• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odwiedziliśmy rozbierane magazyny kolejowe na Starym Przedmieściu

Maciej Naskręt
4 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Miejsce dawnego dworca kolejowego w Gdańsku


Od kilku dni na terenie dawnego dworca kolejowego przy ul. Toruńskiej 16 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku pracuje ciężki sprzęt. Trwa rozbiórka budynków, które przez lata służyły jako magazyny kolejowe.



Czy byłeś kiedykolwiek na terenach dawnego dworca kolejowego przy Toruńskiej?

Świetność dawnego dworca kolejowego przy ul. Toruńskiej przypadała na XIX wiek. Obiekt został oddany do użytku w 1845 r. Wtedy to wybudowano odcinek linii kolejowej Bydgoszcz - Tczew i - jako boczne odgałęzienie - połączenie z Tczewa do Gdańska.

Pierwszy w dziejach Gdańska pociąg wjechał na nową stację 19 lipca 1852 r. Mieszkańcy mogli podziwiać lokomotywę, która przyprowadziła z Tczewa trzy wagony. Oficjalna inauguracja linii kolejowej nastąpiła trzy tygodnie później. 5 sierpnia 1852 r. o godz. 16 dotarł do Gdańska pociąg z Bydgoszczy, którym przyjechał m.in. ówczesny król Prus, Fryderyk Wilhelm IV. Dworzec funkcjonował do 1900 r., kiedy to uruchomiono dzisiejszą stację Gdańsk Główny.

Czytaj także: Pierwszy dworzec kolejowy w Gdańsku. Czemu powstał i dlaczego upadł.

Budynki dawnego dworca uległy zniszczeniu w czasie II wojny światowej. Po jej zakończeniu dawna stacja kolejowa stała się miejscem przeładunku towarów, na potrzeby czego zbudowano magazyny. Budynki powstały więc od połowy XIX wieku.

Tak wyglądał dawny dworzec "Brama Nizinna" przed 1945 r. Tak wyglądał dawny dworzec "Brama Nizinna" przed 1945 r.
Jednak z upływem czasu i wraz z rozwojem motoryzacji i ta funkcja przestawała mieć sens. Ostatecznie - w latach 90. XX wieku - kolejarze wynajęli obiekty prywatnym podmiotom. W największym budynku w 2007 r. uruchomiono m.in. Hostel "Bursztynek".

Dziś właścicielem nieruchomości jest trójmiejski deweloper, firma Invest Komfort, która w zeszłym roku kupiła je od PKP za ponad 26 mln zł.

- Ta nieruchomość stanowi tzw. bank ziemi spółki, czyli jej zaplecze inwestycje. Na razie nie ma planów budowlanych dla tej działki - informuje Krzysztof Król z Media Support Group, która obsługuje medialnie dewelopera.

Trwająca rozbiórka nie obejmie wszystkich budynków kompleksu dawnego dworca.

- Znikną na pewno magazyny i obiekt ekspedytury kolejowej, w którym mieści się dzisiaj hostel. Rozbiórką natomiast nie są objęte dwa budynki mieszkalne na skraju działki - mówi Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Na działce, którą kupił Invest Komfort, w nowym planie przewidziano miejsce dla budynków mieszkalno-usługowych o wysokości od 15 do 22 m. Im bliżej ulicy Toruńskiej, tym zabudowa będzie mogła być wyższa. Przewidywana jest dominanta, ale nie ma ona przekraczać wysokości 22 m. Na wyższą dominantę nie zgodził się konserwator zabytków.

Zobacz Stare Przedmieście z perspektywy żurawia. Materiał z 2013 r.

Opinie (170) 5 zablokowanych

  • ...

    tendencja do rozbiórek w Gdańsku jest porażająca, najpierw m.in. schrony, Jaśkówka, teraz to...co się dzieje w tym mieście, już po 45 jeden był taki co proklamował hasło "idzie nowe stare niszczymy"...

    • 3 1

  • Generalnie nie gustuje w rozbieranych magazynach, jak rowniez nie mam nic przeciwko im, ale rozbierane magazyny kolejowe to jest jednak juz gleboka perwersja. W jakim kierunku zmierza ta nasza Polska?
    Zapraszam do dyskusji na poziomie.
    Pozdrawiam.

    • 5 1

  • Gdansk fajne miasto ale powino byc wolne (1)

    Jak to jest z tymi zabytkami,Palac Kultury w Warszawie wybudowany w latach 50 -tych jast zabytkiem a dworzec kolejowy wybudowany w dziewietnastym wieku nie.
    Panie konserwator zabytkow zwolnij sie z pracy Pan nie czuje charakteru tego miasta jastem ciekaw skad Pan przyjechal.Tylko samodziela wladza w Gdansku moze uchronic Gdansk przed takimi urzednikami

    • 13 2

    • Broń panie Boże

      Jak powstanie urząd miejskiego konserwatora zabytków, to dopiero będzie jazda...

      • 0 0

  • :( (3)

    A takie fajne hurtownie tam były :(

    • 81 27

    • najważniejsze aby były ścieżki rowerowe (2)

      bede mógł śmigać moim rowerkiem do pracy

      • 8 5

      • (1)

        Rowerzysta może , a morze rowe żysta. Cokolwiek to znaczy...

        • 6 1

        • miodek to masz w uszah profesurku

          jw

          • 0 1

  • dworzec

    czemu w tym kraju nic niemożna odtworzyć tylko burzyć jesteśmy odzierani z naszej histori .zdjęcie z 45r . wspaniały budynek ,poco jest konserwator zabytków? tańczy jak mu grają. A my na to przyzwalamy , obudzimy się miedzy betonem i szkłem.

    • 9 0

  • Szkoda, że już nie buduje się budynków z czerwone j cegły, ze zdobionymi elewacjami. (2)

    • 22 0

    • Cegła jest droższa niż pustaki. Deweloper nie będzie ładował kasy w jakieś ozdobne elewacje i czerwone cegły układane pod kątem. Ma być wybudowane jak najtańszym kosztem. Tanie technologie i jak największa oszczędność na materiałach budowlanych + płacić jak najmniej robotnikom. Sprzedać jak najdrożej, z największym zyskiem.

      • 3 0

    • AutoCad, ArchiCad nie mają w swoim zasobie takiego wzornictwa :)

      • 8 1

  • Ruszyło się (9)

    Tyle lat stoi taki piękny teren odłogiem a ludzie mieszkania kupują za miastem.

    • 105 17

    • a) kupuj bo naiwnie myśla, że są tańsze. tutaj tańsze niż na Borkowie nie będą (2)

      b) właśnie przez brak właściwego utrzymania zabytków, brakuje nam teraz setek mieszkań w mieście. Piękne, przedwojenne budynki, oddawane za darmo repatriantom, doprowadzono do ruiny i pies z kulawa noga nie chce w nich mieszkać. Myślicie, że przy takim utrzymaniu nowe budynki będą za 20 lat lepsze?

      • 4 1

      • (1)

        ... a wiesz, że te zabytkowe budynki są w takim stanie, że postawić można 2-3 nowe? W niektórych trzeba by było odbudowywać wszystko od zera. Bardzo słabe są fundamenty, niektóre budynki pękają, bo ... uwaga niesamowity fakt za 3.2.1. - są stare. Tego niestety nie da się zmienić... cudów nie ma. Koszt robienia czegokolwiek jest spory, a nie wiadomo czy w ogóle opłacalny, bo się posypie za rok albo dwa i właściciel tylko straci, a od Budynia dostanie uścisk dłoni za walkę o zabytek.

        • 4 0

        • Jakbym miał siano odbudowalbym dawny dworzec na hotel z otaczającym budynkami na apartamenty od podwala zrobił odnoge linii tramwajowej przez zabi kruk albo chmielna przez toruńska lakowa z powrotem do podwala

          • 2 1

    • (4)

      Za miastem kupuja, bo jest taniej...przeciez dzialki w Gdansku niezaleznie od stanu i miejsca sa prestizowe i drogie

      • 12 2

      • ehh (3)

        Prestiżowe? Przestań. Nie przyszło do głowy, że kupują za miastem, bo cenią ciszę i spokój? A do pracy na etacie nie wszyscy (na szczęście) muszą dojeżdżać codziennie rano w korkach.

        • 9 15

        • Coraz częściej widzę, że młodość i przyszłość wypisuje na tym portalu straszne głupoty... i nie rozumie ironii. "Prestiżowe" miało charakter prześmiewczy.
          Głównym powodem uciekania za obwodnice to CENA i przestańcie synalkowie biznesmenów wypisywać głupoty o jakiejś ciszy i spokoju. Co oni robią za tą obwodnicą, że nie muszą dojeżdżać i dlaczego są takie korki na obwodnicy i na jej zjazdach? Zapraszam do Brzeźna, Nadmorska osada... sprzedanych kilka mieszkań, bo ceny z kosmosu, a okolica przez miasto zaniedbana. To samo bedzie z osiedlem przy muzeum IIWS itd, itd.

          • 6 1

        • (1)

          młody... i głupi

          • 9 8

          • Stary-a i zdewociały-a ;)

            • 3 4

    • przecież niż się nie ruszyło

      Bank ziemi. Czyli dziura wstydu.

      • 12 6

  • Owszem można burzyć, ale deweloper mógłby zaprojektować bloki mieszkalne jako REPLIKĘ dworca. (4)

    Wystarczyłaby jedna decyzja administracyjne. Uważam że byłby to strzał w dziesiątkę. Lokale miałyby więcej atutów. Ale tu trzeba mieć "pomyślunek" jak mawiała moja babcia.

    • 29 5

    • (1)

      Widzisz, ja nie chciałbym mieszkać w takim mieszkaniu, bo zwyczajnie mogłoby być niefunkcjonalne.

      • 1 3

      • Przecież chodzi o bryłe budynku. Wewnątrz to mógłby być standard obecny. Windy, C.O. brak pieców kaflowych, krany z ciepła

        • 3 1

    • nie wierze... kto z panstwa chodzil na matematyke?

      • 2 0

    • I jeszcze na osiedlu takim zostawić fragment torów i sprowadzić PAROWÓZ.

      A parowóz jako stacjonarny przerobić na gazową kotłownię dla tego osiedla.

      • 13 0

  • tyle krytycznych wypowiedzi (1)

    a jestem ciekawa kto tam kiedykolwiek był. 20 lat mieszkałam w okolicy i miło, że w końcu te paskudne niszczejące baraki zostaną zburzone! Taki super teren, blisko centrum, a tylko straszył. W tych magazynach od lat nic nie ma. Niszczejące tereny, przez które się przechodziło jedynie by dojść na tereny spacerowe z psem...nie wiem kto tam widzi jakieś zabytki. Oby dalej powstawały tu nowe zabudowy to może w końcu ten teren się ożywi i przestanie mieć opinie menelskiej dzielnicy,

    • 5 4

    • zanim Invest nie postawil tam la stadii, strach bylo tam chodzic. W dzien rowniez..

      • 2 1

  • Rozbierane magazyny (2)

    A już myślałem, że będzie to relacja z redakcji Hustlera.

    • 15 5

    • Wagon niezłych towarów

      i na rozkładówce pani konduktor z buforami

      • 3 0

    • nie rozumiem, wytłumacz!

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Przy której ulicy kilka lat temu widniała tabliczka z dawną nazwą Sopot Bieruta?

 

Najczęściej czytane