- 1 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (106 opinii)
- 2 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (21 opinii)
- 3 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (180 opinii)
- 4 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (67 opinii)
- 5 Te zdjęcia obejrzysz przez specjalne okulary (8 opinii)
- 6 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (227 opinii)
70 lat temu wyjechał pierwszy pociąg SKM
4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły na trasę z Gdańska Głównego do Nowego Portu.
Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 r. Wówczas napięcie w sieci na linii Gdańsk Główny - Gdańsk-Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Zobacz też: Pociąg-pomnik na terenie bazy SKM
SKM do Gdyni rok później
Z kolei połączenie na odcinku Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później - 2 stycznia 1952 r.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r. na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi serii EN57 i EW58.
Czytaj też: Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście. Tekst z 2014 roku
16 lat temu ostatnia SKM do Nowego Portu
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska-Brzeźna 24 czerwca 2005 r. i dzisiaj już wiadomo, że tam nie wrócą.
Linia została częściowo reaktywowana w 2012 r. Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku Gdańsk Główny - Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze EURO 2012. Do dziś na tym odcinku pociągi kursują okazjonalnie - najczęściej przewożą wówczas kibiców na mecze gdańskiej Lechii.
70 lat Aglomeracyjnej Kolei Elektrycznej (4 opinie)
W TRÓJMIEŚCIE
Szanowni Podróżni
Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.
Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)
Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.
Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii. Zobacz więcej
W TRÓJMIEŚCIE
Szanowni Podróżni
Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.
Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)
Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.
Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii. Zobacz więcej
Miejsca
Opinie (143) 6 zablokowanych
-
2021-03-05 11:16
Nigdy nie
Mów nidgy. Rejon letnicy się rozwija i myślę kwestia czasu kiedy ruszy tam skm
- 3 0
-
2021-03-04 10:20
S-bahn (3)
Pociągi "berlińskie" były lepiej przystosowane do obsługi ruchu aglomeracyjnego - większe przyspieszenia, większa ilość drzwi, ułatwiającą wymianę podróżnych. W latach 70-tych próbowano stworzyć coś podobnego, ale raczej bez sukcesów...
- 37 0
-
2021-03-04 10:29
(2)
Oryginalne były zasilane szyną trakcyjną umieszczoną nisko obok toru / tak w Berlinie jest do dziś /. U nas , mi.in w gdańskich ZNTK montowano pantografy do sieci napowietrznej.
- 8 0
-
2021-03-04 14:28
no właśnie (1)
Dlaczego , skoro i tak SKM w Gdańsku była budowana od początku i przez pierwsze 20 lat funkcjowała oddzielona od całej sieci zelktryfikowanej ( istniała tylko na torach skm, gdyż na torach dalekoboieznych do 1969 jeździły parowozy) nie zostawiono zasilania na trzecią szynę . Przecież takie rozwiązanie jest trwalsze i prostsze w konstrukcji i montażu. W Berlinie do dzisiaj na S-Bahn jest zasilanie na trzecią szynę i na prąd stały 800 V, podczas m gdy tory dalekobieżne mają zasilenie z sieci o napięciu 15.000 V prądu zmiennego. Poza tym nowe pociągi berlińskie są sklądami również dwuwagonowymi jak składu stare szczepiane po cztery tzw. "Vollzug" czyli pełny pociąg i co najważniejsze przy zatrzymaniu się przy peronie nie mają dziury między wejściem a krawędzią peronu. W ten sposób niepełnosparwni na wózku mogą bez problemu wjeżdzać do pociągu. Nadto dalej mają po czworo drzwi w każdym wagonei tak ze wymiana pasażerów jest błyskawiczna. U nas wycofując stare składy te zalety zaprzepaszczono. Zarówno jak i stare mają jedynie po dwoje drzwi w agonie , zaś między krawędzią peronu i pociągiem od ponad czterdziestu lat zieje dziura , gdzie można sobie nogi połamać. Jest to problem nie do pokonania dla naszych kolejarzy - dopasowanie wysokości składu do peronu . Jeszcze jedno Niemcy ostatnei stare składy wycofali z eksploatacji w roku 2001 , zaś odpowiedniki naszych EW 91 w roku 1996 . To po co było wszytsko wymieniać już w roku 1976 ?
- 3 1
-
2021-03-05 09:35
Przejścia przez tory? Trasa do Wejherowa?
Poza tym trakcję zakładano dostosowaną do 3 kV
- 0 0
-
2021-03-04 10:14
Linia długości 13.5 km (liczę w obie strony) i 7 pociągów... (5)
Ciekawe ile pociągów obsługuje linię GD -GWE obecnie?
Też wypada 1 skład na 2 kilometry linii?- 14 1
-
2021-03-04 10:35
(2)
na wikiepdii jest informacja, obecnie to jest dramat. Ale mielim papieża i lot do smoleńska.
- 8 4
-
2021-03-04 11:30
Czy dramat polega na kolejkach co 7,5 min? (1)
Nie przesadzajmy. Poza weekendami nie ma dramatu.
- 2 4
-
2021-03-05 09:32
Tyle, że kiedyś kolejka to były 3 EZT a nie 1 czy 2.
- 1 0
-
2021-03-04 11:29
Już w latach 70, potem 80tych nie było dużej częstotliwości na tej linii (1)
- 1 1
-
2021-03-04 15:12
Pamiętam co 6 minut (Gd - Chylonia), Wejherowo chyba co 18 albo 24 minuty.
- 2 0
-
2021-03-04 20:21
Pamiętam,ta pani nic powinna uruchomić kolejkę do n.portu
- 5 0
-
2021-03-04 18:59
(1)
Nie pomalujemy wszystkich ale damy radę :)
- 0 1
-
2021-03-04 19:46
Od zawsze mówiono na nie Modraki
- 0 2
-
2021-03-04 10:15
SKM - skrót, który dawno utracił swoje znaczenie. (10)
Szybka Kolej Miejska. Ta kolej nie jest wcale szybka. Wlecze się między stacjami ok. 50 km/h. Jeździ w tym tempie odkąd pamiętam. 40 lat temu chodziłem do szkoły średniej i wtedy też tak jeździła. Świat idzie naprzód - Trójmiasto nie.
Wagony SKM wyprodukowano w latach 70 - 80 ubiegłego stulecia. Przeszły co prawda generalny remont i lekki lifting, ale czasu nikt nie zatrzyma. Duża awaryjność, niski komfort.- 86 8
-
2021-03-04 11:37
(2)
Mówisz? A to ciekawe. 10 minut i z jednego końca miasta jestem na drugim końcu.
Gdańsk przymorze - gdańsk główny aż 12 minut. Dwa razy szybciej niż tramwajem.- 10 2
-
2021-03-04 18:55
199
Busem na peron z centrum Przymorza i czekanie na SKM to nie będzie 12minut. Szybciej tramwajem.
- 0 1
-
2021-03-04 12:53
I 10 razy szybciek niż na hulajnodze o ręcznym (nożnym) napędzie. Toż to demon prędkości jest.
- 3 3
-
2021-03-04 10:17
niedawno jechałem rumplem z 1968r... (1)
te pociągi niedługo się rozpadną na trasie i będzie katastrofa kolejowa.
- 5 13
-
2021-03-04 14:49
Nie masz pojecia o czym sie wypowiadasz , na kolei rok produkcji o niczym nie swiadczy.
co dwa trzy lata wagony/lokomotywy sa w zakladach naprawczych rozbierane w drobny mak , naprawiane i wyjezdzaja jak nowe. A jak wygladaja w srodku to efekt szanowania przez pasazerów ...
- 5 2
-
2021-03-04 11:36
50km/h
Ciekawe skąd autor wziął te 50km/h, gdzie na gruncie faktycznie SKM jeździ 70km/h.
- 9 3
-
2021-03-04 10:48
Zawsze się znajdzie maruda (1)
Cała Polska zazdrości nam SKM, ale "Trójmiejszczanie" są zawsze na nie
- 9 16
-
2021-03-04 10:59
cała Polska zazdrości
południa jeszcze nie ma, a ty już pijesz?
- 13 6
-
2021-03-04 10:42
nie tyle utracił co się przekształcił w syf kiła mogiła
- 5 1
-
2021-03-04 10:23
Nie 50 km/h
a 70 km/h . Niemcy, pardon...Gdańszczanie projektowali ją do Sopot Kamienny Potok jako klasyczną linię S-Bahn.
- 9 2
-
2021-03-04 17:40
70 lat temu wyjechał pierwszy pociąg SKM
Patrząc na stan taboru, pierwszy skład dalej jeździ.
- 10 1
-
2021-03-04 10:11
Szkoda, że nie pomyśleli o metro (8)
w tamtym czasie
- 16 39
-
2021-03-04 10:56
wkopanie pod ziemię torów miedzy przystankami. (2)
oddać teren deweloperom i na ich koszt można to zrobić. Jeszcze pewnie by zarobili.
- 0 12
-
2021-03-04 12:40
i co jest akurat złego w tym pomysle? (1)
teraz jest hałas od pociągów. Wstawienie ich pod zimę da teren do rozbudowy, której i tak teraz zrobić nie można bo są tory. To ze mafia deweloperska działa to nie znaczy ze deweloperzy są BE. Be to jest przekupna władza.
- 1 2
-
2021-03-04 16:10
złego nic, ale jest to całkowicie nieopłacalne
radzę dowiedzieć się jak to wygląda w rzeczywistości
- 2 0
-
2021-03-04 15:08
Byłoby to pierwsze metro wymagające od pasażerów akwalungów.
- 4 0
-
2021-03-04 10:52
niby gdzie? (1)
metro buduje się tam gdzie ma sens, a nie dla zaspokojenia jakichś chorych ambicji
Trójmiasto jest takie, że metro niespecjalnie jest gdzie budować- 8 2
-
2021-03-04 12:41
południe
bo budyń z dulską wszystko sprzedali.
- 4 8
-
2021-03-04 10:21
Pomyśleli.
W końcu nasza SKM to kolej miejska więc jak najbardziej w definicji metra się mieści. A to, że wszystkm metro kojarzy sięz koleją podziemną, to już inna sprawa.
- 22 0
-
2021-03-04 10:15
Inaczej....
....szkoda, że Gdańszczanie z lat 1920-1939 o tym nie pomyśleli...ale ,dobrze, że pomyśleli o S-Banie, wszak wszystkie obiekty inżynieryjne przygotowali wówczas Oni. Myśmy połozyli drabinę i zawiesiliśmy sieć
- 14 2
-
2021-03-04 10:05
Na uwagę zasługuje fakt, że EW90, w odróżnieniu (15)
od EW91 i 92 posiadało nitowane pudło i jak pamiętam, drewniane , ale ergonomiczne siedliska., no i niezłe przyspieszenie, na pewno większe niż obecny tabor.
- 96 0
-
2021-03-04 11:02
800 voltowego, czyli modrak jeździł punktualnie co 6 minut, (8)
A przejazd z Gdańska do Wejherowa trwał 70 minut. Obecnie ja nie ryzykuję takiej wyprawy w obawie, że może zakończyć się zbyt wcześnie z powodu bardzo częstych awarii. A sam czas przejazdu to tragedia. Zamiast szybciej jak modrakiem, to znacznie dłużej i wolniej.
- 14 8
-
2021-03-04 11:27
Nigdy 800V pociągi nie jeździły do Wejherowa (5)
bo nigdy nie było tam sieci 800V.
Bajkopisarstwo ma się świetnie pod tym artykułem.
Przez lata co 6 minut jeździły EN57- 14 4
-
2021-03-04 16:09
Bzdura,jeszcze raz
bzdura.Tabor 800V jezdzil do Wejherowa
- 0 0
-
2021-03-04 13:14
Jeździłem że Wzgórza do Janowa (3)
od września 1964 i jeździłem 800 voltowymi.
- 2 0
-
2021-03-04 14:16
były (2)
odcinek Gdynia stocznia -Chylonia zelektryfikowano w 1956 r, zaś Gdynia Chylonia Wejherowo w 1957 r. Miało ono napięcie 800 V prądu stałego i jeździły tam pociągi z Gdańska. linia dalekobieżna nie była w tym czasie zelektryfikowana to nastąpiło dopiero na odcinku Tczew Gdynia Główna w roku 1969 . Po tym fakcie nastąpiło chyba w 1971 roku przełaczenei napięcia na odcinku Gdynia Stocznia Wejherowo na 3000 V i wówczas do Wejherowa jeździły pociągi z Tczewa przez Gdańsk po torach dalekobieznych na odcinku Gdańsk Główny Gdynai Stocznia. Były to EN 57. Funkcjonował wtedy przystanek Gdynia Stocznia na torach dalekobieznych w celu przesiadki z SKM na dalekbbieżne, gdyż napięcie 800 V dochodziło tylko do Gdyni Stoczni po torach wydzielonych na odcinku od Gdańska Głównego. po 1976 i zmiany napięcia na odcinku Gdańsk Główny-Gdynai Stocznia modraki zostały wycofane.
- 8 0
-
2021-03-04 14:25
Pamiatam przesiadkę w Gdyni Głównej
na pociąg do Wejherowa. Parowóz i wagony osobowe, a także towarowe z ławkami.
- 2 2
-
2021-03-04 14:20
Dziękuję za wyczerpującą informację.
- 2 0
-
2021-03-04 12:09
(1)
No i obecnie przejazd z Gdańska Głównego do Wejherowa trwa 70 minut. Co więcej jeżdżę do pracy i wracam SKMką 5 dni w tygodniu i mało jest sytuacji, że jest awaria. Opóźnienia są ale jak ludzie są niepełnosprytni i ustawiają się w drzwiach zamiast przejść dalej żeby sprawnie wsiąść i wysiąść to się nie dziwię. Dziwi mnie raczej to, że SKM w rozkładzie tego nie przewidzi i nie wydłuży czasu jazdy o te 5 minut.
- 6 1
-
2021-03-04 14:55
Jak się uda, to 70 minut to jedzie do Rumii.
- 1 2
-
2021-03-04 10:49
zajrzyj na niemiecka wikipedię ET165 (2)
i porównaj przyspieszenie z EN57. Nie pokrywa się to z twoimi wspomnieniami.
Jest jeszcze kwestia zakresu tego przyspieszenia ale dużej różnicy nie ma- 1 3
-
2021-03-04 11:50
to nie tak jest do końca :) (1)
Zapewne jest różnica ale maksymalne przyspieszenie to nie wszystko. Tak na prawdę należałoby porównać charakterystykę trakcyjną obu pojazdów, bo może się okazać, że obszar pracy ze stałym momentem jest "krótszy" i pojazd z większą wartością przyspieszenia maksymalnego utrzymuje siłę pociągową maksymalną do mniejszej wartości prędkości (może zawile zapisałem, ale jeszcze kawy nie wypiłem dzisiaj:)).
- 9 0
-
2021-03-04 12:15
Strasznie zawile napisałeś co ja ująłem w jednym (drugim) zdaniu
Biorąc pod uwagę prędkości osiagane na SKM, spadek przyspieszenie pow 40km/h EN57 nie może dać dużej różnicy. Problem jest inny. SKM nie ma zamiaru wykorzystywac maksymalnych parametrów napędu.
- 0 4
-
2021-03-04 11:31
było lżejsze
- 2 0
-
2021-03-04 10:48
przede wszystkim pomiędzy peronem było parę centymetrów nie metr jak obecnie
n i były 3 pary drzwi a nie dwie
- 23 1
-
2021-03-04 10:34
Siedzenia z dębowych listewek trafiały m.in. na kolejarskie działki i gdzieniegdzie służą do dziś mimo deszczów i śniegów. Potem modernizowano na miękkie ze skayem które były notorycznie niszczone więc wymyślono śliskie epoksydowe. Teraz są tkaniny wandalo-odporne.
- 27 0
-
2021-03-04 13:51
wtedey skm jezdzilo co 5min w szczycie co 3 (3)
dzis co ile? co 30min ? nie wiem bo juz nie korzystam
- 15 3
-
2021-03-04 15:23
no właśnie, nie korzystam. To co, mają jeździć puste, skoro ludzie przesiedli się na samochody a tramwaje i autobusy mają gęsta sieć połączeń. Prąd za darmo. ludzie pracują w czynie społecznym? Nie wszystko jest idealnie ale tam gdzie się płaci trzeba kalkulować - a nie tylko sentymenty. Tramwaje konne też były fajne zresztą
- 0 1
-
2021-03-04 15:12
Najczęściej jeździły co 6 min (1)
Teraz w szczycie co 6-7 min.
- 1 0
-
2021-03-04 15:14
Tylko składy teraz są krótsze....
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.