• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

42 lata temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta

Michał Brancewicz
30 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Niewielki ruch na Obwodnicy Trójmiasta to dzisiaj rzadkość. Zdjęcie wykonane w październiku 1983 roku.

W grudniu 1977 roku otwarta została pierwsza jezdnia Obwodnicy Trójmiasta od Pruszcza do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Siedem lat później ekspresówka zyskała drugą nitkę jezdni między Gdynią a Straszynem.



Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku. Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku.
Pomysł budowy trasy obwodowej dla Trójmiasta pojawił się już w 1948 roku, kiedy to został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia". Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś nazywa się Transprojekt Gdański.

- Projektowanie obwodnicy odbywało się w ramach programu pilotażowego budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, w efekcie wprowadzano częste i szkodliwe zmiany założeń technicznych - informuje Gedanopedia.

Budowa pierwszej jezdni trwała 57 miesięcy



Pierwszy etap budowy, obejmujący tzw. jezdnię wschodnią między Łęgowem (miejscowość na południe od Pruszcza) a Gdynią, rozpoczęto w 1973 roku. Prace zakończyły się ponad cztery lata później, a oddanie całego odcinka do użytku nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.

Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku. Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku.

Często jeździsz obwodnicą?

Drogę budowało Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, a za obiekty inżynierskie odpowiedzialny był gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych.

"Dziennik Bałtycki" tak pisał wówczas o oddanej inwestycji:

- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe.
Ponieważ niemal wzdłuż całej trasy grunt był torfiasty i bagnisty, trzeba było go wymienić. Podczas prac budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. m sześc. ziemi.

Problemy z dostawami materiałów



Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978. Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978.
Kolejnym utrudnieniem, z którym mierzyli się budowniczowie, były dostawy materiałów.

- Średnio dziennie trzeba było przewieźć 6 tys. ton materiałów. A zatem do dyspozycji budowa ta powinna była mieć ok. 35 samochodów dziennie. Tymczasem różnie to bywało - czytamy w relacji "Dziennika Bałtyckiego".
W uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.

Budowa drugiej nitki trwała sześć lat



Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku. Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku.
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z nową autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.

26 lipca 2019 roku odnotowano rekordowe natężenie ruchu pojazdów - tego dnia Obwodnicą Trójmiasta przejechało ponad 107 tys. samochodów.

Opinie (318) 2 zablokowane

  • Planisci i ptokektanci obwodnicy wykazali sie w ówczesnych czasach mądrością Obecne projekty przebiegów obwodnic wyglądają na zaspokajanie aktualnych potrzeb społecznych i politycznych Drodzy planisci myslcie o dalszej przyszłości.

    • 3 0

  • o kurde... ale pusta :) (4)

    • 71 2

    • Legendy

      Twierdzą, że kiedyś możliwa była jazda po niej z prędkościami prawie 200km/h bez obaw o dzwon w tył jakiegoś innego auta :)

      • 0 0

    • a zwykłe kolizyjne skrzyżowanie na Osowej istniało jeszcze długo długo po otwarciu...

      • 1 0

    • (1)

      Teraz też by tak było, gdyby wprowadzić podatek od posiadania samochodu - 10 000 zł rocznie i masz pustą obwodnicę .......

      • 1 6

      • Najwyrazniej cie obowiazuje wysoki podatek od myslenia.

        • 6 0

  • HA! (5)

    Jestem ciut starszy (i wcale nie głupszy) od obwodnicy ;-)

    • 39 6

    • Chyba trudniej być głupszym od obwodnicy :)) (1)

      Wiem, wie, zła składnia, ale pośmiać się można. Pozdro, bez urazy.

      • 2 0

      • Ale obwodnica to droga i ci którzy po niej jeżdżą a wtedy z tą mądrością nie jest już tak dobrze...

        • 0 0

    • Też (2)

      ale mam 3 pasy

      • 4 2

      • chyba bajpasy

        • 2 0

      • Pamiętasz którym z nich ojciec trzepał Twoje spodnie ?

        • 4 3

  • W PRL-u było tylko jedno dobre,że (1)

    partia nakreślała ambitne cele, a program partii był programem narodu. Pracując dla kraju pracowaliśmy też "dla siebie"...Reszta haseł to były bajki jak jakieś tam sojusze i bratnie kraje..w to nie wierzyli nawet sami członkowie "egzekutywy" POP i kc pzpr. ale "klaskać trzeba było i był to obowiązek....Zasada była jedna każdy/ h**/- na swój strój i gdzie się tu podlizać i co z tego uzyskać...Nawet kapitalistyczny zachód wspierał PRL dając olbrzymie pożyczki / kredyty oraz sprzedając lipne i czasami bezwartościowe niby licencje...Polska mimo ustroju socjalistycznego była uznawana w Europie i szanowana i jako Państwo Układu Warszawskiego( militarna siła inwazyjna) budziła respekt.....A teraz nam wciskają kity,że w 2004 roku weszliśmy do Europy...

    • 17 5

    • Szczeniaku nie wiesz o czym piszesz

      • 4 2

  • Obwodnica (1)

    Kiedyś planowano rozwój całego Trójmiasta m.in. oprócz obwodnicy ,drogi ekspresowe, drogę zieloną i czerwoną, autostrady itd. Dziś nikt nie dba o przyszłość

    • 22 5

    • Co za brednie... musi to pisac szczeniak lub byly komuch.

      • 0 4

  • Kiedyś budowano z wyprzedzeniem (2)

    to znaczy że myślano co będzie w przyszłości potrzebne, świadczą o tym puste pasy po otwarciu obwodnicy...
    dzisiaj buduje się odwrotnie - to znaczy ze jak pół miasta stoi w korku to mędrcy z GZDiZ siadają na d...pie i przez 10 lat myślą co trzeba zbudować, po 10 latach jak całe miasto stoi w jednym gigantycznym korku to ogłaszają że rozpocznie się budowa nowego odcinka drogi o długości 1200 metrów co ma ponoć rozładować korki w jednej dzielnicy i przenieść owe korki do 3 kolejnych dzielnic ale tym już się nie chwalą... co by nie gadać za komuny planować potrafili

    • 53 2

    • Jesli chcesz przez to powiedziec, (1)

      ze komunistyczni planisci przewidzieli w latach 70. upadek komuny;) i dynamiczny rozwoj motoryzacji w wolnej Polsce lat 90. to raczej powaznie nie mowisz:) Dla mnie te puste pasy na zdjeciu to wyrazna oznaka calkowitego oderwania sie od realnych potrzeb owczesnego spoleczenstwa i kompletnego braku jakiejkolwiek kalkulacji ekonomicznej inwestycji. Przeciez gdyby ten caly system szczesliwie nie legl w gruzach to by do dzisiaj niewiele ruch by sie zwiekszyl. No chyba ze furmanek....

      • 2 3

      • Brawo. Najgorsze jak o czasach szczęśliwego

        minionych pisza Ci ktorzy maja teraz po 30 lat. Dziekujcie ze mozecie miec teraz takie problemy. Wasi ojcowie mogli pomazyc o rowerze. Pamięć jest jednak bardzo krotka.

        • 4 2

  • wszystko co działa w tym syfiastym mieście (2)

    zawdzięczamy komuchom, styropianowcy stale i wciąż ciągną to miasto na samo dno

    • 39 9

    • Jak Ci zle w tym miescie to wracaj do siebie

      za Bug, gdzie przodkowie. Nie masz pojecia o czym piszesz. Ja doskonale pamietam te "osiagniecia" komuny.

      • 0 3

    • i to jest właśnie w tym wszystkim najtragiczniejsze.

      • 5 3

  • marzenia (6)

    ale bym się tak przeniósł w czasie (może nawet wcześniej gdzieś do lat 60.) i pojeździł nowoczesnym autem po tamtych drogach. Zobaczyć jak się wtedy jeździło (pusto na trasach) / budowało (jakość nawierzchni). to byłoby wspaniałe doświadczenie

    • 104 15

    • to

      były czasy z Gdańska do Gdyni w 15 - 20 minut -- przez miasto ,,,

      • 9 0

    • Na wiekszosci drog zwlaszcza podmiejskich

      urwalbys kola. Dziury w jezdni byly odwiecznym problemem. Ruch byl znacznie mniejszy, poniewaz tatusiowie wiekszosci dzisiejszych rajdowcow mogli sobie pozwolic co najwyzej na rower lub konika.

      • 6 0

    • fajnie bylo

      uczyłam się jeździć na pustej obwodnicy!

      • 3 1

    • Gwarantuję Ci że, nowoczesnym autem w tamtych czasach byś nie pojeździł.
      Wiem co piszę, mam prawo jazdy od 1975, a samochody w rodzinie były od "zawsze", jak sięgam pamięcią.

      • 3 1

    • (1)

      ja pamiętam doskonale i nie trzeba wracać do lat 60-tych , tylko początku 90-tych

      • 15 1

      • Pamięć bywa wybiórcza :)

        Ruch to prawda był zdecydowanie mniejszy tylko ... cała sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce w końcówce lat 90-tych liczyła 289 km (obecnie przekroczyliśmy 4.000 km).

        • 18 0

  • Gdyby ktoś znalazł złoty środek na korki Z pewnością dostałby Nobla lub inna prestiżowa nagrodę
    W naszych warunkach należałoby jedynie zminimalizować przyczyny Ale tu wymagane są inwestycje i to duże
    A ze strony kierowców rozwaga na drodze Bo jak można pędzić na tak zatłoczonej obwodnicy Lub jak coś wydarzy się na drodze to ręce na kierownicy i jedz baranie a nie filmujesz
    Dobrego w Nowym Roku Baranom też

    • 3 0

  • Węzeł Karczemki na Euro 2012, dobrze mówie?

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Ulica Sopotu, która po 1945 r. nazywana była al. Stalina i 20 Października, to dzisiaj:

 

Najczęściej czytane