• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tory w parku na pamiątkę trasy kolejowej. Tędy przebiegała linia Gdynia - Kokoszki

Patryk Szczerba
15 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Fragment nawierzchni torowej w parku wykonano na wzór linii kolejowej z 1921 roku. Fragment nawierzchni torowej w parku wykonano na wzór linii kolejowej z 1921 roku.

W parku przy ulicy StarodworcowejMapka w Wielkim Kacku z inicjatywy rady dzielnicy zamontowano fragment nawierzchni torowej wykonanej na wzór linii kolejowej z 1921 roku. Dokładnie w tym miejscu przebiegała linia kolejowa prowadząca z Kokoszek do Gdyni.



Czy zwracasz uwagę na elementy przypominające o historii danego miejsca?

  • Stacja Kieszonka to jeden z dziewięciu parków kieszonkowych zrealizowanych w ramach ogólnomiejskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego w edycji z 2019 r.
  • Inspiracja dla twórców parku była przedwojenna, nieistniejąca już relacja Gdynia-Kokoszki, której fragment biegł m.in. obecną ul. Starodworcową.
  • Projektanci w geometrycznym układzie rabat i alejek parku starali się upamiętnić kształty peronów, semaforów lub nawet kół napędowych lokomotyw. Stojąca w centralnym punkcie okrągła ławka przywodzi z kolei na myśl kolejową poczekalnię.


Park przy ul. Starodworcowej: więcej informacji



Nawierzchnia torowa nowością w parku w Wielkim Kacku



Do parku dołączyła teraz ekspozycja oryginalnego fragmentu nawierzchni torowej, posiadająca stalowe szyny, wyprodukowana w roku 1905 roku przez producenta - Hutę Krupp.

- Do symbolicznej ekspozycji zastosowano oryginalny tor wyprodukowany w roku 1905, posiadający stalowe szyny ustawione w rozstawie 143,5 cm. Profil szyny (typu 8) to: główka, szyjka oraz stopka o wymiarach maksymalnych 13,8cm x 11,0cm. Ciężar jednego metra szyny to 41 kg. Szyny położone zostały na impregnowanych podkładach drewniany sosnowych o wymiarach: szerokość 24 cm, grubość 16 cm - mówi architekt Tomasz Kamiński, radny dzielnicy Wielki Kack, pomysłodawca i projektant tej historycznej ekspozycji.
Ustawiono go w niedalekiej odległości od nieistniejącej stacji i równoległym układzie do ul. Starodworcowej, będącej osią historycznej trasy Gdynia-Kokoszki. Ustawiono go w niedalekiej odległości od nieistniejącej stacji i równoległym układzie do ul. Starodworcowej, będącej osią historycznej trasy Gdynia-Kokoszki.
Jak dodaje, mimo kilku różnic postarano się odwzorować ten fragment nawierzchni zgodnie oryginałem.

- Ustawiliśmy go w niedalekiej odległości od nieistniejącej stacji i równoległym układzie do ul. Starodworcowej, będącej osią historycznej trasy Gdynia - Kokoszki - podkreśla pomysłodawca ekspozycji.

Szafka do czytania na ławce kolejną nowością



Wkrótce w parku pojawi się szafka dla fanów czytania na ławce, będzie z materiału odpornego na warunki pogodowe i zostanie usytuowana w parku w pobliżu jednej z alejek. Zostanie odpowiednio opisana wraz z wytłumaczeniem zasad bookcrossingu.

Ławka symboliczna mebel stosowany w poczekalni kolejowej. Ławka symboliczna mebel stosowany w poczekalni kolejowej.
- W kolejnych latach chcemy nadal rozwijać zielone przestrzenie wzdłuż ulicy Starodworcowej. W tym celu sfinansowaliśmy wykonanie, na zlecenie Wydziału Ogrodnika Miasta, koncepcji zagospodarowania terenów zielonych wzdłuż tej ulicy. Z kolei z budżetu inwestycyjnego zaplanowaliśmy urządzenie zieleni, wzdłuż ul. Starodworcowej, od ul. Wielkopolskiej w kierunku szkoły - mówi Piotr Szpajer, przewodniczący rady dzielnicy.

Ponad 100 lat linii Gdynia - Kokoszki



Zdjęcie z budowy linii Kokoszki - Gdynia. 

Zdjęcie z budowy linii Kokoszki - Gdynia.
20 listopada 1921 roku oficjalnie otwarto 23-kilometrową linię kolejową z Kokoszek do Gdyni wzdłuż granicy z Wolnym Miastem Gdańsk. Zbudowano ją w nieco ponad półtora roku od momentu podjęcia decyzji w tej sprawie.

Historia linii Gdynia - Kokoszki

Miejsca

Opinie (79) 4 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    (9)

    Najlepsza beka jest z tego, że w latach 90 celowo zapuszczono i wygaszano kolej, żeby potem(już z dużym nakładem sił i środków) reaktywować niektóre linie oraz rozbudowywać sieć kolejowa, bo epoka niekontrolowanej suburbanizacji to wieczne korki i niemożliwe do zaradzenia problemy infrastrukturalne związane z siecią drogowa.

    • 64 3

    • Ktoś na tym nieźle się obłowił. (1)

      Może by tak zacząć sprawdzać kto?

      • 12 3

      • Wszędzie widzisz przekręty, złodziejstwo?

        Pewnie tak wygląda rzeczywistość w twojej rodzinie i domu.

        • 0 0

    • (1)

      Wygaszano je i zamykano a potem weszła moda na ich rozbieranie by potem tam robić ścieżki rowerowe

      • 1 1

      • Potwierdzam.
        Byłem, widziałem na własne oczy.

        Stacje kolejowe pozostały, szyn i podkładów brak. W ich miejscu jest ścieżka rowerowa.

        • 0 0

    • Najlepsza to jest z tego, ze tak wielu i**otom wydaje sie, iz posiedli tajemna wiedze.

      • 0 0

    • (3)

      Beka? Bardzo zabawne, że budowali to ludzie własnymi siłami za psie pieniądze z hasłem (przodownictwo pracy) potem majątek wyprzedano i rozkradziono, a teraz znowu budują za nasze. Ubaw po pachy.

      • 13 2

      • (1)

        Przedmówcy chyba chodziło o coś innego. Wypowiedź była sarkastyczna a Ty tego nie wyczułeś tylko niepotrzebnie się spinasz.

        • 9 3

        • S...stryczna

          • 0 0

      • Jakie przodownictwo pracy?

        U nas te nieczynne linie kolejowe budowano w czasach zaborów, gdy nie było Polski na mapach. W czasach gdy tu było Cesarstwo Niemieckie i mieszkaniec Sopotu, Gdańska, Gdyni, Sierakowic, Kartuz, Kościerzyny, Lubawy, Gniewina, Skarszew, Torunia czy Kwidzyna był obywatelem Cesarstwa Niemieckiego i poddanym cesarza Wilhelma II.

        Zanim zaczną się komentarze "że Szwaby".

        Mieszkaniec Warszawy, Łodzi, Piotrkowa, Lublina, Częstochowy, Radomia, Płocka, Siedlec, Łomży, Kalisza, Kielc, Włocławka czy Suwałk był Ruskiem.

        Gwoli przypomnienia:
        Królestwo Polskie (1815-1832) ze stolicą w Warszawie było częścią Cesarstwa Rosyjskiego i głową państwa był król Mikołaj I. Warszawiak był poddanym rosyjskiego króla.

        Dalej, Królestwo Polskie ze stolicą w Warszawie istniejące w latach 1832-1918 było częścią Cesarstwa Rosyjskiego.
        Od 1867 językiem urzędowym był już tylko język rosyjski i mieszkaniec Warszawy czy Łodzi miał w portfelu ruble.

        Kraków był wtedy w granicach Austro-Węgier.
        Jak będziecie jeść bułkę kajzerkę to pamiętajcie, że to spadek po austro-węgier skim zaborze ;)

        • 1 0

  • to nam zostalo z tamtyvh lat

    • 5 0

  • Proponuję składać corocznie kwiaty (1)

    • 3 5

    • Dobry pomysł.

      "To był szok dla tysięcy Polaków. Jednego dnia PKP zrezygnowały z dziesiątek pociągów, pozostawiając pasażerów samych sobie. Niedawno minęła 22. rocznica "ostrego cięcia", którego skutki odczuwamy do teraz.

      Mieszkańcy wielu polskich miejscowości do dziś nie zapomnieli o zimnym prysznicu, jakim uraczyli ich kolejarze dwadzieścia dwa lata temu. Wtedy, w kwietniu 2000 roku, z dnia na dzień zlikwidowano pasażerskie połączenia kolejowe na 1028 km sieci w różnych regionach kraju.

      Wcześniej rozkłady jazdy był tak układane, żeby zniechęcić ludzi do podróżowania. Na przykład obcinano kursy, którymi ludzie wracali z pracy i szkoły do domów. W rezultacie przesiadali się do autobusów lub samochodów.

      To klasyczny przypadek wygaszania popytu."

      Polecam książkę "Ostre cięcie: jak niszczono polską kolej", Karola Trammera.

      • 5 1

  • (2)

    A czy do szafki będzie dołączony magiczny sok anycovidiwy? Przecież to jest wylęgarnia chorób, miasto nie dba o zdrowie ludzi.

    Pozdrawiam covidowych oszołomów, już wam covid nie przeszkadza? Woda w fontannach już nie zakaża, przyciski przy przejściach dla pieszych nie są zagrożeniem?

    • 14 6

    • (1)

      Ciekawe czy byś był taki odważny i przebywał wśród chorych.

      • 5 6

      • Ja zyje wsrod chorych w chorym kraju.

        • 3 2

  • Zróbcie tam drogi z asfaltu (3)

    Bo są z płyt jak na budowie. Zróbcie całą nowodworcowa z chodnikiem i asfaltową drogą. Żadnego normalnego sklepu w tej dzielnicy. Taka mała Ukraina wschodnia.

    • 16 5

    • Do tego Wielkopolska, która wygląda jak po bomardowniu (1)

      Też wina Kucyka - ludzie nie wybierajmy go. Każdy inny. Podziękujmy temu kolesiostwu.

      • 10 1

      • Przejeżdżałem ostatnio przez Wielkopolskę i drogi mają lepsze niż na Pomorzu.

        • 2 0

    • Zrobią niedługo. Tam mieszka ważna osoba z urzędu

      • 5 1

  • Takie przerwane tory (3)

    Jakoś źle mi się kojarzą, niestety ale z obozami

    • 6 13

    • Nigdy w obozie nie byłem.

      Po co tam były takie przerywane tory?
      Przecież to żadnej kolejowej funkcji nie mogło pełnić. Nic po takich torach nie przejedzie.

      • 2 1

    • (1)

      Taki " przerwany tor" jest także pomnikiem największej katastrofy kolejowej w Otłoczynie. Tak więc nie wiem skąd takie skojarzenie

      • 8 0

      • Z tvn

        • 4 2

  • chory pomysl z tymi torami, co to ma byc jakis tor przeszkod, kto pszeszedl komu sie udalo a komu nie udalo

    • 2 10

  • Opinia wyróżniona

    Szafka z książkami to fajna sprawa. Tylko trochę spóźniona. O jakieś 20 lat. (3)

    Wtedy to, właśnie 20 lat temu były już takie szafki w Ostrzeszowie, Mrągowie i wielu innych miastach.

    • 24 10

    • Jak tobsię pali będzie gril

      • 0 1

    • Bydzie złom jo

      • 1 5

    • No i?

      Czy to powód, żeby jej nie bylo?

      • 13 3

  • bookcrossingu co to znaczy?

    • 4 1

  • Szyny pewnie zarąbali z półwyspu helskiego, tam dużo jest takich szyn

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Katalog.trojmiasto.pl - Muzea

Sprawdź się

Sprawdź się

Od jakiego wyrazu utworzono nazwę Brzeźno?

 

Najczęściej czytane