• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

44 lata temu uruchomiono prom Wisłoujście

DŁ/kfp.pl
11 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
  • Pierwszy dzień działania promu Wisłoujście przypadł na zimową scenerię.
  • Pierwszy dzień działania promu Wisłoujście przypadł na zimową scenerię.
  • Prom Wisłoujście kursował przez 39 lat: od stycznia 1977 r. do maja 2016 r.
  • Pierwszy dzień działania promu Wisłoujście przypadł na zimową scenerię.
  • Pierwszy dzień działania promu Wisłoujście przypadł na zimową scenerię.

44 lata temu uruchomiono prom kursujący między Nowym Portem i Wisłoujściem. Reporter opisujący pierwszy dzień jego pracy narzekał na słabą organizację przeprawy.



Prom pasażersko-samochodowy łączący Nowy Port z WisłoujściemMapka zakończył swoją niemal 40-letnią służbę na Martwej Wiśle wiosną 2016 r., kilka tygodni po otwarciu tunelu drogowego pod Martwą Wisłą.

Od chwili, kiedy kierowcy zaczęli podróżować pod Martwą Wisłą, zainteresowanie przeprawą promową spadło o blisko 90 procent. W rejs pożegnalny prom wypłynął 31 maja 2016 r.

Ostatnie dni funkcjonowania promu Wisłoujście. 27 maja 2016 roku.



Zdjęcia dokumentujące pierwszy dzień służby "Wisłoujścia"



Wróćmy jednak do samego początku funkcjonowania przeprawy promowej. Choć sama jednostka była gotowa już rok wcześniej, przeprawa wystartowała 4 stycznia 1977 r. Zdjęcia wykonane tego dnia przez Zbigniewa Kosycarza ukazały się następnego dnia w "Głosie Wybrzeża".

Jednostka debiutowała w iście zimowej scenerii, co nie pozostało bez wpływu na jakość usług świadczonych przez przewoźnika.

Tak pisał reporter Głosu Wybrzeża 44 lata temu:

Równo rok temu Gdańsk otrzymał nowoczesny prom Wisłoujście. Jednostka zbudowana została w Szczecińskiej Stoczni Rzecznej Odra. Zabiera 8 wozów ciężarowych lub 16 osobowych, a prócz tego 50 pasażerów.

(...) Weszła do eksploatacji dopiero wczoraj. Tak długo trwała bowiem budowa przyczółków. Prom kursuje pod banderą Żeglugi Gdańskiej każdego dnia od godz. 6.15 do 20.45, z wyjątkiem niedziel i świąt. Przeprawa trwa około 7 minut.

Jakkolwiek przygotowania związane z uruchomieniem pływającego mostu trwały długo, to jednak ich finał nie może zadowalać. Wczoraj zastaliśmy bowiem w Nowym Porcie tzw. wielką improwizację. Nie odśnieżono dróg dojazdowych, a od strony Wisłoujścia nie posypano ich piaskiem. Brakowało jakichkolwiek znaków orientacyjnych. Do każdego zbliżającego się samochodu podbiegał pracownik żeglugi i informował, że przed wjazdem na prom pasażerowie muszą opuścić pojazd.

Takie gesty wydały się nawet sympatyczne, ale wolelibyśmy dobrą i przemyślaną organizację, proszę Przedsiębiorstwa Dróg i Mostów.
DŁ/kfp.pl

Miejsca

Opinie (102) 4 zablokowane

  • A następnie go zezłomowano (2)

    w imię rzekomych oszczędności.
    Półmilionowego miasta nie stać było na dołożenie 1 mln rocznie do przeprawy promowej, więc go skasowali.
    Oczywiście teraz go odtworzą - ale trzeba bedzie wydać kilkanaście mln na oddtworzenie przyczółków na obydwu nabrzeżach, następnie będzie przetarg na nowy prom itd. Zaangażowanych w to będzie 15 różnych (zbędnych) urzędów i 24 osoby na etacie :)

    • 16 4

    • Akurat przyczółki są świeżo po remoncie.

      Ciekawe dlaczego? :)

      • 3 0

    • nie odtworzą !

      • 0 0

  • A płaciło się za przejazd od zawsze? (1)

    • 1 1

    • Nie, dopiero jak państwo przestało dopłacać

      i prom przeszedł w prywatne ręce.

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Prom na Westerplatte (3)

    Moim zdaniem bardzo potrzebny jest prom który by pływał od latarni morskiej w Nowym Porcie na drugą stronę do Westerplatte.Od strony Nowego Portu są gotowe nabrzeża i dobre parkingi gdzie można zostawić samochód.Na pewno byłaby to spora atrakcja turystyczna dla mieszkańców i przyjezdnych a dla Gdańska nowa atrakcja turystyczna.

    • 126 2

    • nowy port

      My w Nowym Porcie nie chcemy tałatajstwa z jakichś kowal itd. bo sr*ja po krzakach kradną a później się pisze ze w porcie patologia ! Stop szadolkowcą i cebulaką

      • 2 2

    • Mozna dojechać tramwajem.

      • 0 2

    • Na pewno byłaby to lepsza inwestycja niż nocnik gdański (stadion) przynoszący tylko koszty.

      • 2 1

  • (1)

    Bład władz gdańska , kierować turystów do Nowego Portu , tam na prom i zweidzanie Twierdzy , ewentualnie autobus na Westrplatte .

    • 7 1

    • Tylko potrzebny jest do tego Gospodarz.

      • 2 1

  • (3)

    W głowie się dziś nie mieści, ale przez lata przeprawa była darmowa ! Dziś za parę minut postoju na rozpadającej się nawierzchni np. ulicy Grobla Angielska miasto kasuje jak za zadaszony super parking .

    • 12 0

    • W PRL-u nawet wczasy były darmowe ;) (1)

      • 4 0

      • Co ty o tym wiesz?

        Wczasy FWP były tanie, ale nie darmowe....

        • 0 0

    • Przeprawa promowa nigdy nie była darmowa.

      Port Północny płacił. Dlatego, że większość pracowników dojeżdżała nim do pracy.

      • 0 0

  • pojedźcie i zobaczcie sobie jak takie promy i przeprawy promowe wyglądają w np. Danii czy w Niemczech. U nas ta kupa złomu pływała w te i nazad, a rdzę przykrywano kolejną warstwą farby. Nawierzchnia nie była lepsza od tej z dojazdowej ulicy. Dobrze, że tego już nie ma

    • 4 7

  • I PO zlikwidowało

    • 8 3

  • Tani, ekologiczny, pasażerski (!) prom będzie musiał tam funkcjonować, bo takie będzie zapotrzebowanie! (1)

    Turyści, rowerzyści a z czasem pracujący po drugiej stronie Martwej Wisły już teraz potrzebują takiego promu. Oczywiście nie może pływać raz na godzinę, albo kosztować tyle, co aranżowane właśnie prywatne przedsięwzięcie pod nazwą Rejs na drugą stronę - oby nie Styksu, które z jakichś powodów polega na płynięciu sprzed portowych spichlerzy pod budy i baraki otaczające Twierdzę - za jedyne 10 zł od łba...
    To o czym piszę ma być ekologiczne (napęd solarny lub gazowy), ciche i z gabarytami na jakieś 20-30 osób maks. plus parę rowerów.

    • 7 2

    • Turyści mają komunikacje miejską zaś rowerzyści ścieżki rowerowe budowane w mieście więc mogą chyba dojechać na Westerplatte?

      • 0 0

  • (1)

    Ford Capri w tamtych czasach! To było coś!

    • 7 1

    • Teraz też! :)

      • 1 0

  • Wielka szkoda. (1)

    Niestety komuś zabrakło wyobraźni więc nie zastąpiono tego promu jakąś mniejszą jednostką do przewozu pasażerów oraz rowerów, chociaż w sezonie letnim. Tam właśnie kończy się droga rowerowa z Sopot do Gdańska. Przejazd oddalonym o parę kilometrów tunelem jest bez sensu bo nie zawsze są w nim miejsca dla rowerów a rowerem bezpośrednio nie można.

    • 7 1

    • W tym mieście nie ma nikogo z wyobraznią.

      Oczywiście wśród decydentów.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile przetrwała linia tramwajowa z Wrzeszcza przez ul. Chrobrego do Brzeźna?

 

Najczęściej czytane