• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej

Michał Brancewicz
20 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (152)
  • Tramwaj linii nr 9 jadący przez Długą. Rok 1949.
  • Tramwaje na Długiej. Rok 1956.
  • Tramwaj linii nr 8 mija ul. Ławniczą, tym samym z Długiej wjeżdża na Długi Targ. Rok 1946.
  • Tramwaj na Długim Targu widziany z wnętrza Bramy Zielonej. Rok 1956.

20 maja 1959 roku, w związku z otwarciem torowiska na trasie W-Z, tramwaje zostały wycofane z Traktu Królewskiego. Przez Długą i Długi Targ kursowały od 1883 roku, początkowo jako tramwaje konne. Dzisiaj nie został po nich prawie żaden ślad.



Chciał(a)byś, żeby tramwaj wrócił na Długą i Długi Targ?

Trasa tramwajowa przez ul. Długą i Długi Targ w kierunku Bramy Żuławskiej i Dolnego Miasta została oddana, jako linia tramwaju konnego, w 1883 roku. Nie była pierwszą uruchomioną w Gdańsku. Ta powstała 10 lat wcześniej między Targiem Siennym a Oliwą.

W 1896 roku zaczęły tamtędy kursować tramwaje na prąd. Zresztą w tymże roku zelektryfikowano wszystkie linie w mieście.

  • Rok 1906. Trzy tramwaje spotykają się ze sobą pod Ratuszem Głównego Miasta.
  • Piętrowy tramwaj konny na Długim Targu w 1893 roku.

Linie nr 8 i 9 do Wrzeszcza i na Stogi



Po wojnie tramwaje nadal jeździły Traktem Królewskim między zrujnowanymi kamienicami Śródmieścia.

Była to stała trasa linii tramwajowych nr 8 i 9. Pierwsza łączyła Dolne Miasto z Wrzeszczem, druga Targ Węglowy ze Stogami.

Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ. Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ.
Kres tej trasie położyło otwarcie linii tramwajowej na trasie W-Z w ciągu ówczesnej al. Leningradzkiej, a obecnie Podwala Przedmiejskiego.



"Znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe"



Miało to miejsce 20 maja 1959 roku. Dzień później ukazała się relacja z otwarcia w Dzienniku Bałtyckim.

Można w niej przeczytać:

  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
Tak więc od wczorajszego południa mieszkańcy Gdańska korzystają już z tramwajów jeżdżących nową trasą. Równocześnie od wczoraj znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe (...).

Mimo jednak wielu trudności udało się, dzięki dużemu wysiłkowi pracowników WPK G-G WPRD oraz pomocy wojska i całego społeczeństwa, przyspieszyć termin oddania trasy o blisko miesiąc (...)

Ogółem wykonano ponad 9 tys. m sześc. prac ziemnych, na torowiska zużyto 486 wagonów tłucznia, położono ponad 4 tys. m.b. szyn, ustawiono 23 rozjazdy i 135 słupów trakcyjnych (...).

Budowa całej trasy kosztowała (bez mostu strunobetonowego, który kosztował 12 mln zł) - 9,2 mln zł, z czego ok. 1 mln zł wynosił wkład społeczeństwa Gdańska.


Ostatnie ślady obecności tramwaju na elewacjach kamienic



Tramwaje pojawiały się jeszcze później na Długiej i Długim Targu, ale były to już wagony ciągnięte przez konie, co stanowiło nie lada atrakcję.

Przez następne dekady, po kolejnych zmianach nawierzchni, ślady po torowisku na Długiej i Długim Targu zniknęły bezpowrotnie.

Podobno na ścianach niektórych kamienic można dopatrzeć się haków do mocowania lin podtrzymujących trakcję.

Opinie (152) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Wychowałem się na stogach i pamiętam jak tramwaj skręcał w Łąkowa to gdzie wciąż są widoczne tory hehe. Jechał Ogrodami. Później był tymczasowy most obok Siennickiego po którym bałem się jeździć. Pod zntk zawsze stał taki jakiś dmuchany zamek czy coś. No i wiadomo Heubude. Plaża, Kraskowski, Asterek, bursztyniarze. Miło wspominam.

    • 25 2

    • Tramwaje konne

      Jak byłem dzieckiem to pamietem tramwaje konne jezdzily po Długie jako atrakcja turystyczna w niektóre święta latem

      • 0 0

    • zapomnialeś o tygrysie napisac co to pijany na widok milicjanta ktory go wcześniej kuł rzucił się skokiem tygrysa (1)

      • 4 0

      • Pana Janka też pamiętam z tamtych lat. W latach 90 na początku miał takiego fajnego dżipa a później wypasioną ske srebrną.

        • 4 0

  • Trolejbusy

    Największy system trolejbusowy na świecie funkcjonował w Moskwie, a od 2015 r. miano to noszą trolejbusy w Mińsku (w 2018 r. 62 linie, długość sieci: 492,12 km, liczba trolejbusów: 836).

    • 0 0

  • Szkoda, że na Długiej i Długim Targu już nie ma tylu drzew co wtedy

    • 0 0

  • Mogłyby wrócić

    To lepsze rozwiązanie niż obecny syf jaki panuję w Centrum Starówki mowa o przysłaniających Starówkę słupach to porównajmy to z tym vhlewem jakim są ogródki restauracyjne które tylko szpecą Gdańską Starówke

    • 0 0

  • No i super! Czekamy na więcej likwidacji linii tramwajowych (13)

    Tramwaje miały sens przed wojną, dzisiaj są zbyt wolne.
    Przed tramwajami ludzie mieszkali w promieniu 2-3km od centrum miasta, by pieszo tam dojść w pół godziny.
    Tramwaje pomogły połączyć miasto Gdańsk z miastem Wrzeszcz, dzięki czemu można ten dystans pokonać w pół godziny.
    Jednak współcześnie aglomeracja Trójmiasta się rozrosła i tramwaj zatrzymujący się co 300 metrów jest przestarzałym rozwiązaniem. 30 minut między Głównym miastem a Wrzeszczem już nie wystarcza, bo przez to z Ujeściska na Przymorze jedzie prawie godzinę, co razem z dojściem i czekaniem na tramwaj daje czas nieakceptowalny do codziennych podróży.
    Dlatego powinniśmy przestać rozwijać sieć tramwajową, a zamiast tego skupić się na znacznie szybszym SKM i metro, jak każde europejskie miasto mające ambicje redukcji liczby samochodów.

    • 23 58

    • ??

      Najczęściej widzę autobusy stojące w korku. W jakim sensie za wolny?

      • 0 0

    • Pozwalam się nie zgodzić z tezą, że tramwaje należy likwidować. (4)

      Ludzie jeżdżą na dłuższych dystansach, do czego kolej jest niezbędna, ale są też przejazdy na krótszych dystansach, i tu tramwaj jest lepszy. Dlaczego lepszy? Tramwaj jest znacznie tańszy niż kolej, więc trzeba ją stosować rozsądnie.
      A metra u nas nie będzie - nie ma uzasadnienia demograficznego.
      Pozdrowienia!

      • 14 3

      • Na krótsze trasy lepszy jest autobus (3)

        Tańszy, jego trasy są elastyczne, nie potrzebuje własnej infrastruktury, może wjeżdżać głębiej w osiedle, dzięki czemu możesz mieć bliżej do przystanku i jak jeden się zepsuje to reszta nie stoi.

        • 2 10

        • Tak, jasne..i spaliny, korki..
          Tramwaje są ekologiczne!

          • 1 1

        • bzdura (1)

          I jego smród jak co 200 m staruje z przystanku to masz w zupie. A przy obecnym ruchu to ślimak. Od 65 lat jeżdżę na trasie Gdańsk , Gdańsk Sobieszewo. I autobusy tak się zestarzały i opadły z mocy jak ja. Za młodu było to maksymalnie 20 minut jazdy. Dzisiaj jak jest 50 minut to udany przejazd.

          • 5 1

          • Gdańsk - Sobieszewo to krótka trasa?

            Ale dobrze że zwróciłeś uwagę, że po mieście jeździ się coraz gorszej. To przez to, że co chwilę buduje się nowe osiedla i zwęża ulice, zamiast zwiększania przepustowości dróg i rozbudowy SKM.

            • 1 4

    • A właśnie, że szkoda..

      Co Ty gadasz, tramwaje są jedyne w swoim rodzaju..

      • 1 0

    • (2)

      W Łodzi masz podmiejski tramwaj a w Poznaniu szybki tramwaj i świetnie się sprawdzają. To że Gdańsk nie umie wykorzystać potencjału to inna sprawa. W Bydgoszczy na Fordon(który ma mniej więcej tylu mieszkańców jak Południe Gdańska) kursuje tramwaj - ktoś narzeka? Tylko u nas nic się nie da

      • 5 2

      • (1)

        W Bydgoszczy potrafią stworzyć przynajmniej priorytet dla tramwaju na skrzyżowaniach i wykorzystać potencjał tego, że porusza się on po wydzielonym od ruchu samochodowego torowisku. W Gdańsku natomiast króluje niedasizm i program spowalniania tramwajów na każdym skrzyżowaniu, żeby pasażerowie nie byli zbyt rozpuszczeni szybkim pokonywaniem krzyżówek czy przejazdów.

        • 3 0

        • Na Chmielnej tramwaje mają priorytet kosztem samochodów skręcających w lewo, bo nawet jak tramwaj stoi na przystanku to przerywany jest program żeby tramwaj mógł przejechać, a że często nie zdąży na tym wywołanym przez siebie zielonym przejechać i musi czekać na czerwonym to inna sprawa. Tak samo widać fuszerki inżynierów ruchu w innych miejscach, jak przy Urzędzie Miejskim, Bramie Wyżynnej czy Cebertowicza, gdzie zaprogramowanie priorytetu tramwaju na pewno spowolniło samochody, ale czy przyspieszyło tramwaje? Nie.

          • 0 0

    • tramwaje nie stoja w korkach - to ogromny plus

      Tramwaje w Gdansku, w porownaniu do innych miast poza Polska, nie stoja w korkach co jest ogromnym plusem wbrew pozorom jada szybko (np jezeli trasa tramwaju zajmuje 30 min to zawsze tyle pojedzie, czego nie mozna powiedziec np. o autobusie czy samochodzie). MAmy to szczescie w Gdansku ze tory tramwajowe sa wylacznym pasem dla tramwajow-w innych krajach tory tramwajowe bywaja czescia wspolnych pasow z autami i autobusami. Wiec jestem jak najbardziej zadowolona ze tramwaje wciaz funkcjonuja w Gdansku

      • 4 1

    • Faktem jest że tramwaje współcześnie jeżdżą wolniej. Same wagony tramwajowe są szybsze niż kiedyś ale jeżeli na każdym skrzyżowaniu będzie łapał czerwone światło a na trasie Gdańsk - Wrzeszcz prawie na każdym skrzyżowaniu i przejściu są światła to gdzieś kiedyś czytałem że w latach 30-ch ub. wieku ówczesny tramwaj o ileś tam minut szybciej pokonywał tę trasę.

      • 1 0

    • zgadza sie najlepszym rozwiazaniem sa autobusy i buspasy anie paskudne torowiska codziennie psujacych sie tramwajów

      • 3 15

  • Cieszmy się że Gdańsk nie ma trolejbusów, (9)

    które zgrabnie łączą główne wady tramwajów i autobusów - uwiązanie do trasy ze staniem w korkach. Niby buspasy coś tam mają zmienić, ale w praktyce nie są to aż tak wielkie różnice. Tramwaj w mieście plus kolej w metropolii to chyba optimum, no chyba że ze skali wynika że potrzebne jest metro.

    • 36 9

    • Trolejbus jest cichy, (5)

      a w połączeniu z akumulatorami ma możliwość odwiązania się od trasy, co ma miejsce w Gdyni i Sopocie. Mnie trolejbusy się podobają i żałuję, że w Warszawie są tylko autobusy akumulatorowe ładowane na pętli (w Trójmieście też są). Montaż trakcji jest tańszy od trakcji + tory. Oczywiście tramwaje są potrzebne, ale nie na wszystkich trasach. W Gdańsku jest nie tylko starówka, gdzie i tak nic nie jeździ.

      • 3 2

      • A były w Stolicy , były.

        • 0 0

      • Są też elektryczne autobusy

        I jak zasięg wystarczy na zrobienie trasy to można trajtkom podziękować.
        Utrzymanie sieci też kosztuje.

        • 0 2

      • W Gdańsku jest nie tylko starówka (2)

        No szczególnie, że Starówki nie ma bo jest w stolicy!

        • 6 3

        • Starówka, jako nazwa dzielnicy, w Gdańsku oczywiście nie istnieje. Jeżeli starówką (z małej litery) nazwiemy rejon Gdańska odbudowany według historycznych wzorców, to nie będzie to błędem. Mimo wszystko należy rozróżniać Stare Miasto od Głównego Miasta, ale to inna bajka.

          • 3 1

        • Nie przesadzajmy z tą histpoprawnością.

          Głowne Miasto zostało zburzone w 1945. A odbudowaliśmy Starówkę.

          • 6 2

    • Miały byc ale wojna przeszkodziła a Niemcy zamiast w Gdańsku uruchomili je w Gdyni gdzie sa do dziś

      • 0 0

    • Transport publiczny, szczególnie w rozciągniętym wzdłuż nabrzeża trójmieście, jest jedynie słuszną przyszłością.
      Skrócić czas oczekiwania na transport (tramwaj/autobus) do 5, max 8 min, niezależnie od pory dnia. i ludzie zaczną rezygnować z samochodów.

      • 4 0

    • No, ale metro to kolej!

      Co do zasady metro to kolej z fragmentami podziemnymi.
      Elementy podziemne robi się na terenach gdzie jest już ścisła zabudowa, aby nie wyburzać sporej częsci miasta pod kolej. No i aby nie dzielić miasta. Tak naprawdę i kolej na Pomorzu mogłaby iść w tunelu, aby nie była takim ...murem między częsciami miasta. Mogłaby, ale to oczywiście byłaby kwestia ogromnych kosztów.

      • 0 0

  • Mam 63 lata i pamiętam tramwaje na Długiej.

    • 1 0

  • Szkoda, szyny mogły zostać. (9)

    Szyny powinni zostawić i co jakiś czas coś by tam przejeżdżało - byłaby nie lada atrakcja! Nie, wszystko musi być równo, prosto i gładko - jakiś taki rodzaj tępego pedantyzmu, ale wtedy też myślano trochę innymi kategoriami.

    • 102 79

    • Mieszkalem w miescie w ktorym zlikwidowano tramwaje a zostawiono szyny.

      Byly mniej wiecej w rozstawie aut osobowych. Kiedy padal deszcz lub snieg samochody mialy klopot z wyhamowaniem, gdyz po prostu wjezdzaly na slizgawke i bylo bardzo duzo kolizji. Wiec szyny usunieto, bo zawadzaly.

      • 1 0

    • Do pierwszego potrącenia g*wniaka

      • 2 1

    • Tory to tory. Nic pięknego

      Były zrobione na siłę i wcisnięte w zabytkową tkankę miejską bez większego pomysłu i estetyki.
      To był koniec XIX wieku, więc po prostu po 60 latach je usunięto jako szpecące i tyle.

      • 9 0

    • (1)

      Komunie można przypisać różne cechy, ale z całą pewnością nie to, żeby cokolwiek w tym kraju było równe, proste i gładkie. Od dróg i chodników zaczynając na podłogach w mieszkaniach kończąc.

      • 19 4

      • Krzywych chodników nie budowała mityczna "komuna" tylko Kowalski czy Nowak , może twój ojciec, dziadek czy wujek. Kombinowali tylko by szybko do kasy.

        • 2 8

    • . (1)

      Też mi atrakcja, przejazd od Bramy Złotej do Zielonej w godzinę, bo nieogarnięci miejscowi i turyści będą wymuszać zatrzymanie tramwaju co 5 metrów. Wyprowadzić się dziwactwa do Gdyni, to młode miasto, więc tam nie będziecie zatruwać ludziom codzienności kretyńskimi pomysłami, bo nie będzie pola do popisu.

      • 5 3

      • W Gdyni nie ma czego szukać

        Smieszna Starowiejska z jakimiś knajpkami i otaczająca miasto betonoza. Trójmiasto coraz bardziej staje się nudne i nieprzyjazne.

        • 4 2

    • Szyny może jeszcze w niektórych miejscach tak, ale czy coś miałoby przejeżdżać?

      Nie ma tam nawet warunków do skierowania tramwaju. No bo jaki byłby przebieg torów?

      • 5 0

    • Popieram, ślad po tramwajach powinien być!

      Nie wyobrażam sobie żeby w tym tłumie jeździł jakiś tramwaj, jednak przy okazji wymiany nawierzchni na ul. Długiej nie rozumiem czemu ten znakomity konserwator który czepia się dosłownie wszystkiego nie kazał odtworzyć choćby samych linii torów tramwajowych... Szkoda!

      • 9 12

  • Dobrze że nie jeżdżą przez Długą

    Tramwaje Pessy są o wiele większe od pierwotnych wagoników tramwajów konnych, szpeciły by tę ulicę a korzyści byłyby i tak niewielkie.
    No chyba, że przyłączano by do tramwaju kontenery na śmieci na kółkach i trasa prowadziła by na szadółki, to wtedy byłby jakiś sens tramwaju na Długiej.

    • 0 1

  • Szkoda przedwojennego Gdanska (9)

    To co widzimy obecnie to rekonstrukcja. Coś jak inscenizacja w teatrze lub filmie. Bez atmosfery, ducha miasta jak w Krakowie Toruniu czy Wrocławiu.

    • 39 30

    • Wrocław?

      Wrocław też jest rekonstrukcją znawco

      • 1 0

    • Bo cegły ze zniszczonego Gdańska (i nie tylko) szły na odbudowę Warszawy. (6)

      • 21 0

      • A z Lęborka i Elbląga do Gdańska (2)

        • 4 6

        • Otóż się mylisz...

          Bo tamtejsze również szły na odbudowę Warszawy, zresztą jak wiele zabudowań z wielu wsi, miasteczek i miast z całej Polski

          • 2 0

        • co do ortografiiii to take ustawka z bootami Ai one nie czaja kontekstu an bledow wieck komentarze zawieszone sa dluzej.

          • 3 1

      • to nie ma znaczenia - cegly to cegly - co najwazniejsze nie ma tu joz tego niemieckiego uposledzenia w (2)

        w tym jak zyc wspolnie z innymi ludzmi.

        • 3 11

        • co za patriota z ciebie! (1)

          Patriota, ale trochę niedouczony choćby z ortografii. Ciekawe, co to jest "niemieckie upośledzenie"? Cierpisz na jakąć niemiecką fobię?

          • 11 3

          • narod ktory budowal obozy zaglady nie zasluguje na jakakolwiek ocene to uposledzenie.

            • 3 6

    • Podziękuj ruskim

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7 (2 opinie)

(2 opinie)
20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Katalog.trojmiasto.pl - Muzea

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywał się najsłynniejszy partacz-bursztynnik działający w Gdańsku?

 

Najczęściej czytane