• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

70 lat temu wyjechał pierwszy pociąg SKM

bra
4 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pociąg elektryczny, popularny "modrak", obok wiaduktu na ul. Uczniowskiej w Gdańsku-Letnicy. Pociąg elektryczny, popularny "modrak", obok wiaduktu na ul. Uczniowskiej w Gdańsku-Letnicy.

4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły na trasę z Gdańska Głównego do Nowego Portu.



Pamiętasz swoją pierwszą podróż SKM-ką?

Początkowo linię do Nowego Portu o długości 6,7 km obsługiwało siedem pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II wojną światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM.

Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 r. Wówczas napięcie w sieci na linii Gdańsk Główny - Gdańsk-Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.

Zobacz też: Pociąg-pomnik na terenie bazy SKM

SKM do Gdyni rok później



Z kolei połączenie na odcinku Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później - 2 stycznia 1952 r.

Modraki jeździły jeszcze do 1976 r. na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi serii EN57 i EW58.

Czytaj też: Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście. Tekst z 2014 roku

16 lat temu ostatnia SKM do Nowego Portu



Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska-Brzeźna 24 czerwca 2005 r. i dzisiaj już wiadomo, że tam nie wrócą.

Linia została częściowo reaktywowana w 2012 r. Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku Gdańsk Główny - Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze EURO 2012. Do dziś na tym odcinku pociągi kursują okazjonalnie - najczęściej przewożą wówczas kibiców na mecze gdańskiej Lechii.

70 lat Aglomeracyjnej Kolei Elektrycznej (4 opinie)

70 LAT AGLOMERACYJNEJ KOLEI ELEKTRYCZNEJ
W TRÓJMIEŚCIE

Szanowni Podróżni

Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.

Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)

Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.

Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.

Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.

Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii.
Zobacz więcej
70 LAT AGLOMERACYJNEJ KOLEI ELEKTRYCZNEJ
W TRÓJMIEŚCIE

Szanowni Podróżni

Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.

Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)

Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.

Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.

Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.

Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii.
Zobacz więcej
bra

Miejsca

Opinie (143) 6 zablokowanych

  • EW

    Elektryczny Wysoki peron

    • 3 0

  • Szybka Kolej Miejska

    SKM się skończyło jak zmieniono napięcie i tabor.

    • 10 3

  • Były plany...

    Pół wieku temu postulowano kolejkę do Nowego Portu poprowadzić nad morzem do Sopotu, niejako równolegle do istniejącej trasy...

    • 10 1

  • Pięć lat dojeżdżałem do Technikum do Gdańska tymi kolejkami.

    Wsiadało się równo z peronem,ruszała ostro i jechała szybko.Jazda przypominała jazdę U-Banem w Berlinie.Po latach będąc w Gdańsku miałem okazję pojechać polskim,dostałem szoku.Same wsiadanie po stopniach to pomyłka,ruszała,ruszała i rozpędzić się nie mogła,myślałem ,że się coś zepsuło.Polacy mają są największymi wynalazcami na świecie,szkoda,że muszą opuszczać polskie piekiełko żeby coś tu osiągnąć.Tak też było w moim przypadku.Potrafiłem w młodym wieku za komuny mieć samochód w pracy osiągnięcia to pamiętam donos na mnie do SB po którym straciłem pracę i wyjechałem przed stanem wojennym za granicę gdzie mnie doceniono.

    • 23 4

  • Jest jaka jest, ale bez niej komunikacyjnie Trójmiasto by leżało. Wystarczy porównać sobie podróż do Oliwy tramwajem a SKM.

    • 19 0

  • 70 lat a pociagi praktycznie bez zmian (1)

    ten ze zdjecia jakis znajomy

    • 16 6

    • Mylisz sie

      • 3 1

  • Kiedyś

    Był zakład od 20 lat to spółka kolejne 20lat i będzie wspólny bilet i ponoć nie tylko...

    • 7 0

  • Już wtedy sprowadzaliśmy złom z Niemiec?

    • 4 17

  • jazda i otwieranie drzwi

    Te poreparacyjne wagony z Berlina to była niesamowita jazda! XD

    • 17 0

  • A 69 Lat później pacjent zero :)

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile stanowisk ogniowych liczyła 11. Bateria Artylerii Stałej znajdująca się na Kępie Redłowskiej?

 

Najczęściej czytane