• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 lat od remontu dworca PKP w Gdyni. Jak zmienił się obiekt?

Patryk Szczerba
5 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przesuń aby
porównać

Remont dworca PKP w GdyniMapka trwał dwa lata. Obiekt będący pod opieką konserwatora zabytków został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r., na dwa dni przed rozpoczęciem organizowanego przez Polskę i Ukrainę turnieju Euro 2012. W poniedziałek mija 10 lat od tego wydarzenia.



Czy podoba ci się wygląd dworca w Gdyni?

Remont dworca PKP w Gdyni, który w momencie rozpoczęcia prac znajdował się pod opieką konserwatora zabytków, trwał dwa lata. Dzięki temu zachowane zostały zabytkowe malowidła, zwłaszcza w sali restauracyjnej, gdzie ostatecznie zakotwiczył McDonald's .

  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Tak dworzec wyglądał w latach 2005-2010.

Remont dworca: odkrycia malowideł



Podczas remontu gdyńskiego dworca okazało się, że nie tylko sufit, ale również ściany w dawnej restauracji były barwnie pomalowane. Intensywnie kolorowe malowidła zostały odnowione i zachowane. Do dziś, wchodząc po hamburgera, można zachwycić się sopocką szkołą malarstwa z 1957 r.

Polichromie zostały odkryte zupełnie przypadkowo, bo nikt ich nigdy nie opisywał i nikt nie wiedział, że istniały. Znane były tylko dekoracje sklepienia dawnej sali restauracyjnej, do których nieznane malowidła nawiązują.

I choć wielu narzekało na takie połączenie sztuki z konsumpcją, to w związku z eksponowaniem malowideł dworcowy McDonald's stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych barów tego typu w Polsce.

  • Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z 30.11.2011 r.
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  • Wnętrza dworca PKP w Gdyni
  • Wnętrza dworca PKP w Gdyni
  • Prace modernizacyjne na dworcu w Gdyni.
  • Prace modernizacyjne na dworcu w Gdyni.
  • Prace modernizacyjne na dworcu w Gdyni.

Nowi najemcy, sporo poprawek po czasie



Podczas remontu dworzec zmienił się nie do poznania, nie tylko w części restauracyjnej. Został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r. na dwa dni przed rozpoczęciem mistrzostw Europy w piłce nożnej rozgrywanych w Polsce i na Ukrainie.

Pojawiły się w nim nowe posadzki, ściany, sufity i elewacja. Przebudowana została zabytkowa kolumnada. Obiekt zyskał monitoring, przechowalnię bagaży, toalety i dodatkową poczekalnię. Zniknęli bezdomni i charakterystyczny fetor, który unosił się w budynku.

Otwarcie dworca. Film z 2012 roku



Sprzedający tam fast foody i bieliznę najemcy dostali wypowiedzenie umów. Nie wrócili w to miejsce. W środku pojawiły się za to lub wróciły - oprócz sieci McDonald's - w kolejnych miesiącach takie marki, jak Subway czy Rossmann.

Pod koniec 2014 r. zamontowano wreszcie automatyczne drzwi na styku tunelu i hali dworcowej - wcześniej trzeba było otwierać je samodzielnie. Zwiększyło to komfort pasażerów, narzekających na niedogodności przy otwieraniu poprzednio zamontowanych szklanych drzwi, i zmniejszyło przeciągi. Do tego dało PKP sporo oszczędności związanych z ogrzewaniem.

  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Tak dworzec wyglądał w latach 2005-2010.


Problemami krótkie wiaty i brak najemców w pasażu



W 2016 r. PKP wezwało wykonawcę prac - firmę Mostostal - do napraw gwarancyjnych.

Problemem, którego nie dało się rozwiązać, pozostały zbyt krótkie wiaty na nowych peronach oraz brak najemców w lokalach znajdujących się w pasażu między dworcem PKP i dworcem podmiejskim.

Całość projektu warta była 40 mln zł. Połowę środków wyłożyła Unia Europejska i budżet państwa. Resztę pokryło PKP.

Quiz Ikony architektury z czasów PRL Średni wynik 43%

Ikony architektury z czasów PRL

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (114)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Przy jakiej ulicy znajduje się Dom pod Murzynkiem?

 

Najczęściej czytane