• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45 lat temu otwarto lotnisko w Rębiechowie

Rafał Borowski
2 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pierwszy samolot, który kiedykolwiek wylądował na płycie lotniska w Rębiechowie, przybył z Wrocławia 1 maja 1974 roku. Oficjalne otwarcie obiektu nastąpi dzień później. Pierwszy samolot, który kiedykolwiek wylądował na płycie lotniska w Rębiechowie, przybył z Wrocławia 1 maja 1974 roku. Oficjalne otwarcie obiektu nastąpi dzień później.

Mija 45 lat od oficjalnego otwarcia portu lotniczego Gdańsk-Rębiechowo, które miało miejsce 2 maja 1974 r. Co ciekawe, pierwszy samolot - z Wrocławia - wylądował na tym lotnisku dzień wcześniej.



Początki budowy lotniska w Rębiechowie są związane z likwidacją jego poprzednika - czyli Lotniska Gdańsk-Wrzeszcz - które funkcjonowało w latach 1919-1974 na terenie dzisiejszej Zaspy.

Lotniska w Gdańsku - historia


Wystarczy rzut oka na mapę Gdańska, aby zrozumieć, jakie względy zadecydowały o podjęciu tej decyzji. Wrzeszczańskie lotnisko znajdowało się w niezwykle kłopotliwej lokalizacji, której nieprzekraczalne granice wyznaczały od wschodu zabudowania Wrzeszcza i Brzeźna, od zachodu intensywnie rozwijającego się wówczas Przymorza, od południa linia kolejowa między Gdańskiem a Gdynią i wreszcie od północy wybrzeże Bałtyku.

Samolotem z Wrzeszcza do Europy


Jak często korzystasz z lotniska w Rębiechowie?

Konkurencja z Pruszczem Gdańskim



Takie położenie nie tylko praktycznie wykluczało rozbudowę aerodromu, ale również stwarzało poważne zagrożenie dla pasażerów i okolicznych mieszkańców. Dlatego plany likwidacji lotniska we Wrzeszczu i budowy jego następcy powstały już na początku lat 60.

Rozważano kilka lokalizacji planowanej inwestycji. Najpoważniejszymi propozycjami były lotnisko wojskowe w Pruszczu Gdańskim - istniejące do dnia dzisiejszego - oraz tereny nieopodal wsi Rębiechowo pod Gdańskiem.

Punkt informacji na nowo otwartym lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 2 maja 1974 roku. Punkt informacji na nowo otwartym lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 2 maja 1974 roku.
Jakie argumenty przeważyły w dyskusji nad ostatecznym wyborem? Obok Rębiechowa występowały lepsze warunki geologiczne - a dokładnie gleby piaszczysto-gliniaste - oraz mikrobiologiczne. Rzeźba terenu była niemal idealnie płaska, a w najbliższej okolicy brak było wysokiej zabudowy.

Nie bez znaczenia były również odległości do centrów Gdańska i Gdyni - odpowiednio 10 i 23 km - oraz czysty rachunek ekonomiczny. Paradoksalnie z wyliczeń wynikało bowiem, że koszty przebudowy pruszczańskiego lotniska byłyby wyższe niż budowa "od zera" w omawianej lokalizacji.

  • Budowa lotniska w Gdańsku-Rębiechowie. Maszyna - tzw. rozścielacz do masy nawierzchniowej - układa asfalt na przyszłej drodze startowej. 7 listopada 1973 roku.
  • Budowa dróg dojazdowych i kołowania na lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 7 listopada 1973 roku.
  • Budowa dróg dojazdowych i kołowania na lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 7 listopada 1973 roku.

Przekopanie miliona metrów sześciennych ziemi



Port lotniczy Gdańsk-Rębiechowo był pierwszym tego rodzaju obiektem budowanym od podstaw w powojennej historii Polski. Pierwsza łopata została wbita w ziemię w grudniu 1971 roku. Prace budowlane objęły obszar 350 ha, podczas których niezbędne było przekopanie miliona metrów sześciennych ziemi i wycinka 36 ha lasu. O  rozmachu budowy świadczy również liczba zużytych materiałów: 140 km elementów nawierzchni betonowej oraz 80 km różnego rodzaju kabli.

Po upływie zaledwie 2,5 roku port lotniczy w Gdańsku-Rębiechowie był gotowy. Pierwszy samolot, który przyleciał z Wrocławia, wylądował tutaj 1 maja, punktualnie o godz. 13. Dzień później, czyli 2 maja, nastąpiło oficjalne otwarcie nowego, gdańskiego aerodromu z udziałem przedstawicieli najwyższych władz państwowych i uruchomienie regularnej komunikacji lotniczej.

Budowa lotniska w Rębiechowie. 6 kwietnia 1974 roku. Budowa lotniska w Rębiechowie. 6 kwietnia 1974 roku.

Trzecie największe lotnisko w Polsce



Aby zbytnio nie zanudzać czytelników, z kalendarium historii gdańskiego lotniska warto przytoczyć jeszcze kilka dat.

W 1997 r. został oddany do użytku nowy terminal pasażerski - obecnie jest wykorzystywany np. do lotów poza tzw. strefę Schengen.

W 2004 roku patronem obiektu został Lech Wałęsa, przywódca ruchu Solidarności i pierwszy po 1989 roku niekomunistyczny prezydent.

W 2006 roku udało się po raz pierwszy osiągnąć liczbę miliona pasażerów w ciągu jednego roku.

W roku 2012 oddano do użytku nowy, niemal w całości przeszklony terminal - nazwany T2, w odróżnieniu do wspomnianego wcześniej terminalu - który zaledwie trzy lata później został powiększony o ok. jedną trzecią powierzchni.

Otwarcie terminalu T2 1 kwietnia 2012 r.


W tym samym roku, tj. w roku 2015, uruchomiono wreszcie Pomorską Kolej Metropolitalną, której jeden z przystanków - Gdańsk Port Lotniczy - umożliwia sprawną komunikację nie tylko z i do Trójmiasta, ale również na Kaszuby.

Natomiast w marcu 2019 roku informowaliśmy o ogłoszeniu przetargu na rozbudowę terminalu T2 o dodatkowe pirsy.

Nowy pirs na gdańskim lotnisku


Port lotniczy w Gdańsku-Rębiechowie jest obecnie trzecim największym w całym kraju i stanowi zapasowe lotnisko dla Warszawy. Po zmianach administracyjnych - wbrew nazwie - jego teren znajduje się obecnie w większości w granicach dzielnicy Matarnia, włączonej do Gdańska w 1973 roku.

W 2018 roku z lotniska skorzystało 4,98 mln pasażerów. Po zakończeniu rozbudowy o wspomniane pirsy - która ma planowo zakończyć się w 2021 roku - przepustowość lotniska zwiększy się z 7 do 9 mln.
Budowa lotniska w Gdańsku-Rębiechowie. 9 maja 1972 roku. Budowa lotniska w Gdańsku-Rębiechowie. 9 maja 1972 roku.

Miejsca

Opinie (345) ponad 20 zablokowanych

  • Więcej destynacji typu Teneryfa, Palma de Mallorca, Palermo, Burgas, Dubrovnik (30)

    A nie sama Skandynawia i UK.

    • 159 15

    • destynacji... (10)

      • 29 5

      • Dyslokacji

        • 1 0

      • Dysplazji

        • 2 0

      • Degustacji

        • 3 0

      • dezynfekcji (5)

        • 17 0

        • Destrukcji (2)

          • 6 0

          • Dysfunkcji.

            • 6 0

          • Defekacji.

            • 5 0

        • Dystynkcji.

          • 7 0

        • konstytucji

          • 13 2

      • destylacji... to rozumiem, ale tamto?

        • 9 1

    • (1)

      i koniecznie madera i Krym

      • 7 6

      • Madera, Sorwacja, San Escobar i nad Morze Azorskie!

        • 2 1

    • Polskie biedactwo nie będzie latać na Teneryfę (2)

      tylko na zmywak i budowy do Skandynawii i UK

      • 21 14

      • Właśnie Teneryfa jest dla biedaków. (1)

        Gdańszczanie są bogaci i latają w lepsze miejsca.

        • 8 15

        • Ile razy byles na Teneryfie glupku?

          • 2 2

    • w kierunku francji lyon, grenoble nie ma nic trzeba jechac do Warszawy . Zaden przewoznik o to sie nie stara

      • 2 1

    • Dysfunkcji

      • 3 0

    • destynacja

      Utensylia

      • 1 1

    • Bez własnego przemysłu (2)

      Trójmiasto jest zbyt biednym i zbyt małym rynkiem na takie przewozy. Co innego pracownicy sezonowi do Skandynawii.

      • 6 10

      • Tania siła robocza (1)

        Do Norwegii i Szwecji

        • 8 2

        • Robole, jak ukry u nas.

          • 7 5

    • (5)

      Przeciez sa:
      Teneryfa dzis o 20.00
      Hurghada dzis o 22:35
      Zakynthosr jutro o 5:00
      Do tego widze, Malta, Kutaisi, Tel Aviv.

      • 28 10

      • Kutaisi???? Moze Kutaczan?

        • 2 7

      • Radom

        • 5 0

      • Haha (2)

        To są czartery z biura podróży

        • 19 9

        • No i co? Wykup wycieczkę i leć. Dla jednego hipstera żadna linia nie będzie utrzymywała kierunku.

          • 10 8

        • Malta, Kutaisi i Tel Aviv to wg Ciebie czartery?

          • 18 2

    • Załóż linie lotnicze i łataj nawet do honolulu

      • 5 1

    • Degustacji

      • 5 2

  • Ja rozumiem że Pan Z. Kosycarz robi dobre...

    ...zdjęcia i jest znana gdańska postacia, ale czy ta informacja fot. Kosycarz musi byc na każdym zdjęciu tak wielka i nachalna, zeby przeslaniala zdjecie?!

    • 9 5

  • Hańbą jest,że samoloty tak nisko latają nad domami mieszkańców.Mam nadzieję,że pani prezydent Dulkiewicz to zmieni.

    • 3 16

  • Ankieta..nigdy!

    • 4 0

  • Kiedy lotnisko w Babich Dolach ?

    Mialy byc loty to Londynu i do Radomia.

    • 5 2

  • Lotnisko jest w Matarni? Nie w Firodze?

    • 5 1

  • w ankiecie niema odpowiedzi ze jeszcze nigdy...

    • 5 0

  • Lotnisko na Zaspie (3)

    jeszcze we wrześniu 1975 roku samoloty startowały z lotniska na Zaspie. Sprowadziłem się do Gdańska 1 września 1975 roku i zamieszkałem w budynku przy ul. Dzierżyńskiego 21 (dzisiaj Legionów), gdzie mieszkałem 2 miesiące. Wspominam do dzisiaj, jak parę razy ok. 4-5 rano budził mnie ryk grzanych silników samolotowych (budynek ten był najbliżej hali - dzisiejszej ETC). A więc historycy gdańscy - poprawcie wasze kalendarium, jeszcze w 1975 roku lotnisko na Zaspie funkcjonowało

    • 15 1

    • W 1975 roku funkcjonował jedynie aeroklub (1)

      budynki dworca lotniczego były już zamknięte,
      ostatni rejsowy samolot wystartował z Wrzeszcza 30 marca o 16.10 był to lot do Warszawy,
      potem zrobiono telewizyjną propagandówkę jak to lotnisko jest rozwalane,
      na płytę wjechała koparka i rozwaliła kawałek betonu.
      Więc w 1975 miałeś jakieś wizje lotniskowe - widziałeś przenosiny aeroklubu do Pruszcza...

      • 3 3

      • 30 marca 1974 roku - chciałem uzupełnić...

        • 4 0

    • samoloty komunikacyjne już nie latały...

      ale latał aeroklub, Zespół Lotnictwa Sanitarnego i Zakład Usług Agrolotniczych WSK Okęcie. Potem wszystko to się przeniosło, część do Rębiechowa (ZUA i sanitarni) oraz Pruszcza(Aeroklub Gdański). Aeroklub latał jeszcze kilka lat w ten sposób, że loty wykonywano w Pruszczu, ale rano były starty ze starego lotniska Wrzeszcz, a raczej jego resztek, a wieczorem też - przebazowanie z Pruszcza do Wrzeszcza i hangarowanie. Lotnisko funkcjonowało wtedy już teoretycznie, jako tzw. teren przygodny, na brzegach budowane były bloki osiedla Zaspa. Dopiero ok 1977-78 aeroklub dostał stary hangar w Pruszczu a budynki biurowe nawet dłużej istniały we Wrzeszczu.

      • 4 1

  • Jedyne znane mi lotnisko... (1)

    ... w którym pas startowy nie jest płaski tylko ma zagłębienie

    • 5 3

    • to po to żeby samoloty mogły szybciej rozpędzać się

      • 2 1

  • Parking, toalety - naprawdę? (2)

    Ciągle słyszymy o rekordach liczbowych pasażerów korzystających z gdańskiego lotniska... Ile to nie przewija się rocznie turystów. A automaty parkingowe... dwa biedne. Jedna budka. A toalety w terminalu wiecznie nieczynne - bo niemiła Zofia sprząta i odsyła do innych, które są... w remoncie. Poza tym - na plus - wszystko po "zachodniemu" :)

    • 14 4

    • But a

      Wszystko oprócz straży granicznej.

      • 1 2

    • Latam 3 razy każdego miesiąca,od lat--nie pamiętam dnia,żeby była nieczynna choć jedna toaleta! Po co sączysz jad?

      Do tego zawsze jest czysto,co wcale nie jest normą na innych europejskich lotniskach.

      • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego z miast Trójmiasta przyjeżdżali w XVI wieku uchodźcy religijni?

 

Najczęściej czytane