• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

70 lat temu wyjechał pierwszy pociąg SKM

bra
4 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pociąg elektryczny, popularny "modrak", obok wiaduktu na ul. Uczniowskiej w Gdańsku-Letnicy. Pociąg elektryczny, popularny "modrak", obok wiaduktu na ul. Uczniowskiej w Gdańsku-Letnicy.

4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły na trasę z Gdańska Głównego do Nowego Portu.



Pamiętasz swoją pierwszą podróż SKM-ką?

Początkowo linię do Nowego Portu o długości 6,7 km obsługiwało siedem pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II wojną światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM.

Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 r. Wówczas napięcie w sieci na linii Gdańsk Główny - Gdańsk-Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.

Zobacz też: Pociąg-pomnik na terenie bazy SKM

SKM do Gdyni rok później



Z kolei połączenie na odcinku Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później - 2 stycznia 1952 r.

Modraki jeździły jeszcze do 1976 r. na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi serii EN57 i EW58.

Czytaj też: Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście. Tekst z 2014 roku

16 lat temu ostatnia SKM do Nowego Portu



Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska-Brzeźna 24 czerwca 2005 r. i dzisiaj już wiadomo, że tam nie wrócą.

Linia została częściowo reaktywowana w 2012 r. Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku Gdańsk Główny - Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze EURO 2012. Do dziś na tym odcinku pociągi kursują okazjonalnie - najczęściej przewożą wówczas kibiców na mecze gdańskiej Lechii.

70 lat Aglomeracyjnej Kolei Elektrycznej (4 opinie)

70 LAT AGLOMERACYJNEJ KOLEI ELEKTRYCZNEJ
W TRÓJMIEŚCIE

Szanowni Podróżni

Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.

Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)

Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.

Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.

Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.

Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii.
Zobacz więcej
70 LAT AGLOMERACYJNEJ KOLEI ELEKTRYCZNEJ
W TRÓJMIEŚCIE

Szanowni Podróżni

Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.

Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)

Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.

Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.

Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.

Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii.
Zobacz więcej
bra

Miejsca

Opinie (143) 6 zablokowanych

  • Kolej

    Kibole ważniejsi od tubylców,Gdańszczan w Gdańsku.

    • 4 0

  • Nowa Letnica

    Powstaje wiele osiedli w Letnicy,niedługo w Nowym Porcie,a dojazdu do Gdańska Głównego oprócz tramwaju nr.10 ,brak.Czekaliśmy na reaktywację SKM,a nie kolejną linię tramwajową.

    • 10 2

  • (1)

    Pamiętam jak w latach 80-tych jedna skm-ka składała się z trzech jednostek. Na peronach były wyświetlacze minutowe i pociągi kursowały co 6 minut. Czasami jeden skład uciekł a już było widać zbliżający się następny. Były też super automaty na bilety kartonowe.

    • 37 0

    • To była zła komuna.

      Po 32 latach kapitalizmu SKM jeszcze nie doszła do poziomu kryzysowych lat 80.

      • 10 0

  • Lepsze!!!! (6)

    Kolejki SKM "modraki" były o wiele lepsze niż obecny tabor SKM. Były o wiele szybsze niż obecne, miały większe przyśpieszenie, więcej drzwi , wejście równo z peronem. Obecnie trasa Gdańsk- Sopot 40 min , w latach 60 tych 17 min. Kolejki te były typowo miejskie obecne nie. Obecny tabor przegrywa z taborem z lat 50-tych - skandal.

    • 44 13

    • Przystanków było mniej....

      • 1 0

    • ten tabor był jeszcze starszy niż lata 50-te

      ale dużo lepiej zaprojektowany przez niemieckich inżynierów

      • 5 1

    • W porównaniu z PKM to SKM jest jak TGV!

      • 0 0

    • Skandalem są takie rewelacje

      wyssane z brudnego palucha... Gdańsk - Sopot - 19 minut... Nie wstyd tak łgać?

      • 8 1

    • Bzdura

      Gdańsk Śródmieście - Sopot 23 minuty.

      • 13 0

    • podsumowując Polacy potrafią wszystko spie*rzyć - niestety

      • 9 5

  • (6)

    A tabor cały czas, prawie taki sam...

    • 86 15

    • Gorszy - EW90 przyspieszały lepiej, dzięki dużej liczbie drzwi krócej stsły na przystankach. (2)

      Obecne (tzn 50 letnie) "kible" to projekt na linie podmiejskie.

      • 23 0

      • Niby 50-letnie, (1)

        ale jak sobie pomyślę, że przetarg na nowe składy wygrałaby pesa to jednak wole te stare kible.

        • 10 6

        • Super wybór....

          Może wskrzesić te pomarańczowe?

          • 2 0

    • trzeba mieć wzrok jak kret w samo południe, (1)

      żeby nie rozróżnić nitowanego pudła z dwoma małymi światełkami od potężnego EN57, arcykibla, kręgosłupu pomorskiego kolejnictwa.

      • 15 4

      • Trzeba mieć sokoli wzrok, żeby nie zauważyć wyrazu - prawie. Ewentualnie może tez mieć problemy z czytaniem.

        • 4 1

    • I kolejki na Letnicy od dziurawej drogi z płyt ;)

      • 2 2

  • jest jak jest - szybka juz nie jest, ale sie jedzie (4)

    zeby było szybka czyli naprawde SKM to warto by dorzucić pośpieszne SKM, co by innym torem jechały i tylko na stacjach dalekobieżnych by sie zatrzymywały np. Wejcherowo, Rumia, Reda, Chylonia, Gdynia Gł, Sopot, Oliwa, Wrzeszcz, Gdańk Gł, Pruszcz,) ceny takie same jak na normalna
    kto był np. w NY to wie ze na jednej linii metra jezdza regularne i pospieszne (oznaczone dodatkowa literka jak pamietam), wygodne to jak sie chce do głownych stacji szybko dojechac, wtedy np. z Wrzeszcza do Gdyni w 10-15min to by duzo ludzi sie zdecydowało do takiego transportu

    • 10 3

    • (1)

      Nawet nie wyobrażasz sobie jak bardzo jest to nieopłacalne.

      • 0 1

      • moze na razie nie jest, ale bedzie

        zreszta, to niech nie gadaja wszedzie w urzedach miast ze stawiaja ja na transport zbiorowy, ekologie itd. jedyne co to potrafia podwyzszac oplaty parkingowe.

        • 3 0

    • jeszcze całkiem niedawno takie pociągi nazywały się sprinter

      i jeździły po dalekobieżnych torach. Pokazane w rozkładzie skm, więc np w oliwie można było zdecydować czy jedziemy sprinterem czy zwykłą marudą

      • 4 0

    • za gierka na bilecie skm mogles jechac kazdym pociagiem na odcinku gdańsk gdynia
      tylko w pociągach z miejscówkami nie wolno było zajmować miejsc siedzących, a w praktyce ludzie siadali i tylko ustępowali miejsca jak przyszedl ktoś z biletem dalekobieznym.

      i to dzialalo sprawnie
      jak cale to prl
      a nie ten obecny kabater styropianowy

      • 2 1

  • (5)

    I już wtedy wagony były w barwach Arki Gdynia?

    • 42 11

    • (3)

      Dlatego na te składy mówi się "kibel ".

      • 10 15

      • mówiło się "modraki" (1)

        a kibel to po prostu EN57, nawet biało-zielony. Także błysnąłeś tak króciutko jak Lechia w Pucharze Polski.

        • 15 5

        • zamknijcie łaskawie mordki, kibole obu żałosnych trzeciorzędnych drużynek skórokopków

          bo jeszcze nam zrobią skm na białoczerwono (przy istniejącym taborze i smętnej kadrze) i będzie skrzyżowanie świętokradztwa i kompromitacji

          • 7 0

      • Wyziewy z WC do wentylacji.

        • 3 5

    • SKM wozi tylko kibiców Lechii, czytaj ze zrozumieniem tłuku pancerny z Wejherowa.

      • 3 10

  • Żal !!!!!! (1)

    I tylko żal ZNTK w Gdańsku gdzie naprawiono wszystkie wagony SKM.
    A potem okazało się że nie są już potrzebni a miejsce ZNTK zajęła nomenklaturowe społeczna.

    • 11 0

    • ZNTK zlikwidowano ale na szczęście w odróżnieniu od wielu gdańskich zakładów zabytkowe budynki, hale, obiekty techniczne / wieża ciśnień, kotłownia z murowanym kominem / pozostały i są remontowane przez właścicieli i najemców. Również działalność naprawcza po przeniesieniu maszyn do jednej hali jest kontynuowana. No ale to nie to co Pesa czy Newag, które też powstały na bazie ZNTK-ów.

      • 3 0

  • A były dwa rodzaje (1)

    z klamkami i bez , tzw. klamówki , to była jazda , czasami na zewnątrz.

    • 9 0

    • Wszystkie klamki usuwano przy najbliższej naprawie głównej. Po kolei wszystkie do niej trafiły.

      • 2 0

  • Podobne podziemne wagony (U-Bahny) w 1945 roku w Berlinie wozily zolnierzy Wehrmachtu na front wschodni (3)

    • 4 7

    • Nikt z U- Bahnem nie zalapal zartu, kpiny, satyry. Co sie z Wami stalo Polacy. Wszyskich Was oglupiono w seminariach, na

      • 2 1

    • W 1945 front wschodni był w samym Berlinie...

      • 2 0

    • Nawet te same

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku zostało oddane do użytku torowisko w kierunku Chełmu?

 

Najczęściej czytane