji lotniczej.

Budowa lotniska w Rębiechowie. 6 kwietnia 1974 roku. Budowa lotniska w Rębiechowie. 6 kwietnia 1974 roku.

Trzecie największe lotnisko w Polsce



Aby zbytnio nie zanudzać czytelników, z kalendarium historii gdańskiego lotniska warto przytoczyć jeszcze kilka dat.

W 1997 r. został oddany do użytku nowy terminal pasażerski - obecnie jest wykorzystywany np. do lotów poza tzw. strefę Schengen.

W 2004 roku patronem obiektu został Lech Wałęsa, przywódca ruchu Solidarności i pierwszy po 1989 roku niekomunistyczny prezydent.

W 2006 roku udało się po raz pierwszy osiągnąć liczbę miliona pasażerów w ciągu jednego roku.

W roku 2012 oddano do użytku nowy, niemal w całości przeszklony terminal - nazwany T2, w odróżnieniu do wspomnianego wcześniej terminalu - który zaledwie trzy lata później został powiększony o ok. jedną trzecią powierzchni.

Otwarcie terminalu T2 1 kwietnia 2012 r.


W tym samym roku, tj. w roku 2015, uruchomiono wreszcie Pomorską Kolej Metropolitalną, której jeden z przystanków - Gdańsk Port Lotniczy - umożliwia sprawną komunikację nie tylko z i do Trójmiasta, ale również na Kaszuby.

Natomiast w marcu 2019 roku informowaliśmy o ogłoszeniu przetargu na rozbudowę terminalu T2 o dodatkowe pirsy.

Nowy pirs na gdańskim lotnisku


Port lotniczy w Gdańsku-Rębiechowie jest obecnie trzecim największym w całym kraju i stanowi zapasowe lotnisko dla Warszawy. Po zmianach administracyjnych - wbrew nazwie - jego teren znajduje się obecnie w większości w granicach dzielnicy Matarnia, włączonej do Gdańska w 1973 roku.

W 2018 roku z lotniska skorzystało 4,98 mln pasażerów. Po zakończeniu rozbudowy o wspomniane pirsy - która ma planowo zakończyć się w 2021 roku - przepustowość lotniska zwiększy się z 7 do 9 mln.
Budowa lotniska w Gdańsku-Rębiechowie. 9 maja 1972 roku. Budowa lotniska w Gdańsku-Rębiechowie. 9 maja 1972 roku.

Miejsca

Opinie (345) ponad 20 zablokowanych

  • Lotnisko na Zaspie (3)

    jeszcze we wrześniu 1975 roku samoloty startowały z lotniska na Zaspie. Sprowadziłem się do Gdańska 1 września 1975 roku i zamieszkałem w budynku przy ul. Dzierżyńskiego 21 (dzisiaj Legionów), gdzie mieszkałem 2 miesiące. Wspominam do dzisiaj, jak parę razy ok. 4-5 rano budził mnie ryk grzanych silników samolotowych (budynek ten był najbliżej hali - dzisiejszej ETC). A więc historycy gdańscy - poprawcie wasze kalendarium, jeszcze w 1975 roku lotnisko na Zaspie funkcjonowało

    • 15 1

    • W 1975 roku funkcjonował jedynie aeroklub (1)

      budynki dworca lotniczego były już zamknięte,
      ostatni rejsowy samolot wystartował z Wrzeszcza 30 marca o 16.10 był to lot do Warszawy,
      potem zrobiono telewizyjną propagandówkę jak to lotnisko jest rozwalane,
      na płytę wjechała koparka i rozwaliła kawałek betonu.
      Więc w 1975 miałeś jakieś wizje lotniskowe - widziałeś przenosiny aeroklubu do Pruszcza...

      • 3 3

      • 30 marca 1974 roku - chciałem uzupełnić...

        • 4 0

    • samoloty komunikacyjne już nie latały...

      ale latał aeroklub, Zespół Lotnictwa Sanitarnego i Zakład Usług Agrolotniczych WSK Okęcie. Potem wszystko to się przeniosło, część do Rębiechowa (ZUA i sanitarni) oraz Pruszcza(Aeroklub Gdański). Aeroklub latał jeszcze kilka lat w ten sposób, że loty wykonywano w Pruszczu, ale rano były starty ze starego lotniska Wrzeszcz, a raczej jego resztek, a wieczorem też - przebazowanie z Pruszcza do Wrzeszcza i hangarowanie. Lotnisko funkcjonowało wtedy już teoretycznie, jako tzw. teren przygodny, na brzegach budowane były bloki osiedla Zaspa. Dopiero ok 1977-78 aeroklub dostał stary hangar w Pruszczu a budynki biurowe nawet dłużej istniały we Wrzeszczu.

      • 4 1

  • A co się dzieje z lotniskiem Kosakowo?

    A co się dzieje z lotniskiem Kosakowo?

    • 6 1

  • Bolek

    Oj Bolek Bolek nie jest ci wstyd teraz. Po co było brać... Przynajmniej już nie udzielaj wywiadów bo już zupełnie ci się w głowie pomieszalo i wnukom spusc łomot i konto zablokuj. Wstyd nam tu trochę

    • 14 8

  • Obecnie dl a rebiechowa wyrosła spora konkurencja .Jedna w Gdyni druga w Sopocie.

    Ostatnio pokazywali ze na molo w Sopocie już nawet samoloty lądują !! Ciekawe tylko czy pasażerowie musieli płacić bilety za wstęp na molo :)

    • 12 0

  • Geografia

    Autor artykulu pomylil kierunki swiata. Morze jest polozone na wschod od dawnego lotniska Zaspa a Wrzeszcz na poludnie.

    • 8 0

  • (3)

    weźcie tylko tego Bolka z nazwy wyrzućcie bo aż wstyd

    • 15 15

    • Pierwszy niekomunistyczny prezydent... Hahahaha hahahaha xD Śmiechłem xD

      • 3 5

    • wolę Bolka... (1)

      który pogrywał z sbekami, niż tchórzliwą kaczkę.

      • 5 4

      • Słaby argument. To sbecy z bolkiem pogrywali.

        • 0 0

  • czy autor mógłby sprawdzić dlaczego akurat brano pod uwagę lotnisko wojskowe w Pruszczu (5)

    a nie to w Gdyni?

    bo pytanie nasuwa się samo, tym bardziej że jak wiadomo Gdynia nie tylko ma długi pas ale i lepsze warunki atmosferyczne, co wtedy miało znaczenie

    obecnie po zamontowaniu ILS już nie

    • 2 8

    • Główny powód likwidacji lotniska we Wrzeszczu to było budownictwo mieszkaniowe... (2)

      i jego ówczesne, dość ograniczone możliwości. Na pewno nie lotnictwo, bo kolejne samoloty były coraz nowsze i potrzebowały coraz krótszego pasa i nie przeszkadzały im warunki podejścia. Pas we Wrzeszczu miał 2200 metrów długości i 120 metrów szerokości, drugi, skośnie ustawiony miał 1800 metrów długości i 80 metrów szerokości. Wystarczało dla największych samolotów. Kawał miasta do zabudowy na płaskim terenie, z niskimi kosztami uzbrojenia. Dziś zabudowa np. wzgórz morenowych nie stanowi problemu, wtedy to była przeszkoda nie do przebycia. Technika budowlana tamtych lat była o wiele prymitywniejsza.

      • 3 1

      • Błąd kolego

        główny pas startowy we Wrzeszczu miał 1800 metrów długości i 80 szerokości
        drugi - 1440 metrów x 40 metrów - zamknięty już na początku 1960 roku - z uwagi na przeszkody terenowe, zły stan techniczny i brak urządzeń radionawigacyjnych.
        Natomiast główny pas startowy też posiadał swoje ograniczenia - w przypadku startu na wzgórza - An-24 nie mogły zabierać pełnego kompletu pasażerów i ładunku...

        • 3 1

      • Bzdury.

        GKBD Kokoszki zabudowywał od początku lat 70tych górny taras. Powstawał Chełm itd.

        • 1 1

    • Wojsko

      W Gdyni lotnisko było wojskowe, a jednostka wojskowa była 5 razy większa niż teraz, więc pewnie nikt nie rozważał tej lokalizacji

      • 2 1

    • GDY

      Lotnisko w Gdyni było intensywnie użytkowane przez wojsko Mig-i21 i Iskry. Nie było tak cicho nad Gdynią jak dziś.

      • 0 0

  • szkoda że połączenia mamy kiepskie

    oczywiście dla pracujących w UK i Norwegii, to są dobre

    ale dla całej reszty - zauważam nie tylko turystów, ale i pracujących na południu europy (bo tacy tez są), to już jest nie teges

    • 6 2

  • Jestem dumny ze lotnisko nosi imie Lecha Waleay. (8)

    On obalil komunizm i dzieki niemu moge latac do pracy w UK.

    • 17 18

    • Walesa to Duma Gdanska (3)

      • 5 4

      • (1)

        czy jesteś zdrowy na umyśle, ten czlowiek to skandal.

        • 5 9

        • czy jesteś zdrowy na umyśle, ten czlowiek to skandal.

          Dzisiaj to może i skandal. Nazwa lotniska jest nie za dzisiaj. Dzisiaj można pisać historię jak się komu (PIS) podoba. L.W. w czasach kiedy upadała komuna był bohaterem. Chętnych do walki było niewielu.Dzisiaj jest więcej odważnych niż w tamtych czasach.

          • 2 2

      • hehehe o ...

        • 2 0

    • 45 lat temu otwarto lotnisko w Rębiechowie (1)

      "Wałęsa obalił komunizm" jest równoznaczne z Wałęsa Warszawę benzyną gasił.

      • 2 3

      • Hejtowac tylko umiesz ?

        • 2 2

    • A ja sie wstydze, ze jest jego im. skandal

      • 3 2

    • Lotto i inne bajki

      Czy obalił komunizm? Chyba nie. Ale jest pewne, że naszczał do chrzcielnicy w swojej wsi.

      • 2 0

  • Jedyne znane mi lotnisko... (1)

    ... w którym pas startowy nie jest płaski tylko ma zagłębienie

    • 5 3

    • to po to żeby samoloty mogły szybciej rozpędzać się

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Czyj dom stał się pierwszym gdyńskim salonem?

 

Najczęściej czytane