• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

111 lat pomaga przeprawić się przez Martwą Wisłę

szym
8 czerwca 2023, godz. 11:00 
Opinie (61)

Pierwszą, stałą przeprawą przez Martwą Wisłę był most SiennickiMapka. Oddany do użytku 8 czerwca 1912 r., obchodzi dziś swoje 111 "urodziny".







Most Siennicki. Historia



Interesujesz się architekturą miasta, w którym mieszkasz?

Most Siennicki został oddany do użytku w 1912 r. Najpierw był zwodzony. Widoczne na archiwalnych zdjęciach charakterystyczne wieżyczki to "domki" operatorów mostu. Podczas II wojny światowej most został poważnie uszkodzony. Odbudowano go jako stałą przeprawę, bez zwodzonych przęseł i bez "domków" operatorów.

Pod koniec lat 80. został rozebrany i zbudowany na nowo. Kilka lat temu przeszedł kolejny remont, który wymagał poprawek.

W chwili otwarcia był największym mostem zwodzonym nad Morzem Bałtyckim.



Most Siennicki w momencie otwarcia


Most Siennicki został oddany do użytku 8 czerwca 1912 r. Pierwotnie nosił nazwę most Breitenbacha (niem. Breitenbach-Brücke), na cześć Paula von Breitenbacha, pochodzącego z Gdańska pruskiego ministra robót publicznych.

 
 Most Siennicki został oddany do użytku 8 czerwca 1912 r. Pierwotnie nosił nazwę most Breitenbacha (niem. Breitenbach-Brücke), na cześć Paula von Breitenbacha, pochodzącego z Gdańska pruskiego ministra robót publicznych.


Most Siennicki zwodzony. Tak to wyglądało w przeszłości



Do końca II wojny światowej środkowa część mostu Siennickiego - zwanego wówczas mostem Breitenbacha - była zwodzona. W charakterystycznych wieżyczkach urzędowali operatorzy mostu.
 Do końca II wojny światowej środkowa część mostu Siennickiego - zwanego wówczas mostem Breitenbacha - była zwodzona. W charakterystycznych wieżyczkach urzędowali operatorzy mostu.

Montaż przęseł na moście Siennickim w latach siedemdziesiątych



Żołnierze wojsk komunikacyjnych, przy wsparciu pracowników gdańskich przedsiębiorstw budowlanych, montują stalową konstrukcję mostu Siennickiego. 19.10.1975 r.   Żołnierze wojsk komunikacyjnych, przy wsparciu pracowników gdańskich przedsiębiorstw budowlanych, montują stalową konstrukcję mostu Siennickiego. 19.10.1975 r.

Przebudowa mostu Siennickiego



Most Siennicki został poważnie uszkodzony w trakcie II wojny światowej. Zniszczeniu uległy m.in. wieżyczki operatorów. W 1947 r. został odbudowany jako most stały, bez zwodzonych przęseł. W latach 1986-1989 dotychczasowa konstrukcja została rozebrana i zastąpiona nową.

 Most Siennicki został poważnie uszkodzony w trakcie II wojny światowej. Zniszczeniu uległy m.in. wieżyczki operatorów. W 1947 r. został odbudowany jako most stały, bez zwodzonych przęseł. W latach 1986-1989 dotychczasowa konstrukcja została rozebrana i zastąpiona nową.

Kolejne remonty mostu Siennickiego



Remont mostu Siennickiego zakończył się w 2015 r. Został przeprowadzony w ramach modernizacji linii tramwajowej na Przeróbkę. Prace miały de facto charakter kosmetyczny, gdyż polegały przede wszystkim na wymianie starej nawierzchni jezdni i ułożeniu nowego torowiska. Remont mostu Siennickiego zakończył się w 2015 r. Został przeprowadzony w ramach modernizacji linii tramwajowej na Przeróbkę. Prace miały de facto charakter kosmetyczny, gdyż polegały przede wszystkim na wymianie starej nawierzchni jezdni i ułożeniu nowego torowiska.


Most Siennicki na materiale z 2011 r.



Trudny quiz o historii Trójmiasta. Zdają tylko najlepsi



Quiz Historia trzech miast Średni wynik 68%

Historia trzech miast

Rozpocznij quiz
szym

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (61)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

Wydarzenia

Przejazd historycznego pociągu z lat 70-tych

30 - 260 zł
spotkanie

Poznaj Gdynię na nowo | Miasto pod ostrzałem

wykład

Poznaj Gdynię na nowo | Gdyńska ziemia święta

spacer

Sprawdź się

Sprawdź się

Na jaką nazwę Niemcy zmienili Gdynię w 1939 roku?

 

Najczęściej czytane