• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia. 95 lat minęło

VIK
23 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Budowa Portu Gdynia. Nabrzeże Szwedzkie.
  • Budowa Portu Gdynia.
  • Tak ma wyglądać port zewnętrzny.

95 lat temu, dokładnie 23 września, Sejm II Rzeczpospolitej podjął decyzję o budowie portu w Gdyni. Port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski, jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. Po latach znów stoi przed nim ważne wyzwanie, czyli rozbudowa w głąb zatoki.



Gdynię jako miejsce "bardzo sposobne" do budowy portu wskazywał już królowi Władysławowi IV hetman Stanisław Koniecpolski i inżynier królewski Jan Pleitner. Trochę jednak czasu upłynęło zanim ową "sposobność" wykorzystano.

- Miejscowość ta ma następujące zalety: osłonięta jest przez półwysep Hel nawet od tych wiatrów, od których nie jest wolny Gdańsk. Głęboka woda leży blisko od brzegu, a mianowicie linia 6 mt. głębokości w odległości 400 mt. od brzegu, a linia 10 mt. głębokości w odległości od 1300 do 1500 mt. Brzegi są niskie, wzniesione na 1 do 3 mt. nad poziomem morza. Jest obfitość wody słodkiej w postaci strumyka "Chylonja". Bliskość stacji kolejowej Gdynia (2 km). Dobry grunt na rejdzie... [pisownia oryginalna - red.] - napisał w raporcie z 1920 roku inż. Tadeusz Wenda, budowniczy portu w Gdyni.
Czytaj też: Jak było, jak jest. Zobacz jak zmienia się Port Gdynia

Dwa lata później postanowiono zbudować port. Dokładnie 23 września 1922 roku Sejm II RP zdecydował - "Upoważnia się Rząd do poczynienia wszelkich niezbędnych zarządzeń celem wykonania budowy portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu jako portu użyteczności publicznej". Decyzja, podjęta dziewięćdziesiąt pięć lat temu, u zarania narodzin II Rzeczypospolitej, stała się wielkim symbolem odrodzonego państwa.

Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski - jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. W ciągu kilku lat port gdyński był największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest.

- Od zawsze port - starszy o całe cztery lata od miasta - jest istotą i dumą Gdyni oraz szansą na jej dalszy rozwój. Z portem związana jest gdyńska tradycja i perspektywy na przyszłość. Coś co wyróżnia gdyński port - to jego niezwykła zdolność adaptacyjna, cechująca organizmy młode i silne. To od portu wszystko się zaczęło. Bez portu nie byłoby tak szybkiego rozwoju Gdyni - miasta z morza i marzeń oraz przede wszystkim z portu. Od samego początku związki miasta i portu były bardzo silne - oba organizmy nawzajem się przenikały. Obecnie, kiedy gmina Gdynia stała się akcjonariuszem portu, związki miasta i portu są jeszcze silniejsze. I co najważniejsze - gdyński port to obecnie jeden z największych pracodawców w Gdyni - co piąty czynny zawodowo gdynian pracuje w porcie lub w działających na jego terenie spółkach - przypomina Zarząd Morskiego Portu Gdynia w specjalnym komunikacie.
Port Gdynia przez ostatnie lata bardzo zmienił swoje oblicze - jest to kontynuacja dzieła twórcy gdyńskiego portu inżyniera Tadeusza Wendy. Zmiany dokonywane w porcie są niemal równoznaczne z budową nowego Portu Gdynia.

- W roku 95 urodzin Portu Gdynia rozpoczniemy realizację jakże ważnych dla dalszego rozwoju portu zadań - podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Przede wszystkim rozpoczniemy budowę nowej portowej obrotnicy oraz prace związane z nowym publicznym terminalem promowym. Przed nami jeszcze pogłębienie portowych basenów oraz najnowszy temat - port zewnętrzny, który będzie w najbliższym dziesięcioleciu ogromną szansą na rozwój Portu Gdynia.
O planach rozbudowy mówi się od dawna, teraz nabierają one kształtów w ramach programu Port Gdynia 2030.

- To jest duża inwestycja dlatego będziemy poszukiwali partnera zewnętrznego. Mamy już zielone światło od resortu gospodarki morskiej. Na razie są to wstępne koncepcje, myślimy jednak o terminalu kontenerowym, ale nie wykluczamy też stanowiska dla dużych wycieczkowców. Mam nadzieję, że całość powstanie może nawet już za 10 lat - powiedział Adam Meller.
Według wstępnych koncepcji port zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Najbardziej prawdopodobne jest powstanie terminalu kontenerowego, dzięki temu do gdyńskiego portu będą mogły wpływać największe na rynku jednostki. Obecnie wpływanie kolosów jest niemożliwe z powodu wewnętrznego położenia portu. Plany powstania nowego nabrzeża dla wycieczkowców wiążą się z coraz większym znaczeniem Portu na trasach pływających hoteli.

Tak ma wyglądać port zewnętrzny w Gdyni.

VIK

Miejsca

Opinie (121) 3 zablokowane

  • Tyle trudu, tyle pieniędzy, ludzkiego zdrowia i życia (12)

    a teraz na nabrzeżach budują bloki czteropiętrowe:(

    • 105 9

    • Port i Nauta dalmor

      Zasypać wybudować wysokie budynki.....A gdzie ta ludzka wytrwałość wytrzymałość i praca. Budowali Gdynię dla deweloperow.Ludzie pracy a teraz

      • 8 2

    • Port lotniczy (7)

      Po wybudowaniu nowego terminala kontenerowego będzie tak jak z lotniskiem ? Gdynia będzie próbowała podkraść operatorow żeglugowych ?
      Dlaczego firmy budujące centra logistyczne nie umieszczają ich w okolicy Gdyni a jedynie w okolicy Gdańska ?
      Bo nie odnajdują tam potencjału

      • 10 16

      • z tym portem lotn. to byla zwykla ludzka zawisc, i gdanske donosicielstwo ;) (6)

        A odpowiadajac na twoj koment, sprawdzilem co piszesz. I znalazłem ze nikt cie na tym swiecie nie kocha, i zawsze będziesz miał pod gore. Pozdro !

        • 9 10

        • (5)

          Hehe dobre to bylo:) jako kolejny uczestnik rozmowy dodam: a moze dlatego, ze infrastruktura w Gda jest lepiej zorganizowana. Aktualnie i tak w Gdyni jest juz bbb ciezko wywozic cokolwiek z portu bo drogi nie wyrabiaja

          • 9 7

          • Co do lotniska w Gdyni, zgadzam sie w 100 procentach (4)

            Co do Portu, juz mniej. Z Gdyni wyjezdzasz szybciej. Tylko ten koszmarny odcinek estakady pokonac. I lecisz na obwo i w naszą piękną, wolną od nienawisci Polske ;)

            • 4 6

            • (1)

              Wyjazd z portu obwodnica prowadzi tylko w jedna strone: do Gdanska. Jadac trasa kwiatkowskiego na obwodnice nie masz nawet nitki w prawa w strone, a tam tez jest Polska. Dlatego transport wbija sie w miasto.

              • 4 2

              • "transport wbija sie w miasto"

                Nie masz na mysli transportu ciezarowego ? Bo takowego na miescie nie widac. Ciezko z jadac z Gdyni na wschod, nie jechac w strone Gdanska ;)

                • 1 3

            • A teraz popatrz jak to jest w Gdańsku (1)

              • 5 1

              • widze dosc czesto

                Tylka nie urywa

                • 4 3

    • W Gdyni ? Prosze cie

      A co do reszty. Komuna szla z rozmachem. Po obaleniu muru, okazało sie ze cześc jest nie potrzebna. Teraz pytanie, lepiej zrobic osiedle, czy ma stać i marniec, czekając na dzierżawce ? Nawet gdzy wydzierżawisz, to wiadomo remontować nie będziesz. Bo nie twoje. Te tereny nadbrzeżne są szkaradne, i nikt mi nie powie ze jest inaczej

      • 3 18

    • Bardzo słuszna uwaga! (1)

      • 33 4

      • Nue szanuje się ludzi nie mòwiąc już o ich dokonaniach!

        • 21 4

  • hej (2)

    Tylko dzisiaj nie wpuszczajcie tych ludzi z rządu Pis bo rozwalą wszystko Gdynia to ludzi z pomorza

    • 12 19

    • z dwojga zlego (1)

      Wole pis niz tą farbowaną i utytłaną platforme. Widze tuska i pierwszy raz sie wstydze ze jestem Kaszebem z Pomorza

      • 3 8

      • Ja tam wole PO niz misiwiczow, szyszki i macierewiczów

        • 5 2

  • takie aspiracje, marzenia, tyle pracy a teraz samorządniaki stawiają na nabrzeżach paro-piętrowe apartamenty z ogródkami
    taki postęp...

    • 19 2

  • I po co było zabudowtwac gotowe nabrzeża deweloperką? Teraz jak potrzeba będzie więcej miejsca zaczyna się problem

    • 27 3

  • Budowali port by niespełna wiek później postawić tam jakieś g*wniane bloki. Tak bloki. Nie apartamentowce. Wystarczy zrobić malutką marinę dla kilku łajb i już powiew wielkiego śfiatu. Psują całą Polskę chwilowym pędem deweloperskim.

    • 67 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się okręt muzealny, który na stałe cumuje przy Skwerze Kościuszki w Gdyni?

 

Najczęściej czytane