• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

111 lat pomaga przeprawić się przez Martwą Wisłę

szym
8 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (61)
Przesuń aby
porównać

Pierwszą, stałą przeprawą przez Martwą Wisłę był most SiennickiMapka. Oddany do użytku 8 czerwca 1912 r., obchodzi dziś swoje 111 "urodziny".







Most Siennicki. Historia



Interesujesz się architekturą miasta, w którym mieszkasz?

Most Siennicki został oddany do użytku w 1912 r. Najpierw był zwodzony. Widoczne na archiwalnych zdjęciach charakterystyczne wieżyczki to "domki" operatorów mostu. Podczas II wojny światowej most został poważnie uszkodzony. Odbudowano go jako stałą przeprawę, bez zwodzonych przęseł i bez "domków" operatorów.

Pod koniec lat 80. został rozebrany i zbudowany na nowo. Kilka lat temu przeszedł kolejny remont, który wymagał poprawek.

W chwili otwarcia był największym mostem zwodzonym nad Morzem Bałtyckim.



Most Siennicki w momencie otwarcia


Most Siennicki został oddany do użytku 8 czerwca 1912 r. Pierwotnie nosił nazwę most Breitenbacha (niem. Breitenbach-Brücke), na cześć Paula von Breitenbacha, pochodzącego z Gdańska pruskiego ministra robót publicznych.

 
 Most Siennicki został oddany do użytku 8 czerwca 1912 r. Pierwotnie nosił nazwę most Breitenbacha (niem. Breitenbach-Brücke), na cześć Paula von Breitenbacha, pochodzącego z Gdańska pruskiego ministra robót publicznych.


Most Siennicki zwodzony. Tak to wyglądało w przeszłości



Do końca II wojny światowej środkowa część mostu Siennickiego - zwanego wówczas mostem Breitenbacha - była zwodzona. W charakterystycznych wieżyczkach urzędowali operatorzy mostu.
 Do końca II wojny światowej środkowa część mostu Siennickiego - zwanego wówczas mostem Breitenbacha - była zwodzona. W charakterystycznych wieżyczkach urzędowali operatorzy mostu.

Montaż przęseł na moście Siennickim w latach siedemdziesiątych



Żołnierze wojsk komunikacyjnych, przy wsparciu pracowników gdańskich przedsiębiorstw budowlanych, montują stalową konstrukcję mostu Siennickiego. 19.10.1975 r.   Żołnierze wojsk komunikacyjnych, przy wsparciu pracowników gdańskich przedsiębiorstw budowlanych, montują stalową konstrukcję mostu Siennickiego. 19.10.1975 r.

Przebudowa mostu Siennickiego



Most Siennicki został poważnie uszkodzony w trakcie II wojny światowej. Zniszczeniu uległy m.in. wieżyczki operatorów. W 1947 r. został odbudowany jako most stały, bez zwodzonych przęseł. W latach 1986-1989 dotychczasowa konstrukcja została rozebrana i zastąpiona nową.

 Most Siennicki został poważnie uszkodzony w trakcie II wojny światowej. Zniszczeniu uległy m.in. wieżyczki operatorów. W 1947 r. został odbudowany jako most stały, bez zwodzonych przęseł. W latach 1986-1989 dotychczasowa konstrukcja została rozebrana i zastąpiona nową.

Kolejne remonty mostu Siennickiego



Remont mostu Siennickiego zakończył się w 2015 r. Został przeprowadzony w ramach modernizacji linii tramwajowej na Przeróbkę. Prace miały de facto charakter kosmetyczny, gdyż polegały przede wszystkim na wymianie starej nawierzchni jezdni i ułożeniu nowego torowiska. Remont mostu Siennickiego zakończył się w 2015 r. Został przeprowadzony w ramach modernizacji linii tramwajowej na Przeróbkę. Prace miały de facto charakter kosmetyczny, gdyż polegały przede wszystkim na wymianie starej nawierzchni jezdni i ułożeniu nowego torowiska.


Most Siennicki na materiale z 2011 r.



Trudny quiz o historii Trójmiasta. Zdają tylko najlepsi



Quiz Historia trzech miast Średni wynik 62%

Historia trzech miast

Rozpocznij quiz
szym

Opinie (61) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (3)

    To tam gdzie bez powodu zrobili ograniczenie 30km/h, którego nikt nie przestrzega, nawet autobus czy tramwaj? Ale to dobre miejsce do łatania dziury budżetowej, więc często tam stoją misie z suszarkami.

    • 20 4

    • Nigdy tam z radarem nie stoja wlasnie

      • 2 2

    • Jeśli choć raz ich zobaczysz, dzwoń, mam dla ciebie karton Wyborowej.

      • 2 0

    • Coś jest na rzeczy.

      Jechałem tam ostatnio 35 km/h a za mną kolumna wku.....nych . Ledwo pojawiło się pierwsze skrzyżowanie pan w audi za mną dał taką rurę, że znalazł się bokiem na chodniku. Dobrze, że nikogo tam nie było.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Ten stary, zwodzony był zdecydowanie ładniejszy. (3)

    Bardziej malowniczy, miał swój charakter. Dzisiejszy jest na pewno bardziej funkcjonalny. Szkoda, że przy remontach nie połączono jednego z drugim.

    • 162 8

    • (2)

      Bardziej funkcjonalny był oczywiście stary most bo mogły tam przepływać większe jednostki.

      • 14 1

      • Kiedyś bardziej dbano o detale, wygląd i estetykę. We wszystkim - od przedmiotów codziennego uzytku po architekturę. (1)

        I wiele z nich przetrwało setki lat a dziś beton i szkło. Ciekawe ile przetrwają budynki na Wyspie Spichrzów?

        • 19 4

        • Do kolejnego zrównania z ziemią obecnego Gdańska przez sowietów!

          • 0 1

  • Często chodzimy z rodziną i wspominany

    • 6 1

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    Kiedyś był okazały. Dzisiaj wygląda nędznie.

    • 124 3

    • Był młody .

      • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    W latach 80 był remontowany i równolegle był most tymczasowy. Bałem się nim jeździć tak samo jak pontonowym w Sobieszewie.

    • 47 7

    • Trzeslo na nim potwornie.Caly w strachu bylem gdyvtamtedy szedlem :D

      • 7 0

    • Pracowalem (1)

      W latach 1984-1987 na koloniach Huty 1 Maja. Kolonia była w Szkole Podstawowej nr 61.
      Doskonałe pamiętam ten tymczasowy.
      Na marginesie, jeżeli dobrze pamiętam most siennicki był remontowany. Nie zburzony i zbudowany na nowo. Zdjęto warstwy do konstrukcji kratownic.
      Od 32 lat mieszkam w 3 City.

      • 9 0

      • 61 moja szkoła!

        • 5 0

    • Tak

      Byłam wtedy dzieckiem ale faktycznie też pamiętam że się bałam

      • 1 0

  • (3)

    Dlaczego gdańskie mosty były kiedyś ładne a teraz takie brzydkie?

    • 30 1

    • kwestia poczucia estetyki architekta

      lub projektanta w innym przypadku.

      Można zaprojektować coś ładnego albo byle jakiego, kosztuje tyle samo.

      • 5 2

    • Bo podobno Gdańsk nie ma "pieniędzy"!

      • 0 3

    • Zielony most- brzydki; Krowi most- brzydki

      • 0 0

  • (1)

    Potrzebny jest drugi most ,tym bardziej ,że ten się "sypie ".

    • 12 1

    • Pieniędzy w Gdańsku nie ma i nie bedzie

      Są jedynie na malowanie nowych naziemnych

      • 3 2

  • Jak macie dodawać tak krótkie artykuły przepisane z wikipedii to już chyba lepiej nic nie dodawać.... (2)

    Ten most ma długą i ciekawą historię, wystarczy trochę zainteresowania by poszukać informacji

    • 18 0

    • Przecież (1)

      O tym moście było już sporo artykułów ten to takie przypomnienie poprzedniego i grunt pod nowy ale musi być dużo komentarzy co z tym remontem?

      • 1 0

      • Skoro były już artykuły to po co następny na pół gwizdka?

        • 1 0

  • No nie.....

    Pierwszą stałą przeprawą był most kolejowy wybudowany w 1905 roku, który obracał się zgodnie z nurtem Wisły Leniwki
    Swoją drogą mile wspominaiwk barkowisko, miejsce cumowania rzecznych statków towarowych, na Przeróbce nieopodal bohatera dzisiejszej notatki.

    • 8 0

  • Kolejny przykład gdańskich rzadów stary był bardzo ladny ten obecny to bieda z nedza (1)

    • 15 6

    • Nie powstrzymuj się.

      Napisz, że to wina Dulkiewicz. Będziesz miał od razu lepszy dzień.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Czyj dom stał się pierwszym gdyńskim salonem?

 

Najczęściej czytane