- 1 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (100 opinii)
- 2 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (21 opinii)
- 3 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (179 opinii)
- 4 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (67 opinii)
- 5 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (227 opinii)
- 6 Te zdjęcia obejrzysz przez specjalne okulary (8 opinii)
70 lat temu wyjechał pierwszy pociąg SKM
4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły na trasę z Gdańska Głównego do Nowego Portu.
Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 r. Wówczas napięcie w sieci na linii Gdańsk Główny - Gdańsk-Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Zobacz też: Pociąg-pomnik na terenie bazy SKM
SKM do Gdyni rok później
Z kolei połączenie na odcinku Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później - 2 stycznia 1952 r.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r. na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi serii EN57 i EW58.
Czytaj też: Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście. Tekst z 2014 roku
16 lat temu ostatnia SKM do Nowego Portu
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska-Brzeźna 24 czerwca 2005 r. i dzisiaj już wiadomo, że tam nie wrócą.
Linia została częściowo reaktywowana w 2012 r. Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku Gdańsk Główny - Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze EURO 2012. Do dziś na tym odcinku pociągi kursują okazjonalnie - najczęściej przewożą wówczas kibiców na mecze gdańskiej Lechii.
70 lat Aglomeracyjnej Kolei Elektrycznej (4 opinie)
W TRÓJMIEŚCIE
Szanowni Podróżni
Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.
Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)
Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.
Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii. Zobacz więcej
W TRÓJMIEŚCIE
Szanowni Podróżni
Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.
Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)
Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.
Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii. Zobacz więcej
Miejsca
Opinie (143) 6 zablokowanych
-
2021-03-04 13:19
EW
Elektryczny Wysoki peron
- 3 0
-
2021-03-04 12:45
Szybka Kolej Miejska
SKM się skończyło jak zmieniono napięcie i tabor.
- 10 3
-
2021-03-04 12:38
Były plany...
Pół wieku temu postulowano kolejkę do Nowego Portu poprowadzić nad morzem do Sopotu, niejako równolegle do istniejącej trasy...
- 10 1
-
2021-03-04 11:38
Pięć lat dojeżdżałem do Technikum do Gdańska tymi kolejkami.
Wsiadało się równo z peronem,ruszała ostro i jechała szybko.Jazda przypominała jazdę U-Banem w Berlinie.Po latach będąc w Gdańsku miałem okazję pojechać polskim,dostałem szoku.Same wsiadanie po stopniach to pomyłka,ruszała,ruszała i rozpędzić się nie mogła,myślałem ,że się coś zepsuło.Polacy mają są największymi wynalazcami na świecie,szkoda,że muszą opuszczać polskie piekiełko żeby coś tu osiągnąć.Tak też było w moim przypadku.Potrafiłem w młodym wieku za komuny mieć samochód w pracy osiągnięcia to pamiętam donos na mnie do SB po którym straciłem pracę i wyjechałem przed stanem wojennym za granicę gdzie mnie doceniono.
- 23 4
-
2021-03-04 11:21
Jest jaka jest, ale bez niej komunikacyjnie Trójmiasto by leżało. Wystarczy porównać sobie podróż do Oliwy tramwajem a SKM.
- 19 0
-
2021-03-04 10:44
70 lat a pociagi praktycznie bez zmian (1)
ten ze zdjecia jakis znajomy
- 16 6
-
2021-03-04 11:10
Mylisz sie
- 3 1
-
2021-03-04 11:09
Kiedyś
Był zakład od 20 lat to spółka kolejne 20lat i będzie wspólny bilet i ponoć nie tylko...
- 7 0
-
2021-03-04 10:53
Już wtedy sprowadzaliśmy złom z Niemiec?
- 4 17
-
2021-03-04 10:47
jazda i otwieranie drzwi
Te poreparacyjne wagony z Berlina to była niesamowita jazda! XD
- 17 0
-
2021-03-04 10:42
A 69 Lat później pacjent zero :)
- 9 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.